رونق پارک‌های ساحلی اهواز در فصل کرونا

پارکهای ساحلی اهواز با وجود ممنوعیت تردد در آنها در پی بحرانی شدن همه گیری کرونا، همچنان روزانه پذیرای تعداد زیادی از شهروندان است.

رونق پارک‌های ساحلی اهواز در فصل کرونا

بیش از یک ماه از بازگشت خوزستان به وضعیت قرمز کرونا می‌گذرد. محدودیت‌های جدید و تعطیلی برخی مراکز عمومی اعم از رستوران‌ها، نماز جمعه، مراکز آموزشی و ورزشی، از ۹ مهر ماه در استان دوباره آغاز شده است.

در همین رابطه ستاد مدیریت کرونا در خوزستان، تعطیلی پارک‌ها و شهربازی‌ها را نیز مصوب کرده است. این در حالیست که بزرگ‌ترین پارک و تفرجگاه‌های اهواز در ساحل کارون، در غیاب نظارت‌های جدی مسئولان، هنوز مرکز تجمع شهروندانی است که بی‌توجه به هشدارها، دورهمی‌های خود را دوباره از سرگرفته‌اند.

پارک‌های ساحلی اهواز در طول رودخانه کارون، هر سال با خنک شدن هوا به دلیل کمبود اماکن تفریحی در این شهر، مرکز تفریح و تجمع شهروندان است. امسال اما با شیوع ویروس کرونا، این دومین باری است که با دستور تعطیلی پارک‌ها در خوزستان، چراغ‌های این محل نیز خاموش می‌شود. گزارش‌های میدانی از سطح پارک‌های ساحلی اما هیچ ردی از هشدارهای کرونا را نشان نمی‌دهد.

در روزهای اخیر جمعیت زیادی در طول ساحل در جمع‌های خانوادگی و دوستانه دور هم بساط پهن کرده‌اند. برخی مشغول بازی و بعضی هم کشیدن قلیان و یا تهیه کباب هستند. آنها قسمت‌های تاریک پارک را نیز با چراغ خودرو یا چراغ های دستی روشن می‌کنند.

جالب اینجاست که برخلاف مصوبه ستاد کرونا در خوزستان، پارکینگ‌ها به ویژه در حد فاصل کتابخانه مرکزی تا خیابان ۱۳ کیانپارس تعطیل نشده و زمین‌های بازی نیز به راه است. علاوه بر این، خودروها در ردیف‌های طولانی در قسمت کندرو و تندروی بلوار ساحلی بدون دخالت پلیس راهور پارک شده‌اند.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی خوزستان در این باره گفت: طبق مصوبه ستاد کرونا توقف در پارکینگ‌ها و تفرجگاه‌ها ممنوع است و با خودروهایی که توقف می‌کنند باید برخورد شود.

سرهنگ منصور جمشیدی بدون پاسخ درباره عدم برخورد پلیس با ازدحام خودروهای پارک شده در جاده‌های ساحلی، افزود: به عوامل پلیس راهور ابلاغ شده است که به ویژه شب‌ها در حاشیه این پارک‌ها به خودروهای پارک شده تذکر داده و با آنها برخورد کنند.

بلاتکلیفی مصوبه ستاد کرونا

پارک‌های اهواز نخستین بار با مصوبه ستاد کرونا از نیمه اول اسفند پارسال تا خرداد تعطیل شدند و مجددا با اعلام وضعیت خطرناک شهر اهواز از یک ماه پیش نیز دستور تعطیلی آنها صادر شده است. در ابتدا شهرداری اهواز اعلام کرد که برای برقراری امنیت و جلوگیری از سرقت تجهیزات، پارک‌ها بدون اینکه خاموش شوند، تعطیل خواهند شد اما در نهایت با دستور ستاد کرونا پارک‌ها خاموش شدند.

کارشناس معاونت خدمات شهری شهرداری اهواز به عنوان نماینده شهرداری اهواز، در این باره توضیح داد: وظیفه‌ای که ستاد استانی کرونا به شهرداری تکلیف کرده، خاموش کردن و غرقاب کردن پارک برای جلوگیری از حضور مردم و تذکر به شهروندان است و مساله بازدارندگی باید از طریق پلیس و عوامل راهور انجام شود.

سید رشید شجاعی افزود: مصوبه ابلاغی استانداری و فرمانداری اکنون اجرا شده و پارک‌های تفرجگاهی خاموش و ورودی آنها مسدود شده و ماموران شهرداری به شهروندان تذکر لازم را داده‌اند اما برخی از شهروندان به هشدارها توجهی نمی‌کنند، این موضوع به صورت مستند و مکتوب به فرمانداری اعلام شده تا در صورت لزوم نیروهای پلیس ورود کنند.

به گفته وی، راهور و نیروی انتظامی برای عدم پارک خودروها و تامین امنیت و جلوگیری از سرقت تجهیزات با استقرار نیرو در پارک ها همکاری لازم را داشته‌اند.

وی دایر بودن پارکینگ‌ها و زمین‌های بازی در جاده ساحلی غربی را رد کرد و گفت: ورودی با قرار دادن نیوجرسی مسدود شده و طبق بازدیدها پارکینگ‌ها تعطیل بوده، مگر اینکه تخلفی رخ داده باشد که باید دوباره بازدید صورت گیرد.

آژیر قرمز برای «زمستان سیاه کرونا»

طبق اعلام وزارت بهداشت، ۱۹۲ شهرستان در شرایط بحرانی کرونا قرار دارند. تاکنون ۳۲ هزار و ۶۱۶ نفر در ایران بر اثر کرونا فوت کرده‌ و ۵۶۸ هزار و ۸۹۶ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند. سیاست‌های پیشگیرانه و سختگیرانه‌تر برای مقابله با کرونا نیز در دستورکار قرار گرفته است.

عالمی نیسی فرماندار اهواز، رییس شورای سلامت شهرستان اهواز، علوی رییس مرکز بهداشت خوزستان و احمدی رییس مرکز بهداشت غرب اهواز (دبیر شورای سلامت اهواز) حاضر به پاسخگویی نشدند.

سخنگوی ستاد استانی مدیریت کرونا در خوزستان اما گفت: مصوبات ستاد ملی و استانی مدیریت کرونا لازم الاجراست و همه دستگاه‌های نظامی، انتظامی، بهداشتی و سیاسی ملزم به اجرای این مصوبات هستند، فرمانداری‌ها موظف به بازرسی و تهیه گزارش از عملکرد دستگاه‌هایی هستند که در اجرای مصوبات این ستاد سهل انگاری و کوتاهی می‌کنند.

رضا نجاتی افزود: بر اساس مصوبه ستاد کرونا، شهرداری‌ها وظیفه دارند پارک‌ها، شهربازی‌ها و پارکینگ‌ها را تعطیل و خاموش و ورودی آنها را مسدود کنند و پلیس راهور نیز موظف است با خودروهایی که در حاشیه پارک‌ها توقف می‌کنند برخورد و آنها را جریمه کند.

وی همچنین حضور جمعیت زیاد در پارک‌های ساحلی اهواز را تایید کرد و گفت: خاموش کردن روشنایی پارک‌ها به معنی اعلام هشدار به شهروندان است، همچون آژیر خطر در زمان جنگ که مردم با شنیدن صدای آن به سنگرها و پناهگاه‌ها پناه می‌بردند.

نجاتی افزود: متاسفانه شاهد هستیم که تعداد کمی از مردم هنوز با هشدارها همراهی نکرده‌اند، برخی از آنها در پارک‌ها قلیان مصرف می‌کنند که دود آلوده قلیان، خطر ابتلا به ویروس کرونا را بیشتر می‌کند.

وی با اظهار گله‌مندی از شهروندانی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، گفت: مردم باید توجه داشته باشند، هشدارهایی که داده می‌شود برای حفظ سلامتی خود و خانواده آنهاست، اینکه چرا در مقابل هشدارها پاسخ مثبت نمی‌دهند، جای تعجب دارد، در حالی که روزانه آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا روبه افزایش است که نشان می‌دهد میزان رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم کمتر شده است.

نجاتی تصریح کرد: من از همان ابتدا با اعلام وضعیت سفید یا قرمز مخالف بودم زیرا این واژه‌های تخصصی پزشکی است و برخلاف تصور مردم وضعیت سفید به معنی تمام شدن کرونا و عادی شدن شرایط نیست.

وی تاکید کرد: امروز ویروس کرونا نسبت به چند ماه گذشته فوق العاده خطرناک‌تر شده و بر اساس گزارش وزارت بهداشت، در فصل زمستان با موجی تازه و خطرناک‌تر مواجه خواهیم شد که در صورت تداوم بی‌توجهی به پروتکل‌ها، «زمستان سیاه کرونا» را در پیش خواهیم داشت.

نجاتی اضافه کرد: بیماری کووید ۱۹ فعلا قابل درمان نیست اما با رعایت پروتکل‌ها قابل کنترل است که از شهروندان انتظار داریم این موارد را در نظر داشته باشند و در اماکن عمومی و جمع‌های خانوادگی حضور پیدا نکنند.

کرونا قوی‌تر شده است

خوزستان حدود نیمه مرداد ازوضعیت قرمز کرونا خارج و به حالت سفید درآمد ولی به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی ۳۰ شهریور ماه بار دیگر در ردیف استان‌های با وضعیت قرمز قرار گرفت.

این در حالیست که نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اخیرا نسبت به تشدید سرایت ویروس کرونا هشدار داده و گفته است: ویروس کرونا هم سنین پایین‌تر را گرفتار می‌کند و نوع گرفتاری آن، وخامت حال بیماران را بیشتر می‌کند.

آیا کرونا پارک‌های ساحلی اهواز را تعطیل می‌کند؟

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها