گرانی و مشکل تهیه تبلت دانش‌آموزی در مازندران

پس از گذشت بیش از یک ماه از آغاز سال تحصیلی جدید و در حالی که قرار بود مشکل تجهیزات آموزشی دانش‌آموزان محروم مازندران حل شود، افزایش مستمر قیمت‌ها طی چند هفته گذشته کار را برای دست اندرکاران مشکل‌تر کرده است.

گرانی و مشکل تهیه تبلت دانش‌آموزی در مازندران

مازندران در سال تحصیلی جدید ۵۰۸ هزار دانش آموز از مقطع ابتدایی تا پایان متوسطه دارد و برابر آمار آموزش و پرورش حدود ۳۰ هزار نفر از این تعداد نه تنها خودشان ، بلکه اعضای خانواده‌اشان هم فاقد هرگونه تجهیزات هوشمند برای آموزش مجازی هستند.

مسئولان آموزش و پرورش مازندران در روزهای نخست آغاز سال تحصیلی امیدوار بودند که مشکل این دانش آموزان با مداخله خیرین ، موسسات مالی ، بانک ها و نهادهای حمایتی هر چه زودتر به سرانجام برسد ، ولی گذشت یک ماه نشان داد که مشارکت خیرین در حد انتظار و پیش بینی نبود، موسسات مالی و بانک ها هم استقبالی در این زمینه نشان ندادند و تنها نهادهای حمایتی در حد توانشان و کمتر از سهمیه در نظر گرفته شده به تعهداتشان عمل کرده اند.

یکی از راهکارهایی که برای این منظور در شورای آموزش و پرورش استان اتخاد شده بود ، پرداخت تسهیلات قرض الحسنه از سوی بانک ها و موسسات مالی به دستکم نیمی از این دانش آموزان برای خرید تبلت بود ، ولی از زمان مصوب شدن این پیشنهاد ، افزایش بیش از ۵۰ درصدی تبلت عملا خرید این وسیله آموزشی هوشمند را برای دریافت کنندگان تسهیلات غیرممکن کرده است.

مشکل دیگر در این زمینه ، استقبال سرد بانک ها و موسسات مالی برای پرداخت تسهیلات مصوب بوده است که سبب طولانی شدن روند و از خاصیت افتادن مبلغ پیشنهادی برای خرید تبلت شده است.

اگر چه مسئولان آموزش و پرورش مازندران معتقدند نیمی از دانش آموزان نیازمند تجهیزات آموزشی هوشمند از مناطق روستایی با تراکم جمعیت دانش آموزی کم هستند که در صورت تداوم کلاس های حضوری خرید این تجهیزات برایشان ضروری نیست، ولی پیش بینی مسئولان استان این است که برگزاری کلاس های حضوری ممکن است چندان تداوم نیابد چون هم استقبال دانش آموزان طی چند هفته اخیر کاهش یافته و هم با سرد شدن هوا و اوج گیری شیوع ویروس سرماخوردگی و آنفلوانزا عملا ادامه آموزش حضوری میسر نیست.

نتایج آخرین پایش صورت گرفته از سوی آموزش و پرئرش هم نشان می دهد که نرخ مشارکت دانش آموزان در کلاس های درس از بالای ۵۰ درصد در هفته نخست ، اکنون به حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است.

استاندار مازندران هم ۲ هفته پیش در نشست ستاد مقابله با کرونای استان که با حضور سخنگوی وزیر بهداشت برگزار شد ، تاکید بر تداوم آموزش حضوری را با وجود حاضر شدن حدود ۱۰ درصد از دانش آموزان در کلاس های درس چالشی برای رعایت پروتکل های بهداشتی دانست و گفت که شلوغی معابر و خیابان ها با تردد اجباری روزانه بیش از ۴۰ هزار معلم و کادر آموزشی و همچنین تحمیل هزینه های اضافی همراه با سرد شدن هوا تبعاتی است که باید در تداوم آموزش حضوری مورد توجه قرار گیرد.

خرید ۱۰ هزار تبلت هوشمند

معاون پرورشی آموزش و پرورش مازندران در باره آخرین وضعیت خرید تجهیزات آموزشی برای دانش آموزان نیازمند ، گفت: تا به امروز تنها ۱۰ هزار عدد تبلت هوشمند برای دانش‌آموز محروم استان خریداری شده است که تنها ۲۵ درصد از نیاز ما است.

محمد شعبانی افزود: از این تعداد ۲ هزار دستگاه توسط خیرین ، چهار هزار دستگاه از سوی کمیته امام خمینی (ره) و سه هزارو ۵۰۰ دستگاه نیز از طریق اعطای تسهیلات بانکی خریداری و توزیع شد.

وی این تعداد را ناکافی دانست و ادامه داد : زمان برای سال تحصیلی به سرعت در حال گذر است و باتداوم محرومیت دانش آموزان فاقد امکانات مجازی ممکن است به روند تحصیلی این افراد آسیب جدی وارد شود.

معاون پرورشی آموزش و پرورش مازندران همچنین گفت : طبق بررسی های انجام شده حدود نیمی از ۳۰ هزار دانش آموز فاقد تبلت آموزشی استان مربوط به مدارس زیر ۵۰ نفر است که این مدارس در شرایط فعلی نیاز به آموزش مجازی ندارند و طبق قانون ،کلاس‌های آنها به صورت حضوری خواهد بود، اما در صورت حاد شدن شرایط کرونایی در استان و تعطیلی مدارس همانند اسفند ماه سال گذشته این دانش آموزان نیز به آموزش مجازی نیاز پیدا می کنند.

نوسان قیمت و کاهش قدرت خرید

وی همچنین نوسان قیمت تبلت و گوشی های هوشمند را یکی از مشکلات تامین آن دانست و گفت: متاسفانه نوسان قیمت نه تنها قدرت خرید خیرین را کاهش داده ، بلکه تسیهلات بانکی و کمک های ادارات را نیز با مشکل مواجه کرد.

معاون آموزش و پرورش مازندران افزود : در آغاز سال تحصیلی هر دستگاه تبلت هوشمند مورد نظر ما حدود ۲ میلیون تومان قیمت داشت که اکنون به بیش از سه میلیون تومان افزایش یافته و این وضعیت تامین تجهیزات هوشمند را با مشکل مواجه کرد و از نظر عددی باعث کاهش چشمگیر شده است.

وی با اعلام این که پرداخت ۲۶ هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه برای خرید تبلت های هوشمند دانش آموزی به بانک های استان ابلاغ و تکلیف شده بود ، گفت : اما نه تنهای تا کنون فقط سه هزار و ۵۰۰ فقره تسهیلات برای خرید تبلت هوشمند به والدین دانش آموزان تخصیص داده شد، بلکه از مجموع ۳۵ بانک خصوصی و دولتی استان تنها یک بانک آن هم بانک ملی اقدام به پرداخت تسهیلات کرده است.

شعبانی افزود : طبق نشست های متعدد مسئولان ارشد استان با بانک ها آنها ادعا داشتند که باید از مراکز خود در تهران کسب تکلیف کنند.

وی قرض الحسنه بودن تسهیلات را مهم ترین علت عدم استقبال بانک ها برای پرداخت آن دانست و گفت: البته تا کنون جواب منفی از سوی بانک ها داده نشده است ، اما جواب مثبتی هم نشنیده ایم.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها