افزایش مهارت‌های اجتماعی راهکار مقابله با چالشهای نظیر مومو است

رییس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران گفت: راهکار برای آمادگی و رویارویی خانواده‌ها با مشکلات و آسیب‌ها نظیر مومو و نهنگ آبی افزایش دانش، مهارت‌های اجتماعی و کنترلی و آگاهی نسبت به رسانه در بین اعضای خانواده است.

افزایش مهارت‌های اجتماعی راهکار مقابله با چالشهای نظیر مومو است

رییس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران گفت: تنها راهکار برای آمادگی و رویارویی خانواده‌ها با مشکلات و آسیب‌ها نظیر مومو و نهنگ آبی افزایش دانش، مهارت‌های اجتماعی و کنترلی و آگاهی نسبت به حوزه سواد رسانه‌ای و ایجاد ارتباط قوی در بین اعضای خانواده است.

کوروش محمدی افزود: تکالیفی هم که در حوزه اجتماعی و فرهنگی برای مقوله تربیت در جامعه تعریف شد خیلی به روز شده نیست و مبتنی بر یکسری فشارهای اجتماعی است و متناسب با گذشت زمان تغییری نکرده است.

وی بیان کرد: چالش‌هایی نظیر موارد یادشده که در چند سال گذشته پدید آمد و با انتخاب گروه هدف خود تاثیرات و آسیبهای اجتماعی بر جاگذاشت حاصل بی‌برنامگی در حوزه فرهنگی و اجتماعی است که در واقع جامعه هیچ وقت به دنبال کار و تولید فرهنگی اجتماعی نیست تا بتواند در مقابل این چالش‌ها مقابله‌ای از خود نشان دهد و هرگونه اقدامی صرف رفع تکلیف است.

وی ادامه داد: این رفتاری که امروز نوجوانان ما به دلیل نداشتن هیچ داشته و پارامتر فرهنگی با آن مواجه شده‌اند و در تیررس آسیب قرار گرفته‌اند حاصل بی توجهی در برنامه‌ریزی برای آنهاست.

این محقق و پژوهشگر اجتماعی افزود: در واقع جامعه اعتقادی به سواد رسانه‌ای ندارد و شاید هنوز ۶۰ درصد فضای مجازی فیلتر است زیرا برخی متولیان معتقد به فیلترینگ هستند حتی ماهواره هم به نوعی فیلتر است در حالی که این فضا و دسترسی‌ها وجود دارد.

محمدی یادآور شد: یکی از تحولاتی که در حوزه های اجتماعی شاهد آن هستیم این است که ساختارهای اجتماعی ما به شدت نگاه به بیرون دارد و به نوعی تحت تاثیر نظام وارداتی و محصولات وارداتی قرار گرفته که در اثر تهاجم فرهنگی، یا کم کاری و نقص کارکردهای دستگاههای متولی ما در حوزه فرهنگ و اجتماع ایجاد شده و اثرش را بر جامعه گذاشته است.

رییس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران افزود: همین تکنولوژی و رهاوردی که فضای مجازی و ارتباطاتی که اتفاق افتاده دارد یکی از آن محصولات وارداتی است.

وی با بیان اینکه در طی سه دهه اخیر دائم با این قضیه روبرو بودیم که این فضا تحت تاثیر این فشارهای اجتماعی و محصولات وارداتی است گفت: ولی هیچ وقت حوزه اجتماعی نخواسته خود را به روز کند و اکنون حوزه تعلیم و تربیت هیچ اراده‌ای برای اینکه خود را به روز و همراه کند ندارد.

این استاد جامعه شناسی افزود: حوزه اجتماعی همچنان اصرار به روشهای قدیمی خود دارد و به نوعی به دنبال رفع تکلیف است تا از عهده خود ساقط کند و این ساقط کردن تکلیف در پی باور به درستی کارشان است زیرا خود را مقصر نمی‌دانند.

وی تصریح کرد: اینجاست که جامعه ما همواره به دنبال مقصر، بیرون از خودش می گردد و به دنبال رفع و رجوع و مرتفع کردن معضلات و مشکلات نیست و هیچ سد بندی و برنامه دفاعی در مقابل این تهاجم و واردات بی رویه محصولات و رفتارهای جدید ندارد.

این پژوهشگر اجتماعی افزود: در واقع ما از اساس عاری از هرگونه برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی در حوزه اوقات فراغت، ماهرسازی فرزندان، ارتقای دانش آنها و مقابله با بحران ها و چالش ها هستیم و روال این است که ما منتظر می مانیم که یک اتفاق روی دهد و بعد درباره آن تصمیم‌گیری می‌کنیم.

وی علت جذب برخی نوجوانان به سمت برنامه های چالشی تهدیدآمیز و آسیب‌زا گفت: علت این است که جامعه ما هیجانی است و در این جامعه رفتارهای خشن و رفتارهایی که هیجان تولید می کند بیشتر طرفدار دارد و اگر به جمعیت روزنامه‌خوان و خبرخوان جامعه رجوع کنیم می بینیم بیشترین صفحاتی که در خبرگزاریها، سایت‌ها و روزنامه‌ها طرفدار دارد صفحه حوادث است.

محمدی افزود: در واقع جامعه به نوعی از بس درگیر بی‌برنامگی و تلنبار شدن انباشت آن هیجانات پاسخ داده نشد هرلحظه منتظر یک بار هیجانی جدید مثل خشونت بالا و یا شادی بالاست.

به گفته وی این شکل برخوردهای افراطی در حوزه هیجانی به این دلیل است که ما هرگز نخواستیم که جامعه را مساله محور اداره کنیم و آموزش پرورش ما هم نخواسته یک نوجوان را اینگونه تربیت کند.

رییس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران گفت: اینها مباحثی است که باید در اسناد تحولی جامعه چه در سند تعلیم و تربیت آموزش و پرورش و چه در بحث نهاد اجتماعی خانواده و چه در قوانینی که بتازگی در حمایت از خانواده، نوجوان و کودک مصوب می شود باید دیده شود.

وی تصریح کرد: اوقات فراغت نیازمند متولی، تکلیف و زحمت است که جامعه باید بپذیرد و اگر این هزینه‌ها را پرداخت نکند و صرف رفع تکلیف و با فیلتر فضای مجازی و ماهواره به جایی می رسیم و فقط باید شاهد آسیبهایی باشیم که نوجوانانمان درگیر آن می شوند که خودکشی و خودزنی محصول همین شکل رفتار و نگاه است.

محمدی با اشاره به عملکرد و تاثیر خانواده در این قضیه گفت: نهاد خانواده بر اثر داشته‌های سنتی و اصیل خود نتوانسته با نسلهای مختلف در دوره‌های مختلف ارتباط برقرار کند و این امر باعث شد یکسری ساختارهای اجتماعی در این نهاد دچار تحول شود.

این محقق و پژوهشگر اجتماعی تاکید کرد: اگر والدین بتوانند با ارتقای دانش و مهارت ارتباطی و رفتاری خود با فرزندان، ارتباط صمیمانه و رفاقت‌گونه به جای برخوردهای پلیسی مچ‌گیرانه با آنها داشته باشند خیلی راحت می‌توانند مانع از هرگونه ورود چالش آسیب‌زا به آنها شوند.

"مومو " چالشی است که در شبکه پیام‌رسان "واتس آپ " گسترش پیدا کرد و در آن شماره تماسی به‌صورت ناشناس، کاربران را به این چالش دعوت و آنها را تحریک می‌کند تا به مومو یک پیام ارسال کند؛ در مواردی کاربران پس از شروع گفت وگو با حساب کاربری مومو به انجام رفتارهای خطرناک دعوت می‌شوند.

منبع: ایرنا

77

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها