مهم‌ترین نقد حوزه زنان به بودجه وارد است

فاطمه سعیدی، عضو فراکسیون زنان مجلس یادداشتی در مورد زنان و بودجه ۹۷ نوشت.

مهم‌ترین نقد حوزه زنان به بودجه وارد است

به گزارش خبر فوری به نقل از آرمان، يكي از مهم‌ترين نقدها در حوزه زنان به لايحه‌بودجه وارد مي‌شود. نگاهي به جدول هفت بودجه نشان مي‌دهد بودجه معاونت‌زنان رياست‌جمهوري اگرچه با رشد بيش از 30‌درصدي مواجه شده و به رقم 21 ميليارد تومان رسيده است اما نكات جدي و برجسته‌اي وجود دارد كه بايد به آن پرداخته شود.

اولين پرسش اين است كه چرا بودجه معاونت‌زنان بايد ذيل نهاد رياست‌جمهوري تعريف شود؟ اين بدان معني است كه معاون رئيس‌جمهور براي تخصيص همين بودجه‌ناكافي بايد با رئيس‌دفتر رئيس‌جمهور مذاكره كند.

فارغ از روابط‌ صميمانه و انسجام قابل‌قبول هيات‌دولت بايد توجه داشته باشيم كه جايگاه معاونت رئيس‌جمهور فراتر از مواجه شدن با چنين چالش‌ها و ضوابطي است.

مساله بعدي مقايسه اين بودجه با بودجه برخي ديگر نهادهايي است كه اتفاقا آنها هم در حوزه زنان فعاليت مي‌كنند. برای مثال شوراي سياستگذاري حوزه‌هاي علميه بانوان بيش از 270ميليارد تومان بودجه دارد. هيچ تعريضي به نهادهاي‌ديني نظير حوزه‌هاي علميه وارد نيست اما به عنوان نماينده مردم مي‌توانيم بپرسيم خروجي چنين شوراهايي براي كشور چه بوده است؟ چند مجتهده در اين سال‌ها رشد كرده‌اند؟ چه سياستگذاري‌هايي انجام مي‌شود كه نيازمند چنين بودجه‌اي است؟ وضعيت در ساير بخش‌ها هم همين‌طور است.

متاسفانه ما در تخصيص بودجه به مسائل مرتبط با بانوان نه زيرساختي داريم و نه توجهي مي‌كنيم. در ورزش بانوان، حوزه سلامت، آسيب‌هاي‌اجتماعي و آموزش و پرورش شاهديم كه به حوزه بانوان به صورت اختصاصي نگاه نمي شود. ما سال‌ها شاهد انواع تبعيض عليه زنان بوده ايم. در دولت يازدهم و دوازدهم كمي شاهد تغيير فضا بوده‌ايم. به هر حال معاونت زنان رئيس‌جمهور از يك معاونت ويتريني در دولت‌های نهم و دهم خارج شده و حقيقتا كارهاي زيادي تا كنون انجام داده است.

در دولت نيز وزرا موظف شده‌اند حداقل يكي از معاونان و مشاوران خود را از ميان زنان انتخاب كنند اما كماكان مي‌بينيم كه در بودجه كم‌توجهي به زنان شده است. بايد اين وضعيت تغيير كند. خوشبختانه زنان امروز مطالبه‌گر‌تر از گذشته هستند و در قالب تشكل‌ها و NGO هاي مختلف مشغول فعاليت هستند. ما بايد سرفصل هايي را براي توانمند‌سازي زنان تعريف كنيم. نيمي از جامعه سال‌ها به عنوان جنس دوم شناخته شده و طبيعي است كه به دليل ساختارهاي متصلب و مردانه زنان كمتر فرصت بروز توانايي خود را داشته‌اند. بنابراين يكي از كارهايي كه بايد در دستور قرار دهيم توجه به توانمند‌سازي‌زنان است.

35

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها