گونه قوچ و میش پارک ملی گلستان در حال انقراض است

مشاور عالی محیط زیست کشور و معاون سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: گونه پستانداران پارک ملی به ویژه قوچ و میش و مارال در پارک ملی گلستان به شدت کاهش یافته و در حال انقراض است.

گونه قوچ و میش پارک ملی گلستان در حال انقراض است

به گزارش خبر فوری به نقل از تسنیم از گالیکش , سعید نمکی ظهر امروز در حاشیه مراسم نکوداشت 60 سال حفاظت از پارک ملی گلستان در جمع خبرنگاران در پارک ملی گلستان اظهار داشت: در سال 57, در پارک ملی گلستان 18 هزار میش و قوچ وجود داشت و امروز این تعداد به کمتر از 3 هزار گونه رسیده و با توجه به اینکه, پارک ملی گلستان, ویترین زییا طبیعت مخیط زیست دنیاست, بعید در حفاظت آن کوشا باشیم.

معاون سازمان برنامه و بودجه کشور و مشاور عالی محیط زیست کشور افزود: برای نخستین بار با مشارکت جوامع محلی و همراهی سازمان محیط زیست, برنامه درازمدت برای پارک ملی گلستان تدوین شد و از همه افراد مانند, استاندار, فرماندار, جوامع ملی, دهیاران و غیره و استانهای همجوار, هیئت امنا برای پارک ملی گلستان تعیین شد تا بتوانند در اجرای سیاست‌های کلان پارک تاثیرگذار باشند.

نمکی تصریح کرد: برای ارتقاء محیط زیست کشور, بدون جوامع محلی و سازمان‌های مردم‌نهاد, راه به جایی نخواهیم برد و نخستین گام در استفاده از مشارکت مردم, تشکیل هیئت امنا و استفاده از تنوع قومیتی و اتحاد و همدلی آنان در حاشیه پارک بود.

مشاورعالی رئیس محیط زیست کشور تاکید کرد: در راستای اعتلای ملی و استفاده از ظرفیت همزیستی بسیار مسالمت‌آمیز و صمیمانه, بتوانیم از اندیشه و دست توانمند جوامع محلی و سازمان‌های مردم نهاد, سیاست‌های کلی پارک ملی رع در جهت حفاظت آن انجام دهیم.

نمکی گفت: مهمترین ارکان نگهداری طبیعت در کشورهای پیشرفته, شکارچه های قدیمی هستند که اسلحه خود را کنار گذاشته و از طبیعت نگهداری می کنند و ما نباید شکارچی‌های دارای پروانه را در مقابل خود بدانیم, زیرا پشت این تفکر, مغلطه‌کاری است و آتش‌سوزی جنگل‌ها نیز پشت این تفکر است.

معاون سازمان برنامه و بودجه وزارت کشور یادآور شد: حفاظت بدون بهره‌برداری امکان‌پذیر نیست و این نگاه به حفاظت باید بدون بهره‌برداری باشد درست نیست و سال‌هاست که ادامه دارد, ما هنوز نتوانستیم در بهره‌برداری صحیح فرهنگ‌سازی کنیم و برای جوامع محلی آموزش های لازم را ارائه دهیم.

نمکی اظهار کرد: شکارچی‌های دارای پروانه که سبب تخریب و آسیب به طبیعت می‌شوند کمتر از 3 درصد هستند و آخرین پروانه شکار برای پارک ملی در سال 46 اخذ شده است.

منبع: تسنیم

58

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها