تمیز کردن اجاق گاز و کابینت در خانه

طبخ غذا در آشپزخانه همواره باعث ایجاد چربی در سطوح به‌ویژه کابینت‌ها و اجاق‌گاز می‌شود.

تمیز کردن اجاق گاز و کابینت در خانه

باید توجه داشته باشیم که ایجاد چربی در سطوح و خشک شدن پسماند غذا می‌تواند به شیوع بیماری و رشد میکروب و باکتری منجر شود و تمیز کردن آشپزخانه به دلیل ارتباط مستقیم با سلامت خانواده بسیار مهم است. به همین جهت توصیه می‌کنیم به روش‌های و پاک کردن چربی کابینت آشپزخانه توجه کنید.

در بازار انواع پاک کننده سطوح وجود دارد که شما برای تمیز کردن آشپزخانه ، ، تمیز کردن مبل ، ، تمیز کردن مبل و شستشوی فرش دستباف می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید اما در برخی موارد استفاده از ترکیبات شیمیایی و صنعتی می‌تواند خطرناک باشد یا از بوی مواد شیمیایی خوشتان نیاید. در این مقاله برخی مواد که در تمیز کردن اجاق گاز در خانه می‌توانید از آن استفاده کنید را برای شما شرح داده‌ایم.

آب جوش

آب جوش به دلیل حرارت بالایی که دارد می‌تواند تا حد زیادی چربی‌های سطحی را تمیز کنید یا حداقل به تمیزی آن کمک کند؛ اما آب جوش به‌تنهایی نمی‌تواند کمک کند اما در چربی‌های خفیف انتخاب بدی نیست.

سرکه

سرکه پاک کننده‌ای بسیار قوی است. البته از سرکه زمانی باید استفاده کنید که میزان کثیفی و چربی خیلی زیاد نباشد. سرکه را که روی سطح اجاق ریختید اجازه دهید تا کمی روی سطح بماند و به‌اصطلاح خیس بخورد. سپس با پارچه‌ای تمیز و ترجیحاً مرطوب آن را تمیز کنید و سپس با پارچه‌ای دیگر آن را خشک کنید.

صابون

برای تمیز کردن اجاق گاز از در دسترس‌ترین ماده در خانه یعنی صابون می‌توانید استفاده کنید. ترکیب صابون و آب بسیار کارساز است. صابون رنده شده را در مقداری آب ولرم حل کنید و با کمک یک فوم یا پارچه روی سطح چرب بکشید. سپس دوباره با پارچه مرطوب آن را تمیز کنید و سپس آن را خشک کنید.

مایع ظرفشویی

مایع ظرفشویی به دلیل شباهت به ترکیبات صابون، درست شبیه آن عمل می‌کند. مقداری مایع ظرفشویی را روی یک اسفنج یا پارچه بریزید و روی سطوح بکشید. پس‌ازآن با پارچه‌ای مرطوب سطح را تمیز کنید توجه داشته باشید که مایع ظرفشویی نباید روی سطح خشک شود.

جوش شیرین

جوش شیرین بیشترین میزان پاک‌کنندگی را دارد. اگر سطح کثیفی از حد معمول فراتر است از ترکیب جوش شیرین و آب استفاده کنید برای تمیزی بیشتر می‌توانید به این ترکیب نمک یا آب‌لیمو نیز اضافه کنید تا تمیزی بیشتری به ارمغان بیاید. توجه داشته باشید که این ترکیب را روی سطح کثیف بکشید و اجازه دهید یک ربع روی سطح بماند و پس ‌از آن، اقدام به پاک کردن سطح کنید.

تمیز کردن اجاق گاز و کابینت در خانه

در تمیز کردن چدن گازها ابتدا چدن را 15دقیقه در آب بخیسانید و بعد از آن با استفاده از مواد شوینده یا مواردی که در بالا ذکر شد همراه با پارچه‌ای زبر آن را تمیز کنید.

پاک کردن چربی کابینت آشپزخانه

برای پاک کردن چربی از روی کابینت شما می‌توانید مقداری آب‌لیمو روی سطوح فلزی بریزید و سپس با پارچه‌ای مرطوب آن را تمیز کنیدتا کاملاً تمیز شود و هیچ چربی باقی نماند. در این صورت ریه‌هایتان نیز از عوارض مواد شیمیایی مصون است.

یکی از بهترین روش‌های پاک کردن لکه‌های چربی و دوده و استفاده از آب ولرم و مایع ظرفشویی است. به همین منظور مقداری مایع ظرف‌شویی را در یک ظرف آب ولرم بریزید و آن‌ را حل کنید.

در مرحله بعد یک پارچه را با این محلولنم‌دار کنید. مراقبت باشید که پارچه خیس نباشد تا به کابینت آسیب نرساند. سپس سطح کابینت را پاک‌کنید و در پایان یا یک دستمال نخی رطوبت پارچه را پاک‌کنید. درصورتی‌که رطوبت دستمال را نگیرید، پاک کردن لکه‌های آب و مواد شوینده از پاک کردن گردوغبار نیز سخت‌تر می‌شود.

درصورتی‌که کابینت ام دی اف سفید دارید و می‌خواهید سطح آن سفید و درخشان باقی بماند، از ترکیب سرکه و آب استفاده کنید. سرکه به درخشش کابینت سفید کمک می‌کند و دیگر نیازی به استفاده از ترکیبات و مواد شوینده شیمیایی نیست. توصیه می‌کنیم پس‌ازآنکه با ترکیب سرکه و آب کابینت را تمیز کردید، آن را با یک دستمال تمیز، خشک کنید.

منبع: خبرآنلاین

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها