درآمدزایی در بودجه ۹۷ واقع‌بینانه‌تر است

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به لایحه بودجه سال 97 دفاع کرد و گفت: هزینه‌های دولت در صدور برخی خدمات افزایش یافته است.

درآمدزایی در بودجه ۹۷ واقع‌بینانه‌تر است

به گزارش خبر فوری به نقل از فارس از اراک، به نقل از خانه ملت، محمد حسینی با ارزیابی لایحه پیشنهادی بودجه سال 97 اظهار کرد: با وجود اینکه بودجه سال 97 به نسبت بودجه سال جاری رشد 10 درصدی داشته است، اما لایحه پیشنهادی دولت به نسبت سال‌های گذشته در زمینه درآمدها واقع‌بینانه است.

وی تصریح کرد: وقتی در قانون بودجه درآمد سالانه رقم بالایی پیش‌بینی می‌شود، احتمال عدم تحقق آن بسیار بالا خواهد بود اما امسال دولت مبتنی بر عملکرد 8 ماهه خود اعداد و ارقام در لایحه بودجه را پیش‌بینی کرده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه تورم کاهش یافته است، ادامه داد: با توجه کاهش نرخ تورم، دولت تلاش دارد افزایش هزینه‌های جاری را تا اندازه‌ای کنترل کند و میزان افزایش هزینه‌های جاری تنها 15 درصد بوده است، بنابراین دولت اگر بتواند هزینه‌های جاری کشور را انقباضی و منضبط کند یقینا می‌تواند منابع بیشتری را در حوزه‌های زیر ساختی و زیربنایی کشور هزینه کند.

وی به بررسی اعتبارات بودجه عمرانی سال 97 پرداخت و اظهار کرد: در بخش اعتبارات عمرانی شاهد اصلاحاتی به نسبت سنوات گذشته هستیم و برخی ردیف‌های متفرقه برای شرایط خاص در بخش درآمد هزینه‌ای پیش بینی شده است.

نماینده مردم تفرش در مجلس با بیان اینکه لایحه بودجه سال 97 از انسجام بهتری برخوردار است، بیان کرد: دولت جداول را از لایحه بودجه سال 97 حذف کرده است، همچنین مشاهده اجمالی لایحه پیشنهادی نشان می‌دهد که دولت وابستگی به درآمدهای حاصل از فروش نفت را به نسبت سال 96 کاهش داده است.

حسینی با اشاره به عدم تحقق درآمدهای بودجه سال 96 گفت: علت اصلی محقق نشدن درآمدهای بودجه سال 96، پیش بینی کسب درآمد حاصل از فروش نفت بود، در سال 96 قیمت هر بشکه نفت 55 دلار در نظر گرفته شد که در بازار زیر 50 دلار به فروش رسید بنابراین بخش عمده‌ای از درآمدهای کشور محقق نشد اما امسال دولت واقعیت فروش نفت در بازار را پذیرفته و بهای آن را افزایش نداده است.

*چرایی افزایش عوارض خروج از کشور

وی با اشاره به افزایش بهای برخی عوارض در لایحه بودجه سال 97 اظهار کرد: دولت تعرفه برخی خدمات را به دلیل افزایش قیمت تمام شده این خدمات افزایش داده است، افزایش هزینه عوارض خروج از کشور هفته گذشته حواشی به دنبال داشت اما باید گفت این اعداد و ارقام تغییر آنچنانی در سبد درآمدی کشور ایجاد نمی‌کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: تعرفه کارت گواهی نامه و کارت هوشمند نیز به دلیل افزایش قیمت تمام شده صدور این کارت‌ها افزایش پیدا کرده است، البته با افزایش هزینه خدمات هنوز با قیمت تمام شده فاصله داریم.

*برداشت دولت از صندوق توسعه ملی

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بیان داشت: 30 درصد درآمدهای حاصل از فروش نفت به صندوق توسعه ملی واریز می‌شود اما دولت به دنبال آن است که با کسب اجازه 12درصد از پول صندوق توسعه ملی را به تقویت بنیه دفاعی، سازمان صدا و سیما، آب یاری تحت فشار و آب رسانی به روستاها و پرداخت مطالبات کارکنان آموزش و پروش اختصاص دهد.

وی تاکید کرد: بر اساس احکام دائمی قانون برنامه توسعه برداشت از صندوق توسعه ملی تنها باید به اذن رهبری باشد به همین جهت دولت جدول جداگانه‌ای برای هزینه کردن 12 درصد صندوق توسعه ملی در بخش‌های مختلف تهیه کرده است که باید در مجلس مورد بررسی قرار گیرد.

*حذف یارانه نقدی افراد پردرآمد

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به قانون هدفمندی یارانه‌ها توضیح داد: دولت تلاش دارد در سال آینده یارانه نقدی افراد پر درآمد را حذف کند و بودجه آن را در بخش‌های دیگر هزینه کند، این موضوع باید در مجلس بررسی تا با پیش بینی چالش‌ها اجرایی شدن بودجه سال 97 محقق شود.

منبع: فارس

58

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها