هنگام مفقود شدن شناسنامه چه باید کرد؟

شناسنامه جزء اسناد هویتی است که گم شدن آن می تواند برای افراد دردسر ایجاد کند که برای پیشگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی مفقود شدن آن را گزارش دهید.

هنگام مفقود شدن شناسنامه چه باید کرد؟

شناسنامه جزء اسناد هویتی است که نگهداری آن برای هر فردی ضروری و لازم است تا هویتشان مورد سوء استفاده دیگران قرار نگیرد، بنابراین اگر شناسنامه شما گم شد برای جلوگیری از سوء استفاه احتمالی باید هرچه سریع تر، به کلانتری محل اطلاع دهید سپس باید به اداره ثبت احوال محل زندگی مراجعه کرده و درخواست صدور شناسنامه المثنی را بدهید، البته می توانید مفقودی شناسنامه خود را از طریق سایت سازمان ثبت احوال و سامانه خدمات الکترونیکی، مدارک هویتی مفقود شده خود را جستجو کنید.

برای گرفتن شناسنامه المثنی می‌توانید به کلیه ادارات ثبت احوال سراسر کشور به همراه مدارک مورد نیاز مراجعه کنید، توجه داشته باشید تنها اشخاص ۱۸ سال به بالا و افراد کمتر از ۱۸ به همراه حکم رشد، پدر یا جد پدری با ارائه شناسنامه خود جهت فرزندان کمتر از ۱۸ سال، مادر تا زمانی که در قید زوجیت پدرصاحب شناسنامه (فرد کمتر از ۱۸ سال) باشد با ارائه شناسنامه خود، سرپرست قانونی (قیم، امین، وصی) برای افراد صغیر و محجور با ارائه مدارک مستند که سمت او احراز شده باشد می‌تواند به اداره ثبت احوال برای صدور شناسنامه مراجعه کند.

مدارک مورد نیاز برای گرفتن شناسنامه المثنی

برای گرفتن شناسنامه المثنی به این مدارک نیاز دارید، استشهاد محلی در مورد فقدان شناسنامه، سه قطعه عکس جدید ۴×۳ و تمام‌رخ برای افرادی که بالای ۱۵ سال دارند، کپی شناسنامه همسر و فرزندان و همین‌طور صفحه دوم و سوم و سند ازدواج، اصل و کپی مدرک عکس‌دار معتبر در زمان مراجعه، مثل کارت ملی، گذرنامه، گواهینامه، کارت پایان خدمت که مدرک کپی توسط کارمند ثبت احوال همان شعبه، به صورت رسمی، برابر اصل شده باشد.

اگر مدرک عکس‌دار معتبری ندارید، تأیید عکس شما باید توسط نیروی انتظامی یا شورای اسلامی یا یک کارمند رسمی دولت طبق روال رسمی مخصوص به خودش صورت پذیرد.

جالب است بدانید که اگر برای بار سوم شناسنامه خود را گم کرده باشید و تقاضای صدور شناسنامه المثنی بکنید، علاوه بر مدارکی که گفته شد، باید یک گواهی عدم سوءپیشینه از نیروی انتظامی دریافت کنید و به ثبت احوال ارائه بدهید. همچنین چاپ آگهی مفقودی شناسنامه اختیاری است و الزام قانونی ندارد.

در نتیجه شناسنامه سند هویت شماست، برای حفظ حقوق خود به دقت از آن نگهداری کنید همچنین شماره ملی خود را به خاطر بسپارید تادرموقع ضرورت دسترسی به سوابق هویتی شما آسانتر باشد، هرگونه تغییر و تحریف در شنــاسنامه یا سوء استفاده از آن جـرم است و مجرم تحت تعقیب قانونی قرار می گیرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها