تسهیلات لازم برای داربستی کردن باغات ملایر به کشاورزان اعطا می‌شود

نماینده ‌مردم‌ ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آمادگی اجرای طرح فراز (داربستی کردن) تاکستان‌های انگور در ملایر وجود دارد گفت: تسهیلات لازم برای داربستی کردن باغات ملایر به کشاورزان اعطا می‌شود.

تسهیلات لازم برای داربستی کردن باغات ملایر به کشاورزان اعطا می‌شود

به گزارش خبر فوری به نقل از تسنیم از ملایر ، حجت‌الاسلام احد آزادیخواه شامگاه پنج‌شنبه در جلسه فنی انگور شهرستان‌ ملایر با حضور مدیر امور باغبانی استان اظهار داشت: با توجه به اعتبارات 85 درصدی که دولت به این طرح اختصاص داده است باید سهم شهرستان را از اجرای این طرح بگیریم.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح داربستی کردن باغات انگور یکی از اقدامات مطلوب وزارت جهاد کشاورزی است تصریح کرد: در صورتی که توجه ویژه‌ای در سه حوزه طرح فراز، تنوع محصولات باغی و داربستی کردن باغات انگور شهرستان ایجاد شود اشتغال قابل توجهی در این بخش برای ملایر ایجاد می‌شود.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه شرایط اجرای طرح فراز در شهرستان ملایر فراهم است گفت: با توجه به دیدار اخیر نمایندگان شهرستان با معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی تسهیلات لازم برای داربستی کردن باغات ملایر به کشاورزان اعطا می‌شود.

دیگر نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با گلایه‌مندی از وزارت جهاد کشاورزی گفت: امروز ما در بحث فناوری‌های نوین، طریقه به دست‌آوردن محصولات باغی و‌ کشاورزی از غافله دنیا عقب مانده‌ایم.

محمد‌ کاظمی با اشاره به مشهور بودن انگور ملایر در میزان و ‌کیفیت تولید اظهار داشت: با توجه به این معروفیت در زمینه فرآوری، عرضه و صادرات این محصول نتوانستیم متناسب با دنیا حرکت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باغداری ما هنوز به شیوه سنتی انجام ‌می‌شود، تصریح کرد: علی‌رغم اینکه مرکز تحقیقات و پژوهش انگور هم در دانشگاه ملایر و جهاد ‌کشاورزی شهرستان وجود دارد متاسفانه تنوعی در انگور ملایر دیده نمی‌شود.

نایب رئیس کمیسیون قضایی و‌ حقوقی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بحث بسته‌بندی و تازه‌خوری انگور اصلا حرکت خاصی انجام نشده است گفت: امروز بسته‌بندی و عرضه شکیل کالا در دنیا حرف اول را می‌زند و این در حالی‌ است که در کشور ما این بخش در آخر لیست قرار دارد.

نماینده ملایر در مجلس دهم با اشاره به اینکه کشمش و انگور ملایر بازارهای اروپایی و آسیایی را از دست داده است گفت: به دلیل روش‌های غلط فرآوری و مسائل بهداشتی و غیره امروز محصول با کیفیت ما خریداری در اروپا و آسیا ندارد.

کاظمی با بیان اینکه ما باید بخش خصوص را برای ورود به حوزه بسته‌بندی کالا و‌ محصولات آموزش دهیم، گفت: در دوسال گذشته پیگیری‌های زیادی انجام شده‌که بخش خصوص به این حوزه وارد شود و اگر حمایت، پشتیبانی، آموزش و‌ تسهیلاتی باشد در همین تعداد 50 یا 60 کارخانه‌کشمش پاک کنی می‌توانیم بسته بندی را به صورت بهتر و شکیل‌تر داشته باشیم ‌و قطعا می‌توانیم بازار‌های از دست رفته این‌ محصول را دوباره به دست بیاوریم.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بحران آب مشکل اول ما در کشور است و امروز سیستم سنتی و آبیاری غرق آبیاری دیگر جوابگو نیست افزود: امروز در بحث سیستم نوین آبیاری، باغداری نوین و بسته‌بندی، فرآوری محصولات باغی و آشنایی باغداران ما با مقررات بازاریابی و صادرات نیاز به آموزش و برنامه‌ریزی مدون و‌ منسجمی داریم.

وی با تاکید بر اینکه ضروری‌است انجمن‌‌های صادرات ایجاد شده یا اگر داریم آنها را تقویت کنیم تا بتوانیم نیازهای اروپا و آسیا را قبل از تولید تشخیص دهیم ‌گفت: امروز وقت آن که کشمش را در بسته‌های 10 کیلویی صادر کنیم گذشته و این مسائل نیاز به بررسی کارشناسی و دقیق دارد که جایگاه اصلی آن معاونت امور باغبانی استان و‌ جهاد کشاورزی شهرستان است.

مدیر امور باغبانی جهاد استان نیز با بیان اینکه هر میزان اجرای طرح فراز در ملایر پیش‌بینی شود آمادگی کامل داریم و این امر در برنامه عملیاتی وزارت جهاد دیده شده است گفت: برای اجرای سیستم آبیاری نوین در باغ‌های انگور ملایر بدون محدودیت اعتبار برای استان اعلام شده تا باغداران بتوانند از این فرصت اعتبارات 85 درصدی به خوبی بهره‌مند شوند.

حجت‌الله شهبازی با اشاره به اینکه در اجرای طرح فراز نیازمند یک جهش و برنامه ریزی منسجم ‌و ‌مدون کوتاه مدت و میان مدت هستیم گفت: تاکنون 20 هکتار از باغات شهرستان در دو سال گذشته به صورت داربستی احداث شده و در حال حاضر تعداد 15 پرونده از متقاضیان در سطح 23.5 هکتار جهت تخصیص اعتبار به منظور احداث باغ به سازمان جهاد کشاورزی استان ارسال شده است.

شهبازی با بیان اینکه در این طرح متقاضی 15 درصد آورده می‌دهد و 85 درصد توسط دولت پرداخت می‌شود تصریح کرد: در این طرح از محل تسهیلات اشتغال فراگیر به‌ازای هر هکتار 25 میلیون تومان به متقاضیان پرداخت می‌شود.

منبع: تسنیم

58

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها