فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

والله دوچرخه‌سواری حرام نیست/ چرا شما چیزی را که خدا حلال کرده، حرام می‌کنید؟

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: برخی تریبون‌داران بی‌خبر از موازین اسلام که قرآن و همان اجتهاد متعارف کلاسیک را هم بلد نیستند، هرچه می‌خواهند می‌گویند.

والله دوچرخه‌سواری حرام نیست/ چرا شما چیزی را که خدا حلال کرده، حرام می‌کنید؟

حسین انصاری‌راد درباره اظهارات اخیر برخی از روحانیون در تریبون‌های رسمی کشور اظهارنظر کرد. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

آقای انصاری‌راد، روزهای پایانی هفته‌ای که گذشت، اظهاراتی نامتعارف درباره برخی مسائل دینی و سیاسی منتشر و با واکنشی گسترده ازسوی افکار عمومی و حتی برخی مسوولان مواجه شد. به عنوان مثال آقای علم‌الهدی در سخنانی گفته‌اند که تبعیض جنسیتی را خدا آفریده و علما دوچرخه‌سواری زنان را حرام می‌دانند.

والله حرام نیست! من قسم خوردم که والله حرام نیست. چیزی که آقای علم‌الهدی فرموده‌اند به نظر من حرف بسیار نارسایی است؛ دوچرخه‌سواری را هیچ‌کس حرام نکرده است. کدام مجتهد جامع‌الشرایطی مثل آقای سیستانی یا کسی که واقعا اعتبار مرجعیت داشته باشد، گفته که دوچرخه‌سواری حرام است؟! این کار ابدا حرام نیست، موتورسواری یا دوچرخه‌سواری به هیچ‌وجه حرام نیست. لِم تُحرِّمُ ما أحلّ‌الله لک؟! چرا شما چیزی را که خدا حلال کرده، حرام می‌کنید؟

از اینکه بگذریم، مساله جنسیت است. در قرآن مجید هیچ کجا الگوی مومن را به صراحت نداریم؛ مگر درباره زنان. در آیه ۱۱ و ۱۲ سوره تحریم آمده است: «وضرب‌الله مثلًا لِلّذِین آمنُوا امْرأت فِرْعوْن إِذْ قالتْ ربِّ ابْنِ لِی عِنْدک بیْتًا فِی الْجنّهِ ونجِّنِی مِنْ فِرْعوْن وعملِهِ ونجِّنِی مِن الْقوْمِ الظّالِمِین. (۱۱) ومرْیم ابْنت عِمْران الّتِی أحْصنتْ فرْجها فنفخْنا فِیهِ مِنْ رُوحِنا وصدّقتْ بِکلِماتِ ربِّها وکُتُبِهِ وکانتْ مِن الْقانِتِین (۱۲)» که ترجمه آن می‌شود «و برای کسانی که ایمان آورده‌اند خدا همسر فرعون را مثل آورده، آنگاه که گفت پروردگارا پیش خود در بهشت‏ خانه‌ای برایم بساز و مرا از فرعون و کردارش نجات ده و مرا از دست مردم ستمگر برهان (۱۱). و مریم دخت عمران را همان کسی که خود را پاکدامن نگاه داشت و در او از روح خود دمیدیم و سخنان پروردگار خود و کتاب‌های او را تصدیق کرد و از فرمانبرداران بود (۱۲)» بنابراین در قرآن مجید یک‌جا نمونه یک انسان مومن کامل معرفی شده و آن نمونه عبارت است از زن فرعون و حضرت مریم. قرآن مجید می‌گوید اگر می‌خواهید الگوی مومن را مشاهده کنید، زن فرعون را مشاهده کنید؛ مریم را مشاهده کنید که پاکیزه زندگی کرد و خداوند عیسی را به او روزی کرد. ما در هیچ بخشی از قرآن مجید نداریم که یک مرد را به عنوان الگو معرفی کند، فقط زن را به عنوان الگویی به تمام معنا معرفی می‌کند. از اینکه بگذریم در جای دیگری از قرآن آمده «یا أیُّها النّاسُ إِنّا خلقْناکمْ مِنْ ذکرٍ و أُنْثی‏ و جعلْناکمْ شُعُوباً و قبائِل لِتعارفُوا إِنّ أکرمکمْ عِنْد‌الله أتْقاکمْ إِنّ‌الله علیمٌ خبیرٌ» یعنی ما شما را از زن و مرد با شعوب و هویت‌های مختلف خلق کردیم و هیچ‌کس بر کسی ترجیح ندارد، نه مرد بر زن و نه زن بر مرد و نه مرد بر مرد و نه زن بر زن، مگر به تقوا! این دیدگاه برای جنسیت امتیازی در نظر گرفته باشد، دست‌کم به این عنوان که می‌گویند، در قرآن مجید نیست. پس این حرف نادرستی است و سوار شدن زنان بر دوچرخه به هیچ‌وجه حرام نیست و هیچ فقیه فهمیده و عاقل و درستی، هیچ دلیلی بر حرام بودن دوچرخه‌سواری زنان ارایه نکرده؛ لذا مایه تعجب است که آقایون چنین مواضعی را مطرح می‌کنند، این اظهارات، به‌روشنی بدعت در دین خداست.

ما مثلا کتاب «بحارالانوار» را داریم که همه می‌دانند روایات مجعول نیز در آن وجود دارد و البته روایات صحیحی هم دارد. اینکه جایز نیست هرکس یک روایت مجعولی را از این کتاب بردارد و به اسم دین بیاورد؛ این کار بدعت است و بدعت از گناهان درجه اول و بزرگ است

کنار این اظهارات آقای علم‌الهدی، آقای صدیقی هم گفته‌اند که «علت پیدایش کرونا، گناهان مردم است» که این اظهارنظر هم واکنشی گسترده داشت؛ نظرتان درباره این دیدگاه چیست؟

خداوند با صراحت گفته که «إِن‌الله لا یغیرُ ما بِقوْمٍ حتی یغیرُواْ ما بِأنْفُسِهِمْ» یعنی سرنوشت هر کشور و انسان و جامعه و ملتی دست خودش است، به اندازه‌ای که از علم و قوانین حیات پیروی کند به همان نسبت از مزایای حیات بهره‌مند است و هر جامعه‌ای که از قوانین حیات منحرف شود و از دانش و علم و کارشناسی کنار برود، گرفتار بیماری می‌شود. ما در گذشته آبله داشتیم، ولی علم آمد و آبله را از بین برد. این امراض عفونی که انسان‌ها را در گذشته می‌کشت، امروز با داروها و درمان‌های جدیدی که بشر اختراع کرده، از بین می‌روند. البته گناه در ذات خود عیب‌هایی دارد؛ اگر یک انسانی قتل می‌کند، طبیعتا به‌ دنبال آن مشکلاتی دارد، اگر جامعه‌ای نظم را برهم می‌زند، مشکلاتی برای آن جامعه به وجود می‌آید، اگر جامعه‌ای گرفتار کارهای غیراخلاقی است و حقوق یکدیگر را رعایت نمی‌کنند، ابتلائاتی دارد. اما اینکه بخواهیم این حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله و کرونا و امثال اینها را به گناه ارتباط دهیم، غیرعلمی است و برخلاف علم و عقل است. اسلام دین عقل و علم و کارشناسی است و این حرف‌ها واقعا خلاف عقل است. معتقدم نباید به هر روایتی استناد کرد. ما روایات موضوعه و مجعول بسیاری داریم که به ‌واقع تعدادشان کم نیست. بشر مرهون درجه عقل، کارشناسی، علم و دانش خودش است و به هر نسبتی که از این مزایا استفاده کند، از نتایج آن بهره‌مند می‌شود و به هر نسبتی که در مساله کارشناسی و علم و تخصص و دانش نقص داشته باشد، گرفتار بیماری می‌شود و من این اظهارات را مایه تزلزل دیانت مردم و مایه تردید در حقیقت دیانت می‌دانم.

به نظر شما، آیا نباید واکنشی از جانب مراجع و روحانیون نسبت به این مسائل صورت گیرد؟

بله اما حسابی در کار نیست؛ چون بسیاری از آقایان که اظهارنظر می‌کنند، کارشناس نیستند و قرآن را بلد نیستند. من خودم شنیدم که یک آقایی با اشاره به آن دعای حضرت ابراهیم که می‌فرماید «من ذریه خودم را در یک وادی غیر زر قرار دادم، تو اینها را محبوب مردم قرار ده»، گفته که منظور حضرت ابراهیم در اینجا به ‌جای «تهْوِی إِلیْهِمْ» که در آیه آمده، «تهوی الی الولایه» بوده است. این قطعا تفسیر قرآن به رای است و کسی که قرآن را به رای تفسیر کند، در روایات کاملا موجود است و یقینا مساله از این قرار است که «فلیتبوأ مقعده من النار» یعنی جایگاه آن در آتش است. کسی که قرآن را به نظر خودش تاویل کند، جایگاهش در آتش است. شخصا در یک برنامه تلویزیونی دیدم که آن آقا «تهْوِی إِلیْهِمْ» را به معنی «تهوی الی الولایه» تفسیر می‌کرد. کجای آن، این معنی را می‌داد؟تهوی الیهم یعنی محبوب مردم قرار بوده و این ظاهر و باطن مفهوم این آیه است. منظور من این است که بسیاری از افرادی که امروز تریبون در اختیار دارند، از موازین اسلام خبر ندارند و قرآن را بلد نیستند و همان اجتهاد متعارف کلاسیک را هم بلد نیستند و برای همین هرچه دل‌شان می‌خواهد درباره دین می‌گویند.

به نظر شما راه مقابله با چنین اعلام موضع و اظهارنظرهایی چیست؟

مدیریت کشور باید میزان و مقرراتی برای اظهارنظر درباره مسائل دینی قرار دهد؛ یعنی به هرکسی اجازه ندهد که هرآنچه دلش می‌خواهد بگوید. ما مثلا کتاب «بحارالانوار» را داریم که همه می‌دانند روایات مجعول نیز در آن وجود دارد و البته روایات صحیحی هم دارد. اینکه جایز نیست هرکس یک روایت مجعولی را از این کتاب بردارد و به اسم دین بیاورد؛ این کار بدعت است و بدعت از گناهان درجه اول و بزرگ است. نسبت دادن امری که مربوط به دین نیست، بدعت است؛ بنابراین مدیریت علمی کشور به‌رغم مشکلاتی که در همین حوزه نیز داریم، باید میزان و مقرراتی قرار دهد تا افرادی که اظهارنظر می‌کنند، براساس آن میزان مطرح شود تا قابل‌قبول باشد. دست‌کم این اظهارات باید در چارچوب سنت و اجتهاد کلاسیک متعارف قابل‌قبول باشند؛ چراکه اظهارات خارج از این میزان، خارج از میزان دین است و بدعت محسوب می‌شود.

منبع: روزنامه اعتماد

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 63
  • فارسی
    0

    بعضی آقایان .فکر می کنند از علما بیشتر میدانند .نمی دانند که ضربه ای ناآگاهانه به دین می زنند جبران پذیر نیست

    نظرات شما -
    • متفاوت
      0

      اتفاقا بعضی علما فکرمیکنند از اقایان بیشترمیدانند ونمیدانندکه چه ضربه ای به دین میزنند.هرچندکه دین ، نه بهتره بگوییم ،قران ضربه پذیرنیست.پیامبر امی بود و جزو علما نبود.

    • فرداد
      0

      منظور از علما چه کسانی هستند آنها در سایه نشسته ودرعمرشان افتاب ندیده اند ولی می خواهند برای یک ملت تصمیم بگیرند . این باصطلاح علما دروس اقتصاد و سیاست را در کدام دانشگاه گذرانده اند و یا اینکه معتقدی به آنها الهام می شود

    • امپراطور
      0

      روحانیون یا همون علمای عزیز دست نشانده استعمار انگلیس هستند . ما الان چندین سال چوب ساده گی و صداقت خودمون رو خوردیم دریغ از اینکه بازیچه بازی های انگلیسی شدیم . هموطن عزیز اگه جای از زندگی به مشکل خوردید اول به عقل خودت رجوع کن اگه توجیح نشدی از استادان یا دانشمندان مشورت بگیرید . علما همه اشون منفعت خودشون را در نظر میگیرند.

  • مردم
    0

    بلایی که شما به دین آوردید ابوسفیان نتونست انجام بده. مقایسه کنید اسلام و مسلمانی رو قبل و بعد از انقلاب. همین آدم رو به شک می اندازه که چرا انگلیس و آمریکا

  • امید
    0

    مملکت ما نیاز به سالها ریکاوری و کار مداوم داره تا فکر جامعه نسبت به زن تغییر کنه،متاسفانه نگاه جامعه ما نسبت به زنان اونقدر منفیه که هر حرکت کوچیک و معمولی که زنان انجام بدن رو گناه کبیره قلمداد میکنیم

  • بتول السادات
    0

    هر آتشی که هست فقط از گور این اصلاح طلب های هرج و مرج طلب انگلیسی همیشه به پا شده بعد از هشت سال داغون کردن اقتصاد ایران و الان که دیگه مردم چهره واقعی این افساد طلبان رو کاملا شناختن الان به بهانه رای آوردن مجدد دست به یک حیله تفرقه آمیزانه دیگر زدند و دوچرخه سواری رو باب کرده اند و یکسری فساد طلب مثل زنانی که در دولت هستن همانند معصومه ابتکار و ملاوردی به به و چه چه می گن!!!!

    نظرات شما -
    • Ali
      0

      هر اتشی بپا می شود از گور این باصطلاح متعهدان یه حکومت بلند می شود و نشان تعهد انها هم جای مهر باندازه یک سکه روی پیشانی است. قران به نفع تفسیر کرده تا از ان توشه برای خود بسازند . مملکت را به التهاب کشانده تا کاسب ملیاردها دلار شوند .چه خبر شده ، زنی دوچرخه سواری کرده ، این خلاف را می بینند ولی ربا خواری ۴۰ ساله باصطلاح بانک های اسلام ما ربا نمی بینند . زنان را می بینند که برای سیر کردن فرزندان خود ، زباله گردی و حتی خود فروشی می کنند و یا مدارس کپری سیستان و بلوچستان می بینند ولی پرتاب موشک به هزینه ملیارد ی را تحسین می کنند ..،،.،

    • محمد
      0

      سلام افساد طلب ها گند زدن به همه چیز همیشه میخان با بحث های عوام فریبانه مانند حضور زنان در ورزشگاه ، دوچرخه سواری و امثال اینا افکار عمومی رو فریب بدن یکی نیست بهش بگه حاج آقای روشنفکر اصلاً از قیمت دوچرخه ها خبر داری؟؟؟

  • مهری
    0

    حرام نیست چون در آن زمان نبوده .ولی هرچیزی که باعث تحریک شود حرام است

    نظرات شما -
    • و
      0

      وقتی دین دکان کاسبی عده ای می شود عمر و عاص روحش شاد میشود

    • کاربر ناشناس
      0

      از کجا معلوم اگر اون موقع بود حلال میشد

    • متفاوت
      0

      کل جمله ات اشتباه است.هرچیزی که باعث تحریک بشودحرام نیست بلکه برخی کارها حتی احتیاج به محرک هم دارد ولازمه . ودلیلی هم ندارد که چون دران زمان نبوده حرام نیست.هرچیزی را که باعث ضرر وزیان شود را به این علت خداوند حرام دانسته و عقوبتش را برای بندگان گوشزد کرده است، اما کسی رامجبور به حلال وحرام کاری نکرده است.اگاهی وانتخاب با خود بندگان است.

    • مهری
      0

      متفاوت محترم خود دوچرخه زن را تحریک میکند

    • متفاوت
      0

      بالاخره ما بامهری هم جعلی یا واقعی درگیر شدیم.مهری عزیز،یکدفعه بگو همه بمیرند یا ببرند.کسی که بخواد تحریک بشه خواستنش هم توانستنه وراه حلش راهم پیدامیکنه.حلال وحرام برسر این نیست ،این نوع حرف زدن اصلا درحیطه دین نیست بلکه در ید قدرت تعصب است.دین سد کننده نیست چون اگر جلوی رود روان راسد بکنید پس میزند و باعث تعفن وگندیدگی میشود.دین جهتش اگاهی برای عواقب کار است.تحریک شدن گناه نیست حق را نادیده گرفتن گناه است.گناه زمانی اتفاق می افتد که شما نتوانید درمقابل تحریک و وسوسه کنترل به خرج دهید.ایا چاقوساختن حرام است چون باعث کشتن میشود؟

  • ایرانی
    0

    امام جعفر صادق میفرمایند : دو طایفه کمر مرا شکستند ؛ 1- عالم بی حیا و پرده در 2- جاهل مقدس مآب

    نظرات شما -
    • دلباز
      0

      خودت اونجا بودی که گفت

    • ناشناس ب دلباز
      0

      نه توبودی. بهمین خاطر نگفت

  • وکیل مدافع
    0

    حاج آقا !!!حاج آقا!!! رییس جمهور عزیزتون علنی داره سیره اهل بیت را تحریف میکند برای سر پوش گذاشتن بر بی مدیریتی دم از سازش میزند اینجا ساکتی زندگی مردم معبشت مردم بیکاری فقر دارد بیداد میکند اگر مراجع باید موضع بگیرند باید از شما شروع کنند

  • ایران
    0

    بابا چرا شما ها مطلب وخوب نمی خوانید فقط تیترومی بینید ؟؟؟!! دراون ماجرای اون خانم دوچرخه سوار چون به خاطر « کشف حجاب درملاعام وبی قانونی » بازداشت شد نه به خاطر دوچرخه سواری چرا نمی گیرید

  • مری
    0

    کاری کردین ادم ازهرچی حالش بهم میخوره عربستان داره ادم میشه شماها پسرفت به سمت اعراب جاهلیت

    نظرات شما -
    • سالارت
      0

      عربستان بخاطر اینکه صدای مردم رو بخواباند مشغولشون کرده ،به امور جنسی و شهوانی و بزن بکن

    • ناشناس ب مری
      0

      توبرو مهد روشنفکری غرب زیر زانوی پلیس امریکا برو لذتشو ببر ما. شیعه هستیم باعربستان وهابی سنی مقایسه نکن خوب کوچولوموچولو

  • علی
    0

    آیا مشکل مملکت ما این دوچرخه سواری است ؟

  • مهران
    0

    من احترام خاصی برا روحانیت قائلم. ولی خداییش روحانیون اصلاح طلب(راحت طلب) گند زدند با این افکارشون. دوچرخه سواری زن بدون حجاب تو ملاعام .یعنی این فرهنگ یک ایرانیه.

  • رضا
    0

    در این مدت چهارصدبار رییس جمهور معمم تمام سیره اهلبیت رو تفسیر به رای کرد عاشورا را مذاکره خواند و از صلح امام حسن برای مقاصدشومش استفاده کرد و دلیل اینکه چه شد امام حسن تن به صلح داد را نگفت و معیشت مردم را نابود کرد و اعتماد مردم به دین را لگدکوب کرد امثال شما کجا بودید که حالا درباره مسئله چندهزارم جامعه میایید و از فقه کلاسیک صحبت میکنید.ننگتان باد که هر چه بنفعتان هست میگویید

  • محسن
    0

    دوچرخه عادی ساده شده 15 میلیون بس کنید بابا

  • توحید
    0

    هرجا سخن از حاشیه سازی است نام اصلاح طلبان در راس آن میدرخشد

    نظرات شما -
    • سایا
      0

      اصلاح طلب نه استمرار طلب

  • حسن
    0

    تو دیگه کی هستی خواب بودی بی انصاف خانواده شما دوچرخه سواری می کنند که از آن داری بهره برداری سیاسی می کنید

  • خیسخال
    0

    کشورهایی که حلال و حرام ما را ندارند مردمانی در رفاه و شاد هستند دانشمندانی بزرگ دارند و کشورشان بسیار پیش رفته تر از ما هست همینطور طول عمر بیشتری دارند... قضاوت با شماست کجای حرفم غلط است؟

    نظرات شما -
    • متفاوت
      0

      بستگی داره که چی بزنی یا چی مصرف بکنی تابتونی چطورقضاوت بکنی.

    • علی ص
      0

      سلام برشما. ببینین فقط این دنیا وجود نداره که بگیم هرکار بخوایم میتونیم بکنیم. آخرتی هم وجود داره.ادم باید به حلال و حرام توجه کنه‌‌. باید برا خودش ضابطه داشته باشه. خیلی از بدبختی ها بخاطر عمل نکردن به مسائل دینی است. دین مبین اسلام همه چیزو در نظر گرفته و اگه به احکامش عمل کنیم رستگاریم.باید به حرف خدا و ائمه گوش فرادهیم

    • ناشناس
      0

      احکام حلال وحرام راخداگفته توباخدا ودستوراتش مشکل داری وبس؟

    • م م
      0

      کل حرفت غلطه شما یسر برو آمار خود کشی وتجاوز تو همون آرمان کشورهات رو مطالعه کن عزیزم بعد اضهار فضل بنما

    • امپراطور
      0

      جواب آقایی که فرمایش کردند احکام رو خدا گفته . بفرما کجای قران کریم امده که دوچرخه سواری برای بانوان حرام هست .خداوند ارحم الراحمین تو قران فرموده که عواقب دزدی و اختلاس اعدام و قطع کردن عضوی از بدن می باشد. اجرایی شد . که حالا دوچرخه سواری زنها خار تو چشمان هیز شماهاست. شما ها که اینقدر شعار میدهید خودتان فاسد عالم هستید شما ها اگه سکه داری از نگاه نامحرم چشمانت رو درپوش کن . این قضیه حجاب هم رو ی سری مافیای پارچه علم کردند برای قالب کردن هدف شومشون. چطور شما دوست دارید سرتان آزاد باشد ولی خانم ها حق ندارند . نظریه علمی از کم پشت شدن موهای خانمها در سن بالا پوشش موی سر هستش . پس شما ها هم باید همیشه کلاه بر سر بگذارید . نوع مدل موهای شما هم خانم ها رو اذیت میکنه . عقل سالم در بدن سالم . تقلید کار انسان نیست.

  • متفاوت
    0

    حاج اقا.سلامن علیکم. اما اینکه بخواهیم این حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله و کرونا و امثال اینها را به گناه ارتباط دهیم، غیرعلمی است و برخلاف علم و عقل است.این خودش تحریف فلسفه قرانی است،چون ادامه نظرشما میشود این ،درقدیم میگفتند خدا وجود دارد اما اکنون غیرعلمی وبرخلاف علم وعقل وتکنولوژی است...اما انچه مسلم است این است که علم وعقل واگاهی همان دین است که بالاتر از علم وتکنولوژی است .علم وتکنولوژی درست است اما دین روح همان علم است .بله بلایا بدون ارتباط با گناهان نیست زیرا همه محصول ذهن واندیشه اند وازقانون جذابه ودافعه پیروی میکنند.گناه باعث ازردن ورنجش روانی ونارضایتی دربین برخی موجودات زنده میشود که اگر به حق باشد بسی کارهاازقدرت ذهن برمیاید.واین منافاتی هم باعلم ندارداما علم هنوزهم ناقص است.فکرنکنید اگرعلم ، مثلا وبا را خاموش کرد بلا دیگرتمام شد یا اگر داعش راازبین برد دیگر تمام شده وموج سواری دینی ازاد شد.هرگز، دوچرخه سواری برای زن حرام نیست اما انجه راخداوند حرام کرده است نفس وانگیزه عملی است که بازتاب بد برای خود شخص وکننده عمل دارد،بیخود وبیجهت دین خدا راتحریف نکنید ومجوز شرعی برای مردم صادر نکنیدوازاین راه امرارمعاش نکنید.اگرچیزی رانمیدانید راحت بگویید نمیدانم.

  • ناشناس
    0

    پدراعتقادات مردم را بعضی آخوندهای سیاسی عمدتا هم اصلاح طلب‌ درآوردندآخه ننه صمدهم می دونه دوچرخه سواری فی نفسه حرام نیست اما دوچرخه سواری که این روزها حرفش هست وسرش دعواست فقط دوچرخه سواری نیست نمایش بدحجابی وولنگاری بیشتر درپوشش دوچرخه سواریست هدف ومنظوراغلب آنهایی هم که سنگ دوچرخه سواری بانوان را به سینه می زنند رونق همین حواشی دوچرخه سواری مثل ترویج فرهنگ غربی وازبین بردن تدریجی قوانین و بایدهای جمهوری اسلامیست همانند بحث حجاب اجباری و رونق سگ بازی، یعنی این آخوندهایی که میگن کنسرت ودوچرخه ، استادیوم وفلان وبمان واقعا تبعات خلاف شرع منبعث از اینهارا نمی دانند؟ خدایا ببین چه کسانی خودشون را حجت الاسلام وآیت الله می دونند.

  • کاربر ناشناس
    0

    برای اصلاح طلبان هیچ چیز حرام نیست دوچرخه حلال لباس خانمها مانند مردها باشد طوری نیست موهای خانمها بیرون باشد مشکلی موتور سواری مشکلی نیست شلوارتنگ مشکلی نیست پس چه مشکل است چون اصلاح طلبان بخیال خودشان پیشرفته هستند غرب زده اصلاح طلبان تمایل غرب در کله دارند فساد اخلاقی از وقتی که اصلاح طلبان پیدا شد ومانند کرونا پیشرفت کرد

    نظرات شما -
    • Ali
      0

      این دکان حرام و حلال را شما برای کاسبی باز کرده اید والا مگر مردم مالزی ، اندونزی ، کشورهای جنوب خلیج فارس ، ترکیه ، مصر ، اردن ، الجزایر و امثالهم مسلمان نیستند و فقط شما مسلمان هستید . یعنی قبل انقلاب در ایران کسی مسلمان نبود و کسی مسجد، زیارتگاه ومکه نمی رفت و شما پس از انقلاب اسلام را به ایران آوردید. کمی وجدان داشته باشید و باین سئوا ل پاسخ دهید آیا قبل انقلاب مسلمان واقعی و نه متظاهر بیشتر بود ویا درحال حاضر. اجازه بدهید تضارب افکار وتفاسیر مختلف در مورد دستورات اسلام به به بحث گداشته شود تا مردم بتوانند راه راست را به تشخیص خود و نه جبر شما انتخاب کنند و نه این که ۴۰ سال فقط تفسیر خود را از اسلام تبلیغ و به مردم ارائه کنید

  • آزاده
    0

    حاج اقااااااا کسی نگفت که دوچرخه سواری زنان حرامه ... چرا جاه نماز آب می کشی !! هرچیزی یه عرفی داره مثلا پوشیدن شلوارک برای مردان حرام نیست اما شما میتونی شلوارک بپوشی بیایی خیابون ؟؟؟!!!

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      مثلا با شلوارک بیای بیرون چه اتفاقی میفته آقای مغزهای زنگ زده

    • ناشناس ب محمد
      0

      اول شلوار بعد شلوارک بعد شورت بعد برهنگی همین بیحیای یکهو نمیاد یواش یواش رواج میدن روشنفکر غربزده ایراد بنی اسرائیلی نگیر

  • قلندر
    0

    اصولگرا ها بیشتر مفاسد آوردن از مفاسد اقتصادی رسانه ای و جنسی تازه شعار های ضد فسادشون گوش عالم را کر کرده دقت کنید به مولا علی روحانی بیشتر اصولگرا است

  • ناشناس
    0

    والله والله والله دروغگوئی حرام وگناه کبیره اس. معلم دین کی بودی تو

  • یک نفر
    0

    دخترت رو یا نوه های دختریت رو با دوچرخه ازهمین فردا بفرست بیرون ببینیم مسیر هم از میدان تجریش تا راه اهن خوبه ؟ از فردا منتظریم ببینیم راست می گی یا مرگ برا همسایه است یا مردم فریبی ؟

  • کاربر ناشناس
    0

    آقای راد و فی رسوا لله اسوه الحسنه چگونه این کلمه رانه دیدید

  • هاشمی
    0

    وقتی شما شیخ بی سواد نمیفهمی که چه مشکلی برای خانمها به وجود میاورد واقعا شما زنان را میخواهید برده جنسی قرار دهید همین را میخواهید شیخ بی سواد من از شما سوال میکنم ایا تریاک حرام است هرعاقلی میگوید نه تا وقتی که برای شخص مضر نباشد شیخک زین دوچرخه برای زن مخصوصا دختران مضر است .بفهم اینرا

    نظرات شما -
    • هما
      0

      ازنظر شما عقب افتاده ها در طول قرن گدشته دوش گرفتن ، تلفن ، ،صندلی و حتی خوردن گوجه فرنگی حرام بوده است یعنی تمام کشورهای جهان این موَع را نفهمیدند وشما کشف کردی . نصف زنان چین و بخصوص هلند با دوچرخه سر کار میروند نفهم !

  • حشاشین
    0

    آخه بردادر گرامی مشکل اینجاست که خودتون جلو دوچرخه سواری زنارو گرفتید و اونو حرام نشون دادید تا از طریق اون به بازی سیاسی و انتخابیتون برسید والا از همون اولشم مشکل نداشت درثانی درد مردم الان اقتصاده شما اول اقتصادو حل کن انشاالله به اون اصلاحاتم میرسیم

  • امیر
    0

    جناب شیخ شمااول یه سوزن به خودتون بزنیدبعدیه جوالدوزبه مردم شمااول جلوبدعتهای بی رویه حسن کلیدسازروبگیریدکه باتحریف تاریخ اسلام به دنبال مقاصدشوم خودمیباشد.

  • پرتوی
    0

    آقا خسته شدیم مسایل بی ارزش . پای چپ یا پای راست باید رفت دستشویی و....

  • احمد
    0

    هرجا که دیدید در مسیر رسیدگی به مشکلات اصلی جامعه انحراف ایجاد میشود و سمت و سوی آن به موضوعات غیر مرتبط کشیده میشود و مسائل اعتقادی مردم هدف قرار میگیرد باید رد پای انگلیس را جستجو کرد. حال ازاین شیخ باید پرسید که آیا به مسائل جامعه و مردم آگاه هست و اگر هست باید به کدام یک از این مشکلات باید بپردازد.

  • حسین محمدی
    0

    شما اصلاح طلبا باز به مردم احتیاج پیدا کردین یاد ازادی زنان افتادین ...ولی بعد از اتمام انتخابات زنانتان را در حمام اونم با گلوله می کشین ...لعنت خدا بر دورویان

  • م.م
    0

    با احترام در مورد بحث اول این بزرگوار که گفته اند خداوند هیچ الگوی مردی را برای مردم معرفی نکرده است تذکر و یاد آوری چند آیه از قرآن کریم را برای اطلاع ایشان لازم می دانیم: آیه ۲۱ سوره احزاب "لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه... ." و آیات ۴ و ۶ سوره ممتحنه" قد کانت لکم اسوه حسنه فی ابراهیم والذین معه ... . لقد کان لکم فیهم اسوه حسنه ..." که به روشنی خداوند از اسوه و الگو بوده پیامبر اکرم ص و حضرت ابراهیم ع و یاران آنها خبر داده است.

    نظرات شما -
    • اقدس
      0

      شما چرا به زبان فارسی حرف نمیزنی ؟؟؟

  • کاربر ناشناس
    0

    حاجی آقای اصلاح طلبان منحرف هستند. برای شما زشت است که در لباس آخوندی هستی و هنوز نمی دانی که حجاب مخصوص زنان پاک دامن وشریف وعفیف و خدا پرست است دوچرخه و موتور سواری برای زنان عفیف ونجیب نیست

  • ...
    0

    نمی دانم چرا بعضی‌ها برهنگی و بی بندوباری اجتماعی را به حساب فرهنگ و تمدن می گذارند اگه عریان گشتن نشانه روشد و پیشرفت بدانیم باید گفت که جانوران وحشی و اهلی متمدن ترین موجودات هستن و چرا نمی روند با آنان همنشین شوند

  • احمد
    0

    چه خیانت‌های که در طول تاریخ از سوی این روحانی نمایانی که در زمین دشمن و مقاصد آنان بازی کردند به این کشور شده است مخصوصا در همین سه دهه گذشته و الخصوص از سوی اصلاح طلبان که عاقبت سر از اون ور فارل آب در آورده و برسر سفره بیگانه نشسته و کاسه لیسی میکنند. آیا خود فروختگی شاخ و دم دارد.

  • م م
    0

    من روی صحبتم با این سایت مزخرفه تو قسمت دوم گزارش که گفته گناه چه ربطی به بیماری داره اسلام دینه عقل وعلمه ،بله اسلام دین عقل وعلمه ملی شما اصلاح(افساد)طلبها نه عقل دارید نه علم اگه فقط یک بار فقط یک بار قرآن رو خونده بودی میفهمیدی که گناه مردم زمان فرعون باعث چه بلایایی واسشون شد از مریضی گرفته تا به قول شما بی عقل وعلم ها بلایای طبیعی حتی علمیم که شما ازش دم میزنید میگه هر عملی باعث ایجاد یک انرژی میشه اگه بد باشه انرژیش بد واگه عمل خوب باشه انرژیش خوب حالا بی عقلو علم کیه حمقا

    نظرات شما -
    • پزشک سهمیه ای
      0

      یه مهری داشتیم مثل شما بود

  • عظیم
    0

    والله مشکل کشور دوچرخه سواری نیست بچسبیت به اقتصاد

  • کاربر ناشناس
    0

    قانون اسلام خستگی ندارد ای کسیکه از پای چپ و راست حتما دستور دین و ائمه اطهار باید پیروی کرد اما با ید از آخوند نماها و اصلاح طلبان بپرهیزید زیرا افکارشان سلطه وصندلی است هروقت رای لازم دارند از آزادی صحبت می کنند متاسفانه نفوذشان در حوزه ها ودانشگاه ها و مدارس خطر ناک است تمام این فسادها وبی حجابها ثمره کار اصلاح طلبان است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها

      نظرسنجی
      به نظر شما "مهمترین افشاگری سال" کدام افشاگری بود؟