پشت پرده تکرار اخبار تغییر ولی‌اله سیف

عصر امروز برای دومین بار طی دو هفته اخیر اخباری مبنی بر تغییر رییس‌کل بانک‌مرکزی منتشر شد؛ در هر دو خبر هم از محمد نهاوندیان به عنوان جایگزین ولی‌اله سیف نام برده شده‌است.

پشت پرده تکرار اخبار تغییر ولی‌اله سیف

به گزارش خبر فوری به نقل از حکاک منبع دومین خبر از این سلسله اخبار، سایت خبری انتخاب بود که به اعتبار نزدیکی آن به منابع دولتی، احتمال صحت و دقت خبر و این تغییر را افزایش داده‌است گرچه خبرنگار انتخاب با گزینش عبارات خاصی مانند "نهایی‌شدن تغییر سیف" به جای "جایگزینی نهاوندیان به جای سیف" تلاش کرده‌است جنبه تعلیقی خبر خود را افزایش دهد و زمان بیشتری برای تکذیب احتمالی آن از سوی منابع خبری رسمی بخرد.

حکاک اما در پیگیری‌های خود نشانه روشنی برای درستی این خبر بدست نیاورد چنانچه هیچ‌کدام از منابع خبری در بانک‌مرکزی، سازمان برنامه‌وبودجه، شورای پول‌واعتبار، شبکه بانکی و افراد نزدیک به ولی‌اله سیف این خبر را تأیید نکردند گرچه احتمال تمدید نشدن حکم سیف را برای پنج سال دیگر چندان دور از ذهن ندانستند.

حکاک اما در پیگیری‌های خود نشانه روشنی برای درستی این خبر بدست نیاورد چنانچه هیچ‌کدام از منابع خبری در بانک‌مرکزی، سازمان برنامه‌وبودجه، شورای پول‌واعتبار، شبکه بانکی و افراد نزدیک به ولی‌اله سیف این خبر را تأیید نکردند

در این پیگیری‌ها مواردی مانند ضعف در مدیریت روند ساماندهی مؤسسات اعتباری غیرمجاز و نارضایتی رئیس‌جمهوری از عملکرد بانک‌مرکزی خصوصا در حوزه مدیریت نرخ ارز از جمله مواردی بود که کارشناسان و منابع مطلع از آن‌ها به عنوان دلائل تغییر احتمالی سیف نام می‌برند.

گذشته از این دلائل، شواهد و قرائنی وجود دارد که بررسی ‌آن‌ها می‌تواند زمینه‌های انتشار چنین اخباری را بیشتر روشن کند. در این میان دو احتمال بیشتر از موارد دیگر به ذهن متبادر می‌شود؛ گمانه نخست اینکه احتمال تغییر سیف بسیار زیاد است و نزدیکانش با آگاهی از این واقعیت تلاش دارند با مطرح کردن نام نهاوندیان به عنوان جایگزین او، گزینه نزدیک به صندلی ریاست‌کلی را بسوزانند چرا که مسائل شایع در مورد نهاوندیان مانند دو تابعیتی بودن و… مخالفان دولت را در جایگاه دفاع از سیف قرار می‌دهد.

ضعف در مدیریت روند ساماندهی مؤسسات اعتباری غیرمجاز و نارضایتی رئیس‌جمهوری از عملکرد بانک‌مرکزی خصوصا در حوزه مدیریت نرخ ارز از جمله مواردی بود که کارشناسان و منابع مطلع از آن‌ها به عنوان دلائل تغییر احتمالی سیف نام می‌برند

احتمال دوم هم اینکه مخالفان و منتقدان نهاوندیان که از قضا در بدنه دولت و حتی نزدیکان رییس‌جمهور کم تعداد هم نیستند با اطلاع از احتمال جایگزینی او با سیف، تلاش ‌می‌کنند با انتشار این شایعه، زمینه مخالفت نمایندگان مجلس، منتقدان دولت و… را پیشاپیش فراهم آورند تا از انتصاب او جلوگیری کنند. در واقع برای این دسته از افراد، تغییر سیف چندان مهم نیست ولی حضور نهاوندیان در رأس بانک‌مرکزی خطر است.

بنظرنمی‌رسد حسن روحانی آنقدرها هم برای تغییر رییس‌کل بانک‌مرکزی عجله داشته باشد و حتی اگر بخواهد تغییری در این منصب ایجاد کند به احتمال قریب به یقیین این جابه‌جایی را به تابستان سال آینده و پایان دوره پنج ساله سیف موکول خواهدکرد

انتشار خبر نهایی شدن جایگزینی نهاوندیان و سیف در سایت انتخاب که اگرچه در تقسیم‌بندی‌های رایج از جمله رسانه‌های حامی و همسو با دولت تلقی‌می‌شود ولی روابط خوبی با نهاوندیان ندارد، احتمال اول را بیشتر تقویت می‌کند.

با این حال بنظرنمی‌رسد حسن روحانی آنقدرها هم برای تغییر رییس‌کل بانک‌مرکزی عجله داشته باشد و حتی اگر بخواهد تغییری در این منصب ایجاد کند به احتمال قریب به یقیین این جابه‌جایی را به تابستان سال آینده و پایان دوره پنج ساله سیف موکول خواهدکرد.

41

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها