دانشمندان شورای تحقیقات پزشکی هند:

واکسن سل از افراد مسن در برابر ویروس کرونا محافظت می‌کند

واکسن سل (BCG) که برای محافظت در برابر سل کاربرد دارد، در برابر بیماری کووید-۱۹ نیز از افراد مسن محافظت می‌کند.

واکسن سل از افراد مسن در برابر ویروس کرونا محافظت می‌کند

دانشمندان شورای تحقیقات پزشکی هند (ICMR) تاثیر واکسیناسیون سل بر فراوانی سلول‌های ایمنی شامل سلول تی، سلول بی، سلول‌های مونوسیت (گلبول‌های سفید خون)، زیرمجموعه سلول‌های دندریتیک (تولیدکننده آنتی‌ژن) و میزان کل آنتی‌بادی در گروهی از افراد مسن سالم ۶۰ تا ۸۰ ساله، یک ماه پس از واکسیناسیون به‌عنوان بخشی از یک مطالعه بالینی برای درک تاثیر آن بر بیماری کووید-۱۹ ارزیابی کردند.

افراد مسن بالای ۶۰ سال که در معرض بیماری‌هایی مانند دیابت، فشارخون بالا، بیماری‌های قلبی و کلیوی و غیره قرار دارند، به‌عنوان گروه‌های پرخطر در نظر گرفته می‌شوند. آنان در معرض انواع شدید بیماری قرار دارند و همچنین میزان مرگ‌ومیر بالایی در میان بیماران مبتلابه کووید-۱۹ دارند.

دانشمندان در این تحقیق نتیجه گرفتند: "واکسیناسیون BCG با افزایش زیرمجموعه سلول‌های حافظه ذاتی و تطبیقی ‌و همچنین سطح کل آنتی‌بادی در افراد مسن همراه بود که نشان‌دهنده کاربرد بالقوه آن در عفونت سارس-کوو-۲ (SARS-CoV-۲) با افزایش ایمنی ناهمگن است.

واکسن BCG به‌عنوان بخشی از برنامه ایمن‌سازی جهانی هندوستان (UIP) بیش از ۵۰ سال پیش راه‌اندازی شده است و برای نوزادان تازه متولدشده تجویز می‌شود.

در بیانیه دانشمندان آمده است: "در یک مطالعه در حال انجام، دانشمندان این شورای تحقیقات پزشکی هند دریافتند که واکسن سل باعث افزایش تحریک واکنش سلول‌های حافظه و تولید کل آنتی‌بادی در افراد مسن می‌شود. "

از ماه ژوئیه تا سپتامبر، ۸۶ نفر ازجمله ۵۴ فرد واکسینه شده و ۳۲ فرد واکسینه نشده در این مطالعه شرکت کردند و تمام افراد واکسینه شده یک ماه پس از واکسیناسیون پیگیری شدند.

متوسط ‌سن در گروه واکسینه شده ۶۵ سال (بین ۶۰ تا ۷۸ سال) و در گروه واکسینه نشده ۶۳ سال (۶۰ تا ۸۰ سال) بود.

چندین آزمایش بالینی برای بررسی اثر BCG در حال انجام است. دانشمندان شورای تحقیقات پزشکی هند تحقیق در مورد افراد مسن را انجام دادند زیرا بیشتر مطالعات در این مورد نقش واکسن سل را در محافظت از کارکنان مراقبت‌های بهداشتی و سایر افراد ارزیابی می‌کند. مطالعات بسیار اندکی در حال بررسی اثر محافظتی واکسیناسیون سل علیه کووید-۱۹ در گروه جمعیت مسن است.

مطالعات قبلی در افراد مسن نشان داده است که واکسیناسیون سل در اندونزی، ژاپن و اروپا در برابر عفونت‌های تنفسی نقش محافظتی دارد.

در این مقاله آمده است: "این داده‌ها که واکسیناسیون سل در بیماران مسن با افزایش زمان ابتلا به اولین عفونت و محافظت در برابر عوامل بیماری‌زای تنفسی ویروسی همراه است، بسیار خوب است. "

نتایج این مقاله در مرحله پیش از چاپ قرار دارد.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • قلندر
    0

    نسل ما نثل فشار ،نسل آزمایش و خطا .نسل پاک آریا .خاتمی فرمان روا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها