وقتی انتخابات آمریکا، مقدمه انتخابات ایران می‌شود

پیروزی بایدن در 2020، پیروزی ظریف در 1400؟ / نظریه "اوج – پایان" و بررسی احتمال پیروزی یک شبه حامیان روحانی در انتخابات

شاید بتوان بر اساس نظریه

پیروزی بایدن در 2020، پیروزی ظریف در 1400؟ / نظریه "اوج – پایان" و بررسی احتمال پیروزی یک شبه حامیان روحانی در انتخابات

به گزارش خبر فوری ، شاید بعد از عملکرد بسیار بد دولت در سالهای 96 تا 99 کمتر کسی احتمال ریاست جمهوری یکی از نزدیکان روحانی یا اعضای کابینه‌اش در سال 1400 را بدهد. البته هنوز هم این احتمال کم است و دولت روحانی چنان در مواجهه با مشکلات عدیده اقتصادی و اجتماعی و به خصوص سلامت گرفتار است که شاید بی راه نباشد که عمر سیاسی او و نزدیکانش را رو به پایان بدانیم.

با این حال، نباید فراموش کرد که سیاست عرصه احتمالات و امکانات شگفت انگیز است. این گزاره را به این سبب می‌گویم چون انسان را موجودی شگفت انگیز، پیچیده و غیر قابل پیش بینی می‌دانم. از این جهت، نباید فراموش کرد که حوادث و تغییرات سیاسی و بین المللی در این چند ماه اخیر می‌تواند چنان طوفانی را به پا کند که حداقل شانسی را برای بقای اطرافیان رئیس جمهور در عرصه سیاسی باقی بگذارد.

آن طوفانی که شاید حسن روحانی و نزدیکانش آرزوی آن را داشته باشند، پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا است. بازگشت بدون شرط جو بایدن به برجام، آزاد شدن پول بلوکه شده ایران در اروپا و کشورهای شرق آسیا مثل کره جنوبی و کاهش تورم و آرامش نسبی اقتصادی حاصل از این پولها و مسائل روانی بازار می‌تواند شرایط ماه‌های پایانی دولت روحانی را کمی بهتر کند.

شاید با خود بپرسید چگونه ممکن است مردم چهار سال شکست، ضعف و افول اقتصادی و سیاسی را فراموش کنند و مجددا به یک شبه روحانی رای بدهند؟ پاسخ شاید در سیستم ذهنی انسان باشد.

نظریه کانمن؛ معادله اوج - پایان

دنیل کانمن روانشناس و اقتصاددان آمریکایی- اسرائیلی و برنده جایزه نوبل است. او نظریه ای دارد به نام نظریه انتخاب بر اساس "معادله اوج - پایان". این نظریه توضیح دهنده بسیاری از رفتارهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی انسان‌ها است و در این مورد نیز می‌تواند به ما کمک کند. بیایید این نظریه را با یک مثال توضیح دهیم.

فرض کنید بخواهیم دو انسان را کولونوسکوپی کنیم. کولونوسکوپی رویت و بررسی قسمت انتهایی دستگاه گوارش به نام کولون یا روده بزرگ از طریق فرو کردن یک شلنگ بلند در مقعد است. این روش معمولا دردناک و آزار دهنده است. حال، فرض کنید دو نفر بخواهند این عمل را با دو روش متفاوت امتحان کنند. یکی در طول 5 دقیقه این آزمایش را انجام می‌دهد و دیگری در طول 25 دقیقه. از دو آزمایش کننده خواسته می‌شود که در هر دقیقه به میزان درد حاصل از این عمل ( از 0 تا 10) نمره دهد. نفر اول که آزمایش کوتاه مدت را تجربه کرده، در دقیقه 3 نمره 10 را به این عمل می‌دهد (که نشان دهنده اوج درد است) و در دقیقه 5(پایان آزمایش) هم نمره 8 را می‌دهد. نفر دوم که آزمایش طولانی مدت را انجام داده، در دقیقه 15 نمره 10 را به آزمایش می‌دهد(یعنی اوج درد) و در دقیقه 25(پایان آزمایش) نمره 1 را می‌دهد. کانمن معتقد است که درد کلی که فرد در تجربه کولونوسکوپی احساس می‌کند نه حاصل جمع دردهای تجربه شده بلکه میانگین نقطه اوج درد و نقطه پایانی آن است. یعنی فردی که آزمایش کوتاه مدت را تجربه کرده درد بیشتری را از فردی که عملش 25 دقیقه طول کشیده حس می‌کند.

کانمن تجربه بالا را در آزمایشی سنجید. بعد از پایان آزمایش از دو فرد آزمایش شده (که همان نمرات بالا را به تجربه خود دادند) خواست نمره کلی خود را به تجربه حاصل از کولونوسکوپی و درد آن بدهند. فردی که در 5 دقیقه آزمایش را گذرانده بود نمره 8.5 را داد و فردی که در 25 دقیقه آزمایش را به اتمام رسانده بود نمره 4.5 را به درد حاصل از کولونوسکوپی خود داد. این دو عدد تقریبا برابر با میانگین 10 و 8(اوج درد و درد در لحظه پایانی شخص اول) و 10 و 1 (اوج درد و درد در لحظه پایانی شخص دوم) است. این نشان می‌دهد دو فرد آزمایش شده اصلا توجهی به زمان سپری شده در کولونوسکوپی ندارند بلکه فقط نقطه اوج درد و درد در لحظه پایانی تجربه خود را به خاطر می‌سپارند.

امکان پیروزی یک شبه روحانی چقدر است؟

آزمایش کانمن در مورد سیاست امروز ایران نیز به خوبی قابل اطلاق است. مردم ایران تا کنون تجربه خوبی از دولت روحانی به خصوص دوره دوم آن نداشته اند. حال، فرض کنید این یک سال اخیر تجربه ای متفاوت نصیب ایران شود و همان جوی در کشور حاکم گردد که در زمان انعقاد برجام تجربه شد.

در آن زمان، بسیاری از مردم رویاهای دور و دراز و حتی خنده داری در مورد برجام داشتند و فکر می‌کردند توافق هسته‌ای تمام مشکلات کشور را حل می‌کند. در آن زمان، ظریف تبدیل به قهرمان ملی شده و بسیاری او را با امیرکبیر و مصدق مقایسه می‌کردند. البته این جو در کمتر از دو سال از بین رفت و همه پی به واقعیت بردند اما فرض کنید سال پایانی دولت روحانی مجددا چنین جوی ایجاد شود.

پیروزی بایدن می‌تواند مقدمه آزادسازی ۱۵۰میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران باشد. این آیا دست حامیان روحانی در انتخابات را بالاتر از رقبایی که منتقد رابطه با غرب هستند، نخواهد برد؟

بعید نیست در این دوره مجددا ظریف تبدیل به قهرمان ملی شود. اگر چنین حالتی رخ بدهد، شاید بتوان بر اساس نظریه "اوج - پایان" شانس پیروزی همفکران رئیس جمهور را بالاتر بدانیم.

شاید با تمام این تفاسیر، همچنان امکان ریاست جمهوری نزدیکان روحانی و اعضای کابینه اش ضعیف باشد. شاید واعظی، آذری جهرمی و حتی ظریف در این رقابت‌ وارد نشده و در صورت ورود شکست بخورند؛ اما یک چیز مشخص است؛ امکان ریاست جمهوری شخصیتی که مجددا شعارهای روحانی از جمله دیپلماسی و گفت و گو با غرب را سر بدهد بالا می‌رود.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 111
  • راوی
    0

    با همین رویا پردازی ها و اگر ومگرها فرصت سوزی شده و در اخر هم هم چوب را خورده ایم هم پیاز با این نگاه در اخر .....نمانده تا درد بکند یا نکند برنده ترویج این سرابها کسانی هستند که از استمرار فلاکت کنونی ملت بهرهمندند لطفا تحلیل هایی بگذارید که با واقعیت قرابت بیشتری داشته و تخدیر کننده افکار نباشد با احترام و تشکر از سایت وزین خبر فوری......

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      رای. دادن. هر. فرد. توهین. برزکی. به. خانواده. خودش. کردهاست

    • چوپان دهاتی
      0

      یک کشور وقتی قوی میشود که مردم قوی داشته داشته باشد ما نباید احساساتی وبدور از اندیشه تصمیم بگیریم.همه ی ضعف ما در این است .

  • اکبر
    0

    شتر در خواب بیند پنبه دانه . ظریف خیلی غلط بکنه که بخاد کاندید بشه . این بی شرف بی سواد تو این ۸ سال چه غلطی کرد که از این به بعد بخاد بکنه . خیلی شانس بیاره ممنوع الخروج و محاکمه نشه . خائن وطن فروش

  • مجید
    0

    چون سیاست آمریکا براساس استراتژی وراهبرد تعریف شده می‌باشد پس بنابر این هرکدام_ترامپ یا بایدن. _ که پیروز شوند سیاست فشار حداکثری بر ایران تا تسلیم نهایی را پیش خواهد برد لذا نظریه فوق چندان معقول به نظر نمی رسد البته این نظر حقیر است شاید کاملا اشتباه باشد

  • بینام
    0

    قطاری ک از ریل خارج شده، و با سرعت زیاد ب سمت کوه در حرکته، سوزنبان هر کی میخواد باشه تمام این افراد ، امتحان خودشون رو پس دادن ، باید صبر کرد و دید ک شعار آمریکا هیچ غلطی نمیتونه بکنه نتیجه اش چی میشه

  • محسن
    0

    اگر روحاني دلار و بكنه چهار هزار تومن و همه قيمتها هم موازي با اون بياد پايين و ثابت هم بمونه ، شايد بهش اميدي باشه . وگرنه آرزو را بايد به گور ببره....

    نظرات شما -
    • یاسر
      0

      ینی عقبگرد به وضعیت 7سال پیش؟!.. پس چرا انقد وقت و هزینه از ملت رفت.. خب اگه همینجوری مینشست و دس ب هیچی نمیزد بهتر نبود؟! پس اون همه وعده وعید چیشد.. تازه فرض براین ک بتونه اینکارو کنه.. ینی بتونه همچیو برگردونه سرجاش.. ب شرایطی ک قبل از ریاست جمهوریش بود... در کل جسارتا باید بگم فرمایشتون خنده دار بود..

  • sk
    0

    تصویر روحانی در اول این خبر خودش جواب شما رو میده ... از ته دل به نظریه شما خندیده که کدام دیوانه میخواد به ما رای بده .

  • متفاوت
    0

    اگرهم چنین شود مقطعی است،چون سیاست واستراتژیک اعتقادی چیز دیگری رارقم میزند.دغدغه انسانها فقط مشکل اقتصادی نیست ،اینها همه ابزارند. بلکه اعتقادات و باورها و فرهنگها بیشتر کارامدند که باعث برانگیختگی های ناگهانی میشوند. در این مثال انچه بیشتر در این کونولوسکپی درد رانمایانتر میکند ومانمره100میدهیم معیشت نیست ومعیشت نوعی ابزار است و دردها بیشتر ازناحیه دروغ،ریا،تزویر،خیاتت و امثالهم است که حتی استفاده از روش سیاستهای ، فرج بعد از شدت ، هم هرچند مقطعی ، درمان کننده باشد ، اما پایان دهنده نیست.پایان دهنده ، تسلیم یاتقابل رهبران است که تمسخر یا تبحر افکارعموم وفلسفه را درپی دارد ورهبران وخدایانی که رهبر میسازند خود کاملا به این مهم واقفند.شیطان همیشه یک درجه ازخدا کمتراست وان درجه هم جهل اوست..

  • سالارمحمودی
    0

    شتر در خواب بیند پنبه دانه پیش به سوی پراید ۳۰۰ میلیونی

  • سعید
    0

    چه بایدن رییس جمهوربشه چه نشه تغییرچندانی درسیاست خارجی آمریکا ایجاد نخواهدشد البته شاید برای اینکه یک کاندیدقوی درایران سرکارنیاید موقتا چند حرکت تصنعی انجام بدهدمثلا ادامه تحریمها وفشاربه ایران را تا اتمام انتخابات ایران متوقف کندکاری که درانتخابات دوردوم آقای روحانی ترامپ انجام داد وبعد ازانتخابات سیاست های فشار را ادامه تا به اینجا رسیدبنابراین مردم ایران باید واقع بین باشند وبه یک کاندید قدرتمند غیرجناحی رای بدهند ظریف بنظر من با توجه به شرایط اقتصادی وسیاسی کشورما برای ریاست جمهوری مناسب نیست مردم نباید گول بعضی تبلیغات رسانه ای را بخورند

  • کاربر ناشناس
    0

    حتما"جناب.ظریف.زبان.دان.ومردمشناس

  • محمد امدادی
    0

    چه فرقی میکنه پول ایران آراد شه میخواد بره تو سوریه و عراق و لبنان

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      مردم نون ندارن بخورن شما هم بیکارین

  • ایمان
    0

    بایدن‌شاگرد کارتر بوده،بشینید تا درستتون کنه فردا بشه مث قضیه روحانی و احمدی ک میگفتید باز احمپی بهتر بود،فردا بگید صدرحمت ب ترامپ بهتر بود،بایدن رای بیاره یا جنگ قطعیه یا قحطی،در هر صورت بدبختیش مال مردمه اغایون ب جاییشون نیس

  • سامي
    0

    مانديم باين اگرها و اگرها انگار قرار بايدن رئيس جمهور كشورمون ميشه وكليد حل مشكلات دستشه

  • علی
    0

    گیریم ظریف اینور و بایدن اونور شد رییس جمهور،رفتند و ی توافقی مثل برجام امضا کردند...از برجام قبلی چ سودی ب ملت رسید؟؟؟اصلا امریکا چی داره ک ب ما بده؟؟؟؟مشکل ما مدیریت خودمونه ک با اومدن ظریف همین تیم اقتصادی سر کار خواهند بود و اوضاع هم همین....

  • امیر
    0

    خاک تو سرتون که منتظرید ببینید نتیجه انتخابات آمریکا چی میشه. بسه دیگ بدبخت کردید مردمو. هنوز نفهمیدید ایراد از داخله. آمریکا مثل ایران نیست ک با تغییر ی رئیس جمهور همه چی عوض شه. اونا تو سیاست خارجیشون حتی برای 100 سال آینده هم برنامه دارن. فرقی نداره کدوم خری میشه رئیس جمهور

  • شهاب
    0

    واقعا فقط یه ابله میتونه چنین حرفی رو بزنه اخه نادان اولا جو بایدن هم بشه ترامپ تا بهمن سر قدرته دوما تا بیاد ازاد کنه و از این حرفا که بعیده یک سال طول میکشه این چرت و پرتا چیه میگین

  • محمد
    0

    یعنی اینا چه قدر روی خریت یه عده حساب کردن که دوباره بیان به یکی مث روحانی رای بدن!!!! خدا آخر و عاقبت ما رو با این مملکت و این مردم به خیر کنه.

  • محمد
    0

    حالم را به هم زدین

  • majeed
    0

    شما اصلا درست میگی . ولی یک صدم درصد اگه ترامپ رای بیاره اون موقع چی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ظریف یا هر کس دیگه ایی هم بیاد رای بی رای .رای در کار نیست . بشینید از الان شناسنامه صادر کنید ک خودتون باید برید رای بدید.

    نظرات شما -
    • احسان
      0

      خیلی مسخره س که رای دادن رو به بایدن و ترامپ ربط می دین!!!

  • ناشناس
    0

    خواهشا به مردم طوری القا نکنید که باید برای خوشبختی نگاهشون به خارج از کشور باشه این خیانت به ملت است دهه ها همچین تفکری رواج یافته و باعث شده مسئولین همیشه از مسئولیت سر باز بزنند و کم کاریاشونو توجیح کنند توی دنیا خیلی از کشور ها با آمریکا رابطه دارند ولی وضع خوبی ندارند چون مسئولین دلسوزی برای ملت نبوده اند کشوری پیشرفت میکنه که به جوانان خودش بها بده نه به افراد معلوم الحال اونور مرزها که هر روز یه تصمیم جدید میگیرند

  • عثمان دلایی میلان
    0

    ترامپ از الان رئیس جمهور بعدی آمریکاست ۹۹/۰۸/۰۴ تاریخ نوشتم که یادتون باشه کی گفتم

  • آریو
    0

    شتر در خواب بیند پنبه/ از اینطرف دارید ب روحانی میتازید از اینور تبلیغ انتخاب ماله کش اعظمش رو میکنید انتخابات پیش رو مشارکت پایین خاهد بود واین یواقعیت هست و درتمام مشارکتهای پایین انتخابات قبلی اصولگرایان برنده بودن و نمونه اخرش اسفند 98 بود ک مجلس انقلابی پیروز شد دستاوردهای بی نظیرش (دلار 33 تومنی)چشم جهانیان رو خیره کرد مگ اینکه باز دستور کشش ندهید و دراوردن اسم ظریف صادربشه

  • علی
    0

    نه بایدن با ترامپ فرق داره و نه ظریف با روحانی ظریف به قول خودش در وزارت خارجه تخصص !!! داشت اینه وضعمون امریکا مثل ایران نیست هر دولتی بیاد ساز خودشو بزنه اونجا جنگ زرگری می کنن والا راهبردشون یکیه

  • یاسر حیدری
    0

    با سفسطه این دولت و عملکردشو تطهیر میکنید؟! .. ضرر وزیانی ک سیاستهای مالی نه حتی سیاست خارجه ب اقتصاد و مردم وارد شده رو با پولهایی ک مال این ملت هست و بلوکه شده مقایسه میکنید؟! خون سردار شهیدمون چی اون چند دلار می ارزه؟! مسافرای هواپیمای اکراینی ک با جنگ الکترونیک و دسیسه امریکا بشهادت رسیدند چطور.. نگید ک اشتباه خودی بوده و سپاه گردن گرفته که این فقط ظاهر قضیه اس.. مشکل، طرز فکر این دولت و جیره خوراشه.. ک ن سیاست بلدند نه مردمداری نه اقتصاد.. البته اقتصاد خودشون و آقازاده هاشون ک عالیه خسته شدیم ازین همه دروغ و ریا دیگه فریب نمیخوریم.. ملاک تشخیص عملکرد افراد هست نه دروغهای کادوپیچ شدشون منتظر ترحم امریکا هم نیستیم.. باتوکل بخدا و جوانان همین مملکت خودمون ابرقدرتیم

    نظرات شما -
    • خودم
      0

      میگم تو مسئولی، چیزی نیستی چون واقعا اون جوک‌های روزگار هستی

  • احمد
    0

    اگر روشهای پوپولیستی در کشور جمع شود خون شهید سلیمانی و دیگر شهدا توسط عده‌ای سوءاستفاده گر به عنوان چماق بر فرق رقبا کوبیده نشود چیزی بعید نیست

    نظرات شما -
    • همایون
      0

      خون سردار سلیمانی به جای خود،ایشان در روح و جان مردم زنده اند ،اما باید دانست با شمشیر جلوی دنیای امروز ایستادن تقاصش جان مردم است نه مسئولین،خیلی از ملتها مانند ژاپن و غیره باوجود ضربه های بیش از ما ،فراموش نکردند اما به جای جنگیدن ،کشور خود را ساختند و الان آمریکا و هیچ کشوری از لحاظ اقتصادی و رفاه اجتماعی با آنها برابری نمیکند،چه بهتر است به جای مسیر کره شمالی و ایدئولوژی مقاومت و جنگ مستقیم ،همچون ژاپن یا آلمان یا آسیای جنوبی برای آمریکا و امثالهم درس عبرت باشیم بدین صورت فرزندان ما در آینده به جای کینه درسهای بهتری خواهند آموخت و آینده بهتری خواهند داشت.

  • کامبیز
    0

    از الان مشخصه دارین برای روحانی و ظریف رأی جمع میکنید از شما میخوام از سفره خالی مردم خجالت بکشید و حیا کنید این چاپلوسی ها بجایی نمیرسه دوم اینکه ترامپ یا بایدن نداریم هر کدوم رئیس جمهور بشن فاتحه ایران خوندست چون تصمیم گیرنده و پیشبرد سیاست آمریکا در دست سیاست گذاران بی رحم کاخ سفید هست و رؤسا بدون اذن کله گنده های اسرائیل و کاخ سفید نمیتونن کاری بکنن الانم که دیدن با یه تحریم به چه روزی افتادیم دیگه آمار خوب دستشون اومده قطعا این فشارها ادامه خواهد داشت تا پای ایران به برجامی دیگر باز بشه و هر چه داریم و نداریم در این قمار بازی از دست بدیم و شاهد شدید ترین گرانی و تورم کشورمون باشیم چون هدف آنها تغییر نظام هست و هر چیزی که ادعا میکنند بهانه هست از شما میخوام از روحانی و دار و دسته اش فاصله بگیرید اونا در این شرایط بد کشور بی لیاقتی خودشون رو نشون دادن آنها زمان انتخابات خیلی وعده دادند و خیلی ادعا کردند ولی هیچ کاری بلد نیستن الانم کسی مدیریت نمیکنه و کشور رو هواست هر کسی هر جنس و کلایی داره آزادانه براش نرخ تعیین میکنه دریغ از نظارت ، ماشین و اجناس و خوراک با رشوه های کلان آزادانه احتکار میشن و مردم مجبورن هر چیزی رو با قیمت چند صد برابری بخرن و تدبیر رئیس جمهور مملکتمون هم اینه بیاد تلویزیون بگه نباید اینطوری و آنطوری شود اینم شد راهکار و تدبیرش ، خودکشی ها جدیدا زیاد شده ، دزدی ها بصورت بی سابقه افزایش یافته ، ویروس کرونا روزانه صدها قربانی میگیره و به اعتراف برخی مسؤلین بهداشت و درمان خیلیاشونو اعلام نمیکنن بیمارستان ها پر شده و کسی که توی بیمارستان آشنا نداره و یا پول و دفترچه درمانی نداره باید بره بمیره اینا همگی نشانگر بی کفایتی و بی لیاقتی و سوء مدیریت روحانی هست بازم اصرار دارید بهش رأی بدید؟؟؟؟؟ به برجام امیدوار نباشید که آنها به هر بهانه ای میتونن از برجام خارج بشن فقط برای خروج از این بحران اصلاح ساختار کلی کشور است باید با اختلاس و دزدی و رشوه بشدت برخورد بشه باید جلوی فساد مسؤلین در دستگاه های دولتی را گرفتای نابسامانی ها از داخل خود کشوره تا اصلاح نشه وضع همینه

  • سید حسین میر نجاتی
    0

    بنام خدا نویسنده وکارناشنا شما جملگی با مال دیگری کدخدایی میکنید انسان اگر بامید همسایه دیوار به دیوار خودش امیدوار باشد بروید قبرستان منتظر دفن برای ابد باشید بز ک نمیر که بهار با خیار چنبر میاید دنبه جهت خیار خیلی خیلی بزرگ امیدوارم اغضاء دولت وطرفدارنش طاقت داشته باشند نترک والسلام

  • هادی
    0

    مگه واقعا کسی اینقد خالی از درک و شعور و منطق هنوز باقی مونده که بخواد بره رای بده ؟؟؟؟؟؟؟؟/؟ 16ساله وضع همینه تا با آمریکام مشکلات حل نشه هیچ چیزی حل نمیشه .اینام که هی جبهه میگیرن که امریکا فلان و فلان جواب بدن مگه 8سال با عراق جنگ نبود و اینقد شهید ندادیم پس چرا باهاش روابط برقرار کردیم؟؟

    نظرات شما -
    • حاج مهدی
      0

      یعنی کسی اینقدر فاقد شعوره که نمیدونه صدام که باهاش میجنگیدیم سالهاست ساقط شده؟

    • امیر
      0

      داداش مجبورت ک نکردن بیای نظر بدی. اندازه یه آمیب اطلاعات نداری واس چی نظر میدی

    • روح الله حسنی
      0

      دعوای ما با آمریکا سر مواضعش نسبت به ما و دیگر مردم جهانه ... اول انقلاب ایران با آفریقای جنوبی رابطه شو قطع کرد (به خاطر رژیم آپارتاید)؛ ولی الان چی؟؟ رابطه برقراره ... ایران با رژیم بعثی عراق مشکل داشت نه با کل عراق ... خصوصا که شیعیان درصد بالاتری توی عراق دارن ... و در آخر اینکه حداقل 90 درصد مشکلات ما تقصیر تصمیمات مدیران کشور خصوصا مقننه و مجریه کشور هست نه آمریکا. طرف داره جنس 700 دلاری رو که باید با دلار 30 تومنی + سود 50 درصدی بده 30 میلیون، میده 70 تا 80 میلیون ... اینم تقصیر آمریکاست؟؟

    • Emk
      0

      صدام مرد حزب بعث عراق هم رفت این عراق اون عراق نیس هر وقت کسی غیر از این دو جناج اصلی آمریکا قدرت در دست گرفت و آمریکا تغییر رفتار داد اونوقت میشه

    • علی حسینی
      0

      قابل توجه دوستانی که میگن صدام از بین رفت یا نمیدونم آفریقای جنوبی تغییر کرد تا ما باهاشون رابطه برقرار کردیم باید بگم امریکا مثل این کشور های درپیت نیست که نظامش تغییر کند تا ما باهاشون خوب بشیم در واقع اونا هم همین دید نسبت به ایران دارند و باید بگم به حول قوه الهی اونا موفق میشن

  • ص
    0

    پیش بینی بنده اینست که ظریف در ۱۴۰۰ بازخواست خواهد شد..اندکی صبر سحر نزدیک است..

  • نوید معصومی
    0

    نمیتونید در این مورد از نظریه اوج-پایان استفاده کنید چون مثلا موردهای نظرسنجی کونولوسکوپی آینده رو در نظر نمیگیرند اما در این مورد مردم به آینده هم نگاه میکنند. اوج-پایان در صورتی صادق میشه که مردم بخوان بگن روحانی در مجموع چطور بود؟ برخلاف دوستان که نظر دادند فکر میکنم نویسنده برعکس قصد داره هشدار بده که اسیر چنین جریانی نشوید و به نزدیکان روحانی رای ندهید!

  • کاربر ناشناس
    0

    واقعا خجالت نمی کشید که اسم روحانی را برای انتخابات می آورید خبر فوری تبلیغ نکن راه به جایی نمی بری

  • حاج مهدی
    0

    شتر در خواب بیند پنبه دانه گهی لف لف خورد گه دانه دانه

  • افشین
    0

    بایدن هم مثل ترامپ دنبال توافق دیگه ایه. خودش گفت دنبال توافق فرابرجام هستم. خب ترامپ هم همینو گفته تو این سه سال. سیاست کلی آمریکا در مورد خاورمیانه و ایران کلا تغییر کرده، ربطی به ترامپ و بایدن نداره.

  • فرهاد
    0

    این همون دولتی نیست به کمک برادران لاریجانیها اون برجام لعنتی مثل آبخوردن تصویب رساندن که جز از نابودی اقتصاد چیزی نصیب کشور شد دیگر ملت هیچ وقت به چنین غارتگران بیت المال رأی نخواهندداد دوستی کرد مالمون راخورد دشمنی کرد خونمون را ریخت

  • سامان
    0

    همه مقاماتی که از اول انقلاب تا کنون برسر کار اومدن از انقلابی ها و حزب الهی هایی بودن که انقلاب کردن و تو انقلاب سهیم بودن .از خارج از کشور که نبودن و از اقشار عادی هم نبودن . همین وضعیت الان کشور هم نتیجه مدیریت همین آقایون بوده . موقعی که نظرات مخالف حذف بشن یا مجبور به ترک کشور بشن نتیجه همین میشه . اشتباه نکنید خائنین و آقازاده هایی که مال مردم رو بالا کشیدن و رفتن رو نمیگم اون نخبه هایی رو عرض می‌کنم که الان تو خارج کشور جزو افراد شاخص و موفق هستند کشورمون مال همه مردم هست از هر قوم و نژاد و دین و تفکر . اصول کشور از پایه و اساس باید عوض بشه . اقتصاد باید اولویت اول کشور باشه ایدئولوژی باید از کشورداری جدا بشه . باید تحریم ها تموم بشه و ایران مثل بقیه کشورها با کل دنیا روابط عادی داشته باشه . این تحریم ها باعث بوجود اومدن فساد های زیادی تو کشور شده

  • رامین محمدی
    0

    این حقه ها دیگه نمیتونه گمراهمان کنه... رئیس جمهورآمریکا هرکی باشه هیچ تاثیری نداره..چون آمریکا با هویت ایران مشکل داره... تنها مشکل اصلی ایران دردرون است که یک رئیس جمهور پاک ودلسوز وغیرتمند میخواهد که کشوررا نجات بده چون ازدرون مشکلی بوجود میاد وربطی به آمریکا نداره..وکسی که ساکن آمریکا باشه نمیتونه به ملت ایران کاری کنه چون همه اموال کشوررا برای خرج ومخارجشان غارت میکنند

  • آرش
    0

    خدا را شکر که ترامپ رئیس جمهور آینده آمریکا خواهد بود وبعد از آن دیگر هیچ کسی از فاضلاب طلبان که با حماقت وبی عرضه بودن اقتصاد و معشیت مردم نابود کردن حرفی نخواهد زد مملکت اگر صاحب داشت ظریف بابت دروغ هایی که به خورد ملت ساده داد باید در دادگاه محاکمه می شد

    نظرات شما -
    • الن
      0

      همنجوری که احمدی نژاد بابت دروغ ها و خیانت هاش محاکمه شد ظریف هم خواهد شد!!! اوج سادگی و حقامت این است که از سیستم ناکارآمد حاکمیت جمهوری اسلامی انتظار ترقی و پیشرفت سیاسی و اجتماعی داشته باشی!!! امیدوارم مفهوم سیستم رو بفهمی!!

    • آزاده
      0

      اوج سادگی و حقامت ؟؟!!! از قدیم گفتند زگهواره تا گور دانش بجوی

    • ارش
      0

      اوج سادگی و حماقت تو از این جا معلوم شد که حتی توانایی درست نوشتن کلمه حماقت رانداری الن تو وامثال تو که حتی توانایی فهم درست متن نوشته شده را ندارید بهتر است سکوت اختیار کنید

    • رضا
      0

      بردار چرا توهین می کنی نمی دانی چقدر کار کردن جیبهای خودشان و دور اطرافیانشان پر پر است اینهم یک جور کار کردن است که فقط خودشان بهره بردند

  • محمد
    0

    ساده انگاری تا کی؟ چرا فکر میکنی بایدن که بیاد ۱۵۰ میلیارد دلار رو برا ایران آزاد میکنه شما باشی پول میدی تا دشمنت قویتر بشه؟

  • رضا
    0

    تا دولت بعدی آمریکا (فرض کنیم بایدن انتخاب بشود) مستقر بشه. حدود 2 ماه دیگه. و تا 100 روز اول (که معمولا دولت های جدید به مسائل داخلی اختصاص میدهند) بگذرد، مجموعا 6 ماه زمان خواهد گذشت ... حال آنکه در همون نقطه شرایط در ایران به شدت انتخاباتی میشه ... بنابراین چندان فرصتی برای پروسه های زمان بر مذاکره و باز شدن سیستم دلار به روی ایران به وجود نخواهد آمد... از این گذشته آزاد شدن 150 میلیارد دلار، دقیقا شبیه یک خوابه و دموکراتها هم چنین شرایطی را ایجاد نمی کنند ... از طرفی دیگر شکست ترامپ و ارجاع موضوع به دیوان عالی و سایر مسائل ممکن است، همه چیز را دست کم 3 ماه دیگر هم طولانی تر کنه

  • محسن
    0

    خیلی ساده لوحانس که فکر کنیم بایدن بیاد قراره گشایشی بشه. البته گشایش خواهد شد ولی مدل گشایشای روحانی! فکر کردید بایدن اینقدر احمق هست که این همه فشار تحریمی که با ترکیب ناکارآمدی، عدم مدیریت و دزدی مسئولان دولتی زندگی مردم ایران که پشتوانه این نظام هستند رو به تگنا کشونده همینجور الکی و رو حساب رفاقت با ظرف ول کنه!! خنده داره واقعا مطمنا بایدن هم بیاد فرقی چندانی با ترامپ نخواهد کرد همونطور که اوباما بعد از امضای برجام ۴۰ تا تحریم جدید وضع کرد. هر روز مسئولین دولت میومدن تو اخبار میگفتن که این تحریم جدید با روح برجام تناقض نداره آخه چرا ما اینقدر کم حافظه اییم؟!

  • عصمت
    0

    شتر درخواب بیند پنبه دانه که گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه روحانی رو سیاه است هرکس هم از او باندش حمایت کند مورد تنفر مردم قرار می گیرد

    نظرات شما -
    • رضا
      0

      گل گفتی سگ زرد برادر شغال است بایدن نیامده داره ترامپ را مسخره می کنه بابت ایران روسیه و چین .کی قراره این مردم متوجه بشوند که اینها همه عروسک هستند عروسک گردان اسرائیل است آمریکا سگ قلاده به گردن اسرائیل است ولی برخی از مردم ساده لوح نمی خوتهند این را باور کنند .متاسفانه سادگی برخی موجبات عذاب یک مملکت شده است خدایا کمی تدبیر ............ به سیاستمداران ما عطا بفرما اینها در خواب غفلت هستند شاید اگر بنده و جنابعالی فرزندانمان در آمریکا و کشورهای تحت نفوذ آنها ساکن بود امروز با آنها هم عقیده بودیم شاید

  • فرنوش ابراهیمی
    0

    من طرفدار ظریف نیستم اما یک مقدار واقع بین باشیم ،آقای ظریف تحصیلات آکادمیک داره و دنیا دیدست در مقابل بیشتر مقامات حوزه ای و دنیا ندیده هستند و سیاست خارجی را نمیدانند،اینها در زمان مذاکره بسیار مهم هستند درعین حالی که آقای ظریف با بایدن آشنایی دیرینه دارند ،به نظرم با کنار گذاشتن نگاه بدبینانه این مقاله اشتباه نیست ودرصورت انتخاب ظریف و بایدن حداقل احتمال جنگ و بدبختی و مصیبت کمتر خواهد شد.

    نظرات شما -
    • محسن
      0

      آره مثل مصدق که زبان دنیا رو بلد بود و با آمریکا بست آخرشم همون آمریکا با کودتا فرستادش به زباله دان تاریخ

    • یه کسی
      0

      مصدق آدم شریف و بزرگی بود. خواهشا با ظریف و امثالهم مقایسه اش نکنید

    • ناشناس
      0

      نتیجه تحصیلات آکادمیک ایشونو رو تو این ۸ سال دیدیم چها ک بر سر این ملت نیاوردن؟؟؟!!!! هوش و ذکاوت و سیاس بودن ب تحصیلات نیست ،، فقط تو این مدت ب ریش مردم خندیدن

  • کاربر ناشناس
    0

    مردم که به اصلاح طلب رای نمیدهند این اشتباه تعدادی بازیگر وعده ای که به دنبال لذت دنیا و پول مفت می گردن بود اما ندانستن اصلاح طلبان لیاقت مسؤليت ندارند مال اینکار نیستن

  • رهگذر
    0

    مثال کونولوسکپی که زدیدن کاملا درسته فقط ایشان چوبی که کردن تو ... ملت دردش تا 100 سال هم باقی می ماند.

    نظرات شما -
    • آزاد
      0

      خخخخخخخخخ ای رهگذر خدا بگم چکارت کنه !!!

  • از اصفهان
    0

    مردم رو چی فرض کردید که اسم نحس ظریف رو میارید!!!!! بجز خیانت و نوکری آمریکا و دیپلماسی لبخند و ذلت چی برای مردم به ارمغان آورده؟؟ احتمالا سال ۱۴۰۰ سال اعدام اصلاح طلبهاست باید به سزای اعمال و خیانتهاشون برسن. مملکت رو صد سال به عقب بردن خیانت نبود که نکنن. اگه رهبری ترمز گیر جلوشون نمیذاشت ایران رو به هزار تکه تقسیم و هر تکه رو دست یک کفتار داده بودن. اسم اصلاحات که میاد مردم حالت تهوع میگیرن

  • علی
    0

    نویسنده مقاله خیلی کم سواده. کولونوسکوپی

  • مجید
    0

    شاید مردم آمریکا حماقت کنند و بایدن رای بیاره ولی ما دیگه به هیچ احمقی رای نخواهیم داد اصلاح طلب و اصول گرا هم نداره سگ زرد برادر شغال

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      تو چرا جان فدای ترامپ هستی اجنبی هستی؟چرا اجنبی پرستی.چطور مردم آمریکا برن به ترامپ رای بدهند اما ایران مردم رای ندهند ! تو اگه رای ندی رئیس جمهور انتخاب نمیشه؟تو رای ندی انتخابات برگزار نمیشه تو رای نده.برو آمریکا به ترامپت رای بده که داره به زبالدان تاریخ می بپیونده.

    • الن
      0

      دوست عزیز ناشناس ما چه رای دهیم و چه رای ندهیم رییس جمهور انتخاب خواهد شد.

    • احمد
      0

      درسته. کاهش مشارکت عمومی در انتخابات خودش پیام واضحی برای عدم اعتماد هست.

  • کاربر ناشناس
    0

    آمریکا فقط می خواهد همه تحت فرمان او باشند ولی کسانیکه برای عیش و نوش دنیای زود گذر شوند انسانهای بی غیرت وپست هستند مانند عربها که حاضرند با ذلت زندگی کنند حتی اگر قلاده به گردنشان بیندازند

    نظرات شما -
    • نادان
      0

      اینکه امریکا زور داره ودلش هم میخواد چه با زور ویا بنرمی خواسته خودشو بکرسی بنشونه ولی حرف من اینجاست که کل دنیا بغیر از چند کشور که تعدادش به انگشتان یکدست هم نمیرسه با امریکا مشکل داره **

  • کاظم
    0

    اگر آزاده هستین از جورج فلوید مشهد خبر برین

  • سعید
    0

    خبر فوری از فضا چه خبر؟

  • محسن
    0

    شما هم به دولت توهین کنید. کی به کیه؟؟ یک عکس معنی دار از روحانی و یک تحلیل و تمثیل وقیحانه از یک روانشناس اسرائیلی

  • ی ط
    0

    این همه مثال در جهان هست حتما باید مثال کولونوسکوپی را برای انتخابات بزنی هی از درد اون در دقیقه های مختلف میگه چقدر تجربه داره؟

  • هامون
    0

    من فقط یک سوال دارم من هیچ درآمدی ندارم ، اما فرض کنید ماهی شش میلیون دارم (که ندارم)، و یک سومش را کرایه خانه و الباقی خرج های ... چندسال طول میکشه یک مسکن و ماشین بخرم در چهل و پنج سالگی هم هستم به چه امیدی زنده بمانم ! چه کردید با ما ، !!!! چرا و به چه جرمی !؟

  • خسته
    0

    زرشک

  • امیری
    0

    قطعا همین طور هست، سهم تحریم و آمریکا ستیزی در مشکلات اقتصادی فعلی بسیار سهم بزرگی هست و در حقیقت عامل نود درصد مشکلات اقتصادی همین سیاست های غلط خارجی فعلی هست ، قطعا اگه سیاست خارجی ایران درست شود نود درصد مشکلات اقتصادی مردم هم حل خواهد شد.

  • دکتر
    0

    نظریه خوبیه ها اما فرقش با واقعیت این روزای ما اینه این لوله کولونوسکوپی تا دسته واردمون شده و امکان خروج لوله و پایان آزمایش وجود نداره.

    نظرات شما -
    • ی ط
      0

      دکترها معمولا خیلی بدخط هستند شما ماشاالله خوش خطی ها.

  • xx
    0

    ترابخدا بگذارید مردم درست فکر کنند، به توانائیها و ضعف های کاندیداها خوب اندیشه کنند کاری نکنید که مثل سال ۹۲ و ۹۶ با دستپاچگی و هیاهوی رسانه ای مردم در چنگال یک عده گرفتار شوند، دیدید که قول دادن تبلیغاتی هم معیار دقیقی نیست و تعهد به خدمت و همه مردم را دیدن ارزشمند است ، بخصوص که فاصله طبقاتی را با هدف کوتاه کردن باید نشانه روند بنابراین بگذارید کسانی در مصادر امور باشند که جوان ،دلسوز، فعال ، باانرژی ، امید بخش، درستکار و دارای یک پاسپورت بدون مهر و ....... باشد.

    نظرات شما -
    • نادان
      0

      خیال خامی بیش نیست *گذرنامه بدون مهر چه کلمه زیبایی *تاوقتی که به کل جهان شاخ وشانه میکشیم وضع هرروزمان بهتر از دیروزه ودرست نمیشه

    • کاربر ناشناس
      0

      مگر کسی هم رای می دهد رای دادن وندادن فرقی ندارد آ قا انتخاب کردن

  • حسین نصیری
    0

    قطعا وجود تحریم ها در بوجود آمدن وضعیت فعلی کاملا موثر بوده و تمامی ارکان بالای نظام ) نسبت به این موضوع واقف هستند والا اگر تمامی مشکلات بوجود آمده بدلیل بی کفایتی این دولت بود نسبت به واکنش نشان داده میشد.

    نظرات شما -
    • رضا
      0

      این مشخص است دقیقا اصلاح طلب هستش داداش اشتباه دار میزنی اگر بجای ماهواره اخبار شبکه های خودمان را ببینی متوجه خواهی شد که دو وزارتخانه کل مملکت را با بی تدبیر یبیچاره کرده اند آدرس می دهم برو از کارخانه داری که کارخانه اش بدلیل بی کفایتی مدیران سمت بسته شده و کارگران اخراج شده اند بپرس هر شب در اخبار یکی را رو می کنند جنس هست ولی بی تدبیری دست کارخانه را بسته و سفره کارگران را جمع کرده یکی دیگه وزارت جهاد است این از وضعیت گوشت و مرغ آره بابا خوش باش تحریم ها باعث گرانی

    • کاربر ناشناس
      0

      سلام

  • کاربر ناشناس
    0

    سلام دوستان نه این دولت ونه دولت های قبل و بعد آن اختیاراتی که شما فکر میکنند ندارن رئیس جمهور حتا تو سازمان ملل جرات یک صحبت کوچک با آنها بکنه شاید فرجی بشه نکرد چه انتظاری داریم ما کدام گناه مجازات میشیم

  • ذوالقرنین
    0

    هر وقت دلار برگشت بگید پیروزی

  • ذوالقرنین
    0

    بایدن سیاستهای اسرائیلی رو ادامه میده فشار ها ادامه خواهد داشت.ترامپ کاره ای نیست فساد در حاکمیت خود ایران باعث گرایش مردم به اونها میشه.سرکوب جواب نخواهد داد.

  • ....
    0

    سگ زرد برادر شغال کلا رای دادن جنایته

  • .
    0

    ظریفی که اختیار ریش خود را هم ندارد با چه روئی می خواهد در این نمایش شرکت کند.ماله کش اعظم.

  • کورش
    0

    ترامپ_احمدی نژاد ودیگرهیچ

  • بی نام
    0

    روحانی کم بود ظریفم اضافه شد کدوم آدم عاقلی میاد به ظریف رای بده دیگ جوک گفتن بسه

  • اسمی
    0

    دلار بشه 5هزار تومان مرغ بشه 5هزار تومان خونه بشه متری 1میلیون کل منابع طبیعی و غیرطبیعی برگردن سرجاش رای بی رای چون سن من دیگه 20 سال نمیشه

  • درویش
    0

    کابینه ی روحانی همشون غلام حلقه به گوش هستن، نوکر رییس جمهورن،،به ظریف رای دادن مساوی است با یک تاعون دیگر.

  • امیر ۱
    0

    اگر شورای نگهبان عدالت در تایید صلاحیت عمل میکرد ، اصولگرایان آرزوی کرسی ها را در خواب باید میدیدن ، حیف نیست ظریف این چهره ملی و جهانی کم نظیر بیاد کاندید بشه چها ر تا ادم نا فهم بیان چرت و پرد بگن ، برن مثل خودشون ادم بی پایه را بیارن با رای اندک ببرن رییس جمهور کنند ، اینا با بی ادبی شون داد رهبر را هم در اوردن.

  • دریا
    0

    مسخره با این تیتر زدنت واقعا ادم نمیدونه بخنده یا افسوس بخوره

    نظرات شما -
    • متفاوت
      0

      دریا بخند به امواج تا ماهی ها برات بخندند.

  • محسن
    0

    ولی دوست عزیزی که این مقاله رو نوشتی قبل از اینکه روحانی رو بکوبی در واقع با این عکس روحانی و این نظریه تمثیلی از کانمن ، بدجوری به مردم توهین کردی.

  • رضا
    0

    مسئولان ما شبانه روز دعا میکنند که بایدن پیروز بشه،یعنی تا این حد به آمریکا و البته دلارش وابسته هستیم

    نظرات شما -
    • الن
      0

      البته به گفته خودشون امریکا هیچ غلطی نمیکنه!!

  • حاجی محمد راد
    0

    بقول ضرب المثل شیرین فارسی، البته نه شیرین عبادی و نه شیرین مصی نژاد و نه شیرین رفسنجانی و نه شیرین،،،،،،،،، شتر در خواب بیند پنبه دانه، گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه،،،، این احتمالاتی که خوابش رو می‌بینید، خیییییییلی شبیه همون آرزو و احتمالی که اووووون کوره براي چیزش می‌داد؟ ⁉️

  • ؟؟؟
    0

    یعنی منظور تحلیلگر این هست که ظریف گماشته دمکراتهای آمریکاست؟ چه ارتباطی هست؟ یعنی آمریکا در انتخابات ما تاثیر مستقیم دارد؟ البته این حرفها در نشست های ظریف با اعضای 5+1هم توسط ظریف قبل از انتخابات ریاست جمهوری 96 مطرح شده ولی من باور نمیکنم!!! یعنی ما انقدر وابسته آمریکا شدیم؟

  • پس
    0

    پس نتیجه می گیریم تا دولت روحانی در سرکار است احزاب مخالف برای ضربه زدن به دولت و مجموعه آن نگذارند معیشت مردم رو به بهبودی بگذارد و اگر ظریف هم برنده انتخابات شود وای به حال مردم . زیرا مخلفین همچنان سنگ لای برنامه های دولت خواهند گذاشت تا مردم در فشار افتند و از اصلاحات روگردتن شوند . مردم نیز می فهمند که چه کاسه ای زیر کاسه است و همه این مشکلات را مخالفین ایجاد کرده و خواهند کرد ولی اگر حکومت به دست این ها بیفتد باب مذاکرات باز خواهد شد چون جاره ای جز این نخواهند داشت

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      فقط اصلاح طلب ها منجی ایران خواهند بود از دست دو گروه تند روی داخل و خارج

  • اخوند نخودکی
    0

    تنها پیروز انتخابات دکتر محسن رضایی میر قائد هستند

    نظرات شما -
    • الن
      0

      همون اقایی که میگفت که اگر امریکا به ما حمله کنه با گرفتن اسیر امریکایی و ازاد کردن انها در مقابل دلارهای امریکایی می تونیم پول هنگفتی به جیب بزنیم؟

  • آزاد
    0

    متاسفم آقای مثلا خبرنگار اگر اشراف به توهینی که در غالب مقاله به مردم عزیز ایران کردی داشتی باید بگم خیلی بی... هدفت هم مشخصه میخوای برای سران جناحت دم تکون بدی غافل از اینکه مردم دیگه گول نمی‌خورن و اصلاح طلب و اصولگرا(همه زالوها) رو شناختن اگر هم نادانسته بوده که مشخصه با رانتی که داشتی فقط حرف مفت میزنی و حقوق حروم میخوری و سردبیرت برای تایید خبر میره زیر سوال

  • الن
    0

    محتمل ترین تنها راه برون رفت از فضای بسته سیاسی امروز ایران ، تحریم انتخابات است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها