گلبانان تحولی‌‎نو در حوزه لبنیات سنتی

گلبانان در آغاز تنها با یک شعبه تلاش کرد هر چه می‌تواند بر کیفیت محصولات خود بیافزاید و اکنون مفتخر است با بیش از 16 شعبه در سطح تهران و حومه وظیفه توزیع محصولاتی سالم و طبیعی را به انجام برساند.

گلبانان تحولی‌‎نو در حوزه لبنیات سنتی

گروه دامداری و لبنیات گلبانان (روستا) در سال 1392 با بهره‌گیری از نیروهای متخصص و مجرب در زمینه تولید لبنیات شروع به خدمت رسانی در زمینه تغذیه سلامت هموطنان عزیز نمود.

ایده و رسالت گلبانان در سه هدف خلاصه می‌شود:

عرضه فرآورده های غذایی سلامت محور

تولید انبوه و تبع آن فروش انبوه با نازل ترین قیمت

لبیک به فرمان رهبری معظم انقلاب مبنی بر اقتصاد مقاومتی و اشتغال‌زایی

گلبانان در آغاز تنها با یک شعبه تلاش کرد هر چه می‌تواند بر کیفیت محصولات خود بیافزاید و اکنون مفتخر است با بیش از 16 شعبه در سطح تهران و حومه وظیفه توزیع محصولاتی سالم و طبیعی را به انجام برساند.

شرکت دامداری و لبنیات گلبانان در طی این مسیر ناملایمت فراوانی را پشت سر گذاشته است. سود جویانی بودند که فقط به منافع شخصی خود فکر می‌کردند و با سنگ انداختن بر مسیر لبنیات سنتی آن را عامل بیماری‌های متعددی معرفی می‌کردند که به لطف خداوند پس از رسوایی برخی از شرکت‌های تولید لبنیات صنعتی در بکارگیری غیر مجاز و متقلبانه روغن پالم بجای چربی مفید حیوانی موجود در شیر حنایشان نزد مردم بی رنگ شد.

باتوجه به برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی صنایع کشاورزی، مواد غذایی، ماشین آلات و صنایع وابسته با مهندس تدریسی، مدیر کارخانه لبنیات سنتی گلبانان، مهندس خرسند، مدیر بازرگانی لبنیات سنتی گلبانان، دکتر علی‌رضا احمدی مدیرعامل مجموعه پروتئین گلبانان به صحبت نشستیم.

آقای تدریسی شرکت گلبنان چگونه و با چه هدفی شکل گرفت؟

اجازه می‌خواهم صحبتم را با آیه قرآن شروع کنم که صراحت و تأکید قرآن روی طعام پاک و حلال است: «فَلْيَنظُرِ الْإِنسَانُ إِلَى طَعَامِه»(عبس/24). شاید همین علت اصلی شکل‌گیری این مجموعه شد. شاید کسب و کار مالکین این مجموعه چیز دیگری است و اصلاً ورودشان به این مجموعه به خاطر توجه به دستور اسلام به بحث غذای سالم و حلال و تأکید مقام معظم رهبری روی این موضوع بود و این را در کنار حوزه کاری خودشان یک آورده می‌دانند. این کار با این هدف شکل گرفت که ما بتوانیم زنجیره غذائی سالمی را در اختیار مردم قرار بدهیم. هر وقت اسم زنجیره را می‌بریم، باید حلقه‌های آن، تناسب و همخوانی لازم را داشته باشند. این کار با تأسیس یک دامداری در شهر دماوند آغاز شد. حلقه دوم این زنجیره، جائی برای نوآوری بیشتر تولیدی بود. حلقه بعد لجستیک آن بود. حلقه انتهائی هم فروشگاه‌هائی هستند که دارند به عنوان شعب این مجموعه تولیدات را عرضه می‌کنند.

پس دوستان ما با نگاهی آرمانی وارد این مجموعه شدند و حلقه‌های کامل این CRN و شاید بهتر است بگوئیم که حلقه‌های مختلف SCM را شکل دادند.

کاری که الان داریم می‌کنیم براساس یک ورودی شیر است که توسط خود مجموعه تولید می‌شود. این شیر بدون دست خوردن و بدون اینکه فرآورده دیگری به آن اضافه شود، بر اساس همان منطق تبدیل به فرآورده‌های مورد نیاز خانواده‌ها می‌شود. اصرار مجموعه بوده که شکل سنتی را حفظ کند و خط قرمزش هم این بوده که هیچ چیز صنعتی یا چیزی که به‌نوعی در کیفیت اختلال ایجاد کند نداشته باشیم و در همین راستا هم در جاهائی که به‌نوعی می‌شود گفت فرآوری‌های پائین دستی این موضوع بوده، مجاز بوده‌ایم کارهای دیگری را انجام بدهیم، اما با توجه به آن خط قرمزی که داشتیم انجام ندادیم و سعی کردیم همه این فرآیند را براساس منطق غذای سلام و حلال و طیب و طاهر خدمت خانواده‌ها عرضه کنیم. تنوع محصولی ما از انواع شیر شروع می‌شود و انواع ماست، سرشیر، خامه، کره و دوغ را دربرمی‌گیرد.

شما محصولات ارگانیک تولید می‌کنید؟

بله

تفاوت محصولات ارگانیک با غیرارگانیک چیست؟

کلمه ارگانیک واژه‌ای است که اگر بخواهیم بار معنائی آن را کامل استخراج کنیم، شاید یک مقدار با آن فاصله داریم، چون در بحث ارگانیک در دنیا، حتی زمینی هم که دام در آن چرا می‌کند، جزو این زنجیره درنظر گرفته می‌شود. ما چون در حال حاضر این مورد را رصد نمی‌کنیم، فقط می‌توانیم بگوئیم که به فضای ارگانیک نزدیک هستیم.

یعنی حداقل‌ترین دخالت وجود دارد.

بله. می‌توانیم بگوئیم طبیعی هستیم و اگر صددرصد هم ارگانیک نباشیم، حداقل محصولات ما طبیعی هستند.

مردم چگونه تشخيص بدهند كه يك محصول سنتی هست يا نه؟

برای كسانی كه در فضای سنتی هستند و از محصولات سنتی استفاده می‌كنند، فوق‌العاده هوشمندند. يا دستگاه‌هائی به نام Ekomilk داريم كه چربی شير را می‌گيرد. ما زودتر از دستگاه Ekomilk از حوزه CRM كه صدای مشتری است دريافت می‌كنيم كه مثلاً امروز ميزان چربی شير تغيير كرده و وقتی كه از دامداری پیگیری می‌كنيم، می‌بينيم آزمايش اين را به ما نشان می‌دهد، بدون اينكه ما دخل و تصرفی در فرآيند محصول كرده باشيم. اين توضيح را بدهم كه رفتار دام در فصول مختلف نسبت به فرآورده‌اش تغيير می‌كند. مثلاً در فصل تابستان به دليل اينكه دام آب بيشتری استفاده می‌كند، چربی شيرش كمتر می‌شود. می‌خواهم بگويم مصرف‌كننده اين‌قدر هوشمند است كه خودش تشخيص می‌دهد. در عين حال شاخص‌هائی را دارد. معمولاً آن‌هائی كه صنعتی هستند، پشت بسته‌بندی محصولاتشان می‌زنند كه اين براساس چه فرآيندی اتفاق افتاده و داخل آن چه محصولاتی هستند. ما هم می‌زنيم.

این محصولات زمینه صادرات دارند؟

برای صدور محصولات، باید حتماً از نگهدارنده استفاده کرد. نگهدارنده الزاماً به این معنا نیست که ما داریم چیز بدی را به محصول اضافه می‌کنیم، ولی به هر حال برای تثبیت محصولات باید از یک عامل بیرونی استفاده کرد، چون این مسئله جزو خطوط قرمز ما بوده تا به حال به این حوزه ورود نکرده‌ایم.

در آینده چطور؟

تیم R&D ما دارد روی این موضوع کار می‌کند تا بتوانیم از محصولات ارگانیک و طبیعی استفاده کنیم. الان در بازار خیلی‌ها ادعا می‌کنند که چنین محصولاتی را می‌توانند دراختیار ما قرار بدهند که ما روی آنها کار و بررسی کرده و متوجه شده‌ایم که دخل و تصرفاتی در آنها صورت گرفته‌اند. تیم R&D ما دارد کار می‌کند که ان‌شاءالله بتوانیم ماندگاری محصولات را بالا ببریم و بتوانیم آنها را با بسته‌بندی مناسب حتی در حوزه‌های صادراتی هم آماده کنیم.

در بحث اشتغال‌زائی شرکت گلبانان چقدر موفق عمل کرده است؟

ما یک اشتغال‌زائی مستقیم داریم. در حال حاضر حدود 24، 25 شعبه فعال داریم. بعضی از شعب ما فصلی هستند؛ مثلاً در دماوند شعبه‌ای داریم که در تابستان و بهار فعالند. اگر 25 شعبه را درنظر بگیریم و بگوئیم در هر شعبه سه نفر به طور مستقیم فعال هستند پس 75 نفر مستقیم در شعبات هستند. نزدیک به 15 نفر را در تولید خود فرآورده‌ها داریم. نزدیک به به 15 تا 20 نفر هم در دامداری مشغول به کار هستند. غیر از لجستیک که به صورت اشتغال غیرمستقیم با ما در ارتباطند.

در بحث توليد، تكنولوژی خاص و آزمايشگاه‌های مجهز داريد؟

ما چون الان روندي را داريم كه بينابين سنت و صنعت هستيم، يعني سعي كرده‌ايم مزه و كيفيت محصول و فرآيند توليد آن را به سنت نزديك كنيم، اما چون هر روز صبح بايد تيراژ تعيين‌شده‌اي را عرضه كنيم، مجبوريم از تكنولوژي‌ها استفاده كنيم، يعني از آن شكل اوليه سنتي در ذهن مردم هست فاصله بگيريم. اين همان نقطه‌اي است كه براي ما چالش زيادي را ايجاد كرده است. يعني در عين حال كه بايد تيراژ و قيمت‌هايمان را با تكنولوژي adapt كنيم، از آن‌ طرف هم كيفيت را از دست ندهيم و بتوانيم اين مسير را طي كنيم. آزمايشگاه‌هائي داريم. این به این معنی نیست که آزمایشگاه‌های کاملی داریم. به همین دلیل از آزمايشگاه‌هاي بيرون هم استفاده كنيم، اما در روند نقشه راهي كه عرض كردم، با توجه به نقشه توسعه، بخش EQC و R&D ما به احتمال قوي شكل جديدتري به خود خواهد گرفت و ان‌شاءالله بتوانيم مسير بهتري را طي كنيم.

از مسئولین چه انتظاری دارید؟

البته در این شرایط که کلاً جامعه انتظار دارد که مسئولین ورود نکنند، چون ورود کردنشان مساوی با تخریب یک فعالیت است، اما واقعیت این است که جا به جا شدن لحظه به لحظه قیمت‌ها نشان می‌دهد که نوعی بی‌برنامگی در نهادها وجود دارد كه مستقيماً تأثير خود را در محصولات نشان می‌دهد و به نوعی ما را از هدف آرمانی‌مان دور می‌كند. چون پيش از اين ما می‌توانستيم به خانواده‌ها محصولاتمان را ارائه كنيم، ولی الان سبدش كوچك‌تر شده و آن توانمندی مالی قبلی را ندارد و به نوعی ما تضعيف می‌شويم. خواهش ما اين است كه در اين حوزه از ما حمايت بشود. البته جا دارد كه در اين زمينه از رئيس اتحاديه تشكر كنم، چون ايشان از ما حمايت كردند كه بتوانيم سر پا بمانيم و در جاهائی كه نياز به هماهنگی بود، خودشان و همكارانشان اين لطف را به ما كردند. مسئله‌ای كه در حال حاضر بايد مورد بازنگری قرار بگيرد، حضور محصولات سنتی در فروشگاه‌هاست. در حال حاضر در فروشگاه‌ها محصولات صنعتی‌ای داريم كه روی آنها عنوان سنتی خورده است. مثلاً يک توليدی، محصولش را به عنوان سنتی عرضه می‌كند، ولی واقعآً روند صنعتی را طی كرده است. ما اميدواريم كه بتوانيم با همراهی و همكاری فروشگاه‌ها محصولاتمان را دراختيار عده بيشتری از مردم قرار بدهيم.

درباره نقشه راه آینده شرکت توضیح می‌دهید؟

ما براساس نقشه راهي كه قرار است براساس آن حدود صد شعبه در تهران ايجاد كنيم، براي امسال و سال بعد تعيين مسير كرده‌ايم و در حال حاضر موفق شده‌ايم كه چهار بخش تهران را درگير كنيم. تمركز اصلي ما در شرق است. در شمال تهران اندرزگو و در جنوب تهران كيانشهر را داريم. امسال شهر ري و ورامين و شعبه‌اي را در غرب تهران افتتاح كرده‌ايم. شايد دوستاني باشند كه بخواهند در كنار ما باشند. شايد دوستاني باشند كه بخواهند از ما شعبه بگيرند و در اين راه همراه ما باشند. اين امكان در مجموعه تعريف شده است كه اگر كسي خواست با ما همراهي كند، با هم اين مسير را طي كنيم.

آقای خرسند چه چیزی باعث شد تا به تاسیس واحد غیرلبنی اقدام کنید.

از دو سال پیش مجموعه باتوجه به نیازی که در خودش حس کرد، واحد غیرلبنی را راه‌اندازی کرد. ما در خط تولید کامل بودیم؛ یعنی در مجموعه گاوداری، شیر دوشیده می‌شد، به خط تولید می‌آمد و تمام محصولات لبنی تولید می‌شدند. چون کیفیت کار دست خودمان بود خیالمان راحت بود که بحث غذای سالم که جزو شعارهای مجموعه هم هست تامین می‌شد. از این خط تولید و فرآیند کاملاً اطمینان و احساس رضایت داشتیم، منتهی در حوزه غیرلبنی که در مغازه‌های ما به عنوان مکمل جنس ما می‌آمد و فروخته می‌شد، مثل خرما، انواع اَرده، حلوا اَرده‌ها، انواع خشکبار و انواع اقلامی که برای خرید آنها به یک مغازه یا سوپر مراجعه می‌کنید و در قفسه‌هایشان موجودند و می‌توانید آنها را خریداری کنید، در این بخش خلاء داشتیم. بازاریاب‌ها می‌آمدند و مغازه‌دارهای ما را به صورت مستقیم Present می‌کردند و مغازه‌دار به سلیقه خودش با این‌ها ارتباط می‌گرفت و خرید می‌کرد. مدت زمانی گذشت و ما متوجه شدیم که این فرآیند دارد در شعار غذای سالم ما اشکال ایجاد می‌کند.

متأسفانه در بحث صنایع غذائی راه برای تقلب بسیار باز است. مثالی برایتان می‌زنم. در مورد عسل ما از عسل‌های بسیار ارزان‌قیمت که زنبور در تولید آن هیچ نقشی ندارد و تنها به صورت آزمایشگاهی تولید می‌شوند و اصطلاحاً به آنها عسل‌های دیگی می‌گویند، می‌آمدند و آنها را پخش می‌کردند. تشخیص این عسل برای مغازه‌دار هم ممکن نیست، چون باید در شرایط آزمایشگاهی و یک‌سری از فاکتورهایش مثل پرولین(Proline) و ساکارز و Itemهای مختلف در آزمایشگاه مورد آزمایش قرار بگیرند و بگویند که آیا آن عدد در Range هست یا نه؟ این آزمایش‌ها گران‌قیمت هستند و قاعدتاً مغازه‌داری که می‌خواهد 30، 40 ظرف عسل بخرد، برایش توجیه اقتصادی ندارد که اینها را آزمایش کند. بر فرض هم اگر یک‌بار این آزمایش را انجام بدهد، دفعه بعد که می‌خواهد خرید کند، دوباره باید آن آزمایش را انجام بدهد، چون زنبوردار یا آن کسی که این عسل را ارائه می‌کند هربار می‌تواند محصولی متفاوت، با دفعه قبل را عرضه کند.

کاری که ما کردیم این بود که واحد غیرلبنی مجموعه گلبانان را با این هدف راه‌اندازی کردیم. هدف بحث غذای سالم را داریم به شدت در این مجموعه پیگیری می‌کنیم. به عنوان مثال در همین قضیه عسل که برایتان توضیح دهم، ما از زنبور خرید می‌کنیم و با او شرط می‌کنیم که مثلاً ساکارز این عسل باید زیر 5 باشد. برای ما نمونه عسلی را با برگه آزمایش می‌آورد و ادعا می‌کند که Itemهای عسل من در این Range هست. ما بعد از اینکه خرید را انجام می‌دهیم، به صورت Random عسل را به آزمایشگاه می‌فرستیم و آزمایشگاه به ما برگه آزمایش را می‌دهد و می‌بینیم که آیا در همان Range مورد ادعای زنبوردار هست یا نه؟ این قضیه برای ما امکان دارد، چون داریم با شعب بسیار کار می‌کنیم. این راجع به یک مدل از محصولات است. در مورد محصولات دیگر هم برایتان مثال بزنم جالب است.

متأسفانه دستگاه‌های نظارتی در بحث صنایع غذائی، به خصوص در بخش سنتی نظارت نمی‌کنند و این مسئله باعث سردرگمی مشتری می‌شود. به خاطر اینکه به مغازه‌های مختلف مراجعه می‌کند و با قیمت‌های مختلفی مواجه می‌شود، ولی نمی‌تواند اعتماد کند. اصلاً نمی‌تواند تحقیق کند که این اتفاقی که دارد می‌افتد و این اختلاف قیمت برای چیست. گاهی اوقات احساس می‌کند که مغازه‌دار گران‌فروش است، در حالی که واقعاً این‌طور نیست. یعنی اگر ما بتوانیم محصولی را که داریم، به مشتری معرفی کنیم، بحث قیمت کاملاً توجیه‌پذیر می‌شود.

ما در مجموعه لبنیات سنتی گلبانان و در واحد غیرلبنی که مدیریتش به عهده بنده است، این سیاست را پیگیری کرده‌ایم. محصولی را که می‌آوریم به مشتری معرفی می‌کنیم و معتقدیم اگر مشتری در مجموعه ما پولی پرداخت می‌کند، بابت کالائی که پول برایش پرداخت می‌کند، به ازای همان محصولی که می‌گیرد، برایش ارزش دارد. ما هیچ موقع به مشتری نمی‌گوئیم گردوی ممتاز ایرانی داریم و به او گردوی خارجی بدهیم. می‌گوئیم این گردوی خارجی و این گردوی ایرانی است با این تفاوت و این قیمت و شما حق انتخاب داری.

همه محصولاتی هم که نیاز به آزمایش دارند، مثل عسل، شیره‌ها و... حتماً آزمایش کرده‌ایم و سعی می‌کنیم از تأمین‌‌کننده‌ای تأمین کنیم که بتواند آن محصول را به نحو احسن به ما ارائه کند.

مطلب دیگری که در حوزه لبنیات سنتی با آن درگیر هستیم، بحث کرونا و بهداشت است. متأسفانه در بحث لبنیات سنتی، بعضی از همکاران ما دارند کار فلّه‌فروشی را انجام می‌دهند، ولی پروتکل‌های بهداشتی را اصلاً درنظر نمی‌گیرند و با همان شرایطی که مثلاً قبلاً مشتری دست در ظرف پنیر می‌کرده و پنیر را امتحان می‌‌کرده و می‌گفته از این می‌خواهم. یا دست در ظرف خرما می‌کرده و یک خرما می‌خورده و می‌گفته از این خرما می‌خواهم، موجب افزایش بیماری در این شرایط می‌شوند. ما سعی کرده‌ایم به سمت بسته‌بندی پیش برویم و مشتریان و مدیران شعب خودمان را توجیه کنیم که به بهترین نحو بتوانند این شرایط را مدیریت کنند.

درباره تنوع محصولاتتان صحبت می‌کنید؟

در واحدی که ما داریم کار می‌کنیم انواع خشکبار مثل کشمش‌ها، انواع خرما، پسته، گردو، حلوای شهرهای مختلف، مثل حلوا و اَرده اردکان، بروجرد، کاشان را دارمی ارائه می‌کنیم. در زمینه نبات، نبات اصفهان و یزد ارائه می‌شود. داریم در زمینه نان‌ها، نان جو، نان سبوس‌دار کار می‌کنیم. مجموعه واحد غیرلبنی گلبانان تمام این Package را دارد ارائه می‌کند. در بحث عرقیات و شربت‌های سنتی، بدون طعم‌دهنده و رنگ‌های مصنوعی کار می‌کنیم. شربت‌های کاملاً گیاهی مثل شربت بیدمشک، شربت زعفران. البته اینها تحت Brand خودمان در بازار ارائه نمی‌شوند.

الان وضعیت فروش‌تان چطور است؟

با توجه به شرائط کرونا، یک مقدار تغییر رفتار مصرف‌کننده را داشته‌ایم و مشتری‌ای که سال‌ها عادت داشته محصولات را به صورت فلّه‌ای از لبنیاتی سنتی بخرد، حالا بحث نظافت و بهداشت محصول برایش خیلی اهمیت دارد و به سمت محصولات بسته‌ای گرایش پیدا کرده است. ما در سال گذشته محصولات فله‌ای را به صورت بسته‌بندی شده عرضه کردیم و جواب خیلی خوبی گرفتیم.

با توجه به وضعیت اقتصادی موجود با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنید؟

یکی بحث نابسامانی بازار در زمینه قیمت است. نوسانات قیمت به شدت زیاد شده است. ما قبلاً در مورد محصولاتی مثل اَرده، در طی سال یکی دوبار قیمت از طرف تولیدکننده داشتیم، ولی الان متأسفانه افزایش قیمت‌ها لحظه‌ای و هفتگی شده و هر هفته به خاطر بحث بسته‌بندی، بحث مواد اولیه، بحث دلار افزایش قیمت داریم. ممکن است مواد اولیه بسیاری از محصولات غذائی مثل کنجد وارداتی باشند. نابسامانی عجیبی در بحث قیمت‌ها در بازار هست. ما امسال در مورد خیارشور، در فصل برداشت خیار تقریباً افزایش دوبرابری داشتیم. علت را واقعاً جویا بشوید. بسیاری از کالاها دارند از سبد خرید مصرف‌کننده حذف می‌شوند و ما به عنوان مغازه‌دار با مشکل روبرو شده‌ایم، چون افزایش قیمت مواد غذائی به قدری زیاد است که سفره مردم دارد به سرعت کوچک می‌شود. کسی که تا دیروز در فصل زمستان اَرده و عسل و خرمای پیارم می‌خریده، کم‌کم دارد اینها را از سبد خانوار حذف می‌کند و متأسفانه همه، از باغدار که تولیدکننده است تا سردخانه‌دار و مغازه‌دار دارند ضرر می‌کنند و مصرف‌کننده هم دارد کالاها را حذف می‌کند. به نظر من دولت حتماً باید ورود کند و نظارت داشته باشد و به این شرایط نابسامان، سامان بدهد.

آقای احمدی درباره واحد پروتئین شرکت گلبانان توضیح دهید؟

از سال 96 صفر تا صد کار پروتئین را شروع به ساخت کردیم. بعد از یک‌سال وارد کار وارداتش شدیم و اواخر سال گذشته هم قسمت قطعه‌بندی و بسته‌بندی گوشت قرمز را برای ایجاد یک فروشگاه اینترنتی برای ارسال محصولات ارگانیک راه‌اندازی کردیم. فعلاً توانسته‌ایم گوشت و لبنیاتش را راه‌اندازی کنیم. سه تا فاز کاری داریم. بحث تأمین شرکت‌های دیگر، بحث تأمین تالارها و رستوران‌ها و ارگان‌ها که خیلی داریم روی این قضیه کار می‌کنیم و همین الا هم با ارگان‌های زیادی کار می‌کنیم، از جمله ایران‌خودرو. بحث سوم ما هم فروشگاه اینترنتی است که ان‌شاءالله چند وقت دیگر application ما راه‌اندازی می‌شود و با آن کار می‌کنیم.

درباره تنوع محصولاتتان هم توضیح می‌دهید؟

در بحث گوشت از محصولات فروشگاهی، انواع گوشت قرمز، گوشت شتر و انواع گوشت‌های دام سنگین و سبک که بره است، داریم. کشتارمان کشتار داخل است. دامپزشک 24 ساعته مستقر داریم و غیر از او، دامپزشک جایگزین هم داریم که اگر اتفاقی برای دامپزشک دائمی بیفتد، جایگزین داشته باشد.

تولید مرغ ندارید؟

علت اصلی اینکه الان در گلبانان مرغ عرضه نمی‌کنیم این است که تولید گوشت مرغ بدون هورمون و داروهائی که به مرغ می‌دهند شدنی نیست. بنابراین گلبانان از ابتدا برای اشتغال ایجاد شده و امیدواریم روزی بتوانیم تعداد زیادی اشتغال ایجاد کنیم. خوشبختانه Renge سنی افرادی که الان دارند در گلبانان کار می‌کنند زیر 33 سال است.

در مورد سلامت محصولاتتان هم توضیح می‌دهید؟

ما ابتدائاً برای ارگانیک بودن شروع به فعالیت کردیم. هیچ افزودنی‌ای نداریم. داخل کارخانه آزمایشگاه داریم و از گوشت‌هائی که از کشتارگاه می‌آ‌ید تست می‌گیریم. الان تنها چیزی که نداریم کشتارگاه است. لاشه‌ها را در کشتارگاه‌های تحت نظارت سازمان دامپزشکی کشتار می‌کنیم. لاشه را که می‌آوریم، همان ابتدا انواع آزمایش‌ها روی آن انجام می‌شود و 24 ساعت در پیش سردکن گذاشته می‌شود که اگر مشکلی هم دارد رفع بشود. بدون هیچ‌گونه افزودنی، نگهدارنده، رنگ غذائی لاشه‌ها را قطعه‌بندی و بسته‌بندی می‌کنیم.

در فرآیند این محصول تکنولوژی خاصی به کار گرفته می‌شود؟

صنعت گوشت یک صنعت و هنر دستی محسوب می‌شود. تنها ابزاری که می‌توانند داشته باشند وسایل بسته‌بندی است، VACUUM, MAP و VACUUM SEAL است. اگر بخواهیم وکیوم کنیم، با دستگاه وکیوم هوا را می‌کشیم. اگر بخواهیم ظرفی کنیم با دستگاه مپ این کار را می‌کنیم و دوباره آن را هم خلاء می‌کنیم. خلاء کردن بسته‌بندی باعث می‌شود که ماندگاری گوشت سه روز بیشتر بشود، چون با اکسیژن ارتباط ندارد.

در جریان تولید با چه مشکلاتی روبه‌رو بودید؟

ما در سال 96 کار ساخت را شروع کردیم و در سال 97 تمام شد. در طول این یک سال حول و حوش هزار متر بنا ساختیم،آماده‌سازی کردیم، دستگاه آوردیم، یخچال‌های نگهداری، تونل انجماد و فریزر را آوردیم و ساختیم و در طول یک سال همه این کارها تمام شدند. از سال 97 پشت در سازمان دامپزشکی برای اخذ مجوز معطل شدیم که اگر سنگ نمی‌انداختند و مانع ایجاد نمی‌کردند، قطعاً افراد بیشتری در اینجا اشتغال داشتند. با همین وضعیت در سه ماه گذشته پنج نفر را استخدام کرده‌ایم. ولی خیلی اذیت شدیم که ظاهراً معمول هم هست و همه جا هم وجود دارد.

71

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها