متولیان پیرامون نگهداری سگ‌های بلاصاحب در کرمان چه می‌گویند؟

 به دنبال طرح موضوع وضعیت نامناسب نگهداری سگ‌های بلاصاحب کرمان و رها شدن امور ساماندهی این حیوانات در شبکه های اجتماعی، برای ابهام زدایی از مساله با متولیان امر به گفت و گو نشستیم.

متولیان پیرامون نگهداری سگ‌های بلاصاحب در کرمان چه می‌گویند؟

در حالی که شهردار کرمان از نگهداری و کار ساماندهی سگ های بلاصاحب در کرمان بدون هیچ خللی صحبت به میان آورده و به تشریح بخشی از اقدامات حمایتی شهرداری در این ارتباط پرداخته ولی مدیرعامل انجمن حمایت از حیوانات استان کرمان نظر دیگری در این باره دارد و می گوید:طی چهار سال رسیدگی به امورات پناهگاه، شهرداری از حمایت، بودجه و واگذاری این پناهگاه به انجمن خودداری کرده و انجمن طی مدت یاد شده در حد توان با بودجه مردمی به امر خدمت رسانی به مجموعه اقدام کرده است .

شهردار: کار ساماندهی سگ های بلاصاحب در کرمان بدون هیچ خللی ادامه دارد

شهردار کرمان با اشاره به عملکرد شهرداری و انجمن حمایت از حیوانات در مرکز نگهداری و عقیم‌سازی سگ‌های بدون‌صاحب،گفت: هیچ خللی در اداره امور با رفتن انجمن حمایت از حیوانات از مرکز نگهداری و عقیم‌سازی سگ‌های بدون‌صاحب، ایجاد نخواهد شد و سامان‌دهی سگ‌ها در این شهر با جدیت ادامه دارد.

سیدمهران عالم‌زاده افزود: طی بررسی‌های انجام‌شده از مدیران قبلی، عمده عملیات عمرانیِ پناهگاه ازجمله بتن‌ریزی، دیوارچینی، کف‌سازی و سرامیک، توسط شهرداری کرمان انجام شده و در این ۲ سال فقط کمک‌هایی جزیی در زمینه غذا دادن به حیوانات توسط انجمن انجام شده که میزان آن هم مشخص است و حامیان هم در جریان آن هستند.

وی اظهار داشت: سایت جدید هم در دوره فعلی توسط حوزه خدمات شهری شهرداری کرمان ساخته شده است.

شهردار کرمان تصریح کرد: به‌رغم اینکه سایر دستگاه‌های عضو کارگروه سامان‌دهی سگ‌های بدون‌صاحب، اعتقاد داشتند که انجمن درنهایت پای کار نمی‌آید، شهرداری کرمان دوبار برای عقد قرارداد با این انجمن اعلام آمادگی کرد، حتی پیش‌نویس قرارداد هم تنظیم و در خصوص قیمت‌ها توافق شد، اما وقتی به مرحلۀ امضا رسید، انجمن زیر بار مسئولیت نرفت.

عالم‌زاده ادامه داد: وقتی دیدیم انجمن تمایلی به عقد قرارداد با شهرداری و پذیرفتن مسئولیت کار حتی در قبال دریافت هزینه ندارد، دیگر پیگیر عقد قرارداد نشدیم.

وی یادآور شد: سایت جدید هم به مساحت یک هکتار، مدت‌ها آماده بود و به‌رغم اینکه انتظار می‌رفت انجمن از اختصاص این فضا برای سامان‌دهی حیوانات استقبال کند، اما این اتفاق نیفتاد و درنهایت شهرداری این سایت را تکمیل کرد تا جداسازی و رهاسازی سگ‌ها که تعداد آن‌ها بیشتر شده، در سایت جدید انجام گیرد.

شهردار کرمان خاطرنشان کرد: متأسفانه انجمن در چند روز اخیر حتی امکاناتی مثل یخچال و گاز را که حامیان در اختیار انجمن گذاشته بودند، از مجموعه بردند، درواقع اشخاصی که ادعای حمایت از حیوانات را دارند، یک‌دفعه آن‌ها را رها کرده و حتی وسایلی را که حامیان داده بودند، را بردند.

عالم‌زاده افزود: آن‌ها با این اقدام، نفس عمل خود و صلاحیت عملکردشان را زیر سوال بردند و نشان دادند که اهتمام جدی به سامان‌دهی و اصلاح شرایط ندارند.

وی یادآور شد: چندماهی است با استقرار یک دامپزشک در محل سایت، کار عقیم‌سازی سگ‌ها را نیز شهرداری انجام می‌دهد که اطلاعات و آمار آن موجود است؛ بنابراین، انجمن در این زمینه نیز کاری انجام نداده است.

شهردار کرمان با تأکید بر اینکه انجمن باید گزارش شفافی از عملکرد خود ارائه دهد، افزود: از نهادهای نظارتی درخواست می‌کنیم در این زمینه ورود کرده و پس از بررسی گزارش، نتیجه را اعلام کنند تا حامیان حیوانات و اذهان عمومی در جریان قرار بگیرند و حاشیه‌ها از بین برود و شهرداری هم گزارش عملکرد خود را در زمینه سامان‌دهی سگ‌های بدون‌صاحب ارائه می‌کند.

عالم‌زاده گفت: در حال حاضر، طباطبایی که چهره شاخصی در زمینه حمایت از حیوانات در کرمان است، به‌طور مرتب در پناهگاه حضور دارد و از نزدیک عملکرد شهرداری را رصد می‌کند.

شهردار کرمان خاطرنشان کرد: بسیاری از حامیان حیوانات نیز از عملکرد انجمن راضی نیستند و خواستار ایجاد سازِکار شفاف برای سامان‌دهی سگ‌ها توسط شهرداری کرمان هستند؛ ما نیز در حال تدوین چنین سازِکاری هستیم.

عالم‌زاده با تأکید بر اینکه شهرداری دیگر با انجمن حمایت از حیوانات کرمان همکاری نخواهد داشت، افزود: وسایلی که برده شده، به سرعت خریداری و در اختیار سازمان مدیریت پسماند قرار می‌گیرد؛ ضمن اینکه به مردم و حامیان حیوانات اطمینان می‌دهیم با رفتن انجمن، هیچ خللی در اداره امور مرکز نگهداری سگ‌های بدون‌صاحب ایجاد نخواهد شد.

وی ادامه داد: تاکنون، هیچ کوتاهی از جانب شهرداری صورت نگرفته است؛ ضمن اینکه تلاش می‌کنیم دغدغه حامیان حیوانات و مردم را به حداقل برسانیم.

شهردار کرمان با اشاره به افزایش تعداد سگ‌های بدون‌صاحب و افزایش تقاضا و دغدغه مردم برای جمع‌آوری آن‌ها از سطح شهر، عنوان کرد: جمع‌آوری سگ‌ها را سرعت بخشیده‌ایم؛ تاکنون، هیچ سگی توسط شهرداری کشته نشده و تعداد بالای سگ‌ها در مرکز نیز نشان از این واقعیت دارد.

عالم‌زاده با اشاره به اینکه در زمینه سامان‌دهی سگ‌های بدون‌صاحب به‌جز دامپزشکی، اقدام مؤثری از سایر دستگاه‌ها صورت نگرفته، تصریح کرد: آخرین جلسۀ کارگروه سامان‌دهی وضعیت سگ‌های بدون‌صاحب، حدود یک‌ماه پیش در استانداری تشکیل شده که شهرداری کرمان به همۀ تعهدات خود در آن جلسه عمل کرده است.

مدیرعامل انجمن حمایت از حیوانات کرمان: شهرداری ریالی در اختیار انجمن قرار نداده است

مدیرعامل انجمن حمایت از حیوانات با بیان اینکه طی چهار سال رسیدگی به امورات پناهگاه، شهرداری از حمایت، بودجه و واگذاری این پناهگاه به انجمن خودداری کرده است، تصریح کرد: ما در حد توان چهارسال در این زمینه با بودجه مردمی خدمت رسانی کردیم و با عدم حمایت از انجمن تمام خدمات بزودی قطع خواهد شد.
علیرضا زمانی افزود: حدود چهارسال است که پناهگاه سگ ها در کرمان راه اندازی شده است در ابتدا تنها یک زمین محصور بود که انجمن آن را تکمیل و تجهیز کرد، غذا رسانی، نظافت ودیگر موارد مورد نیاز توسط کارگر های انجمن انجام می شد؛ این درحالی است که در طی این سالها از واگذاری پناهگاه به انجمن خودداری می شد.
وی افزود: طبق دستور العمل وزارت کشور شهرداری موظف است، کار های زنده گیری، قرنطینه، دامپزشکی، انگل زدایی و عقیم سازی را انجام دهد که دراین میان شهرداری تنها زنده گیری را انجام می دهد، به این صورت که به هر منطقه ماشینی سپرده تا کار زنده گیری را انجام دهند.
زمانی با اشاره به بودجه و مخارج پناهگاه گفت: در طی این سال ها با اینکه ساماندهی امور ۲ هزار قلاده سگ از جمله غذا رسانی کار ساده ای نیست اما با کمک های مردمی و کمک های شخصی اعضای انجمن تا به امروز کار کردیم و شهرداری هیچ بودجه ریالی در اختیار ما برای این کار قرار نداده است.
وی تاکید کرد: در کارگروه و جلساتی که این موضوع را مطرح می کردیم شهردار و معاون عمرانی استاندار با این موضوع موافقت کردند و حمایت خود را اعلام کردند اما همین که در روند اداری قرار می گیرد متاسفانه راهی پیش برده نمی شود.
به گفته زمانی، ما از مردم می خواهیم تا مطالبه گر باشند و ببیند از این پس چه بر سر حیوانات و سگ های آن پناهگاه می آید، ما نیز حاضریم تمام اسناد و مدارک مالی مان را روشن در اختیارشان قرار دهیم.
مدیرعامل انجمن حمایت از حیوانات بی سرپناه استان خاطرنشان کرد: امیدوارم شهرداری و مسئولان مربوط هر چه سریع تر به این موضوع رسیدگی کنند.

براساس این گزارش گفته می شود از جمعیت ۱۷هزار قلاده ای سگ های بی صاحب در استان کرمان حدود شش تا هفت هزار قلاده آن در مرکز این استان وجود دارد که اگر برای ساماندهی و نیز عقیم سازی این حیوانات فکری نشود، در آینده می‌توانند کانون‌های خطرناک بیماری‌های مختلف باشند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها