کاهش ذخایر خونی خراسان شمالی برای تامین نیاز بیمارستانی

مدیر پایگاه انتقال خون خراسان شمالی از کاهش ذخایر خونی خراسان شمالی برای تامین نیازهای بیمارستانی استان خبر داد.

کاهش ذخایر خونی خراسان شمالی برای تامین نیاز بیمارستانی

دکتر زارع با اشاره به اعلام فراخوانی مبنی بر اینکه اهداکنندگان خون برای اهدای خون به منظور رفع نیازهای بیمارستانی به مراکز خونگیری مراجعه کنند، گفت: در حال حاضر در ارتباط با پلاکت های خونی دچار کمبود هستیم.

وی افزود: از سوی دیگر به سایر گروه های خونی نیز مواجه هستیم و از اهداکنندگان با انواع گروهای خونی، خون گرفته می شود.

زارع ادامه داد: در همین راستا زمان خونگیری نیز در مراکز خونگیری افزایش یافته به ساعت ۸ تا ۱۴ رسیده است.

وی اظهارکرد: یکی از علل کاهش ذخایر خونی، کاهش تعداد اهداکندگان برای اهدای خون بوده است به طوریکه در شهریور ماه امسال با کاهش ۲۴ درصدی مواجه بوده ایم.

این مقام مسئول در ارتباط با اهدای پلاسمای بهبودیافتگان از بیماری کووید ۱۹ نیز گفت: مراکز خونگیری پلاسمای این افراد را نیز دریافت خواهد کرد.

وی تصریح کرد: پلاسماهای اهدایی توسط اهداکنندگان خراسان شمالی به اندازه کافی نبوده و نتوانسته نیاز استان را تامین کند و بخشی از نیاز بیمارستانی این استان به پلاسما برای درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ از استان های مجاور تامین شده است.

مدیر پایگاه انتقال خون خراسان شمالی گفت: تا ۱۰ روز گذشته اهداکنندگان بهبود یافته از بیماری کووید ۱۹ در استان حدود ۵۳ واحد پلاسما برای درمان بیماران مبتلا به این بیماری اهدا کرده اند.

وی افزود: اگر بهبودیافتگان بیماری کووید ۱۹ با در دست داشتن مستندات و مدارک لازم به پایگاه انتقال خون مراجعه کنند، پلاسمای خون آن ها برای تزریق به بیماران مبتلا به ویروس کرونا دریافت خواهد شد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه دستگاه مربوطه ظرفیت دریافت پلاسمای خون دو نفر را دارد، گفت: اما اگر تعداد بیشتر باشد می توان خون را از شخص گرفت و سپس پلاسمای آن را جدا کرد اما میزان پلاسمای گرفته شده با دستگاه مربوطه دو برابر پلاسمای ریکاوری است.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها