انتخابات و الکترال کالج در آمریکا چگونه است؟

در این نوشته با انتخابات و الکترال کالج در آمریکا بیشتر آشنا شوید.

انتخابات و الکترال کالج در آمریکا چگونه است؟

آیا مردم آمریکا مستقیماً به ترامپ و بایدن رای نمی‌دهند؟ آیا این اعضای مجمع الکترال می‌توانند سرنوشت انتخابات را تغییر دهند؟

اینها سوالاتی هستند که همواره مخاطبان کانال مطالعات آمریکا می‌پرسند. درگوگل که سرچ می‌کنیم درباره الکترال کالج متون زیادی هست که غالباً وارد جزئیات فراوان شده‌اند و خواننده در مواجهه با انبوه مطالب، دست خالی برمی‌گردد. اینجا بطور خلاصه به این سوالات پاسخ می‌دهم:

- در همین انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا، در تمام ایالات برای بایدن و ترامپ رای‌گیری می‌شود (سایر کاندیداها هم هستند اما چندان اهمیتی ندارند). پس مردم نام کاندیدای مورد نظر خود یعنی بایدن یا ترامپ را روی برگه رای می‌نویسند نه نام کس دیگری. هر ایالت بسته به تعداد جمعیت، تعداد خاصی سهمیه رای الکترال دارد. مثلا کالیفرنیا، پرجمعیت‌ترین ایالت آمریکا تعداد ۵۵ رای الکترال دارد اما سهمیه ایالت آلاسکا فقط ۳ رای الکترال است.

- تعداد آراء الکتورال هر ایالت، مساوی است با مجموع تعداد اعضای مجلس نمایندگان و مجلس سنای آن ایالت: تعداد اعضای مجلس نمایندگان هر ایالت با توجه به جمعیت در آخرین سرشماری مشخص می‌شود. هر ایالت دو عضو سنا نیز دارد بدون توجه به جمعیت.یعنی پنجاه ایالت آمریکا مجموعاً یکصد نماینده سنا دارند. تعداد الکتورال کالج هر ایالت مساوی است با مجموع اعضای مجلس نمایندگان بعلاوه دو عضو سنا. کالیفرنیا ۵۳ عضو مجلس نمایندگان دارد و دو عضو سنا پس می‌شود ۵۵ رای الکتورال. آلاسکا بخاطر جمعیت اندکش یک عضو مجلس نمایندگان دارد اما مثل تمام ایالات دیگر دو عضو سنا هم دارد، پس سهمیه آلاسکا سه رای الکتورال می‌شود.

- هر کاندیدا در هر ایالتی که برنده شد، تمام آراء الکترال آن ایالت را از آن خود می‌کند. این که گفتم نکته ظریفی است که معمولاً مورد توجه قرار نمی‌گیرد. اگر این را متوجه نشوید، این مقاله دیگر برای شما فایده‌ای ندارد! چون به سوالتان جواب نمی‌دهد پس تکرار می‌کنم: هر نامزد که در یک ایالتی برنده شد، تمام آراء الکترال آن ایالت را از آن خود می‌کند و به نفر دوم هیچ رای الکتورالی تعلق نمی‌گیرد حتی اگر ۴۹ درصد آراء را کسب کرده باشد. یعنی هر ایالت یا آبی (دموکرات) می‌شود و یا قرمز (جمهوری‌خواه). هر کس که تعداد آراء الکترالش از نصف گذشت یعنی به ۲۷۰ رای الکتورال رسید پیروز خواهد شد و رئیس‌جمهور می‌شود.

- در نهایت حزب پیروز در هر ایالت به تعداد آراء الکترال آن ایالت، افرادی به عنوان نماینده الکتورال را به جلسه گردهمایی در پایتخت می‌فرستد. امروزه این گردهمایی نمادین است و اهمیتی چندانی ندارد و سرنوشت‌ساز نیست. چون نتیجه از قبل مشخص شده و شخص پیروز از روی مجموع تعداد آراء الکتورال در ایالتهایی که پیروز شده مشخص شده است. در طول تاریخ آمریکا حتی یک بار هم این جلسه گردهمایی نمادین تغییری در نتیجه اعلام شده انتخابات بوجود نیاورده است. البته گاهی، چند نفر به رای الکترالی که قرار است بدهند، خیانت می‌کنند و مثلاً به فلان هنرپیشه یا خواننده رای می‌دهند این کار در برخی ایالات جرم محسوب می‌شود اما از ابتدای تاریخ آمریکا تاکنون مهم و سرنوشت‌ساز نبوده است. پس این جلسه نمادین و تشریفاتی است.

- سوال می‌پرسید هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶ رای مردمی بیشتری داشت، پس چرا رئیس‌جمهور نشد. آیا دلیل آن، خیانت الکتورالها نیست؟ خیر هیلاری کلینون بدین دلیل شکست خورد که تعداد آراء الکترال کمتری کسب کرد. آراء مردمی هیلاری بیشتر بود چون در ایالاتی مثل کالیفرنیا که هیلاری پیروز شده میزان مشارکت مردم بالا بود اما در ایالاتی مثل تگزاس و فلوریدا که ترامپ پیروز شده مردم کمتری در انتخابات مشارکت داشته‌اند. اما این میزان مشارکت نقشی در تعداد آراء الکترال هیچکدام از ایالات ندارد. زیرا ای بسا مردم برخی ایالات وقتی که مطمئن شوند که کاندیدای انها با رای بالا پیروز شده است، دیگر نیازی به رای دادن نمی‌بینند، زیرا آراء الکترال هر ایالت از پیش، مشخص و ثابت است. مهم نیست که مشارکت مردم ۲۰ درصد باشد یا ۹۰ درصد.

- آخرین نکته اینکه کالیفرنیا با تمام ۵۵ رای الکتورالی که دارد حساسیت چندانی در ایام انتخابات آمریکا ندارد! زیرا مردم این ایالت بطور سنتی به دموکراتها رای می‌دهند پس رقابت چندانی در ایالت کالیفرنیا وجود ندارد. همچنین برخی ایالات بطور سنتی جمهوری‌خواه هستند و در آنجا هم خبری از رقابت انتخاباتی نیست. اما پیروزی در برخی ایالات آمریکا مثل فلوریدا و پنسیلوانیا اهمیت بیشتری برای کاندیداها دارد، چون غالب جمعیت این ایالتها مستقل هستتد و به این چند ایالت swing states می‌گویند و همین عامل آنها را عرصه تاخت و تاز کاندیداها می‌سازد و پیروزی در این ایالات، نقش اساسی در تعیین رئیس‌جمهور آمریکا دارد.

منبع: 55آنلاین

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • حسین
    0

    الکترال را خوب توضیح داده. ولی آخرش نفهمیدیم رای مردمی به چه دردی می خورد؛ مثلا هیلاری رای زیادش به چه درد خورد. خوب اصلا رای مردمی نباشد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      سلام. فکر کنم دقیق متوجه نشدید. ببینید آرای الکترال یک ایالت، نصیب کاندیدایی میشه که بیشترین رای مردمی را در اون ایالت کسب کرده باشه. بنابراین رای مردمی بسیار مهمه. اما ارای الکترال باعث میشه که تعادل نسبی بین ایالت ها برقرار بشه و صرف اینکه یک ایالت پرجمعیت هست تعیین کننده قطعی برنده نباشه.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها