افزایش حاشیه نشینی‌ها در شهرها/ ۱۸ میلیون حاشیه نشین داریم عباس آخوندی شناسهٔ خبر: 2887411 - چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۵ اقتصاد > راه و مسکن وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افزایش حاشیه

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افزایش حاشیه نشینی در شهرهای بزرگ کشور، اعلام کرد: حدود ۱۸ میلیون نفر از ۵۵ میلیون نفر جمعیت شهری معادل یک سوم شهروندان ایران حاشیه نشین هستند.

افزایش حاشیه نشینی‌ها در شهرها/ ۱۸ میلیون حاشیه نشین داریم عباس آخوندی شناسهٔ خبر: 2887411 - چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۵ اقتصاد > راه و مسکن وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افزایش حاشیه

به گزارش خبر فوری به نقل از مهر ،عباس آخوندی در نشست ستاد ملی بازآفرینی شهری با بیان اینکه حاشیه‌نشینی، دوری فیزیکی از مرکز شهر نیست بلکه هر نوع دوری از جامعه، حتی در مناطق مرکزی شهر را شامل می شود گفت: نباید شهروند ساکن مناطق حاشیه‌ای این احساس را داشته باشد که علاوه بر دوری از مناطق برخوردار شهر، از اجتماع هم به حاشیه رانده شده‌ است.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر لزوم بررسی موضوع به حاشیه رانده شدن اجتماعی شهروندان تصریح کرد: از صدا و سیما می‌خواهیم نمونه‌هایی از احساس تعلق نداشتن حاشیه نشینان به جامعه را نمایش دهد تا این قضیه برای مردم ملموس‌تر باشد.

رئیس ستاد ملی بازآفرینی شهری با اعلام اینکه بسیاری از این شهروندان خود را شهروند درجه دوم می دانند که از سوی دیگر شهرنشینان به حاشیه رانده شده‌اند، تصریح کرد: خواه ساکنان مناطق حاشیه‌ای باشند و خواه ساکن مناطق مرکزی شهرها که از نظر فیزیکی حاشیه‌نشین نیستند اما از نظر روانی احساس حاشیه‌نشینان را دارند.

این عضو کابینه دولت بحث مهم دیگر در سکونت گاه‌های غیر رسمی را ساماندهی حمل و نقل حومه‌ای کلانشهرها دانست و افزود: اگر مردمی که ساکن کلانشهرها هستند بدانند در صورت زندگی در فاصله ۳۰ تا ۴۰ کیلومتری این شهرها، ‌دسترسی راحتی با حمل و نقل عمومی به مرکز شهر دارند، دیگر نیاز به حاشیه‌نشینی در کلانشهرها و سکونت گاه‌های غیر رسمی را در خود احساس نمی‌کنند.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر برنامه ریزی وی‌ژه برای سیستم حمل و نقل عمومی، بیان کرد: به عنوان نمونه یکی از محورهای مهم مواصلاتی کشور، شیراز ـ مرودشت است که روزانه بیش از ۱۰۰ هزار تردد در آن ثبت می شود.

به گفته آخوندی هیچ سامانه‌ای برای اجرای سیستم حمل و نقل حومه‌ای در ایران نداریم و راه‌اندازی سیستم کارآمد حمل و نقل حومه‌ای در کلانشهرها در کاهش مهاجرت بی‌رویه به شهرهای بزرگ نقش بسزایی دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه فاصله توسعه‌یافتگی میان شهرستان‌های درجه دو استان‌ها با کلانشهرها و مراکز استان‌ها بسیار زیاد است، تبیین کرد : در استان فارس فاصله شیراز با جهرم و کازرون از نظر پیشرفت شهری بسیار زیاد است و باید سیاست‌گذاری حمایت از شهرهای ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفری تغییر کند و اگر این نوع شهرها خوب عمل کنند، شهرهای میلیونی در مراکز استان‌ها ایجاد نمی‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اجرای این ایده، نیازمند بررسی‌های فراوان در ستاد ملی بازآفرینی است، تاکید کرد: برخی مدیران شهری نمی‌دانند باید به محله‌های هدف بازآفرینی به صورت تک‌محله بنگرند یا به عنوان جزئی از کل شهر باید محله‌های هدف احیا و بازآفرینی شهری در کنار بافت‌ها و محله‌های مجاور دیده شوند.

آخوندی با اشاره به موضوع احیای سکونتگاه غیر رسمی سعدیه در شیراز که برای بازآفرینی این منطقه، چند ده هکتار از زمین‌های اطراف آن هم باید در طرح اصلاح قرار گیرد، گفت: باید از طرح بازآفرینی محله سعدیه شیراز حمایت همه‌جانبه شود.

وی یکی از مهم‌ترین موضوع ها در بازآفرینی شهرها را توجه به مبحث هویت محله‌ای دانست و تصریح کرد: باید همه سیاست‌های بازآفرینی شهری به تقویت حس هویت محله‌ای و شهری برگردد.

این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: شیراز از شهرهایی است که جزئی از هویت ایران و بخشی از جریان «ایران‌شهر» ‌ و هویت ملی است و اجرای برنامه بازآفرینی شهری شیراز با کمک شهرداری با توجه به سیاست جدید کشور در حوزه بین‌الملل می‌تواند این شهر را به مرکز گردشگری بین‌المللی ایران تبدیل کند.

وزیر راه و شهرسازی موضوع اقتصاد شهری و ارتقای جایگاه آن در شهرها را از موضوع هایی که به کاهش سکونتگاه‌های غیر رسمی می‌انجامد دانست و گفت: شیراز با توجه بر برنامه‌یزی برای تقویت صنعت گردشگری آن به سمتی می‌رود که نقش مشاغل خدماتی نقش برجسته‌تری داشته باشد.

آخوندی با اشاره به اظهارات شهردار شیراز درباره دریافت عوارض صفر درصد از متقاضیان هتل‌سازی تاکید کرد: فقط عوارض گرفتن کافی نیست و باید شهرداری برنامه‌های بیشتری برای توسعه گردشگری شیراز داشته باشد.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها