وزیر دفاع استرالیا : گزارش جنایات جنگی در افغانستان، بیمارم کرد

خبرگزاری آسوشیتدپرس امروز (جمعه) خبر داد که وزیر دفاع استرالیا پس از آگاهی از جنایات سربازان این کشور در افغانستان، بیمار شده بود.

وزیر دفاع استرالیا : گزارش جنایات جنگی در افغانستان، بیمارم کرد

لیندا رِینولدز امروز در یک کنفرانس تجاری که در شهر پرث استرالیا برگزار شد، گفت: من هم مثل دیگر استرالیایی‌هایی که (گزارش جنایات جنگی) را دیدند، شوکه و شرمنده شدم. گزارش دو هفته پیش به دستم رسید و از خواندنش مریض شدم.

ژنرال انگوس کمپل فرمانده نیروهای نظامی استرالیا دیروز (۲۹ آبان) خبر داد که گزارش قتل غیرقانونی ۳۹ غیرنظامی، کشاورز و زندانی افغانستانی شامل مواردی از اقدام اعضای نیروی هوایی ویژه (Special Air Service) می‌شود که طی آن این نیروها یک زندانی را به قتل می‌رساندند تا اولین خون را ریخته باشند.

برخی از افراد مسئول این جنایات هنوز در خدمت ارتش استرالیا هستند در حالی که تعدادی دیگر ارتش را ترک کرده‌اند. این گزارش تحقیقاتی توصیه کرده که ۲۳ فقره شامل قتل ۱۹ نفر به تحقیقات جنایی پلیس ارجاع شود. استرالیا این تحقیقات را در سال ۲۰۱۶ میلادی و در پی افشای اقدام نظامیان این کشور در قتل غیرنظامیان در افغانستان آغاز کرد هر چند که در بدو امر تلاش کرده بود که این گزارش‌ها را سانسور کند.

بر اساس برخی مستندات و اتهام‌های مطرح شده، نیروهای ویژه استرالیا که از سال ۲۰۰۱ وارد افغانستان شدند، تنها در فاصله سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ دستکم ۱۰ نفر را به ضرب گلوله از پای درآوردند که افراد غیرمسلح و کودکان از جمله آنها بودند. در یکی از این موارد که در سپتامبر سال ۲۰۱۳ رخ داد، یک افغانستانی و ۶ کودکش در خواب کشته شدند. قتل دو افغانستانی توسط نظامیان استرالیا در سال ۲۰۱۲ و کشته شدن یک موتورسوار افغانستانی در سال ۲۰۱۳ نیز از دیگر موارد گسترده جنایات جنگی‌ای است که نظامیان استرالیا متهم به ارتکاب آنها هستند.

منبع: انتخاب

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها