ورق نامهربانی با "یار مهربان"؛ کتاب‌فروشی‌های کرج در ورطه "ورشکستگی" قرار گرفتند

عدم حمایت‌های مسئولان و حتی مردم سبب رفتن کتاب به طاقچه‌های خانه‌ها شده و عملا بیشتر شبیه کالای

ورق نامهربانی با "یار مهربان"؛ کتاب‌فروشی‌های کرج در ورطه "ورشکستگی" قرار گرفتند

به گزارش خبر فوری به نقل از تسنیم، هر سال اواخر آبان ماه هفته کتاب در کشور برای فرهنگسازی این کالای مقدس برگزار می‌شود. این روزها وضعیت تولیدکنندگان و فروشندگان کتاب- یاری که برای علم و مهربانی است- بسیار "نامهربان" است. کتاب فروشی‌های البرز یکی پس از دیگری از مشکلات عدیده رنج می‌برند و در حال ورشکستگی هستند.

اگر زمانی همین 14 کتاب فروشی معتبر نیز بسته شود دیگر محیطی برای کتاب در البرز متصور نمی‌توانیم باشیم. مشکلات عرصه کتاب از ناشران گرفته تا فروش، توزیع کتاب، مالیات‌ و عوارضی که وجود دارد سدی محکم در برابر این مصحف بزرگ انسانی است. در هفته کتاب نمایشگاه‌هایی در این‌باره برگزار می‌شود ولی اصل درد جای دیگر است. عدم حمایت‌های مسئولان و حتی مردم سبب رفتن کتاب به طاقچه‌های خانه‌ها شده و عملا بیشتر شبیه کالای "لوکس" و "تزئینی" است.

یکی از مشکلات اصلی کتاب فروشان قانون‌های مالیاتی و عوارض ناشی از آن است. در این‌باره قانونی وجود دارد که می‌گوید: شمول یا عدم شمول مالیات نسبت به درآمد حاصل از طراحی و انتشار آگهی برای فعالیتهای مطبوعاتی در اجرای مقررات بند (ل) ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم، طبق جزء 2-2 فهرست فعالیتهای مشمول معافیت بند (ل) ماده 139 قانون مالیاتهای مستقیم موضوع دستورالعمل ماده 12 آئین نامه اجرایی تبصره 3 مذکور (بخشنامه شماره 19153/4348-211 مورخ 04/11/1383)، طراحی و انتشار آگهی در طبقه فعالیت مطبوعاتی مشمول معافیت موضوع این بند می باشد.

بنابراین در اجرای مقررات بند (ل)‌ماده 139 قانون مالیاتهای مستقیم و آئین نامه و دستورالعمل مربوط، درآمد حاصل از طراحی و انتشار هرگونه آگهی توسط اشخاص دارنده مجوز فعالیت انتشار نشریات و مطبوعات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با رعایت مقررات مشمول معافیت می‌باشد.

فعالیت‌های فرهنگی اعم از مسابقه‌ها، جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها، مراسم و مجامع فرهنگی و هنری و کتابخانه‌های عمومی و فعالیت‌های مرتبط با آن نیز در فهرست فعالیت‌های مشمول معافیت ماده 139 قانون مالیات‌ها است. در بخش فعالیت‌های هنری، تولید و تکثیر، توزیع و نمایش فیلم، تولید، تکثیر، توزیع و اجرای صحنه موسیقی و پخش و فروش آثار صوتی، تئاتر و نمایش صحنه‌ای و هنرهای تجسمی فعالیت‌های مشمول ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم است که فیلمنامه‌نویسی، تهیه‌کنندگی، کارگردانی، صدابرداری، صداگذاری، فیلمبرداری و همچنین تنظیم کننده آهنگ، آهنگسازی، نوازندگی، خوانندگی، نمایشنامه نویسی، کارگردانی، تهیه کنندگی، نقاشی، طراحی، خوشنویسی و بسیاری از فعالیت‌های مرتبط با این حوزه مشمول فعالیت‌های مالیاتی است.

اصل مناقشه بر سر ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب مجلس شورای اسلامی در سال 1380 بود. در اردیبهشت ماه سال 1380 ماده واحده‌ای در مجلس با عنوان معافیت مالیاتی موسسات انتشاراتی و کتابفروشان به تصویب رسید و در بهمن‌ماه همان سال، اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم به مجلس ارائه شد و در بند (ل) ماده 139 قانون مصوب شد که فعالیت‌های فرهنگی، انتشاراتی و هنری که به موجب مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شوند، از پرداخت مالیات معاف هستند.

برای پیگیری این ماده قانونی با یکی از صاحبان کتاب فروشی‌های بزرگ در استان البرز گفت‌وگو کردیم. مهدی رهبر در گفت‌وگو با خبرنگار ما، با تاکید بر اینکه هزینه‌های فروش بسیار بالا است، اظهار داشت: هزینه‌های دارایی، شهرداری و جاری در کتاب فروشی بسیار زیاد است و به هیچ عنوان معافیتی در استان البرز به کتاب فروشان تعلق نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه قانون اجرای معافیت مالیات در استان البرز اجرایی نمی‌شود، افزود: سرانه مطالعه افزایش یافته ولی ابزار مطالعات به سمت فضای مجازی سوق پیدا کرده است و میانگین هر سال بیش از 7 درصد با کاهش فروش کتاب وجود دارد.

این کتاب فروش استان البرز با بیان اینکه تسهیلات برای کتاب فروشی‌ها مستلزم ضمانت‌های چند برابری است، گفت: کتاب فروش قشر مرفی در جامعه نیست که این وثیقه‌ها را تهیه کند و تبلیغات کتاب بسیار ضعیف است که باید در حوزه کتاب فروشی‌ها افزایش یابد و قیمت کاغذ نیز از مشکلات دیگر کتاب‌فروشان است.

یکی از مواردی که کتاب فروشان به آن اشاره دارند ایجاد طرحی برای حمایت از آنان است که در استان البرز تاکنون در این زمینه کاری انجام نشده است.

رئیس اتحادیه ناشران و کتاب فروشان استان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرج، با اشاره به اینکه کتاب‌فروشان در حوزه توزیع و ناشران در تولید و توزیع حضور دارند، اظهار داشت: 150 ناشر در سطح شهرستان کرج وجود دارد و تنها از این تعداد 30 ناشر فعال هستند و بسیاری از این ناشران به دلیل عدم صرفه اقتصادی کاغذ و کتاب فعالیت جدی نمی‌کنند.

بهرام آجرلو با بیان اینکه مکان واحد صنفی کتاب فروشان باید تجاری باشد، افزود: این موضوع با ارائه لایحه‌ای در شورای شهر در تهران برطرف شد و کتاب‌فروشان مانند وکلا، سردفتران و پزشکان در تهران نیز می‌توانند از مکان‌های مسکونی برای کار خود استفاده کنند و این امر اگر در کرج انجام گیرد بزرگترین کمک به کتابفروشی‌ها است.

رئیس اتحادیه کتاب فروشان استان البرز گفت: طرحی برای حمایت از ناشران و کتاب فروشی‌ها توسط اتحادیه به شورا تقدیم شد و انتظار از شورای شهر کرج این است که به سرمایه‌گذاری فرهنگی که مغفول مانده توجه بیشتری شود و نباید در شهر کرج با جمعیت بیش از دو میلیون نفری تنها 14 کتاب‌فروشی فعال باشد.

سیردانی بکی از کتاب فروشان البرزی در گفتگو با خبرنگار تسینم در کرج، با بیان اینکه کتابفروشی‌ها باید معاف از مالیات باشند، اضافه کرد: از سال 91 در تهران تصویب شد که کتاب فروشان در املاک بلا معرض حق احداث کتاب فروشی را دارند و این طرح نیز به صورت بومی در سال 95 به شورای سابق کرج ارائه شد.

وی با بیان اینکه برخی کتاب فروشی‌ها و کافه کتاب‌ها در سطح استان البرز و شهر کرج ورشکسته و تعطیل شدند، عنوان کرد: کارهای کارشناسی این لایجه در شورا در حال بررسی است و اردیبهشت سال 96 نیز مجوز کافه کتاب صادر شد.

این کتاب فروش استان البرز با بیان اینکه 7 سال معطلی در این زمینه به دلیل مشکل با اسم کافه‌کتاب بود، تصریح کرد: دولت باید در این زمینه کمک بیشتری انجام دهد و در قانون توسعه ششم نیز استفاده از منطقه مسکونی برای کتاب فروشی‌ها بلامانع است ولی این مورد در البرز اجرایی نمی‌شود.

عباس زارع عضو شورای شهر کرج در زمینه مشکلات ناشران و کتاب فروشی‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار تسینم در کرج، با بیان اینکه لایحه در رابطه با این موضوع به شورا ارجاع نشده است، اظهار داشت: شورای شهر کرج رویکرد مناسبی در جهت توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی دارد و برای گسترش بستر عرضه کتاب همکاری بیشتری لازم است.

عضو شورای شهر کرج با بیان اینکه باید مشوق‌هایی درباره افزایش تعداد کتاب فروشی‌ها در نظر گرفته شود، افزود: در حوزه عوارض صنفی باید تخفیفاتی ویژه در نظر داشت و در زمینه تبلیغات شهری جهت بسط کتاب فروشی‌ها کارهای بیشتری باید انجام شود و قسمت قابل توجهی از فعالیت رسانه‌ای باید در این موضوع فعال شود.

زارع با تاکید بر اینکه کارهایی برای جذابیت بیشتر در حوزه کتاب مانند ایجاد کافه‌کتاب‌ها لازم است، ادامه داد: مردم برای جذب به مطالعه کتاب باید از فضاهای متنوع برخودار شوند و شهرداری و شورای شهر در قالب لایحه و طرح تشویقی این موارد را پیش‌بینی می‌کنند.

وی ادامه داد: در قالب طرح‌های دو فوریتی و بررسی‌های بیشتر در کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشوق‌هایی برای کتاب‌فروشی‌ها باید در نظر گرفت.

اگر کمکی به مهربانی کتاب نمی‌شود موانع بر سر راه آن را باید برداشت تا هوای تازه برای کتاب در شهر کرج دوباره ایجاد شود و رسیدن به فرهنگ اصیل کتاب‌خوانی در البرز مستلزم کمک است. از طرفی دیگر مردم نیز باید جهت کمک به کتاب سرانه مطالعات خود را از فضای مجازی به فضای واقعی منتقل کنند.

منبع: تسنیم

58

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها