مدیرکل شیلات استان خوزستان:

توسعه آبزی‌پروری در خوزستان بلامانع است

 مدیرکل شیلات خوزستان گفت: ممنوعیت آبزی پروری در حوضه رودخانه‌های دز و کارون به شرط پرورش متراکم در شورای حفاظت کیفی کارون برداشته شد که این اقدام نقطه عطفی برای توسعه آبزی پروری در استان خوزستان است.

توسعه آبزی‌پروری در خوزستان بلامانع است

فتح اله ابوعلی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبر فوری در اهواز افزود: برداشته شدن این ممنوعیت با همراهی محیط زیست و سازمان آب و برق خوزستان انجام شد و با این مصوبه در صورت پرورش آبزی با روش متراکم با ممنوعیت سازمان آب و برق مواجه نخواهیم شد.

وی گفت: پرورش آبزی با روش متراکم به حداقل زمین معادل یک درصد زمین پرورش ماهی سنتی و یک درصد مصرف آب همراه است .


ابوعلی افزود: در دزفول نمونه هایی از پرورش ماهی به روش متراکم در حال انجام است که استخرها به صورت مداربسته با کمترین مصرف آب فعالیت می کنند و آب به منبع اصلی بازگردانده میشود، اجرای این روش محدودیتی در استان ندارد.


وی افزود: در روش تلفیقی نیز آب قبل از آبیاری مزارع و باغات می تواند وارد استخر پرورش ماهی شده و پس از آن در مزارع رهاسازی و وارد چرخه تولید شود که نمونه آن امسال در زمین های گندم انجام شد و آب استخر ماهی به عنوان یک کود طبیعی وارد مزرعه شد .

مدیر کل شیلات خوزستان با بیان اینکه این روش با وجود استخر و باغ های دزفول امکان پذیر است گفت: از این روش می توان برای ایجاد مشاغل خرد و خانگی نیز استفاده کرد و با احداث استخر در خانه های روستایی حدود ۲ تن ماهی تولید کرد و در طول سال چند بار تولید داشت.

وی با بیان اینکه برای شیلات خوزستان آینده خوبی ترسیم شده است گفت: با توجه به ظرفیت استان خوزستان و از طرفی محدودیت های آبی که در استان خوزستان وجود دارد هماهنگی لازم با ادارات کل محیط زیست،سازمان آب و برق، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و استانداری انجام شده تا متناسب با این ظرفیت ها بتوان شرایط را برای توسعه شیلات فراهم کرد .

ابوعلی افزود: وجود ساحل طولانی در استان خوزستان باعث شده سمت پرورش آبزیان دریایی پیش رویم که در حوشه آبهای شور، یک مورد ۲ هزار هکتاری در ماهشهر در هفته دولت کلنگ زنی خواهد شد و در دیگر نقاط استان نیز برنامه هایی در طول سال خواهیم داشت.

وی اظهار داشت: طبق تحقیقات انجام شده، در آبهای نامتعارف یا زهاب نیز میتوان آبزی پروری کرد که نخستین طرح در این حوزه نیمه دوم امسال در جنوب اهواز( مابین اهواز و خرمشهر) کلنگ زنی خواهد شد و از زهاب نیشکر برای پرورش ماهی استفاده خواهد شد.

وی بر ضرورت برنامه ریزی برای استفاده کمتر از آب برای آبزی پروری تاکید کرد و گفت: تلاش بر این است که امکان بازگردانی آب به چرخه طبیعی رودخانه فراهم شود که نمونه بارز آن در پرورش ماهیان خاویاری است که در دزفول درحال انجام است.

مدیر کل شیلات استان خوزستان گفت: در خصوص آبزی پروری به روش متراکم ازبابت تجهیزات نگرانی وجود ندارد و هماهنگی لازم در نشست مشترک با سازمان جهاد کشاورزی انجام شده است.

وی افزود: در خصوص تسهیلات برای اجرای این طرح ها نیز نشست هایی با ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، بنیاد برکت و بانک توسعه تعاون انجام می شود تا از اعتبارات سالانه در این استفاده شود لذا از فرمانداران خوزستان در خواست می شود همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند .

وی اظهار داشت: سرمایه گذار برای اجرای نخستین سایت پرورش ماهی متراکم در گتوند وجود دارد و مجوزهای لازم در حال اخذ است که امیدواریم در هفته دولت با حضور وزیر کشاورزی کلنگ زنی شود . با اجرای این طرح حدود ۴۰۰ اشتغال مستقیم ایجاد میشود.

ابوعلی با بیان اینکه این سرمایه گذار تمایل دارد این طرح را در دزفول و شوشتر نیز اجرا کند افزود: طرح های تلفیقی نیز زودبازده هستند و در چند ماه جواب می دهند که باید در دستور کار قرار گیرند.

منبع: خبر فوری

74

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها