وضعیت بحرانی آب در پلدختر؛ آب روستاها جیره‌بندی شد

کمبود آب و جیره‌بندی آن در روستاهای پلدختر داد اهالی این روستاها را درآورده و مردم در مضیقه هستند.

وضعیت بحرانی آب در پلدختر؛ آب روستاها جیره‌بندی شد

به گزارش خبر فوری به نقل از تسنیم، از پلدختر ، کمبود آب آشامیدنی روستاهای چم مهر بالا، چم مهر پایین و میدان بزرگ پلدختر با جمعیتی بالغ‌بر دو هزار و 200 نفر سبب بروز مشکلات فراوانی برای مردم این منطقه شده است به‌طوری‌که مردم منطقه باید بیشتر شب‌ها را بیدار باشند تا آب را در مخزن‌هایی که برای تعبیه دارند ذخیره کنند.

معصومه کولیوند یکی از ساکنان روستای میدان بزرگ در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: طی سه روز گذشته آب آشامیدنی روستا قطع بود و مردم در مضیقه بودند که بالاخره امروز آب روستا وصل شد.

قطعی سه‌روزه آب روستای چم مهر

وی افزود: ایام تابستان مشکل آب داشتیم ولی در فصل زمستان کمبود آب و جیره‌بندی مشکلات فراوانی را برای مردم به وجود آورده است.

کولیوند عنوان کرد: چون مشکل آب در روستا همیشگی است دو تانکر برای ذخیره آب تهیه‌کرده‌ایم ولی بااین‌وجود هنوز مشکل تأمین آب‌داریم، بااین‌وجود کسانی که تانکری برای ذخیره آب ندارند با مشکلات فراوانی روبه‌رو هستند حتی بیشتر مردم آب برای استحمام ندارند و همین امر سبب بروز مشکلات بهداشتی در بین اهالی روستا شده است.

احمد دیناروند دهیار روستای میدان بزرگ به خبرنگار تسنیم در پلدختر گفت: چندین سال است که مشکل آب‌داریم و در حق مردم این منطقه ظلم شده است و قطعی مکرر آب و جیره‌بندی آن مردم را کلافه کرده است.

جیره‌بندی آب روستاهای پلدختر

وی افزود: طی هفته اخیر سه روز آب آشامیدنی این منطقه قطع بود و با نبود آب مواجه بودیم؛ از ساعت 10 شب تا پنج صبح که مردم خواب هستند آب وصل می‌شود و بیشتر مردم باید بیدار بمانند تا بتوانند آب ذخیره کنند، برخی اوقات نیز یک هفته آب‌داریم ولی تا یک هفته نیز آب قطع می‌شود و مردم تنها از آب تانکر استفاده می‌کنند ولی برخی‌ها که منبع ذخیره آب ندارند به منزل ما مراجعه و از تانکر آب استفاده می‌کنند ولی منبع‌های ذخیره آب جوابگوی مردم نیست.

دهیار روستای میدان بزرگ عنوان کرد: این روستا با بیش از 280 خانوار و جمعیتی 800 نفری با کمبود شدید آب آشامیدنی مواجه است، قطعی آب در فصل تابستان و جیره‌بندی آن در فصل زمستان به امری عادی برای مردم روستا تبدیل‌شده است.

وی بیان کرد: اهالی روستای میدان بزرگ مطلقاً آب برای استحمام ندارند، بیشتر مردم این روستا مثل گذشته‌های دور با قابلمه‌های بزرگ آب را برای استحمام گرم می‌کنند.

دیناروند تصریح کرد: جیره‌بندی آب فقط مختص روستای میدان بزرگ است که اهالی این منطقه مثل زلزله‌زده‌ها باید آب در منبع‌های آب ذخیره کنند و ما هرلحظه و به‌طور غیرمنتظره آماده قطع شدن آب هستیم.

داد اهالی روستاهای پلدختر درآمد

وی خاطرنشان کرد: روستای میدان بزرگ نزدیک 20هزار رأس دام دارد و قطب دامداری منطقه است ولی قطعی آب سبب بروز مشکل برای دامداران منطقه شده است؛ بیشتر دامداران با تانکر از روستاهای پلدختر و چشمه‌های آب برای آن‌ها ذخیره می‌کنند که از مسئولان انتظار داریم هرچه سریع‌تر این مشکل را برطرف کنند.

رضایی ساکن روستای چم مهر پایین اظهار داشت: آب روستای چم مهر از صبح تا ظهر وصل است و چون چاه آب این روستاها مشترک است از ظهر تا شب آب را برای روستای میدان بزرگ وصل می‌کنند که همین جیره‌بندی آب سبب شده با مشکل نبود آب مواجه باشیم؛ بعضی مواقع که آب وصل می‌شود به علت فشار پایین آبگرمکن‌ها برای استحمام روشن نمی‌شود و چون این چاه مشترک است برای پنج روستا جوابگو نیست و ساکنان با کمبود آب مواجه هستند.

اکبر کلانتری عضو شورای روستای چم مهر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: آب این روستا مشکل دارد، چاه آبی که قبلاً حفرشده فقط برای استفاده اهالی روستای چم مهر بوده اما مسئولان آبفار پلدختر آب را به بابا خوارزم و میدان بزرگ داده‌اند که سبب شده آب روستای چم مهر مکرر قطع و وصل شود.

مسئولان چاره‌اندیشی کنند

وی افزود: آب چاهی که اهالی روستاهای چم مهر، بابا خوارزم و میدان بزرگ از آن استفاده می‌کردند را دو سال پیش برای عشایر منطقه چل هم لوله‌کشی کردند همچنین شش ساعت از شبانه‌روز آب را به روستای میدان بزرگ می‌دهند که همین موضوع کم‌آبی را در منطقه تشدید کرده است.

عضو شورای روستای چم مهر عنوان کرد: بیشتر مردم روستای چم مهر آب را در تانکر ذخیره می‌کنند چون هرلحظه امکان دارد آب قطع شود، روستای چم مهر یک سال است که مشکل آب دارد، قبلاً آب چاه بیشتر بود ولی الآن سطح آب کم شده و سبب شده مشکلاتی برای مردم این روستا ایجاد شود که از مسئولان انتظار داریم قبل از اینکه مشکلی بین مردم منطقه پیش بیاید یک‌راه حل اصولی و تصمیم مناسب اتخاذ کنند.

منصور میراحمدی دهیار روستای چم مهر به خبرنگار تسنیم گفت: حرف‌های مردم روستا در مورد جیره‌بندی آب را تکذیب می‌کنم آب این روستا 24 ساعت وصل است ولی آب غیرقابل‌شرب و آلوده است.

آلودگی آب روستاها

وی افزود: استاندار قبل و نماینده مردم پلدختر در مجلس و رئیس آبفار پلدختر قول دادند که یک حلقه چاه جدید برای رفع مشکل آب روستاهای منطقه حفر کنند ولی تاکنون این چاه حفر نشده که از مسئولان انتظار داریم این موضوع حفر چاه را در دستور کار قرار دهند چراکه سطح آب چاه‌های منطقه پایین آمده و سبب آلودگی آب‌شده است.

مرتضی کاییدی رئیس آبفار پلدختر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: آب روستاهای چم مهر و بابا خوارزم حل‌شده است ولی سطح آب پایین است و از20 لیتر بر ثانیه به هشت لیتر در ثانیه رسیده است و خشک‌سالی‌های سال‌های اخیر سبب شده سطح آب منطقه چل هم و آب تالاب‌ها به لحاظ منابع طبیعی پایین بیاید و کاهش پیدا کند.

وی افزود: کارشناسان آبفار در حال پیگیری هستند که یک چاه جدید را برای حل مشکل آب منطقه حفر کنند تا شاید مشکل را به‌صورت پایدار حل کنند ولی این کار زمان‌بر است تا با امور آب هماهنگ کنیم امیدوارم یک چاه جدید برای حل مشکل آب این روستاها به‌صورت اصولی حفر کنیم که در سال آینده مشکل نداشته باشند.

رئیس آبفار پلدختر عنوان کرد: آب روستای بابا خوارزم اصلاً جیره‌بندی نیست و12ساعت آب را به روستای چم مهر و12 ساعت به روستای میدان بزرگ می‌دهیم منتها آب در مخازن آب ذخیره می‌شود و روستای چم مهر یک منبع 200مترمکعبی دارد که آب برای اهالی منطقه ذخیره می‌شود و اکثر روستاها در شبانه‌روز آب‌دارند.

وی بیان کرد: قطعی چندساعته آب یک موضوع طبیعی است و در شهر پلدختر نیز شب‌ها آب قطع و روزها آب وصل می‌شود، در پلدختر نیز مشکل آب‌داریم و در روستای میدان بزرگ در شبانه‌روز شاید بین چهارتا پنج ساعت مردم با مشکل آب مواجه هستند.

منبع: تسنیم

58

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها