واقعیتی سیاه؛ به گیلان کرونایی نیایید

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در بیست و سومین جلسه کارگروه رسانه و فضای مجازی گیلان وضعیت کرونا گیلان را واقعیتی سیاه توصیف کرد و از مسافران خواست مسئولیت اجتماعی داشته باشند و به گیلان سفر نکنند.

واقعیتی سیاه؛ به گیلان کرونایی نیایید

بی خیال تمام پروتکل ها شده اید و نعره هر چه بادا باد سر می دهید! کرونا بیداد می کند وهیچکس ذلّه تر و داغ دارتر از کادر درمان گیلان نیست؛ پزشکان وضعیت کرونا گیلان را "واقعیتی سیاه " می دانند و تاکید می کنند : شوخی نیست؛ لطفا، به گیلان نیایید.

طاقتمان طاق شده و دیگر حوصله هیچ پروتکلی را در این بلوای اقتصاد و افسردگی اطلاع رسانی نداریم؛ انگار رسانه ها هم به عادت وارگی مبتلا شده اند و از گوی اطلاع رسانی کرونا به بهانه تازگی نداشتن عقب نشسته اند؛ آداب سوگواری ها تغییر کرده و کمتر مویه می شنویم اما این دلیل بر نبودن اش نیست؛ همین دیروز کادر درمان گیلان یکی دیگر از متخصصان قلب و عروق خود را از دست داد و گریه یکی از کارکنان ادارات برای از دست دادن همکار ۴۵ ساله اش قطع نمی شد و همکار کنار دستمان در تکاپوی بستری کردن پدر با تشخیص کرونا در بیمارستان است.
قانونی داریم که همیشه ثابت است و آن اینکه ما به محیطمان عادت می کنیم؛ اما حوزه رسانه می باید همیشه با نگاهی فراخ و انسانی یک گام جلوتر باشد و نگذارد عادت ها بر تصمیم های سهل انگارانه بچربد؛ عادت وارگی برای رسانه بی معناست؛ بویژه امروز که هیولای کرونا بر پیکره جهانی چنگ انداخته است؛ امروز انقلاب رسانه هاست که می تواند از قربانی شدن جان های بیشتر جلوگیری کند.
میل به ملال نیست اما گاه چنین می شود؛ اتفاقات از پس هم نفس تنگ می کنند؛ دکتر وحید نیک سرشت، پزشک متخصص قلب و عروق و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان به دلیل بیماری حاد تنفسی جان خود را از دست داد و به مجموعه کادر درمانی پیوست که در جریان خدمت به هموطنان خود به دلیل ابتلا به ویروس کرونا و بیماری حاد تنفسی فوت کرده اند.
جاده های های گیلان به جولانگاه پلاک های ناآشنا تبدیل شده و کوچه های گیلان روز به روز از کرونا داغ دارتر می شوند؛ منطقه آزاد انزلی جایی برای پارک خودرو ندارد و به ندرت پلاک آشنای گیلان را می بینید؛ با هر کدامشان هم که صحبت می کنیم بی تفاوتی نسبت به کرونا در کلامشان موج می زند و گاه با پوزخندی می گویند؛ به ماموریت آمده ایم و یا ویلایمان در همین چند قدمی است.

واقعیتی سیاه؛ به گیلان کرونایی نیایید


وضعیت کرونا گیلان واقعیتی سیاه است
مسعود نوروزی، معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در بیست و سومین جلسه کارگروه رسانه و فضای مجازی گیلان وضعیت کرونا گیلان را واقعیتی سیاه توصیف کرد و از مسافران خواست مسئولیت اجتماعی داشته باشند و به گیلان سفر نکنند.
وی با بیان اینکه در اسفند ماه سال گذشته غافلگیر شدیم، پیک بزرگ با مرگ و میر بالایی را پشت سرگذاشتیم؛ اما مهار کردیم، اظهار داشت: متاسفانه این بار با هجوم مسافران و قرمز شدن وضعیت گیلان نگران ایجاد پیک دیگری از کرونا هستیم و این سوال مطرح است که چرا مردم استان ما باید چوب عدم مسئولیت پذیری مسافران را بخورند؟
وی ادامه داد: آنچه با توجه به آغاز فصل سرما نگران کننده است، فقدان مسئولیت پذیر بودن آنانی است که به گیلان سفر می کنند و هیچ پروتکلی را رعایت نمی کنند؛ مسافران به نوعی قاتلان گیلانیان بر اثر کرونا هستند.
نوروزی بیان کرد: مردم، سهل انگار شده اند و این موضوع موجب تاسف است؛ از تیرماه تا امروز متاسفانه شاهد افزایش تعداد بیماران هستیم هر چند این افزایش منجر به پیک نشده است اما افزایش قابل ملاحظه ای بود و آنچه نگران کننده است آنکه با توجه به شروع فصل سرما به سمت پیک برویم.
وی از همه رسانه های مکتوب و مجازی خواست تا نسبت به آموزش و آگاهی بخشی و اطلاع رسانی در خصوص وضعیت سیاه گیلان نسبت به کرونا لحظه ای درنگ نورزند و از مردم خواست بار دیگر قرنطینه، بویژه برای سالمندان را جدی بگیرند.
وی ادامه داد: طرح هر خانه پایگاه سلامت در استان اجرایی شده و تا کنون ۵۵۰ هزار سفیر سلامت از خانوارها جذب شده اند که در خانواده مسائل مربوط به کرونا را آموزش می دهند و توانمندان این سفیران سلامت، این آموزش ها را در محلات ارائه می کنند.

واقعیتی سیاه؛ به گیلان کرونایی نیایید

ذلّه شده ایم

مهناز رنجبر یکی از پرستارانی است که از ابتدای روزهای تلخ کرونا همراه بوده است، می گوید : نمی دانم دیگر با چه زبانی بخواهیم و بگوییم به گیلان نیایید؛ سوغاتی که می آورید کروناست و آنچه برای عزیزانتان نیز خواهید برد همین است؛ باور کنید؛ اوضاع اصلا خوب نیست.
وی می گوید: از نالیدن خسته شده ایم؛ غیرت به خرج دهید از خود شروع کنید؛ لطفا به گیلان نیایید؛ ذلّه شده ایم؛ نایی بر ما و خانواده یمان نمانده است.
وی ادامه می دهد: هر بار بیشتر غافلگیر شدیم و هر بار ویروس وحشی تر شد و کادر درمان گلایه مندتر از نداشتن تجهیزات و مدام خبرهای تب و تاب جامعه در جست وجوی دارو، ماسک و مواد ضد عفونی فضای خبر را داغ تر می کرد و بر نگرانی ها می افزود تا توانستیم گیلان را حتی به وضعیت سفید هم برسانیم اما باز با رعایت نکردن مسافران روز از نو روزی از نو...

به گیلان سفر نکنید
معاون دانشگاه علوم پزشکی گیلان این بار با شدت بیشتری تاکید کرد و از مردم سراسر کشور خواست بدلیل بحران کرونا به این استان سفر نکنند.
دکتر آبتین حیدرزاده از مردم به ویژه گیلانیان مقیم دیگر استان های کشور خواست، به این استان مسافرت نکنند.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۳۶۰ بیمار کرونایی در بیمارستان های گیلان بستری هستند که حال ۷۰ نفر آن ها وخیم است.
معاون دانشگاه علوم پزشکی گیلان از مسافرانی که به درخواست و هشدارها توجه نکردند و به گیلان آمده اند خواست در خانه ها بمانند و در سطح شهر و سواحل تردد نکنند و اگر هم تردد می کنند سه اصل شستن دست ها، استفاده مداوم از ماسک و تجمع نکردن را رعایت کنند.
وی با تاکید از مسافرانی که هنوز به گیلان نیامده اند؛ درخواست کرد : به هیچ عنوان به این استان قرمز کرونایی نیایند.

واقعیتی سیاه؛ به گیلان کرونایی نیایید

برپایی کمپ های استقرار موقت در گیلان ممنوع است
استاندار و رئیس ستاد استانی مدیریت و مقابله با کرونا گیلان با اشاره به احتمال افزایش مسافرت ها در پایان هفته جاری گفت: برپایی کمپ های موقت و استقرار مسافران در پارک ها و بوستان ها ممنوع است و باید نظارت های لازم در این خصوص انجام گیرد.
ارسلان زارع در جلسه ستاد استانی مدیریت کرونا با اشاره به گزارش‌های آماری ارائه شده در ستاد ملی مقابله با کرونا از وضعیت شیوع ویروس در استان‌های مختلف کشور اظهار داشت: متاسفانه توجه به رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک در کشور کاهش یافته که این امر در استان گیلان هم مشهود است.
وی ادامه داد: در کنار تأکید چند باره بر رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی، بر اساس یک مطالبه عمومی؛ برای تضمین مراعات همگانی جرائمی متناسب با تخلفات در سه سطح ادارات، اصناف وکسب و کارهای خصوصی و فضاهای عمومی و همچنین دستگاه های ناظر و جریمه کننده، مشخص و در مورد کسب و کارها در صورت رعایت نشدن اصول بهداشتی تذکر و پلمپ واحد صنفی در نظر گرفته شده است.
استاندار گیلان بر لزوم انجام اقداماتی جدی تر در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا تاکید کرد و گفت: با توجه به نقش موثر رسانه ها بویژه فضای مجازی، لازم است همچنان تولید محتواهای آگاهی بخش و نیز ارائه آموزش های اثربخش در زمینه مقابله با کرونا در دستور کار باشد.
وی یادآور شد: افزون بر هفت ماه است که کشورمان درگیر کروناست و در جلسات، نشست و گفتارهای مختلف از کادر درمان و تلاش های آنان قدردانی کرده ایم اما معتقدم تشکر عملی از مدافعان سلامت؛ با استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و دستورالعمل های بهداشتی تجلی می یابد.
نماینده عالی دولت در گیلان تنها راه مقابله با کرونا و قطع زنجیره انتقال آن را پیشگیری آن هم با مشارکت همه افراد جامعه دانست و افزود: تاکید می کنم که شکست کرونا نیازمند عزم ملی با احساس مسئولیت اجتماعی همگانی است و لازم است در جهت تحقق این دستاورد ارزشمند، عموم جامعه خود را مسئول بدانند.
دکتر زارع بر تشدید نظارت ها در این بخش و نیز اطلاع رسانی از نحوه و نوع برخوردهای قانونی تاکید و بیان کرد: گروه های نظارت بر اصناف، اداره ها و نهادها از پانزدهم مهرماه فعالیت خود را تشدید کرده و با متخلفان برخورد قاطع قانونی صورت گیرد.

کوچه های گیلان روز به روز از کرونا داغ دارتر می شوند وجاده های استان به جولانگاه پلاک های نا آشنا تبدیل شده وبی خیال تمام پروتکل ها شده اید و نعره هر چه بادا باد! سر می دهید در گیلان کرونا بر طبل مرگ می کوبد؛ لطفا به گیلان سفر نکنید...

بر اساس آمار فوتی های کرونایی که در روز ۱۴ مهرماه توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شد در این روز بار دیگر برای دومین بار آمار فوتی ها در کشور با جانباختن ۲۳۵ بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار فوتی های بیماری کووید ۱۹ در کشور به ۲۷ هزار و ۱۹۲ نفر رسید و ۳۰ استان در وضعیت قرمز یا هشدار کرونا هستند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها