بازار برنج تحرک خوبی دارد

وزیر جهادکشاورزی در روستای نوشر بخش رودبنه در بازدید از مزارع برنج گفت: بازار برنج تحرک خوبی دارد و نباید انتظار داشته باشیم برنج های انبار شده طی دو ماه روانه بازار شود.

بازار برنج تحرک خوبی دارد

به گزارش سایت خبر فوری به نقل از لاهیجان، محمود حجتی صبح امروز در ابتدای برنامه بازدید خود از شهرستان‌های شرق استان گیلان با اشاره به وضعیت بازار برنج داخلی در روستای نوشر بخش رودبنه شهرستان لاهیجان اظهار داشت: عرضه و تقاضا در بازار داخلی را به‌نحوی برنامه‌ریزی می‌کنیم که بازار برنج دچار رکود نشود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: با مجموعه سیاست‌گذاری‌هایی که در دستور کار داریم از جمله تعرفه‌ها و محدودیت‌های زمانی برای واردات برنج، طوری برنامه‌ریزی می‌کنیم که به تولیدکنندگان آسیبی وارد نشده و در این زمینه اطمینان می‌دهیم.

حجتی خاطرنشان کرد: تا آنجا که من اطلاع دارم بازار برنج تحرک خوبی دارد و متقاضیان برنج شمال برای خرید به استان‌های شمالی مراجعه کرده و در حال خرید برنج هستند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه پس از سفر رئیس جمهور در سال ۹۳ قرار بر این شد که حداقل ۱۰ هزار هکتار در سال طی یک دوره پنج ساله معادل ۵۰ هزار هکتار از اراضی شالی گیلان را بتوانیم تجدید و نوسازی کنیم افزود:خوشبختانه در این سالها این تعهد انجام شده و سال گذشته حدود ۷ هزار هکتار یکپارچه‌سازی شد و باید طرح نوسازی و یکپارچه‌سازی شالیزارها را با قوت ادامه دهیم.

وی با بیان اینکه امیدواریم تا شروع فصل زراعی آینده که ۱۵ اردیبهشت است بتوانیم بیش از ۱۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی گیلان را تجدید و نوسازی کنیم افزود: آثار این کار بیشترین تاثیر را در نظام آبیاری، مدیریت، مکانیزاسیون، اشکال هندسی، مالکیت ها ، روش آبیاری مجزا خواهد شد و امیدواریم بتوانیم با این کار، مقدمات کشت دوم را با توجه به وضعیت اقیلمی منطقه داشته باشیم تا کمکی به کشاورزان در کنار درآمد تک محصولی برنج باشد.

وزیر کشاورزی افزود: همانطور که مشاهده می کنید در لاهیجان نیز پیمانکاران در حال فعالیت هستند و امیدواریم که بتوانیم زمین ها را تا قبل از عید آماده کنیم تا بتوانیم در اختیار کشاورزان قرار دهیم.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در ارتباط با انبار برنج و عدم توانایی فروش برنج توسط کشاورزان گفت: شما نباید انتظار داشته باشید که برنج شهریور و مهر، طی یک یا دو ماه تخلیه شود، این برنج در طول سال باید از انبارها تخلیه شود و از امروز تا فصل برداشت نزدیک به ۸ ماه زمان برای تخلیه انبارها داریم.

حجتی با بیان اینکه کشاورزان نگرانی بابت این موضوع نداشته باشند و برنج هایشان آرام آرام جذب بازار خواهد شد گفت: در ارتباط با نظام واردات و سیستم تعرفه سیاست هایی را دنبال می کنیم که قطعا تعادلی بین واردات، تقاضا و تولید ایجاد شود.

وی در ادامه با اشاره به خرید برنج داخلی توسط دستگاه های دولتی گفت: قطعا خریدبرنج توسط دستگاه های دولتی می تواند موثر باشد ولی دستگاه ها سهمی در مقابل حجم مصرف برنج کشور ندارند و نزدیک به ۷۰ درصد مصرف کشور را در داخل کشور تولید میکنیم و این ۷۰ درصد باید در سطح بازار و تقاضای عمومی مصرف شود.

منبع: وزیر جهاد در لاهیجان

56

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها