پرواز سیاستمداران با پرنده آبی/ سلبریتی‌ها و جنجالی‌های حوزه سیاسی در توییتر چه کسانی هستند؟

حضور سیاستمداران در توییتر یکی از تناقض‌های دنیای سیاست است و در تمام سال‌هایی که از فیلتر توییتر می‌گذرد، پاسخی برای این رفتار متناقض پیدا نشده است

پرواز سیاستمداران با پرنده آبی/ سلبریتی‌ها و جنجالی‌های حوزه سیاسی در توییتر چه کسانی هستند؟

شبکه اجتماعی توییتر، چنان پرقدرت قد علم کرد که بسیاری از مسئولان و چهره‌های سیاسی به جای آنکه برای طرح نظراتشان از قدرت رسانه‌های رسمی بهره ببرند، با تکیه بر دنبال‌کنندگان توییتری‌شان، بسیاری از گفته و ناگفته‌هایشان را در قامت یک توییت بیان می‌کنند. حضور در توییتر از چنان اهمیتی در میان مسئولان برخوردار است که محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در سال 97، به تمامی سفرا و سفارتخانه‌های ایران در کشورهای دنیا دستور داد تا با توجه به اهمیت اصل ارتباطات در حوزه روابط بین‌الملل در توییتر حاضر شوند.

سیاستمدارهای توییترباز

حضور سیاستمداران در توییتر را نباید از یک دریچه نگاه کرد، برخی از این افراد تنها به واسطه جایگاهی که در دولت، مجلس و... به‌دست آورده‌اند و برای عقب نماندن از قافله توییتر، یک صفحه با نام خود ثبت کرده‌اند و بسیاری از این صفحات نیز به همت یک فرد دیگر به‌روز می‌شود و برخی نیز از این صفحات تنها به‌عنوان یک بستر برای گزارش عملکرد استفاده می‌کنند و فارغ از تمام اتفاقات جامعه، مسیر خاص خود را در پیش می‌گیرند اما در این میان برگ برنده از آن افرادی است که پیگیری خواسته‌های مردم و توجه به اتفاقات روز جامعه را خط‌مشی خود قرار می‌دهند.
تعداد فالوورهای صفحات سیاستمدارها را نباید نشان از نفوذ آن فرد در افکار عمومی دانست، چرا که برخی از صفحات توییتری چهره‌های سیاسی، با وجود داشتن فالوورهای اندک، به‌دلیل طرح مسائل حاشیه‌ساز، همواره مورد توجه اهالی توییتر و البته رسانه‌های رسمی قرار می‌گیرند. اگر بخواهیم با نیم‌نگاهی به توییتر فهرستی از سلبریتی‌های سیاسی توییتر منتشر کنیم، بدون شک این فهرست می‌تواند اسامی بسیاری را در خود جای دهد اما در این فرصت تلاش شده است تا اسامی افرادی که در سال اخیر بیش از دیگران در توییتر مورد توجه قرار گرفته‌اند را مرور کنیم. لازم به ذکر که صفحات فارسی رهبرمعظم انقلاب با 296هزار نفر و حسن روحانی رئیس‌جمهور با 826هزار دنبال‌کننده در توییتر فعال هستند و در کنار آنها چهره‌های دولتی، نمایندگان مجلس و... در توییتر فعال هستند.پرواز سیاستمداران با پرنده آبی/ سلبریتی‌ها و جنجالی‌های حوزه سیاسی در توییتر چه کسانی هستند؟

حاشیه‌سازهای توییتر

سیاستمداران اهل توییتر خواسته یا ناخواسته حاشیه‌های بسیاری پدید آورده‌اند و حتی گاهی این حاشیه‌ها به عذرخواهی در لفافه نیز ختم شده است.

محسن رضایی

محسن رضایی یکی از چهره‌هایی است که هرازگاهی توییت‌هایش حاشیه‌های بسیاری ایجاد می‌کند، مانند توییتی که او در رابطه با عملیات کربلا چهار منتشر کرد و نوشت: «عملیات کربلای ‌چهار برای فریب دشمن انجام شد. اگر تحلیلگر تاریخی در فهم آن فریب بخورد، پس وای به حال نوشته‌های او».
این توییت موجب دلخوری خانواده شهدا شد و موجی از انتقاد را روانه این فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع‌مقدس کرد، ماجرا تا جایی ادامه یافت که محسن رضایی در یک برنامه تلویزیونی حضور یافت و تلاش کرد منظور خود را از آنتن تلویزیون بیشتر توضیح دهد.
البته آن توییت تنها حاشیه توییتری محسن رضایی نبود و توییت او در مورد ارتباط مشکلات مردم غیزانیه با تفکر آمریکایی در اداره اقتصاد کشور، موجب شد تا بسیاری از گره زدن مشکلات کشور با آمریکا را مورد نقد قرار دهند.

مجتبی ذوالنور

مجتبی ذوالنور نیز یکی دیگر از چهره‌های سیاسی حاشیه‌ساز در توییتر است. با وجود آنکه تعداد دنبال‌کنندگان صفحه توییتر ذوالنور به 7هزار نفر نیز نمی‌رسد اما توییت‌های این نماینده مجلس معمولا سروصدای بسیاری در رسانه‌ها بر پا می‌کند.
یکی از جنجالی‌ترین توییت‌های ذوالنور مربوط به حسن روحانی بود. رئیس‌جمهور در روز ۲۳ مهرماه در یک سخنرانی با اشاره به رویدادهای صدر اسلام گفته بود که امام حسن(ع) با معاویه صلح کرد، چون «اکثریت قاطع جامعه و مردم» خواهان صلح بودند، این سخنرانی روحانی موجب شد تا ذوالنور در توییتی بنویسید: «جناب روحانی! اگر برای توجیه مذاکره با دشمن، علت صلح امام حسن(ع) با معاویه را خواست اکثر مردم از امام ذکر می‌کنید امروز اکثریت قاطع ملت ایران به کمتر از عزل و مجازات شما راضی نمی‌شوند؛ با منطق شما، رهبر انقلاب باید دستور دهند هزار بار شما را اعدام کنند تا دل مردم عزیز راضی شود».

در فهرست جنجالی‌های توییتر می‌توان نام افرادی همچون محمود صادقی، علی مطهری و... به واسطه افشاگری یا بیان نظرات خاص سیاسی درج کرد و البته برخی چهره‌ها مانند محمود احمدی‌نژاد و جواد کریمی قدوسی به‌دلیل اظهارات خاص نیز در این دسته قرار می‌گیرند.

نظرات سیاستمداران توییتری
محمدعلی ابطحی؛ رئیس دفتر دولت اصلاحات

ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که حضور افراد سیاستمدار و غیرسیاستمدار در فضای مجازی الزامی است. توییتر بیش از دیگر شبکه‌های اجتماعی سیاسی است و به‌دلیل کوتاه نویسی این فرصت را مهیا می‌کند تا جان مطلب با کمترین حاشیه مطرح شود.

در این میان نباید فراموش کرد که پارادوکس عجیبی در توییتر وجود دارد و زمانی که مسئولان ارشد ایران در این شبکه اجتماعی عضو هستند، فیلتر بودن آن معنای مناسبی ندارد و یکی از اشتباهات بزرگ است. من به‌عنوان فردی که از سال 87 عضو توییتر شده‌ام، باید بگویم در توییتر ایرانی یک مجموعه غیرفرهنگی فعال وجود دارد اما با وجود این فواید توییتر برای سیاستمدارها بیش از معایبش است. توییتر آیینه رفتار سیاستمداران در دنیای واقعی است و همین اتفاق موجب می‌شود تا در برهه‌ای شاهد افزایش تنش‌ها یا افزایش همدلی در این شبکه اجتماعی باشیم.

طیبه سیاوشی؛ نماینده سابق مجلس

باید قبول کنیم که مزایای توییتر بیش از معایب آن است. این شبکه اجتماعی همانقدر که حاشیه امن چهره‌های سیاسی را از بین می‌برد، زمینه را برای پیگیری مسائل مهیا می‌کند. مسئول سیاسی نباید مانند مردم عادی در توییتر عمل کنند و برای پیگیری خواسته‌های خود از بستر توییتر بهره ببرند بلکه آنها باید با توجه به حوزه مسئولیتشان در جهت آگاهی‌بخشی قدم بردارند. توییتر برای مسئول سیاسی به‌ویژه زنان سیاسی مانند راه رفتن بر لبه تیغ است چرا که ما نمی‌توانیم از هجمه‌ها و اتهاماتی که برایمان نوشته می‌شود در امان بمانیم اما از منظر دیگر باید این شبکه اجتماعی را یک فرصت بدانیم. از نظر من فضای سیاسی توییتر در سال‌های اخیر تندتر شده و از آن فضای روشنفکری فاصله گرفته است، چنین اتفاقی دلایل مختلفی دارد بخشی از آن به اکانت‌های سازماندهی شده، بازمی‌گردد.

منبع: همشهری‌آنلاین

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • کاربر ناشناس
    0

    آخر کسی به اصلاح طلبان محل میگذارد چقدر دروغ تاجزاده منافق وطن فروش است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها