مدیریت شهری از لحاظ نظری و عملی دچار عقب افتادگی شده است

مدیریت شهری از لحاظ نظری و عملی دچار عقب افتادگی شده است

به گزارش خبرگزاری تسنیم حسن رحیم‌پور ازغدی ظهر امروز در ششمین جلسه دوره آموزشی شهرداری مشهد مقدس اظهار داشت: مهندسان فنی و افراد فرهنگی که اطلاعات کمی دارند از ارتباط میان جسم و روح شهر غافل هستند؛ این در حالی است که این دو موضوع از ایران باستان مطرح بوده است و معماری و شهرسازی در حوزه اسلامی و ایرانی باید ثبات داشته باشد و با عوض شدن دولت و شهرداری‌ها و شوراها تغییر نکند.

وی با بیان این که در 200 سال اخیر مدیریت شهری از لحاظ نظری و عملی دچار عقب افتادگی شده، تصریح کرد: امام بعد از جنگ اعلام کردند تا قسمتی شهرهای اشغال شده به همان حالت بماند تا نسل بعدی اتفاقات را نگاه کنند که این اتفاق نیفتاد و هیچ جایی در آن شهرها به همان شکل باقی نماند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: این در حالی است که برلین کلیسای خود را که در جنگ خراب شده نگهداری کرده و از آن به عنوان هویت شهر خود استفاده می‌کنند.

رحیم‌پور ازغدی خاطرنشان کرد: شهرسازی مکتب دارد و این موضوع که وقتی شخصی از خارج از شهر وارد می‌شود چه ذهنیتی نسبت به شهر در ذهنش به وجود می‌آید؛ امروز لیبرال سرمایه‌داری در غرب و شرق روی مسئله شهرسازی و معماری حساس است و نگاه فرهنگی نسبت به شهرها دارند.

وی اظهار داشت: معماری و شهرسازی در شهر پیام سیاسی، فرهنگی و... دارد و در شهرسازی نمای ساختمان‌ها مربوط به اشخاص نیست و حاکمیت دخالت دارد. استفاده از معماری اسلامی و ایرانی در شهر بازگشت به گذشته نبوده زیرا که باید در این زمینه اجتهاد صورت گیرد و با استفاده از تاریخ معماری اسلامی معاصر آن را اجرایی کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در شهرسازی شهر بدن و هر ساختمان سلول آن است و در شهرسازی باید ساختمان، کوچه، خیابان، شهر و... در نظر گرفته شود و کل شهر نیز بصورت یک ساختمان مدنظر باشد و بعد از مشخص شدن اجزا نگاه عقلانی شکل گرفته و تا زمانی که این نگاه نباشد، نگاه اخلاقی شکل نمی‌گیرد.

رحیم‌پور ازغدی بیان کرد: در معماری و شهرسازی باید به درجه‌ای از بلوغ برسیم که استدلال کنیم و تا زمانی این موضوع شکل نگیرد شهر هویت ندارد. در شهرهایی که منطق حاکم نیست شهرها به‌صورت کاریکاتوری هستند و روستاها شهرهای بزرگ شده‌ای شده‌اند.

وی با بیان این که استفاده از رنگ‌ و نور مناسب در فضاسازی شهری اسلامی ضروری است، گفت: معماری و شهرسازی، فضا و نور، فضای سبز و غیره تأثیر مثبت یا منفی در رفتار انسان‌ها دارد و اگر به مسائل شهرسازی توجه می‌شد امروز شاهد بروز برخی ناهنجاری‌ها در جامعه نبودیم.

رحیم‌پور ازغدی بیان کرد: در شهرسازی باید به دو رکن مهم نماد و نهاد توجه شود و نهادها شهرسازی با نهادهای اجتماعی مثل خانواده، بازار ارتباط داشته باشند و چرا که این ساختمان‌ها هویت دارند.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها