در هفته گذشته

ثبت بیشترین زلزله‌ها در استان گلستان و بزرگترین زمین‌لرزه در "ونک" اصفهان

بیشترین زمین‌لرزه‌های هفته گذشته در مراوه تپه استان گلستان رخ داد و در ۴ استان کشور نیز زمین‌لرزه‌هایی با بزرگای ۴ ریشتر به وقوع پیوست.

ثبت بیشترین زلزله‌ها در استان گلستان و بزرگترین زمین‌لرزه در "ونک" اصفهان

در هفته گذشته مراوه تپه استان گلستان با زلزله‌های ۳.۸، ۳.۵، ۳.۳، ۳.۲، ۳ ریشتر و دو زلزله ۲.۸ و ۲۵ ریشتری لرزید. ۳ زمین لرزه نیز در "اهرم" استان بوشهر با بزرگای ۴.۱، "راور" استان کرمان زلزله ۴ و "یونسی" استان خراسان رضوی با بزرگای ۴ رخ داد.

بزرگترین زلزله نیر در "ونک" استان اصفهان با بزرگای ۴.۷ ریشتر به ثبت رسید. این زلزله به فاصله ۱۸ کیلومتری ونک اصفهان، ۱۹ کیلومتری آلونی ( چهارمحال وبختیاری و ۲۴ کیلومتری گندمان استان چهارمحال وبختیاری و در فاصله مستقیم ۴۴۸ کیلومتری تهران به وقوع پیوست.

دکتر علی بیت اللهی مدیر گروه زلزله مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با ایسنا محدوده رومرکز زلزله ۴.۷ ریشتری ونک استان اصفهان و شرایط توپوگرافیکی آن را ناهموار توصیف کرد و گفت: بر اساس موقعیت رومرکز زلزله و برهم نهی آن با نقشه گسل‌های کشوری، سگمنتی از گسل "دنا" در مجاورت غربی رومرکز زلزله امتداد دارد و احتمالا جنبائی آن قطعه گسلی با توجه به جهت شیب صفحه گسل، موجب رخداد زلزله ۴.۷ ونک استان اصفهان شده است.

وی با اشاره به سابقه لرزه خیزی این منطقه خاطر نشان کرد: تعداد ۶۹۹ زلزله با بزرگی ۲.۵ و بالاتر در گستره اطراف رومرکز از سال ۲۰۰۶ میلادی تا زمان وقوع زلزله ۴.۷ ونک استان اصفهان (مدت ۱۴ ساله) ثبت شده است. از این تعداد ۳ زمین‌لرزه با بزرگی ۵ و بالاتر و ۳۹ زلزله با بزرگی ۴ تا ۵ ریشتر و بقیه زمین‌لرزه‌ها کوچکتر از بزرگی ۴ در اطراف رومرکز گسترده شده‌اند.

بیت اللهی اضافه کرد: بر این اساس می‌توان استنباط کرد که محدوده رخداد زلزله، لرزه‌خیزی بالائی را دارد.

جزئیات زمین‌لرزه‌های هفته گذشته به این شرح است:

شنبه ۵ مهر

در سرخه استان سمنان زلزله ۲.۶ ریشتری رخ داد و در مراوه تپه استان گلستان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۸ در عمق ۶ کیلومتری رخ داد و کانون آن در ۱۵ کیلومتری مراوه تپه و ۴۴ کیلومتری گلی‌داغ استان گلستان و ۴۷ کیلومتری گرماب استان خراسان شمالی گزارش شد.

یکشنبه ۶ مهر

در مراه تپه استان گلستان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۵ در عمق ۶ کیلومتری رخ داد.

در راز استان خراسان شمالی زلزله ۲.۶، در گوهران استان هرمزگان زلزله ۲.۹، در خنج استان فارس دو زلزله ۲.۸و ۲.۷ ریشتری به ثبت رسید.

کیاسر استان مازندران با زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳.۷ در عمق ۱۳ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۲۴ کیلومتری کیاسر و ۳۵ کیلومتری پل سفید استان مازندران و ۳۱ کیلومتری شهمیرزاد استان سمنان بوده است.

دوشنبه ۷ مهر

یکه سود استان خراسان شمالی زلزله ۲.۷، دلوار استان بوشهر زلزله ۲.۹، ارد استان فارس زلزله ۲.۶، لیکک استان کهگیلویه و بویراحمد زلزله ۲.۹، فاریاب استان کرمان زلزله ۲.۸، دهرم استان فارس زلزله ۲.۹،پلان استان سیستان و بلوچستان زلزله ۲.۸، لالی استان خوزستان زلزله ۲.۹، خانوک استان کرمان زلزله ۲.۸ ریشتری را در این روز تجربه کردند.

در قصرشیرین استان کرمانشاه بعد از زلزله ۲.۷ریشتری، زمین لرزه دیگری با بزرگای ۳.۳ به ثبت رسید. عمق این زلزله در ۹ کیلومتری و کانون آن در ۷ کیلومتری قصر شیرین و ۳۴ کیلومتری سرپل ذهاب این استان گزارش شد. زلزله‌های ۳.۸ در عمق ۹ کیلومتری و ۳.۹ در عمق ۹ کیلومتری از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه است.

در اهرم استان بوشهر زلزله‌ای به بزرگای ۴.۲ در عمق ۸ کیلومتری رخ داد و کانون آن در ۷ کیلومتری اهرم، ۱۳ کیلومتری کلمه و ۲۶ کیلومتری خورموج این استان بوده است.

محمله استان فارس زمینلرزه‌ای به بزرگای ۳.۳ در عمق ۶ کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در ۱۹ کیلومتری محمله، ۲۲ کیلومتری خنج و ۳۰ کیلومتری علامرودشت این استان بوده است. زلزله‌های ۲.۶، ۳.۶ در عمق ۱۱ کیلومتری، از دیگر رخدادهای این منطقه است.

در اهرم استان بوشهر زلزله‌ای به بزرگای ۳.۷ در عمق ۸ کیلومتری به ثبت رسید و کانون آن در ۲ کیلومتری اهرم، ۱۷ کیلومتری کلمه و ۲۶ کیلومتری دلوار این استان بوده است.

مراوه تپه استان گلستان با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۳ در عمق ۸ کیلومتری لرزید.

در سنگان استان خراسان رضوی زلزله ۲.۵، خنج استان فارس زلزله ۲.۹، دهدشت استان کهگیلویه و بویر احمد زلزله ۲.۵، بهاباد استان یزد زلزله ۲.۸، میرآباد استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۵ و بیرم استان فارس زلزله ۲.۹ رخ داد

سه‌شنبه ۸ مهر

در سنگان استان خراسان رضوی زلزله ۲.۵، خنج استان فارس زلزله ۲.۹، دهدشت استان کهگیلویه و بویر احمد زلزله ۲.۵، بهاباد استان یزد زلزله ۲.۸، میرآباد استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۵ و بیرم استان فارس زلزله ۲.۹ رخ داد.

در منطقه چرام استان کهگیلویه و بویراحمد زمین لرزه‌ای به بزرگای ۳.۸ در عمق ۸ کیلومتری به ثبت رسید و کانون آن در ۱۰ کیلومتری چرام، ۱۷ کیلومتری دهدشت و ۳۶ کیلومتری گراب سفلی این استان بوده است.

ونک استان اصفهان با زلزله‌ای به بزرگای ۴.۷ در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید.کانون این زمینلرزه در ۱۸ کیلومتری ونک این استان و ۱۹ کیلومتری آلونیه و ۲۴ کیلومتری گندمان استان چهارمحال وبختیاری گزارش شد. وقوع زلزله ۲.۸ از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه است.

مراوه تپه استان گلستان با زلزله‌ای به بزرگای ۳ در عمق ۷ کیلومتری لرزید.

خور استان اصفهان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۲ در عمق ۸ کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در ۲۳ کیلومتری خور، ۳۴ کیلومتری فرخی و ۶۹ کیلومتری چوپانان این استان گزارش شد.

در بندر گناوه استان بوشهر زلزله‌ای به بزرگای ۳ در عمق ۲۸ کیلوماری رخ داد و کانون آن در ۲۴ کیلومتری بندر گناوه، ۳۱ کیلومتری بندر ریگ و ۳۷ کیلومتری امام حسن این استان بوده است.

رباط پشت بادام استان یزد زلزله‎ای به بزرگای ۳.۱ در عمق ۹ کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در ۸۲ کیلومتری رباط پشت بادام، ۸۷ کیلومتری بهاباد و ۱۰۰ کیلومتری ساغند این استان گزارش شد.

چهارشنبه ۹ مهر

راور استان کرمان با زمین لرزه‌ای به بزرگای ۴ در عمق ۵ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۲۱ کیلومتری راور، ۲۳ کیلومتری کیانشهر و ۳۳ کیلومتری کوهبنان این استان گزارش شد. زلزله ۳.۹ در عمق ۵ کیلومتری از دیگر رخدادهای این منطقه است.

در عباس آباد استان مازندران دو زلزله ۲.۹، پاریز استان کرمان زلزله ۲.۵، گلی داغ استان گلستان زلزله ۲.۸، دانسفهان استان قزوین نیز زلزله ۲.۵ به ثبت رسید.

مراوه تپه استان گلستان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۲ در عمق ۶ کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در ۱۶ کیلومتری مراوه تپه و ۴۱ کیلومتری گلی داغ استان گلستان و ۳۴ کیلومتری گرماب استان خراسان شمالی گزارش شد.

در یونسی استان خراسان رضوی زلزله‎ای به بزرگای ۳.۱ در عمق ۴ کیلومتری رخ داد و کانون آن در ۱۶ کیلومتری یونسی، ۲۵ کیلومتری فیض آباد و ۳۶ کیلومتری کاشمر این استان بوده است.

پنجشنبه ۱۰ مهر

در جغتای استان خراسان رضوی زلزله ۲.۵، در بهاباد استان یزد زلزله ۲.۶، در منطقه گزیک استان خراسان جنوبی زلزله ۲.۸، در مراوه تپه استان گلستان زلزله ۲.۸ ریشتری و در نایبند استان خراسان جنوبی زلزله ۲.۹ رخ داد.

در سربیشه استان خراسان جنوبی زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳.۶ در عمق ۱۰ کیلومتری به ثبت رسید و کانون آن در ۳۱ کیلومتری سربیشه، ۳۹ کیلومتری مود و ۶۶ کیلومتری بیرجند این استان گزارش شد.

جمعه ۱۱ مهر

در گیلانغرب استان کرمانشاه بعد از زلزله ۲.۷ زلزله دیگری با بزرگای ۳.۴ در عمق ۱۰ کیلومتری رخ داد که کانون رومرکز این رخداد لرزه‌ای در ۲۴ کیلومتری گیلانغرب و ۳۲ کیلومتری سرپل ذهاب این استان بوده است.

تازه آباد استان کرمانشاه زلزله‌ای به بزرگای ۳.۴ در عمق ۱۱ کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در ۲۱ کیلومتری تازه آباد، ۲۲ کیلومتری جوانرود و ۲۸ کیلومتری کوزران این استان بوده است.

دوزه استان فارس زلزله‎ای به بزرگای ۳.۴ در عمق ۱۰ کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در ۱۳ کیلومتری دوزه،۱۶ کیلومتری قیر و ۲۷ کیلومتری افزر این استان گزارش شد.

در مراوه تپه استان گلستان زلزله ۲.۵ و نایبند استان خراسان جنوبی نیز زلزله ۲.۸ ریشتری به ثبت رسید.

زرآباد استان آذربایجان غربی با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۲ در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۱۵ کیلومتری زرآباد،۳۲ کیلومتری قره ضیالدین و ۳۳ کیلومتری خوی این استان بوده است.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها