پاسخ به پرسش‌هایی درباره وجود پربرکت امام زمان(عج)

علامه طباطبایی و آیه‌ای از قرآن که به حضرت قائم(عج) مربوط است/ امام زمان(عج) در عصر غیبت کجا ساکن هستند؟

یکی از مکان هایی که در دوره غیبت کبری به عنوان محل زندگی حضرت نقل می‌شود، کوهی است به نام ذی‌طوی. این ناحیه در یک فرسخی مکه و در محدوده حرم است.

علامه طباطبایی و آیه‌ای از قرآن که به حضرت قائم(عج) مربوط است/ امام زمان(عج) در عصر غیبت کجا ساکن هستند؟

به گزارش خبر فوری ، تولد و ظهور حضرت حجت بن الحسن(عج) یکی از مهم‌ترین و البته پر سوال ترین باورهای شیعه است. بزرگان مذهب ما در طول 1400 سال تلاش کرده اند به بسیاری از این شبهات پاسخ دهند. در این گزارش سعی داریم به برخی از این پرسش‌ها و پاسخ مربوطشان از زبان بزرگان دین اشاره داشته باشیم.

آیا در قرآن كریم آیه‌اى در رابطه با ظهور امام زمان(عج) وجود دارد؟

علامه طباطبایی (ره) معتقدند چندین آیه در این رابطه وجود دارد. ایشان می‌فرمایند که یكى از آیاتى كه بر رجعت دلالت دارد، آیه زیر است كه خداوند متعال مى‌فرماید:

"و یوم نحشر من كل امة فوجا ممن یكذب بآیاتنا فهم یوزعون ." (نمل/ ۸۳)

و روزى كه در آن از هر امتى، گروهى از كسانى را كه آیات ما را تكذیب مى‌كردند. محشور مى‌گردانیم، و نگاه داشته مى‌شوند تا همه به هم بپیوندند.

مقصود از این آیه شریفه، قیامت نیست، چون با كلمه من تبعیضیه مى‌فرماید: من كل امة فوجا. یعنى از هر امتى، دسته‌اى را محشور مى‌گردانیم. در حالى كه قرآن كریم در رابطه با حشر روز قیامت مى‌فرماید:

و حشرنا هم فلم نغادر منهم احدا .(كهف/ ۴۷) و همه را گرد مى‌آوریم و هیچ یك را فرو گذار نمى‌كنیم .

چه کسانی در عصر غیبت امام زمان(عج) را می‌بینند؟

احمد ‌بن حسن بن ابی‌صالح خجندی که از بزرگان بوده است، مدتی در جست‌وجوی امام زمان(عج) شهرها را می‌گشت و بسیار جدی بود و اصرار داشت که به حضور آن حضرت مشرف شود. او عاقبت نامه‌ای از طریق حسین‌بن روح به این مضمون برای حضرت مهدی(عج) نوشت: دل من، شیفته جمال تو گشته و همواره در فحص و طلب تو می‌کوشم، تمنا دارم جوابی مرحمت فرمایید که قلب من ساکن شود و دستوری در این باره فرمایید.

جواب آمد: هر کس در خصوص من جست‌وجو و تجسس کند، مرا می‌طلبد و هر کس مرا بیابد، به دیگران بنماید و هر کس مرا به دیگران بنماید، مرا به کشتن دهد و هر کس مرا به کشتن دهد، مشرک شود.

این روایت نشان می‌دهد که همه آن حضرت را زیارت نمی‌کنند و شاید به صلاح ما نباشد آن حضرت را ملاقات کنیم، چه بسا دیدار حضرت مایه عجب، تکبر و خودپسندی ما شود که خود مایه هلاکت انسان است.

آیت‌آلله بهجت(ره) نیز در این باره فرموده‌اند: اگر بفرمایید چرا به آن حضرت دسترس نداریم، جواب شما این است که چرا به انجام واجبات و ترک محرمات ملتزم نیستند؟ او به همین از ما راضی است؛ زیرا «اورع الناس من تورّع عن المحرمات»؛ پرهیزکارترین مردم کسی است که از کارهای حرام بپرهیزد، ترک واجبات و ارتکاب محرمات، حجاب و نقاب دیدار ما از آن حضرت است.

امام زمان(عج) چه زمانی قیام می‎کند؟

جناب عبدالعظیم حسنى(ره) روایت جالبی در رابطه با شرایط ظهور امام(عج) دارند. ایشان در روایتی می‌گویند به امام جواد گفتم: امیدوارم شما قائم اهل‌بیت محمد باشید کسى که زمین را پر از عدل و داد کند همچنان که آکنده از ظلم و جور شده باشد. فرمود: اى أبو القاسم، هیچ یک از ما نیست جز آنکه قائم به امر خداى تعالى و هادى به دین الهى است، اما قائمى که خداى تعالى به توسّط او زمین را از اهل کفر و انکار پاک کند و آن را پر از عدل و داد کند کسى است که ولادتش بر مردم پوشیده و شخصش از ایشان نهان و بردن نامش حرام است و او همنام و هم‌کنیه رسول خدا است و او کسى است که زمین برایش در پیچیده شود و هر دشوارى برایش هموار شود و از اصحابش 313 به تعداد اصحاب بدر از دورترین نقاط زمین به گرد او فراهم آیند و این همان‏ قول خداى تعالى است که فرمود:أَیْنَ ما تَکُونُوا یَأْتِ بِکُمُ اللَّهُ جَمِیعاً إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ و چون این تعداد از اهل اخلاص به گرد او فراهم آیند خداى تعالى امرش را ظاهر سازد و چون عقد که عبارت از 10 هزار مرد باشد کامل شد به اذن خداى تعالى قیام کند و دشمنان خدا را بکشد تا خداى تعالى خشنود شود.

محل غیبت امام زمان(عج) کجا است؟

خانه پدر بزرگوار آن حضرت در سامرا، دو قسمت داشت؛ یک سمت برای مردان و قسمت دیگر برای زنان، یک سرداب هم زیر اتاق‌ها قرار داشت. که در روز‌های گرم، اهل خانه در آن سرداب زندگی می‌کردند.

این سرداب، امروز در ضلع شمال غربی صحن‌های عسکریین علیهم‌السلام و در پانزده‌متری بقعه و حرم مطهر قرار دارد. این صحن، به طول شصت و عرض بیست متر و دارای ایوان و شبستان است. روی سرداب، مسجدی وجود دارد که به مسجد صاحب مشهور است. بر فراز سرداب، گنبدی کاشی‌کاری قرار دارد. بر مدخل ورودی سرداب، دری نصب شده که به «باب الغیبة» معروف است و پشت آن، اتاق کوچکی به طول 2 متر و عرض 5.1 متر وجود دارد که به محل غیبت امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف مشهور است.

مسلمانان هم اکنون این خانه و این سرداب را محترم می‌دارند؛ زیرا امامانشان در این خانه زندگی می‌کردند، و در همین خانه، امام ‌هادی(ع)، امام عسکری (ع) و نیز امام مهدی (عج) خداوند سبحان را عبادت می‌کردند.

اما نباید فراموش کرد که داستان غیبت حضرت مهدی(عج) در سرداب «سامرا» و زندگی کردن آن حضرت در این مکان، دروغ و بهتانی بیش نیست و هیچ یک از بزرگان شیعه، چنین باوری ندارند.

امام زمان(عج) در عصر غیبت کجا ساکن هستند؟

اما در دوره غیبت کبری چند مکان را برای امام ذکر کرده‌اند:

اولین جایی که ذکر شده شهر مدینه است.

دومین مکانی که در دوره غیبت کبری به عنوان محل زندگی حضرت نقل می‌شود، کوهی است به نام ذی‌طوی. این ناحیه در یک فرسخی مکه و در محدوده حرم است.

سومین منطقه‌ای که برای محل زندگی حضرت نقل شده رضوی است. این ذی طوی و رضوی دو مکان هستند که در دعای ندبه هم به آن اشاره شده است.

چهارمین منطقه‌ای که بیان می‌کنند، بر اساس این روایت است که امام صادق می‌فرماید برای صاحب امر شباهتی به حضرت عیسی است که این شباهت این است که دائماً در حال سفر هستند.

بر اساس این روایت حضرت در هر منطقه‌ای ورود می‌کنند و منطقه خاصی برای زندگی حضرت ذکر نشده است.

پنجمین منطقه‌ای که ذکر می‌شود، جزیره خضراء است. جزیره خضرا، منطقه‌ای در جنوب اسپانیا نزدیک تنگه جبل الطارق است که در منابع کهن از آن به «باب الأندلس» یاد شده است. جزیره خضرا به عنوان محلّ سکونت و اقامت صاحب الأمر، از دوره صفویه در ادبیات شیعیان مطرح شده است.

با وجود همه این‌ حدس‌ها پاسخ قطعی در مورد مکان حضور امام زمان(عج) وجود ندارد. والله اعلم.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 58
  • مهدی
    0

    الهم عجل لولیک الفرج

  • کاربر ناشناس
    0

    چه عجب یه مطلب گذاشتین (اللهم عجل لولیک فرج )

  • ایران
    0

    آغاز امامت امام مظلومان وفریادرس بی کسان ویاور فقرا . مبارک

  • Mehdi
    0

    ترک محرمات و انجام واجبات منجر به عنایات ایشان میشود

    نظرات شما -
    • متفاوت
      0

      یکی ازعنایاتی که شامل شما شده است رامیتوانید بگویید؟

  • منتظر
    0

    السلام علیک یا ابا صالح المهدی (عج)

  • ناشناس
    0

    اگه واقعیت دین این است روز جزا و قیامت چرا فرزندان مسولین دارند اختلاس و عشق و حال و انگلیس و امریکا و کانادا و هرکه به قدرت نزدیک تر هست چپاول کردنش بیشترو ملت در فشار و فقر و بدبختی

    نظرات شما -
    • متفاوت
      0

      اولا.شما به چشم خودتان دیدید یافقط تحت تاثیر قرارمیگیرید؟ثانیا هرکسی راه وانتخابش به خودش مربوط میشود ثالثا از دین چه میخواهید مفت خوری؟اما وقتی بقولا مسولین میخورند که علیهشون میتازید،،،دین راهی است همچون دیگر راهها بستگی دارد که شما چگونه ان رادریابید، رابعا،چشم نداری دیگران بخورند و ببرند وبپاشند، تو نکن.به جای حسادت راه حل اهداف خودت را پیدابکن شاید با دین بخواهند تو رابفریبند مطالعه کن وازعقلت استفاده بکن.فقر وفلاکت هرکس وهر ملتی به خاطر نوع تفکرات خودشه که کسی هم نمیتونه کاری براش انجام بده مگر خودش .

    • نانشناس
      0

      واقعیت بر مبنا خرافات است

    • متفاوت
      0

      دونوع دیدگاه از وقایع داریم اول حقیقت ودوم واقعیت وخلاف این دونوع ، خرافات به معنای باور پوچ است..حقیقت وقایعی است که براساس عملی وبا دلایلی اتفاق خواهد افتاد ولی هنوز اتفاق نیافتاده مانند متلاشی شدن کرات اسمانی..واقعیت یعنی حقیقتی که اتفاق افتاده ویا بازهم خواهد افتاد،مانند طلوع خورشید پس ازشب . خرافات یعنی انکار یا نپذیرفتن دلایل منطقی بین حقیقت و واقعیت./البته هنوز کسی تعریف درستی از خرافات بیان نکرده است واین تعریف شخصی است/اگرکسی روانشناسی قران را بفهمد به هیچ عنوان دجار خرافات نمیشود درغیراینصورت حتما امیخته با خرافات وتعصب روی ان خواهد شد.

    • پارسی
      0

      برای اینکه سرکار بمونیم و اعتراض نکنیم و منتظر منجی باشیم تا ظهور کند و عدل و داد ایجاد کند و آقایون و آقازاده ها بیت المال رو غارت کنن و زندگی های لوکس و آنچنانی و ما هم همچنان منتظر یه جمعه دیگه !!!! به همین سادگی

  • کاربر ناشناس
    0

    دیگه همه خسته شدن از زندگی وگرونی واین همه بخور بخور دزد و دروغ وکلک و بیماری کاش همین جمعه ظهور کنه.کاش کاش کاش .

    نظرات شما -
    • متفاوت
      0

      اگرشما از دزدی ودروغ وکلک وبخوربخور خسته شدید فکر نکن همه خسته شده اند ، نه هنوز خیلی ها هم دوست دارند این کارها را ادامه دهند و اصلا هم خسته نشده اند.هرکه خسته شد خودش بازگشتش پیش خداست وخدا راهنمایی وهدایتش میکنه.همینطور رو هوا حرف نزنیم یک کم راجع به حرفمون فکرکنیم بهتره.

  • سرباز مهدی
    0

    برای سلامتی وظهوراقا امام زمان صلوات (اللهم صل الله محمد و آل محمد)

  • .
    0

    ایا کسی جرات و جسارت دارد ابن نظرات را نقد و چالش بکشاند؟؟ از پیام ها مشخص است.

    نظرات شما -
    • م
      0

      واقعا شمادهم درست میگویید در رسانه های ملی هم همش یکطرفه میروند باید همه بتوانند سوال کنند از موجودیت امام. با علما و مخالفان همه باید بحث کنند پرسش ها پاسخ داده بشه مثلا سوال هایی که تو ذهن خود امثال من هست اینکه مگر میشه انسان اینقدر عمر کنه( البته تو قران گفته شده که پیامبر خدا نوح950 سال عمر کرده ) ؟! یا مثلا ازدواج کردند ؟؟ بچه دارند ؟؟ اینکه یکجا رو مشخص میکنند فلان جا حضور دارند !!! (که قطعا دروغ هست) ولی اینکه گفته شده در حال سیر و گردش روی زمین و کمک هستند بیشتر قابل باور هست تا موضوع ساکن شدن در جایی مشخص اگر ازدواج نکردند پس چطور انسانی هستند که نیازهاشون برطرف نمیشه !!؟

    • متفاوت
      0

      م،،گاهی انسانی اگر گناهی هم مرتکب بشود که ان گناه ازدید همه گناه اعلام شده باشد ممکن است برای شخصی دیگر گناه محسوب نشود بلکه عین صواب هم باشد چون به گردن مسبب کسی دیگرممکن است باشد .مثلا فرض میکنیم صلح امام حسن دربرابرظلم گناه بود اما امام درشرایطی قرارگرفتند که مجبور به صلح شدند،این گناه برای امام نبود اما تاوان این گناه برای مسببان بعدا توسط امام حسین ،ع، ببینید چگونه عملی شد.این ذره ای ازیک مثال ناقص بود.با این توصیف حتی پیامبر گفتند من هم بشری مثل شما هستم.امام زمان هم که جای خود دارد اما او براساس روح فلسفه فکری که همه زاییده وتراوش فکر نوع بشر در مکر و ضد مکر است شرایطش ، خاص ، از همه ادمیان رقم خورده است که درکش برای همگان پیچیده ومشکل است.انسان اگر گناهی مرتکب بشود وقتی تاوانش را هم متقبل بشود و بگذراند دیگر گناه کار محسوب نمیشود.مثلا مسیح دعا کرد که تمام گناهان بشر رابه گردن بگیرد وتاوانش را بدهد تا امتش پاک شوند.ایا او گناهگار بود؟ اما فلسفه امام زمان به نوعی معکوس است به گونه ای که منتقم تمام مسببهای بشری و مریدان شیطانی است طبق فلسفه. و نتایج این فلاسفه هم را به جرات میتوان گفت یا خدایان خیلی بی شعورند یا شیاطین، چون نتیجه اش دراخر میشود قربانی تمامی انسانها.

    • نسترن
      0

      بستر برای نقد و به چالش کشیدن وجود نداره ، مخالف باشی میگن کافر شدی تمام.

    • متفاوت
      0

      نسترن حرفی بزن بگو ترو بخدا این اداها چی چیه...مگر حضرت علی ،ع، راکافرنمیپنداشتند؟نقد بکن یکی پیدا میشه جواب بده اگر طالب دانستنی‌.

  • لیلا
    0

    آقا جان کجایی؟خبر داری چاهت را خراب کردن

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      انشاءالله که طعنه نیست لیلا خانم ؟؟؟؟؟درسته

    • محمود
      0

      دمت گرم لیلا بانو

    • لیلا
      0

      خیر مهری خانم

  • ناشناس
    0

    اَلسَّلامُ عَلیْکَ یا وَلیَّ النِّعَم؛ السلام علیکَ یا هادیَ الْاُمَمْ؛ السلام عَلیک یا سَفینَةُ الْحِلْم؛ السلام علیک یا اَبَا الاِمامِ الْمُنْتَظَر؛ صحرا به صحرا با غمت، آشفته حالی می کنم دریا به دریا، موج غم از سینه خالی می کنم با نغمه های نوحه گر، هم رنگ باران می شوم یاد از نگاه عاشقت، یاد از زلالی می کنم تا بشنوم یک پاسخی، از داغ بی پایان تو هر جمله از بغض گلویم را، سئوالی می کنم اللهم عجل لوليك الفرج

    نظرات شما -
    • متفاوت
      0

      سلام مثال او اینچنین است ،هزارتهمت وافترا بهش زدند هزار سختی برایش فراهم کردند اما او تحمل کرد و بهشت فراخوانش کرد وبازهم تهمتش میزنند ، حال باز هم میخواهند از بهشت بکشندنش بیرون .عجب ادمیانی ما هستیم!!! میزنیم بعد از زدن میگرییم مداوا که کردیم باز میزنیم یکبار نشد خود را مقصر بکنیم ....این فقط یک مثال بود!لطفا سو تفاهم نشود.

  • متفاوت
    0

    اگرشما اهل تفکر و فلسفه برتر دراندیشه های بشری چه دینی وچه غیر دینی وانلاین هم باشید قطعا خواهیدفهمید که کل این مطلب من دراوردی و به نوعی شانه خالی کردن از جواب است، به جز یک مورد که روایت امام صادق،ع، است:شباهت اوهمچون حضرت عیسی است ودایم درحال سفر است.یعنی دراصل ، لامکان، ومانند یک روح است در کالبد یک ادم اما همه جا حضورمیابد درحالی که او را نمیفهمند.واصلا لزومی هم ندارد که کسی بخواهد او رادیداربکند.اگرهم کسی حاجتی هم بخواهد او با همین سفرها به عدالت حاجت روایش میکند ، نه براساس اینکه او ادم خوب،متدین،یانیازمند است،زیرا او عین حق وعین عدالت است.////این مطلب فلسفه بافی نبود بلکه حقیقت روح همه فلاسفه است که براساس انها بشر ساخته وپرداخته شده وتا بدینجا رشدیافته است.

  • ناشناس
    0

    قدر زر زرگر شناسد ؛ قدر دین را چه کسی؟؟؟!!! --- در مقابل این همه انتقاد که از شیوه ی انحرافی دین داری و مذهب داری مردم گرفته می شود ؛ سکوت مطلق رده های گوناگون مراجع دین شناسی در مقابل این انتقادها ؛ این برداشت را تداعی می کند که اصلا دین و مذهب نزد هیچ کس بویژه دین شناسان آن قدر ارزش و اهمیتی ندارد که به خود زحمت پاسخ گویی حتی به انتقادها ی علمی منطقی متکی به قرآن و عقل در باره ی این شیوه ها را بدهند!!! ظاهرا بانگ بلند آوازه ی این آیه قرآنی : « وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » ﴿ آیه ۱۲۲ سوره توبه﴾ به گوش هیچ دین شناسی در کشور اسلامی ما در طول این بیش از 1400 سال هنوز نرسیده و از آن هیچ خبری ندارند!!!

    نظرات شما -
    • متفاوت
      0

      ایا کسی که میرود یک رشته ای مثلا دکتری برای بیماری شناسی دیگر بیمارشناس کامل است ومیتواند پاسخگوی همه نوع سوالی راجع به بیماریها باشد؟ مراجع هم در حوزه دین شناسی همینگونه است ... واقعیت این است که قدردین رافقط راه یافتگان و پرهیزکاران میدانند.کافران وکج اندیشان راچه بترسانی یانه برایشان یکسان است.خدایی که قران نازل میکند خودش هم بهتر بلد است چگونه ان رامحافظت بکند.ایا همه هم که مثلا قران رابسوزانندیا نفهمند غیراز ان چیزی که او گفته است اتفاق می افتد؟اگر بر چنین باورند خب بسوزانند بیایند صد کامیون کتاب بیاورندتا من هم کمکشان بکنم.

  • ی ط
    0

    نوکرتیم آقاجان.فدات بشم آقا.

  • درودخدابرمحمدوال محمد‹ص›
    0

    الان بهترین دعا برای فرج وابراز اعتقاد به امام زمان محکوم کردن توهین مکرون وفرانسه به پیامبر عزیزوشان اسلام هست .

  • محمود
    0

    تحریف قرآن؟ به چه قیمتی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    نظرات شما -
    • متفاوت
      0

      محمود.مطلب مربوط به ایه به نظر نمیاد تحریف باشد چون اختلافات اقوام وسران وقتی بالا بگیرد ،برانگیختگی ها به اشکال مختلف بروز میکند و محرکهای عقیدتی وروحی میتواند همه را گرد هم جمع کند و....حالا تفسیرش ازنظر علامه به نوعی میتواند در رابطه با حرکت امام زمان هم باشد چون او حجت واتمام کننده حجت است...بقیه مطالب قرانی نیست که بخواهد تحریف قران باشد فقط نقل قول و من دراوردی است.

  • کاربر ناشناس
    0

    سلام آقای دردمندان ضعیفان به داد مردم برس

  • ن
    0

    یا صاحب زمان یا الله یا محمد مصطفی یا علی یا فاطمه زهرا (ص)

  • خسته از زندگی
    0

    کاش امام زمان هرچه زودتر ظهور کنه و مارو از دست اینا نجات بده

    نظرات شما -
    • متفاوت
      0

      هرکسی گرفتار در زنجیر افکارخودشه.نجات درتغییر افکاره وپیداکردن راه حل...اگرجایی گرفتارشدی سه راه بیشترنداری 1-ترکش کن برو.مهاجرت.2-باهاش بساز و دم نزن ، اطاعت. 3-سالها غر بزن تا اخر بفهمی دوراه بیشترنداری.

  • ایرانی
    0

    خدایا ببخش که با اینکه بارها فرمودی به کسی جز من تکیه نکنید وفقط به من توکل کنید ما ادما باز در طول تاریخ از اول خلق بشر تا حالا به شکل های گوناگون ومختلف باز به غیر تو پناه بردیمو برایش دلیل وتوجیه اوردیم که خودمان را قانع کنیم کارمان اشتباه نیس نمیدونم شاید واقعا سطح درکمان ایقدری نباشد که عظمتتو بفهمیم و برا همین به غیر تو توکل میکنیم

  • محمد
    0

    پسر سید علی قاضی (استاد عرفان ایت الله بهجت) گفته بود : از پدرم(ایت الله سید علی قاضی) شنیدم که از روی ایات اول سوره روم زمان ظهور امام زمان دقیقا مشخصه ، فرزند ایشون در ادامه گفته بود : حالا چطوری مشخصه من نمی دونم!!

    نظرات شما -
    • متفاوت
      0

      هرکس وقت و زمان دقیق برای هر اتفاقی از حقیقتی که هنوز اتفاق نیافتاده مشخص کند عملا کافر به قران است.زیرا اتفاقات حقیقی قبل از وقوع نسبت به شرایط واقعی متغیرند وزمان مشخص خاصی ندارند.

  • کاظم
    0

    یا صاحب الزمان زودتر بیا ما را از دست این ظالمان نجات بده

  • علی
    0

    انسان بودن مان را کمی آرزوست.شاید واقعیت داشته باشد یا شاید هم اسمیست برای خالی کردن جیب مردمان ساده لوح .خدا عالم هست هر چی از این بنده دو پا بگی بعید نیست.یا مهدی ا در کنی اومویی داخل میتونیم باور کنیم که هستی و گرنه همش وهم و خیاله

  • سهَّل الله مَخرَجه
    0

    کَذِبَ الوَقّاتُون. تعیین و مشخص کردن زمان برای ظهور امام (ع) برابر روایات تکذیب شده.

    نظرات شما -
    • متفاوت
      0

      روایات راهمینطوری هیچوقت مستند و قبول نکنید وقداست ندهید تعصب راکناربگذارید چون شرایطها باهم فرق میکند حتی برای امامان ،مثلا چون امامی عمامه داشتند دلیلی نمیشود که حضرت مهدی هم حتما باید عمامه داشته باشد،یا هرکس عمامه داشت یا نداشت ملاک قرار گیرد ، عبا وعمامه مختص شرایط قوم عرب میباشد نه قومیتهای دیگر. .سعی کنید باعقل ومنطق نسبت به قضیه ای بنگرید.... اتفاقات حقیقی قبل از وقوع به واقعیت نسبت به شرایط واقعی متغیرند وزمان مشخص خاصی ندارند وکسی نمیتواند زمان خاصی برای ان تعیین بکند.مثلا اگربگوییم دست به بخاری زدن باعث سوختگی میشود هیچوقت زمان ان رانمیتوانیم مشخص کنیم.مگر زمانی که دستی به بخاری روشن تماس پیداکند.حقیقت چیزی است براساس اگاهی یا تجربه که با شرایطی خاص به واقعیت میپیوندد.ظهور حضرت حجت نیز پدیده میشود ار پندار و گفتار وکردار ادمیان ، همانگونه که ظهورپیامبران درشرایطی خاص همه پدیده بوده اند.که اگر چنین نبود اصلا بشر احتیاجی به پیامبر پیدانمیکرد.

  • پارسی
    0

    یه سئوالی همیشه در ذهن من در مورد امام زمان وجود داشته و اون هم اینکه جد بزرگ امام زمان پیامبر اسلام که از طرف خداوند بر او وحی نیز نازل میشده و خودش هم اعلام کرده من هم مانند دیگر انسان ها بشر هستم 63 سال عمر کرده و اجداد دیگرش هم همینطور مانند یک انسان معمولی عمر کردن و از دنیا رفتند حال چگونه است یکی از نوه های ایشان بیش از هزار سال عمر کند ؟!!!! که این مسئله با توجه به علم پزشکی امروز با این همه پیشرفت به هیچ وجه قابل توجیه و تفسیر نیست !!!! آیا این امر (مهدویت) ناشی از باور های جغرافیایی و محل تولد ما نیست همانگونه که علت مسلمان شیعه شدن ما ناشی از جبر جغرافیا و تولد در ایران است کما اینکه اءر ما در هند وستان بدنیا می امدیم یک هندو بودیم یا اگر در چین بدنیا می امدیم یک بودیسم بود یم و همینطور در کشورهای دیگر یک دین دیگر؟!!!!

    نظرات شما -
    • مهدی
      0

      همون خدایی که انسان رو از نطفه خلق می کنه می تواند مثل اصحاب کهف و حضرت نوح، خیلی ها در کشور اسلامی زندگی می کنن و مسلمان نیستن و اسم مسلمانی رو یدک می کشن

    • متفاوت
      0

      مثل شما که اسم مهدی رایدک میکشید...همچنین پارسی،جغرافیا ومحل تولد بی اثرنیست واثرش این است که با بگو مگو های حاکم برمحیط انسان رشد میکند وانتخاب میکند وبزرگتر که شد بابگو مگوهای فراگیرتری درگیری پیدامیکند و مجبوربه انتخاب میشود،هیچ چیز دراین دنیا غیرممکن نیست.شرایط هرکس با کسی دیگر فرق میکند وخویشاوندی مقطعی وتا مراحل خاصی برای هرکسی مهم است .

    • مهدی
      0

      بله کاملا درسته شرایط محیطی و جغرافیایی تاثیر گذاره ولی اگر فقط شرایط محیطی و جغرافیایی باشه میشه غریزه مثل موجودات دیگه ولی ما انسانیم و عقل داریم خارج از شرایط محیطی و جغرافیایی می تونیم تصمیم بگیریم، میتونیم مسلمون، یهودی، مسیحی و یا لایک باشیم، خیلی ها تو کشور ما زندگی می کنن و میگن لایک هستیم و اشخاصی تو غرب داریم که مسلمون میشن این به خاطر عقل و اختیار هستش

    • ناشناس
      0

      خدایی که انسان را از نطفه آفریده بازیچه نیست که دین فروشان هر گاه بخواهند انبوه من در آوردیها و خرافات ساخته و پرداخته ی تخیلات ذهن ناقص خود را بنام دین و مذهب به اذهان مردم نا آگاه تزریق بکنند بعضی از کارهای خارق العاده ی خداوند را مایه ی خرافه پردازی غیر قابل اثبات خود قرار دهند و جیب مردم را با این دروغ پردازی تیغ بزنند.

  • بینانمطلب
    0

    مطلب رو خوندم و نوشته بود که ۳۱۳ نفر ایشان یار واقعی داشته باشند ظهور خواهند کرد و چشم ما به جمالشان منور خواهد شد حالا سوال من اینجاس که تو مملکت ما که این همه روحانی ادعای دینداری دارندو بالای چند هزار روحانی داریم یعنی ۳۱۳ نفر درست و حسابی دیندار نیستند که حضرت ظهور کنن یا دینداری این چند هزار نفر هم ابکی و از روی ریا هست ؟؟؟

    نظرات شما -
    • متفاوت
      0

      ایه مربوط به انچه که تفسیرکرده اند برای313نفر مربوط به نزول ان دررابطه با مفقودین 313نفر درجنگ بدر است و سندیت قطعی برای امام عصر نداردبلکه روایتهایی است با تشبیه که دهان به دهان تکثیرشده است...معنی=هر کسی را راهی است به سوی حق که بدان راه یابد (یا قبله‌ای است که به آن روی آورد) پس بشتابید به خیرات ،،کارنیک،،که هر کجا باشید همه شما را خداوند (به عرصه محشر) خواهد آورد و محققا خدا بر همه چیز تواناست.به نظر من اشتباهی که اکثرا از تعریف واژه محشر میکنند این است که محشر رافقط به روزقیامت نسبت میدهند درصورتی که معنای حضور هم میدهد.البته حضوری که پس از هرنوع برانگیختگی پس از یک قیام وبپاخواستن باشد.نه حضور عادی.

  • محمد
    0

    الهم ارنی اطلعته رشیده ای امام خوبیها دیگه کی میخوای بیای نابود شدیم رفت ایمانمون ضعیف باورامون مرد سخته مثل ادم زندگی کنی میخوایم دروغ نگیم غیبت نکنیم قضاوت نکنیم تحمت نزنیم چشم چرانی نکنیم اقا نمیشه نمیتونیم سخته انشالله باظهورت بهمون رشد بده تا به اون اگاهی وپذیرش و درک معنوی برسیم

  • ناشناس
    0

    اعتقاد به صاحب الزمان به بصیرت قرآنی و عقلی نیاز مبرم دارد --- اعتقاد به صاحب الزمان به بصیرت قرآنی وعقلی ، برای شناخت و تشخیص دین داری و مذهب داری که خداوند در قرآن بگونه ای رسا و گویا و سرشت نشین بیان کرده و به پایبندی وعمل به این دین داری و مذهب داری و دوری از آنچه که اکثریت نا آگاه بنام دین داری و مذهب داری آمیخته با من در آوردیها و خرافات دین زدا انجام می دهند و خداوند از آن تنفر خود را در قرآن اعلام کرده است ، نیاز مبرم دارد . نبود چنین شناخت و تشخیصی یک عمر دین داری و مذهب داری بشر را بحکم خداوند در آیات قرآنی 103 تا 106 سوره کهف نابود و تباه می کند. دین داری و مذهب داری قرآن گریز پیروان خود را بخاطر چشم بستن به هشدارهای آشکار قرآن که در دست رس همگان است به دوزخ می فرستد و دچار عذاب ابدی می سازد. خداوند از بندگان خود در قرآن بارها پیروی خرد گرا از راه وحی اصیل و بی خدشه ی قرآنی را خواسته است و بارها در وحی قرآنی به پیامبر اسلام با هشدارهای آشکار و سرشت نشین تاکید کرده برگزیدن هر راه دیگری که در تضاد و تعارض با قرآن و عقل باشد راه شیطانی است که بی تردید با مشخص شدن راه از بی راهه در قرآن بشر را به جهنم می رساند. خداوند در قرآن با هدف اتمام حجت به بشر راه دین داری و مذهب داری را بگونه ای رسا و گویا و سرشت نشین در شناختهای فرهنگ اصیل دین داری و مذهب داری قرآنی آشکار کرده و بارها بگونه ای انکار ناپذیر هشدار داده است که نا دیده گرفتن این راه در دنیا و آخرت برای بشر سرنوشت شوم خواهد داشت.

  • مهدی
    0

    خبری فوری فعالیت دینی شما ضعیف هستش محض رضای خدا صبر می کردی این خبر امروز تو بالا میموند. نه این که بعد از چند ساعت پاک کنی!!!؟؟؟

  • صلوات بر محمد و آل محمد
    0

    یا مَهدی ادرکنی جانم به قربانت آقا

  • ناشناس
    0

    سازماندهی و روشمندی علمی ضرورت نخست آموزش و تبلیغ درست دین و مذهب است --- « وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » ﴿ آیه ۱۲۲ سوره توبه﴾ خداوند که جهان با عظمت هستی را با نظم و سازماندهی بی نقص طراحی و ساخته است انجام پنج فعل را در آیه قرآنی فوق برای آموزش و تبلیغ دین خود از مؤمنان خواسته است. این پنج فعل در حالی درست و خدا پسندانه و مؤثر و منتج و مثبت و سازنده انجام می شوند و به آگاهی درست و با ثبات مردم به دین و مذهب منجر می گردند و به سر انجام خوب می رسند که با آموزش و تبلیغ دین و مذهب به سازماندهی و روشمندی علمی قرآنی و عقلی با تکیه به شناختهای فرهنگ اصیل دین داری و مذهب داری قرآنی و عقلی و به هشدارها و نویدها و حد و مرزها و ملاکها و معیارهای این فرهنگ و به دوری از هرچه که بااین فرهنگ در تضاد و تعارض است مقید و پایبند باشند. نتیجه ی پایانی بی توجهی به شرایط علمی قرآنی و عقلی آموزش و تبلیغ دین و مذهب بجز گمراهی و بی دین و لامذهب ساختن مردم وبیزاری از دین و هدر دادن تمام هزینه ها در این زمینه چیز دیگری نخواهد بود و بحکم شرع و قانون وعرف پیامدهای شوم تحمل ناپذیری را به دوش مسببان این نتیجه در دنیا و آخرت خواهد گذاشت.

  • ناشناس
    0

    پیامبر و امامان پاسداران امین آموزش و تبلیغ قرآن اند --- اگر به شناختهای قرآن آگاه نباشیم تصور می کنیم منشأ گفته های بندگان مقرب در باره ی مسائل و احکام و اعتقادات دین و مذهب خود این بندگان اند. در حقیقت خداوند مطابق با آن چه که در قرآن بارها تاکید کرده بندگان مقرب بویژه پیامبران را بعنوان پاسداران امین آموزش و تبلیغ اهداف انسان ساز قرآن برگزیده است . این بندگان در هیچ جای قرآن بعنوان تعیین کننده ی حکم و اعتقاد برای دین ومذهب ؛ که بحکم آیه « أَلَا لِلَّهِ الدِّينُ الْخَالِصُ وَالَّذِينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِيَاءَ مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِيُقَرِّبُونَا إِلَى اللَّهِ زُلْفَى إِنَّ اللَّهَ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ فِي مَا هُمْ فِيهِ يَخْتَلِفُونَ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي مَنْ هُوَ كَاذِبٌ كَفَّارٌ » ﴿ آیه ۳ سوره زمر ﴾ و آیات بسیاری دیگر در قرآن منحصر به خداونداست ، معرفی نگردبده اند. این بندگان هرگز به خود اجازه و حق نداده اند بنام دین و مذهب بجای خداوند حکم و اعتقادی را افزون بر آنچه خداوند در قرآن کریم تعیین کرده است به دین و مذهب بیافزایند. رواج احکام و اعتقادات بنام دین و مذهب افزون بر آن چه که در قرآن کریم آمده است اگر از جمله مصادیق حقیقی دقیق احکام و اعتقادت قرآنی نباشند ساخته و پرداخته ذهن و اندسشه ی ناقص بشر اند که برای تامین مقاصد شیطانی خود با جعل و به دروغ به پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت آن حضرت ظالمانه نسبت داده شده اند. بشر اگر بدون آگاهی به شناختها و احکام و اعتقادات قرآن ؛ حکم و اعتقادی را فزون بر مصادیق آنچه در قرآن آمده به پیامر اسلام و امامان از اهل بیت پیامبر نسبت دهد به گناه کبیره و مجازات و پیامدهای شوم ابدی بستن دروغ به این بندگان مقرب دچار خواهد شد.

  • بنده خدا
    0

    ای آقای ناشناسی که چند بار نظر دادی من که لیسانس دارم از حرفات هیچی نفهمیدم وای به بقیه مردم لا اقل حالا که وقت گذاشتی حدود صد خط نظر دادی لااقل فصیح. و عامی تر توضیح میدادی تا بفهمیم چی میگی متاسفانه وقتت را تلف کردی تو برو خودت این چیزهایی که نپشتی یکبار بخون ببین چیزی میفهمی؟

  • ترترنزتیخفعز۷
    0

    امام زمان حظور قطعی ۱۴۰۵ نشانه ها مشخص ۱۴۰۹ طهور اما از قم ظور میکنه با ریشه کن کردن آخندای کثیف و دین دروعی اسلام بعد میره برای ازادی مردم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها