چهارمین شهر متراکم ایران بی‌بهره از بودجه سال 97/ سهم 14 هزار میلیارد تومانی قطب علم و فن‌آوری

انقباضی‌ترین بودجه دولت در سال 97 در حالی بسته شد که چهارمین شهر متراکم ایران بی‌بهره از بودجه امسال است.

چهارمین شهر متراکم ایران بی‌بهره از بودجه سال 97/ سهم 14 هزار میلیارد تومانی قطب علم و فن‌آوری

به گزارش خبر فوری به نقل از فارس در البرز، مهم‌ترین بخش بودجه 97 کاهش 19 هزار میلیارد تومانی محل پرداخت یارانه است که غیرمستقیم خبر از حذف نزدیک به 30 میلیون نفر از یارانه‌بگیران را می‌دهد.

این افزایش محل درآمد دولت از حذف یارانه‌بگیران در شرایطی حاصل‌ شده است که براساس قانون، دولت مکلف است بخش بزرگی از این افزایش درآمد را به بخش عمرانی کشور اختصاص دهد و آن را افزایش دهد.

امری که علاوه بر اینکه در بودجه 97 محقق نشده است، بیش از 10 هزار میلیارد تومان کاهش بودجه عمرانی را شاهد هستیم.

از بخش‌های مهم بودجه که دولت لایحه آن را طی وعده قبلی آن را در موعد مقرر ارائه کرد، افزایش درآمدهای دولت از مالیات‌های مردمی است.

دولت حسن روحانی در مقایسه با سال گذشته 12 هزار میلیارد تومان بیشتر مالیات در بودجه پیش‌بینی کرده است.

مهم‌ترین بخش این دریافتی 3 برابر شدن عوارض خروج از کشور است که باعث ورود نهب‌های گسترده‌ای به بدنه دولت دوازدهم شد و آن را زیر بار انتقادات قرار داد.

در این میان سهم استان البرز از بودجه 1194 تریلیون تومانی سال 97، مبلغ 14 هزار میلیارد تومان شده است و استان البرز را که چهارمین کلان‌شهر کشور یعنی کرج را در خود جا نهاده، در جایگاه 20 استان از لحاظ میزان بودجه دریافتی قرار داده است.

استان البرز که از آن به‌ عنوان قطب علم و فن‌آوری یاد می‌شود در بودجه 97 میزان دریافت اعتبارات استانی آن به‌ مراتب کمتر از دیگر استان‌های کشور است.

بنابر اعلام پلیس‌راه کشور، 18 درصد از ترددهای کشور از راه‌های استان البرز گذر می‌کند که نیازمند توجه بیشتر دولت در جهت ایمن‌سازی و افزایش مسیرهای عبور و مرور استان است، استانی که سال‌هاست در تأمین بودجه تکمیل آزادراه همت در صف انتظار است و هنوز ره به‌جایی نبرده است.

استان کوهپایه‌نشین که چهارمین شهر متراکم از نظر جمعیت در کشور را دارد، سال‌ها است که طرح گسترش ناوگان حمل‌ونقل عمومی آن به دلیل کمبود بودجه هنوز فاقد قطار شهری یعنی مترو است.

استان البرز در جدول سرانه بودجه استان‌های کشور از نظر دریافت بودجه به ازای جمعیت استان آخرین جایگاه را به خود اختصاص داده است.

این مهم در شرایطی به وقوع پیوسته است که بنابر اعلام مسؤولان استان البرز با فقر محیط‌‌های آموزشی و ورزشی، درمانی و بهداشتی و زیرساخت‌های شهری مواجهه است.

بنابر اعلام مسؤولان، البرز 3 میلیون‌ نفری با کمبود 8500 کلاس درس برای جمعیت 440 هزار نفری دانش‌آموز خود مواجهه است، استانی که تعداد دانش‌آموزان آن از 17 استان دیگر بیشتر است.

کمبود سرانه ورزشی برای استان البرز در شرایطی به ازای هر نفر 40 سانتی‌متر است که این رقم در دیگر نقاط کشور برای هر نفر تقریباً یک متر است و این عدد حاکی از فاصله زیاد استان البرز با دیگر استان‌ها و فقر سرانه ورزشی است.

همه این کمبودها و عقب‌ماندگی‌ها لزوم توجه بیشتر مسؤولان به البرز را می‌طلبد.

امید آن می‌رود استاندار البرز که به‌ تازگی بر کرسی عالی‌ترین مقام دولت در استان تکیه زده است به همراه سه نماینده استان البرز در مجلس شورای اسلامی که دو نفر از آن‌ها خود رئیس کمیسیون‌های مجلس هستند، همت مضاعفی در مطالبه حقوق مردم استان به‌ کار گیرند تا بتوانند فقر سرانه آموزشی، فرهنگی، ورزشی و زیرساخت‌های شهری حاصل از نبود اعتبارات کافی برای این استان را جبران کنند.

منبع: فارس

58

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها