نقش بانکها در شرایط کنونی اقتصاد کشور بعد از رفع تحریم ها

یکی از موضوعات اصلی در اقتصاد پس از رفع تحریم، دقیقا این است که مدیریت منابع ارزی جدیدی که به اقتصاد کشور تزریق می‌شود و باید توسط بانکها مدیریت گردد.

نقش بانکها در شرایط کنونی اقتصاد کشور بعد از رفع تحریم ها

به گزارش خبر فوری به نقل از روابط عمومی بانک ایران زمین فضای اقتصادی کشور بعد از برداشته شدن برخی تحریم ها در پسا برجام، این نوید را می دهد که کسب و کارهای راکد در بازار از خرد تا کلان رو به بهبود حرکت کرده و از سکون درآید. بی شک این حرکت می تواند به گردش مالی بانک‌ها نیز کمک شایان توجهی کند.

محمد حسین مس فروش رئیس اداره اطلاعات اعتباری در مورد تغییرات رخ داده بعد از برجام در سیستم تولید و اقتصاد کشور با ما به گفتگو نشسته است که حاصل آن را در ذیل می خوانید.

ضمن تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید. در مورد شرایط پسا برجام در سال های اخیر حرف و سخن بسیار بوده است اما سوال ما از حضرتعالی به عنوان یکی از مدیران فعال در سیستم بانکی تغییر رویه حمایتی بانک‌ها از واحدهای تولید است. کمی در این مورد توضیح دهید.

باید قبول کنیم لغو تحریم ها و توافق برجام ‌ معجزه‌گر اقتصاد ایران نیست ولی در بلند مدت قطعا چاره ساز خواهد بود . بانکها از اکنون باید به صورت جدی با برنامه های جدید برای حمایت از تولید داخلی به حوزه اعطای تسهیلات برای شرکتها و صنعت گران ورود کنند چراکه لطمات پس از تحریم ممکن است بیش از زمان تحریم باشد.

تولید در ایران باید در شرایط پس از رفع تحریم به گونه ای مدیریت شود که قدرت رقابت داشته باشد چراکه با توجه به نیازهای بخش تولید و شرایط قیمت و کیفیت و رقابت، نوعی هجمه به بازار وارد می‌شود که اگر کنترل نشود، تولید آسیب خواهد دید پس باید بانکها علاوه بر اعطای تسهیلات بر چگونگی مصرف آن نظارت کامل داشته باشند تا کیفیت و قیمت محصولات تولید شده حرفی برای گفتن در بازار رقابتی داشته باشد.

به جز ثروت داخلی منابع ارزی گوناگونی بعد از برجام به کشور وارد شد و همچنان نیز این روند ادامه دارد. با این منابع باید چه کرد؟

یکی از موضوعات اصلی در اقتصاد پس از رفع تحریم، دقیقا این است که مدیریت منابع ارزی جدیدی که به اقتصاد کشور تزریق می‌شود و باید توسط بانکها مدیریت گردد چگونه باید باشد که بهترین بهره‌برداری را برای اقتصاد داشته باشد.

اگر استفاده از ارزهای صادراتی برای واردات پیش برود به طور قطع نتیجه مطلوبی حاصل می‌شود. بنابراین دلارهای نفتی باید صرف توسعه زیرساختها از جمله ماشین‌آلات صنعتی، معدنی و کشاورزی شود که هم اکنون عمر بالایی دارند ضمن اینکه بخش دیگری از این درآمدهای ارزی نفتی باید صرف روان شدن تولید صنعتی، معدنی و کشاورزی و نیز بنادر شود.پس باید بانکها در اعطای تسهیلات ارزی نیز دقت کافی کنند.

وظیفه اصلی بانک‌ها در این شرایط چیست؟

بانکها هم‌اکنون باید هوشمندانه‌تر عمل کرده و از فرصت‌ها به خوبی استفاده کنند این در حالی است که صنایع باید تقویت شوند تا قدرت رقابت داشته باشند و صادرات رونق گیرد، بنابراین برای رونق صنایع باید سودهای بانکی کاهش یابد و موانع پیش روی تولید کشور را شناسایی و از میان برداریم .

صنایع ایران طی سال های گذشته به دلیل وجود محدودیت های ناشی از تحریم ها ضربه های بسیاری خورده است. با وجود اینکه عملکرد دولت در مهار تورم سرکش خوب بوده است اما هنوز هم اقتصاد ایران در رکود قرار دارد و برهمین اساس هم دولت و هم فعالان بخش خصوصی تلاش می کنند به سمت خروج از رکود حرکت کنیم. بانکها میتوانند با ورود به حوزه اعطای تسهیلات در افزایش میزان اشتغال ایجاد شده در بنگاه های صنعتی مشارکت نمایند و همین جریان کمک می کند تا بحران اشتغال از کاهش یابد. در نهایت کمک به تولید و پشتیبانی از صنعت در کشور یک امر ملی تلقی میشود که خداپسندانه نیز هست.

41

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها