وجود 271 بیمار مبتلا به ایدز در یزد/ محدودیت‌های فرهنگی، سدی در برابر برنامه‌های پیشگیری از ایدز

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: تعداد مبتلایان به ایدز در استان 271 نفر اعلام‌ شده است که از این تعداد 58 نفر فوت کرده‌اند.

وجود 271 بیمار مبتلا به ایدز در یزد/ محدودیت‌های فرهنگی، سدی در برابر برنامه‌های پیشگیری از ایدز

به گزارش خبر فوری به نقل از فارس از یزد، محمدحسین لطفی ظهر امروز در نشست روز جهانی ایدز در یزد اظهار داشت: از سال 2000 با رشد روند آگاه‌سازی و همچنین درمان بیماری ایدز شاهد کاهش روند رشد این بیماری و نیز بهبود درمان بیماران در جهان بوده‌ایم، سالانه یک میلیون نفر جان خود را بر اثر ابتلا به ایدز دست می‌دهند که این مسئله اهمیت پرداختن به این بیماری و آگاهی بخشی در خصوص پیشگیری از آن را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: البته به دلیل قبح ذاتی این بیماری در کشور برخی از مبتلایان به این بیماری برای درمان مراجعه نمی‌کنند، برخی از مبتلایان نیز حتی از بیماری خودآگاه نیستند که این امر موجب شده تا تعدادی از مبتلایان به این بیماری در کشور شناسایی نشوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد اذعان کرد: 83 درصد از مبتلایان ایدز در کشور را مردان و 17 درصد را زنان تشکیل داده‌اند، آمارها خبر از رشد ابتلای زنان و همچنین کاهش سن ابتلا به این بیماری را می‌دهد، این امر لزوم تغییر روش‌های آگاهی‌بخشی در کشور و نیز ارائه راهکارهای پیشگیرانه در مقاطع سنی پائین‌تر را بیش‌ازپیش نمایان می‌کند.

لطفی بیان کرد: در استان یزد نیز تعداد مبتلایان به ایدز 271 نفر اعلام‌ شده است که از این تعداد 58 نفر فوت کرده‌اند، البته در استان یزد نیز محدودیت‌های خاص فرهنگی موجب شده تا شناخت دقیق افراد مبتلا به ایدز در استان با مشکلات جدی روبه‌رو شود.

وی در ادامه با تأکید بر اهمیت گسترش آموزش‌های پیشگیرانه از بیماری ایدز در جوامع بیان کرد: در سایر استان‌های کشور ما شاهد فعالیت اتوبوس‌های آموزشی پیگیری از ایدز هستیم ولی تاکنون موفق به اجرای این طرح در استان یزد نشده‌ایم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به مهاجرپذیر بودن استان و موقعیت جغرافیایی یزد و نقش آن در حمل‌ونقل کشور، استان یزد را نیازمند توجه جدی و پیگیرانه دانست و بیان کرد: 238 نفر، تنها تعداد مبتلایان شناخته‌ شده ایدز است و احتمال وجود دارد که تعداد واقعی مبتلایان به این بیماری سه تا چهار برابر آمار اعلامی باشد.

این مقام مسئول راه‌های ابتلا به ایدز را راه‌های جنسی، تزریقی، از مادر به جنین و نیز تزریق خون ‌آلوده برشمرد و تصریح کرد: البته با بررسی‌ها و مراقبت‌های گسترده، راه انتقال خون ‌آلوده تقریباً ازمیان‌رفته است ولی راه‌های دیگر همچنان سلامت جامعه را تهدید می‌کنند که امیدواریم بتوان با آگاهی‌بخشی و فرهنگ‌سازی مناسب، جامعه را از ابتلا و شیوع بیماری ایدز در امان نگه داشت.

منبع: فارس

58

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها