مشکلات بهورزان در سطح کلان مورد توجه قرار گیرد

نماینده مردم ملایر با اشاره به اینکه قدردانی از بهورزان متناسب با تلاش‌های شبانه روزی آنان نیست گفت: مشکلات جامعه بهورزی باید در سطح کلان و کشوری مورد توجه و پیگیری قرار گیرد.

مشکلات بهورزان در سطح کلان مورد توجه قرار گیرد

به گزارش خبر فوری به نقل از تسنیم از ملایر محمد کاظمی، شامگاه پنجشنبه در جمع بهورزان شهرستان ملایر اظهار داشت: ریشه‌کن شدن بسیاری از بیماری‌ها مانند فلج اطفال، سرخک و غیره از نتایج تلاش‌های مستمر بهورزان است.

وی با بیان اینکه بسیاری از ما سلامت خود را مرهون تلاش‌ بهورزان هستیم گفت: پیگیری مسائل و ‌مشکلات بهورزان از جمله وظایف مهم‌ نمایندگان مجلس است.

کاظمی با تاکید به خدمات طرح تحول نظام سلامت در شهرستان ملایر در زمینه تجهیزات، عمران، تامین پزشک و غیره تصریح کرد: امیدواریم در طرح تحول سلامت، تغییراتی ایجاد شود تا پرداختی‌ها به صورت جامع‌تر دیده شود و تمام پرسنل عرصه بهداشت به ویژه بهورزان به نسبت خدماتی که ارائه می‌دهند از مزایای مالی برخوردار شوند.

نائب رئیس کمیسیون قضایی و ‌حقوقی مجلس بیان‌کرد: اگر امروز از ریشه‌کنی بیماری‌های گذشته سخنی به میان می‌آید بخش بزرگی از این موفقیت عظیم را مرهون تلاش‌های شبانه روزی جامعه بهورزی هستیم تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم در بودجه سال 97 مشکلات بخش درمان و جامعه بهورزی را بیشتر ببینیم و در راستای برطرف کردن آن ها اهتمام جدی داشته باشیم.

دیگر نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استفاده از توان نیروی بومی بهورز در ارتقای شاخص بهداشتی روستاهای کشور الگویی برای سایر کشورهای جهان بوده است گفت: بهورزان نخستین سربازان خط مقدم بهداشت در روستاها هستند.

حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه با اشاره به اینکه یکی از مطالبات جدی بهورزان قرار گرفتن این شغل در ردیف مشاغل سخت و زیان آور است، تصریح کرد: این طرح در ادوار مختلف مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفته ولی تاکنون جامعه عمل به خود نگرفته است.

وی با اشاره با تاکید به اینکه سختی کار بهورزان، بازنشستگی پیش از موعد و قرار گرفتن دوسال ماموریت آن ها به عنوان خدمت کاری و غیره باید توسط نمایندگان مجلس دوباره پیگیری و مطرح شود گفت: برکسی پوشیده نیست که بخش عمده‌ای از خدمات بهداشت و درمان جامعه به عهده بهورزان است و ضروری‌است که مسئولان به فکر کاهش مشکلات آن ها باشند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه بهورزان با توجه به ارتباط خوبی که با خانواده‌ها و به ویژه مادران دارند نقش اثرگذاری در سلامت و بهداشت خانواده‌های روستایی دارند تصریح کرد: امروز رشد فرزند آوری در بین خانواده‌های ما به شدت کاهش یافته و در این زمینه دارای رشد منفی نسبت به برخی کشورها هستیم و لازم است اهتمام بیشتری در این زمینه صورت گیرد تا معدل ما در این حوزه به حد جایگزین برسد.

وی با اشاره به نقش مهم و اثرگذار بهورزها در تشویق خانوادها به فرزند آوری تاکید کرد: ضروری‌است در راستای آموزش خانواده‌ها بیشتر کار شود.

آزادی‌خواه همچنین با اشاره به نقش مهم‌ بهورزان در کاهش آسیب‌های اجتماعی خواستار اهتمام و تلاش بهورزان در این زمینه و ارائه آموزش‌های لازم به خانوادها و افزایش سطح آگاهی آنها در خصوص برخی مشکلات و ناهنجاری‌های اجتماعی شد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر نیز با اشاره به نقش اثرگذار بهورزان در کاهش مرگ و میر نوزادان و مادران اظهار داشت: در سال‌های اخیر این آمار کاهش چشم‌گیری داشته و طی دو سال اخیر این رقم در شهرستان ملایر 1 به هزار بوده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر تعداد 200 بهورز در 102 خانه بهداشت شهرستان ملایر مشغول خدمت رسانی هستند.

منبع: تسنیم

58

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها