۸۳ درصد حجم سدهای استان کرمانشاه پر شده است

مدیر عامل آب منطقه‌ای استان کرمانشاه گفت: به جز سد داریان ۸۳ درصد حجم سدهای استان کرمانشاه اکنون پر شده است.

۸۳ درصد حجم سدهای استان کرمانشاه پر شده است

به گزارش خبر فوری به نقل از تسنیم، کیاست امیریان در کرمانشاه ، با اشاره به اینکه در سال گذشته دو سد تنگه حمام و دایک گیلانغرب به بهره‌برداری رسید اظهار داشت: در تابستان امسال نیز دو سد جامیشان و زمکان نیز به آبگیری رسیدند و علاوه بر آن امسال 12 هزار و 600 هکتار از شبکه‌های اصلی سدهای زاگرس، آزادی و تنگه حمام و گیلانغرب و سنقر و کلیایی به بهره‌برداری رسیدند.

امیریان گفت: در راستای خط انتقال آب از سد آزادی به دشت حر امسال 902 هکتار شبکه اصلی آماده شد و آب از این خط انتقال وارد دشت حر شد و بخشی از شبکه‌های فرعی که همکاران در سازمان جهاد کشاورزی آماده کرده بودند مورد بهره‌برداری قرار گرفت و 902 هکتار به طور کامل قابل بهره‌برداری است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمانشاه در ارتباط با اقداماتی که در آینده وارد فاز اجرایی می‌شود افزود: تا پایان امسال عملیات اجرای سد هواسان و آبگیری سد در سومار انجام می‌شود و نزدیک به بیش از 5000 هکتار از شبکه اصلی در سدهای شرفشاه و زمکان آماده خواهند شد و امید داریم تا پایان سال وارد فاز بهره‌برداری شوند.

امیریان با اشاره به اینکه سال آبی از مهر ماه آغاز می‌شود گفت: در سال آبی 94-95 در آبان 94 شاهد بارندگی مناسبی در کشور و استان بودیم و در فرودین 95 به طور مجدد سامانه پرقدرت بارشی ظهور پیدا کرد و سیل‌های وسیعی در کشور رخ داد.

وی با بیان اینکه متوسط بارش در سال آبی 94-95 بیش از 700 میلی‌متر بود در حالی که متوسط بارش 475 میلی‌متر است بیان کرد: در سال آبی 95-96 که تا پایان شهریور ماه بود بارندگی به 430 میلی‌متر کاهش پیدا کرد و به طور تقریبی در سال پرآب 94-95 نوسانات آب زیرزمینی فرایند کاهشی نداشت اما چون از گذشته کاهش جدی در منابع آب وجود داشت حداقل شرایط را به صورت ثابت نگه‌داشت و بخشی از کمبودها را جبران کرد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمانشاه با اشاره به اینکه در سال آبی 95-96 به طور مجدد با کاهش بارندگی مواجه شدیم گفت: براساس پیش‌بینی‌ها امسال سال نرمالی از نظر بارشی است اما از طرف کارشناسان هواشناسی و مراجع ذی‌صلاح اعلام شده که تا پاییز بارندگی‌ها دیرتر آغاز می‌شود که محقق شد.

امیریان با بیان اینکه متوسط بارش در استان از ابتدای مهر ماه نزدیک به 56 میلی‌متر است که مشابه سال گذشته آن 90 میلی‌متر بوده است افزود: با توجه به این میزان در کنار 2.5 میلی‌متر سال گذشته به میزان متوسط بلندمدت بارندگی نداشتیم اما به طور تقریبی نزدیک به 20 برابر سال گذشته تا همین ایام بارش رخ داده و این نوید خوبی است و امید داریم در ادامه پاییز و زمستان با بارندگی‌های مناسب بخشی از نگرانی‌ها رفع شود.

وی با اشاره به اینکه ذخیره سدها در استان از مجموع 830 میلیون متر‌مکعب به جز سد داریان به 692 میلیون مترمکعب یعنی به میزان 83 درصد از ابتدای سال آبی رسیده است اظهار کرد: این میزان ذخیره مناسبی است و امید داریم در ادامه به 100 درصد نیز برسد و تا قبل از عید شاهد سرریز کردن دو یا سه سد استان باشیم.

منبع: تسنیم

58

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها