۵ سال حبس برای کارمند کنسولگری آمریکا در استانبول به اتهام ارتباط با کودتای ۲۰۱۶

دادگاهی در شهر استانبول یک کارمند کنسولگری آمریکا در این شهر را از بابت کمک به شبکه متهم به سازماندهی کودتای شکست خورده سال ۲۰۱۶ این کشور به حبس محکوم کرد.

۵ سال حبس برای کارمند کنسولگری آمریکا در استانبول به اتهام ارتباط با کودتای ۲۰۱۶

نظمی جانتورک، کارمند امنیتی ترکیه ای در کنسولگری آمریکا در استانبول از سوی دادگاه این کشور مجازات حبس پنج سال و دو ماه را دریافت کرد. جانتورک هنوز از سوی دادگاه دستگیر نشده به این معنی که تا زمان فرآیند تجدید نظر آزاد می ماند.

مساله محاکمه های مربوط به شهروندان آمریکایی و کارمندان کنسولگری آن در ترکیه یکی از عوامل فراوان اختلاف میان آمریکا و ترکیه به عنوان دو همپیمان عضو ناتو مطرح بوده است.

جانتورک در آخرین دفاعیه خود هر گونه پیروی خود از فتح الله گولن، روحانی ترکیه ای ساکن آمریکا که از سوی آنکارا به عنوان مغز متفکر تلاش برای کودتا در سال ۲۰۱۶ معرفی شده، را رد کرده و گفت، شغل او ایجاد می کرده که با مقامهای محلی درزمینه مسائل امنیتی هماهنگی کند.

او گفت: من به درخواست مدیرم با کسانی که لازم بود در چارچوب شغلم با آنها دیدار داشته باشم، دیدار کردم. کسانی که در این مناصب هستند کارمندان منصوب شده از طرف دولت هستند. برای من ممکن نیست بدانم آیا این افراد در جرمی دست دارند یا خیر.

این در حالی است که همسر او به نام سویم و دخترش به نام ایرم نیز به عضویت در یک سازمان تروریستی متهم شده بودند اما تبرئه شدند.

آنها گفتند در ابتدا توسط پلیس دستگیر شده اند چون پلیس نتوانست جانتورک را پیدا کند و ۹ روز در بازداشت به سر بردند. آنها بیان کردند، که در تحقیقات درگیر نیستند اما بعدا همراه با او متهم شدند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها