افزایش قیمت حامل‌های انرژی منطقی نیست

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افزایش قیمت حامل‌های انرژی منطقی نیست گفت: افزایش قیمت بنزین در سفره مردم بسیار سریع تغییر منفی ایجاد می‌کند.

افزایش قیمت حامل‌های انرژی منطقی نیست

به گزارش خبر فوری به نقل از تسنیم، محمد حسینی در اراک با اشاره به افزایش قیمت‌هایی که در لایحه بودجه تحویل شده به مجلس ایجاد شده است اظهار داشت: عددها متفاوت است و قرار دادن دو عدد 17 هزار و 400 میلیارد تومانی در کنار یک عدد 500 میلیارد تومانی از نظر کارشناسی غلط است.

وی افزود: در رابطه با افزایش قیمت حامل‌های انرژی هم حکمی که دولت در تبصره 18 قانون لایحه بودجه فرستاده این است که از تفاوت قیمت حامل‌های انرژی، بنزین، گازوئیل و سایر فرآورده‌ها، برق و آب و غیره یک عددی حدود 17 هزار و 400 میلیارد تومان پول را وصول کند و قیمت پایه را هم سال 96 گرفته و قصد دارد که در سال 97 این افزایش قیمت‌ها را داشته باشد.

نماینده مردم تفرش، فراهان و آشتیان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین قصد دارد که این پول وصول شده ناشی از افزایش قیمت را با یک هزار و 500 میلیارد تومانی هم که قرار است از صندوق توسعه ملی بگیرد و منابع بانکی تلفیق کند و یک عدد حدود نزدیک به 50 تا 60 هزار میلیارد تومان تسهیلات بابت بخش اشتغال تزریق کند، یعنی هدف دولت بحث اشتغال است که شاید این قسمت برای همگان مهم بوده و از دغدغه‌های مقام معظم رهبری است.

حسینی بیان کرد: اما شیوه اینکه ما از افزایش قیمت حامل‌های انرژی به این عدد برسیم آن هم در شرایطی که در کشور رکود داریم، هم قیمت تمام شده محصولات بالا است و هم صنایع تولیدیمان با ظرفیت اسمی پایین تر کار می‌کنند و خیلی از کارگاه‌هایمان به سبب مشکلاتی که در حوزه تولید به وجود آمده نیمه تعطیل یا تعطیل هستند درست نیست.

وی ادامه داد: از طرفی اثر افزایش قیمت بنزین در سفره مردم خیلی سریع تغییر ایجاد می‌کند و سبب نوعی افزایش در هزینه‌های مردم می‌شود و به همین سبب به این شکل عمل کردن را به صلاح نمی‌دانیم علی‌رغم اینکه شاید اگر قیمت بنزین یک هزار و 500 تومان شود یا موارد دیگر نسبت به سایر کشورها ارزان‌تر هم باشد اما دلیلی ندارد یک چنین افزایش ناآگاهانه‌ای را روی این فرآوردها داشته باشیم.

نماینده مردم تفرش، فراهان و آشتیان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: حکم اینکه با گران کردن حامل‌ها آن را به سمت اشتغال سوق دهند از نظر بنده منطقی نیست و بحث بنده در موضوع اشتغال این است که مشکل اشتغال در کشورها تنها پول نیست و پول پاشی علاوه بر تورم می‌تواند مشکلات دیگری به همراه داشته باشد، پول یکی از عوامل اشتغال است که ما باید سایر عوامل و زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم اما اینکه بیایم و گره اشتغال را تنها به پول بزنیم و بگوییم اگر پول نباشد نمی‌شود اشتغال ایجاد کرد درست نیست.

حسینی اضافه کرد: بلکه باید ببینیم در کشور ظرفیت ایجاد اشتغال در بخش صنعت، کشاورزی و خدمات چقدر وجود دارد و آیا زیرساخت‌های آن را فراهم کرده‌ایم.

وی افزود: تولیدکننده در حال حاضر تولید می‌کند آیا کسی تولیدات آن را می‌خرد، آیا در بازارهای جدید در دنیا توانسته ایم جا بیفتیم، آیا کالاهای ما توان رقابت با سایر کالاهای خارجی را دارند و اینها اما و اگرهایی هستند که باید در بحث اشتغال به آنها پرداخت.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اما در رابطه با بحث اشتغال دیدگاه شخصی بنده این است که تفاوتی که در تبصره 14 دولت به دنبال حذف یارانه بگیرهای دهک‌های بالای جامعه به دست می‌آید را به سمت ایجاد اشتغال سوق دهیم که در این صورت حتی خود مردم شاید داوطلبانه نسبت به حذف یارانه‌هایشان اقدام کنند زیرا دغدغه اشتغال خود به خود زمینه آسیب‌های اجتماعی در کشور را فراهم و مشکلات امنیتی را ایجاد می‌کند چه برای افراد دارا و چه افرادی که توان مالی ندارند.

حسینی بیان کرد: بنابراین مردم اشتیاق پیدا می‌کنند و می‌گویند اشکال ندارد یارانه ما که توان داریم حذف شود چون در این صورت پسر همسایه‌ای هم که بیکار بود مشغول به‌کار می‌شود اما اینکه نه یارانه افراد دارای توان مالی را حذف کنیم و از این سو قیمت حامل‌های انرژی را بالا ببریم به نظر بنده جامعه پذیرش این موضوع را ندارد‌.

وی ادامه داد: بنابراین برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی مخالف هستیم اما برای حذف دهک‌های بالا در پرداخت یارانه و سوق دادن این منابع به سمت ایجاد اشتغال موافق هستیم.

منبع: تسنیم

58

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها