مسئولان نگاه استراتژیک به حوزه فرهنگ ندارند؛ چرا بودجه فرهنگی کم شد؟

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به آثار حذف جدول ۱۷ از بودجه کشور گفت: کم کردن بودجه فرهنگی نشانگر عدم نگاه استراتژیک مسئولان به فرهنگ است.

مسئولان نگاه استراتژیک به حوزه فرهنگ ندارند؛ چرا بودجه فرهنگی کم شد؟

به گزارش خبر فوری به نقل از تسنیم اصغر مسعودی در شیراز ، درباره حذف جدول 17 از بودجه امسال اظهار داشت: نکته‌ای که در بحث بودجه باید به آن توجه شود این است که بسیاری از اعتبارات نوشته و مشخص شده در عمل تخصیص پیدا نمی‌کند و این از مشکلات اساسی بودجه‌نویسی کشور است.

وی گفتنقل کار و اشتغال مهم‌ترین اولویت کشور است اما زیربنای رونق تولید، اشتغال و توجه به اقتصاد مقاومتی فرهنگ است اما فرهنگ کار و تلاش در کشور ضعیف بوده بنابراین باید در بودجه، بحث فرهنگ و امور فرهنگی را در اولویت قرار داد.

نماینده مردم استهبان و نی‌ریز در مجلس شورای اسلامی افزود: بودجه فرهنگی کشور اندک است و نگاه مسئولان حکومتی نسبت به فرهنگ متناسب اهمیت فرهنگ و گستره آن نیست.

مسعودی درباره اتفاقات پیرامون جدول 17 نکات مثبت و منفی ذکر و بیان کرد: نکات مثبت آن شفافیت استفاده از بودجه فرهنگی این نهادها و پاسخ‌گویی آنها در برابر بودجه‌ای که دریافت می‌کنند، است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس عنوان کرد: کم کردن بودجه به اندازه‌ای که موسسات فرهنگی، سمن‌ها و بنیادهای فرهنگی نتوانند فعالیت خود را ادامه دهند، نکته منفی است.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته هم که جدول 17 وجود داشت بودجه در عمل تحقق پیدا نمی‌کرد، تصریح کرد: بسیاری از موسسات فرهنگی در حال تعطیلی و بسته شدن و عدم فعالیت هستند و این نشان می‌دهد که نگاهی که باید به فرهنگ باشد یک نگاه استراتژیک نیست.

به گزارش تسنیم جدول 17 بودجه مربوط به تامین بودجه برخی از نهادها و موسسات فرهنگی است. درباره تاریخچه این جدول در بودجه کشور برخی بر این باورند که این جدول از همان ابتدای انقلاب در قانون بودجه بوده و گروهی دیگر بر این باورند که شکل‌گیری این جدول با هدف یک‌کاسه‌کردن بودجه‌های متفاوت برای سازمان‌های فرهنگی در قالب یک جدول از پایان مجلس ششم در دستور کار قرار گرفته است.

حذف بودجه این جدول یا ساماندهی آن امری است که در دوره‌های مختلف مجلس موافقان و مخالفانی داشته و امسال نیز دوباره این امر مورد بحث نمایندگان قرار گرفته است. جدول شماره 17 سال گذشته با بودجه‌ای 244 میلیاردتومانی وارد صحن شد و با 276 میلیارد تومان مصوب شد.

منبع: تسنیم

58

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها