نماینده اصولگرا:

اجرای برجام و لغو تمامی تحریم‌های ایران شرط اصلی ما برای مذاکره با آمریکا خواهد بود

نماینده خمین در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر آقای روحانی یا ظریف بخواهند وارد مذاکره شوند، این را بدانند که مجلس اجازه مذاکره نخواهد داد و نمی‌گذارد دوباره با این رفتارها، ایران مقابل آمریکا و جامعه جهانی تحقیر شود.

اجرای برجام و لغو تمامی تحریم‌های ایران شرط اصلی ما برای مذاکره با آمریکا خواهد بود

علیرضا نظری درباره احتمال بازگشت آمریکا به برجام و مذاکره با ایران، گفت: درباره بحث آمریکا و ادامه بحث مذاکرات و موضوعات مشابه به نظر می‌رسد که این مسیر توسط ترامپ بسته شده است و راهی برای باز شدن آن وجود ندارد. هرگونه مذاکره با آمریکا ابتدا به ساکن مستلزم آن است که آمریکا بدون قید و شرط به برجام بازگردد و در این بازگشت نه با مواضع طلبکارانه بلکه با رفتاری مبنی بر جبران خسارت و اجرای تعهدات عقب مانده در برجام باید رفتار کند.

نماینده خمین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طی 5 سال گذشته همواره بازرسان شورای حکام فعالیت صلح آمیز هسته‌ای ایران را تایید کردند و در بازدیدهایی که داشتند، اعلام کردند که ایران به تمام تعهدات خودش در قبال برجام عمل کرده است ولی این در حالی است که ما شاهد بودیم هنوز تعهدات آمریکا و غرب باقی مانده و علاوه بر این ما شاهد تحریم‌های جدیدی بودیم که این خلاف تعهدات آنان بود.

وی با تاکید بر اینکه اجرای برجام و لغو تمامی تحریم‌های ایران شرط اصلی ما برای مذاکره با آمریکا خواهد بود، اظهارکرد: آمریکا و غرب با حقوق هسته‌ای ایران را به رسمیت بشناسد و تمام تعهدات خودشان را که عقب افتاده را عملیاتی کنند. ما متاسفانه شاهد یک بی‌تعهدی از آمریکا و غرب بودیم که این اقدامات باید به شکل درست و صحیح جبران شود.

نظری با اشاره به اظهارات اخیر دولتمردان نسبت به پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، تاکید کرد: اگر آقای روحانی یا ظریف یا مسئولان دولتی بخواهند وارد مذاکره شوند، این را بدانند که مجلس اجازه مذاکره نخواهد داد و نمی‌گذارد دوباره با این رفتارها، ایران مقابل آمریکا و جامعه جهانی تحقیر شود و دوباره کشور متحمل خسارات بزرگ شود.

نماینده خمین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح یک فوریتی مجلس برای اقدامات متقابل ایران در برجام، تصریح کرد: ما در این طرح چنین پیامی را به دولت اعلام کردیم که از این پس در حوزه دیپلماسی نظارت جدی خواهیم داشت و هر مذاکره‌ای دولت بخواهد انجام بدهد که دوباره منجر به خسارات جدی برای کشور شود، مجلس ایستادگی خواهد کرد و مخالفت می‌کند.

نظری در پاسخ به این پرسش که چنانچه آمریکا به تعهدات خودش در برجام عمل کند، مجلس از مذاکره با آمریکا استقبال خواهد کرد، گفت: ما در طرح اخیر و در بند پایانی آن چنین ظرفیتی را در نظر گرفتیم که اگر طرفین برجام از جمله آمریکا به تعهدات خودشان عمل کنند، دولت می‌تواند گزارش این اقدامات را به مجلس ارائه کند تا مجلس درباره آن تصمیم‌گیری کند. ما قطعا یک طرفه تصمیم‌گیری و رفتار نمی‌کنیم و اقدام ما متناسب با رفتار طرف مقابل است.

این نماینده اصولگرای مجلس افزود: اگر آمریکایی‌ها به تعهدات خودشان عمل کنند، امکان دارد که مذاکرات انجام شود و ادامه پیدا کند ولی باید روند این مذاکرات به صورت مشخص تعریف شود تا باب سواستفاده دوباره از آن مهیا نشود. البته تجربه‌ای که ما از آمریکا داریم، تصور می‌شود که آمریکایی‌ها تحریم‌های ایران را لغو نخواهند کرد و بر همین اساس مذاکره با آمریکا معنایی پیدا نمی‌کند.

نظری همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا اجرای برجام و لغو تحریم‌ها می‌تواند زمینه ساز اجرای لوایح FATF و پالرمو شود، تصریح کرد: این موضوعات متفاوت از هم هستند ولی چیزی که پیش از همه ایران را تحت فشار قرار داده، بحث تحریم‌هاست که اگر برداشته شوند به نظر نمی‌رسد، پیوستن به این لوایح گره‌گشا باشند و ما با لغو تحریم‌ها نیازی به این لوایح نداریم.

وی افزود: ما مانند بسیاری از کشورها می‌توانیم بدون این لوایح فعالیت تجاری خودمان را داشته باشیم. لازم نیست که به تمام معاهداتی که دست پخت غرب است بپیوندیم و اگر کشورهایی نیز عضو این معاهدات هستند نیز دلیلی بر عضویت ما نیست.

نماینده خمین در مجلس همچنین در پاسخ به این پرسش که مجلس پیشتر درباره لوایح پالرمو و FATF شروطی مانند اینکه ایران از قوانین پولشویی خودش تبعیت خواهد کرد و تعریف از تروریسم در ایران متفاوت از تعریف غرب است را قید کرده و با ذکر این شروط لوایح را پذیرفته بود و آیا امکان اجرای این لوایح به این شکل وجود ندارد، تاکید کرد: من تا آنجایی که اطلاع دارم آنان بر تعاریف خودشان از پولشویی و تروریسم تاکید دارند و اگر بنا بر اجرای این لوایح با تعاریف ما باشد، آنان قبول نخواهند کرد و اساسا نیز با توجه به همین مساله نیز، مسئولان در مجمع تشخیص مصلحت نظام بعد از 2 سال هنوز در این مفاد لوایح مانده‌اند.

منبع: انتخاب

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • آلفرد
    0

    آمریکا پیکان شکنی کرده ،نشانه حسن نیت ،رفع تحریم هاست

  • داروغه
    0

    شما مگه با قاتل حاج قاسم مذاکره میکنید؟؟؟؟!!!!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها