توافق ژاپن و ویتنام بر سر صادرات تجهیزات نظامی

ژاپن و ویتنام بر سر تقویت روابط اقتصادی و امنیتی از جمله به طور اصولی بر سر مساله صادرات تجهیزات و تکنولوژی نظامی از سوی ژاپن به این کشور حوزه جنوب شرق آسیا در ضمن تداوم نگرانی درباره اقدامات چین در منطقه، توافق کردند.

توافق ژاپن و ویتنام بر سر صادرات تجهیزات نظامی

یوشیهیده سوگا، نخست وزیر ژاپن بعد از دیدارش با نگوین شوآن پهوک، همتای ویتنامی خود در شهر هانوی به خبرنگاران گفت: این یک گام بزرگ در حوزه امنیت برای هر دو کشور است؛ اینکه ما به صورت اصولی به توافقی بر سر انتقال تکنولوژی‌ها و تجهیزات دفاعی دست یافتیم.

او بیان داشت: ویتنام که امسال به عنوان رئیس اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا، آ.سه.آن خدمت می‌کند برای تحقق یک منطقه هند-اقیانوسیه باز و آزاد اهمیت کلیدی دارد.

همچنین پهوک در حضور مشترک با سوگا در مقابل رسانه‌ها بیان داشت، این رهبران همچنین بر اهمیت حفظ صلح، امنیت و آزادی دریانوردی و پرواز در حوزه دریای چین جنوبی توافق و بر حل مناقشات به شیوه‌ای صلح آمیز تاکید کردند.

پهوک ادامه داد: ویتنام از ژاپن به عنوان یک قدرت جهانی به جهت ادامه مشارکت فعالانه در صلح، ثبات و سعادت جهانی و منطقه‌ای استقبال می‌کند.

سوگا که ماه گذشته میلادی بعد از استعفای شینزو آبه از نخست وزیری ژاپن جانشین او در این سمت شد، در هفته جاری اولین تور سفرهای خارجی دیپلماتیکش را در این سمت با سفر به کشورهای ویتنام و اندونزی به عنوان دو کشور مهم حوزه جنوب شرق آسیا شروع کرده است.

ژاپن باید روابط اقتصادی عمیقش با چین را با مساله نگرانی‌های امنیتی شامل تاکید پکن بر ادعاهای ارضی خود بر چند جزیره مورد مناقشه در حوزه دریای چین شرقی متوازن سازد.

ویتنام و دیگر اعضای آ.سه.آن که بسیاری از آنها دارای مناقشات ارضی با چین در دریای چین جنوبی هستند نگران دلزده ساختن این شریک اقتصادی بزرگ خود بوده و از درگیر شدن در تقابل شدید میان آمریکا و چین اکراه دارند.

سوگا بیان داشت، دو کشور توافق کردند تا همکاری خود بر سر مقابله با تاثیرات همه گیری کروناویروس را تقویت کنند.

وی افزود: ما بر سر شروع مجدد سفرهای "مسیر تجاری" و همچنین پروازهای مسافری میان دو کشور طی امروز توافق کردیم.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها