هشدار هواشناسی نسبت به تداوم بارش باران/ نقشه مناطق پرخطر و توصیه‌های کشاورزی

سازمان هواشناسی کشور با صدور هشداری از بارش شدید باران در برخی مناطق همراه با وقوع رعد و برق و وزش باد طی روزهای جمعه و شنبه (۳۰ آبان و ۱ آذر) خبر داد.

هشدار هواشناسی نسبت به تداوم بارش باران/ نقشه مناطق پرخطر و توصیه‌های کشاورزی

در هشدار زرد رنگ سازمان هواشناسی آمده است که بارش باران، وقوع رگبار و رعد و برق همراه با وزش باد طی روز جمعه (۳۰ آبان) در استان‌های لرستان، کردستان، زنجان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، ایلام، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و گیلان پیش‌بینی می‌شود.

وقوع رگبار و رعد و برق طی روز شنبه (۱ آذر) در استان‌های کردستان، کرمانشاه، زنجان، تهران، همدان، مرکزی، ایلام، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، خوزستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، بوشهر، اصفهان و فارس دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی هشدار داده است که احتمال وارد شدن خسارت به محصولات کشاورزی وجود دارد.

از این‌رو در استان آذربایجان شرقی در برداشت سیب در شهرستان مراغه و سیب‌زمینی در منطقه سراب و بستان آباد تسریع و در استان آذربایجان‌غربی مبارزه پاییزه در باغات هسته‌دار علیه بیماری‌های گیاهی بعد از اتمام بارش‌ها انجام شود.

در ادامه این هشدار به کشاورزان در استان اردبیل توصیه شده است که در کشت گندم و برداشت سویا، پنبه، ذرت و بادام زمینی تسریع و کشاورزان استان اصفهان نیز هرچه زودتر نسبت به کشت محصولات دیم اقدام کنند. کشاورزان در غرب استان ایلام نیز در برداشت برنج در مناطق سردسیر عجله کنند.

انتقال محصول کنجد برداشت شده به مکان‌های مسقف در استان بوشهر ، جمع‌آوری سیب در د ماوند و فیروزکوه استان تهران ، تسریع در کشت گندم و جو، تسریع در برداشت صیفی‌جات، عدم آبیاری مزارع ذرت در استان خوزستان و جمع‌آوری سیب‌زمینی و چغندرقند و انتقال آن به انبار در استان زنجان از توصیه‌های دیگر سازمان هواشناسی به کشاورزان است.

در ادامه هشدار زرد رنگ سازمان هواشناسی آمده است که در استان چهارمحال و بختیاری در برداشت چغندرقند و انتقال به انبار تسریع شود همچنین اکنون آخرین فرصت کشت گندم دیم است. عشایر این استان نیز طی روزهای جمعه و شنبه (۳۰ آبان و ۱ آذر) در ارتفاعات و حاشیه رودخانه‌ها استقرار نیابند.

سازمان هواشناسی به کشاورزان در استان فارس توصیه کرده است که هرچه زودتر نسبت به برداشت کنجد، چغندرقند، سیب‌زمینی، ذرت علوفه‌ای و محصولات باغی مانند پرتقال و لیموشیرین اقدام و کشاورزان در استان کردستان نیز در کشت گندم دیم تسریع کنند.

تسریع در برداشت و جمع‌آوری چغندرقند برداشت شده و انتقال آن به انبار در استان کرمانشاه ، تسریع در برداشت مرکبات و تسریع در کشت گندم و جو در استان کهگیلویه و بویراحمد ، عدم کوددهی ماهیان گرمابی به دلیل کاهش دما و عدم غذادهی ماهیان سردآبی در زمان بارندگی شدید در استان گیلان و تسریع در کشت محصولات پاییزه و بیمه محصولات، تسریع در برداشت چغندرقند، حبوبات و پیاز و انتقال آن‌ها به انبار در استان لرستان از دیگر توصیه‌های سازمان هواشناسی است.

در هشدار سازمان هواشناسی به کشاورزان در استان مازندران توصیه شده است که در کشت کلزا در مناطق دشت و کاشت سیر و پیاز تسریع و از چرای دام در زمان بارندگی خودداری کنند. کشاورزان در استان مرکزی نیز نسبت به انتقال سیب‌زمینی و چغندرقند دپو شده به انبار اقدام کنند.

انتقال نشای صیفی‌جات در ساعات بدون باد، عدم قرارگیری دام‌ها در مناطق مرتفع با توجه به زمان کوچ عشایر و وقوع باد، تسریع در برداشت بادمجان در شهرستان رودان از توصیه‌های کشاورزی سازمان هواشناسی برای استان هرمزگان است.

در استان همدان نیز محصولات علوفه‌ای برداشت نشوند و از آبیاری باغات خودداری شود.

تنظیم دمای سالن‌های مرغداری، پرورش قارچ، گلخانه‌ها و دامداری‌ها با توجه به سرمای هوا، جلوگیری از ورود آب‌های گل آلود به استخرهای پرورش ماهی، استحکام و ترمیم سقف گلخانه‌ها در برابر باد، تامین سوخت گلخانه، مرغداری و دامداری‌ها، خودداری از استفاده از آب باران برای دام‌ها، پاکسازی مسیر آب باغات و مزارع، تغذیه کمکی کلونی‌ها و تامین خوراک مورد نیاز کندوها جهت زمستان گذرانی از توصیه‌های کلی سازمان هواشناس برای روزهای آینده است.

هشدار زرد رنگ نیز به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

هشدار هواشناسی نسبت به تداوم بارش باران/ نقشه مناطق پرخطر و توصیه‌های کشاورزی

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها