دلار از معاملات جاری بانک مرکزی حذف شد

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: دلار از معاملات جاری بانک مرکزی و نظام بانکی کشور حذف شده و کاربرد زیادی ندارد.

دلار از معاملات جاری بانک مرکزی حذف شد

به گزارش خبرگزاری تسنیم؛ ولی اله سیف در حاشیه مراسم هفته پژوهش و فناوری در جمع خبرنگاران افزود:ما درآمدهای ارزی خود را به سایر ارزها می گیریم و پرداخت های ارزی مان هم با سایر ارزها انجام می شود.
وی گفت: ما همچنین در زمینه ارزی، یکسان سازی نرخ ارز را داریم که در موقع مقتضی انجام می دهیم.
در ادامه خبرنگاری پرسید: در بودجه 97 نرخ دلار 3 هزار و 500 تومان بسته شده ولی در بازار آزاد 4 هزار و 200 تومان است که سیف پاسخ داد: نظام ارزی کشور نظام شناور مدیریت شده است و بر آن اساس عمل می شود.
رئیس کل بانک مرکزی گفت: مبنای محاسبه به هیچ وجه 3 هزار و 500 تومان در بودجه نیست بلکه یک مبنای محاسباتی دارد که ممکن است حجم کاهش یابد و نرخ بالا برود یا برعکس.
وی تصریح کرد : بنابراین مبلغ ریالی آن در بودجه ثابت و قابل استفاده است.
سیف در پاسخ به این سؤال که واکنش بانک مرکزی در قبال دلار 4 هزار و 200 تومانی در بازار چیست؟ گفت: نرخ ارز 4 هزار و 200 تومان نیست و تعدیلاتی در آینده خواهد داشت.
سیف با اشاره به برجام گفت: روابط کارگزاری ما قبل از برجام فقط با 33 بانک بود که الان با 245 بانک کار می کنیم.
وی گفت: البته این به آن معنی نیست که وضع کاملاً عادی است بلکه در برخی از موارد محدودیت هایی داریم و تلاش می کنیم آنها را از پیش برداریم.
سیف در پاسخ به سؤال دیگری درباره بستن برخی حساب های ایرانیان در کشورهایی نظیر چین و امارات گفت: برخی از اینها خبرهایی است که خیلی رسمی و تأیید شده نیست البته مواردی ممکن است وجود داشته باشد که یک بانک خاص بنا بر یک سیاست خود ، سختگیری کند.
رئیس بانک مرکزی گفت: مثلاً در چین اعلام شد که این سیاست فقط مخصوص به ایران نیست و یک سیاست داخلی در آن بانک مربوطه بوده و عمومیت ندارد.

یکسان سازی نرخ ارز ، شاید وقتی دیگر
رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که گفته می شود در بودجه 97 ، صد میلیارد تومان برای یکسان سازی نرخ ارز در نظر گرفته شده است گفت: ما در حال انجام کارهایی هستیم که برخی از کالاهایی که تامین آنها نیاز به ارز مبادله ای داشت منتقل شود به ارز آزاد .
ولی الله سیف افزود: با اینکه موارد محدودی وجود دارد که در حال حاضر با ارز مبادله ای انجام می شود اما ما فکر می کنیم برای یکسان سازی نرخ ارز مقدماتی لازم است که بخش عمده آن انجام شده است و بقیه آن در حال انجام است و به محض آنکه انجام شود طبیعتاً یکسان سازی اتفاق خواهد افتاد .
سیف گفت: این صد میلیارد تومان در واقع بودجه ای است برای جبران اقلام و کالاهایی که در ازای ارز گرانتر ممکن است قیمت آن افزایش یابد و با این کار دولت از این اقلام حمایت می کند تا قیمت آن افزایش پیدا نکند.
وی با بیان اینکه در یکسان سازی نرخ ارز روابط بانکی بین المللی بسیار مهم و تاثیر گذار است افزود : ما هنوز احساس می کنیم نیاز به اقدامات دیگری در این زمینه است زیرا نمی توانیم زمان بندی کنیم که کی آن فضای بین المللی برای اجرای این سیاست مهیا می شود بنابراین بهتر است زمانی را نگوییم و هر وقت که مهیا شد طبیعتا این کار انجام می شود .
وی تصریح کرد : مقدمات کار آماده است ، دستورالعمل ها و روشهای انجام کار روشن است و به محض اینکه پیش نیاز مهیا شود کار عملیاتی می شود .
خبرنگاری گفت : عده ای می گویند گران شدن نرخ ارز بخاطر آنست که نرخ مبادله ای به نرخ آزاد نزدیک شود تا بانک مرکزی راحت تر یکسان سازی نرخ ارز را انجام دهد نظر شما چیست ؟
رئیس کل بانک مرکزی پاسخ داد : نرخ مبادله ای مسیر خود را طی می کند ولی آنچه مسلم است اینست که مهمترین مشخصه در این زمینه روابط حداقلی بانکداری بین المللی است که نیاز است برای یکسان سازی نرخ ارز وجود داشته باشد .

اگر کسی برای کسب سود به بازار ارز بیاید حتما ضرر خواهد کرد
رئیس کل بانک مرکزی گفت: اگر کسی برای کسب سود به بازار ارز بیاید حتما ضرر خواهد کرد .
ولی الله سیف افزود : به هیچ وجه بازار ارز ما بازاری نیست که بشود در آن سفته بازی کرد .
وی گفت: در گذشته هم تجربه نشان داده است که همه کسانی که به بازار ارز برای سرمایه گذاری، پس انداز یا بهره مندی از سودی مراجعه می کنند، این بازار ، بازار کسب سود نیست .
رئیس کل بانک مرکزی افزود: سیاستهای بانک مرکزی هم در همین راستا است .
سیف گفت: این بازار با ثبات مناسبی در حال فعالیت است و ما شاهد این بوده ایم که در گذشته هم افرادی که این کار را کرده اند مواجه با زیان شده اند .
وی افزود : الان نرخ سود بانکی که 15 درصد است حتما بهتر از نرخی است که از محل افزایش قیمت ارز عاید می شود .

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • حدادزاده
    0

    عالیست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها