رئیس جمهور:

شرکت‌های دانش بنیان در هفت سال گذشته ۱۰۰ برابر شده است

رییس جمهوری با تاکید بر این که در ۷ سال گذشته در زمینه شرکت‌های دانش بنیان تلاش بسیار خوبی شده است گفت: شرکت‌های دانش بنیان نسبت به ۷ سال پیش ۱۰۰ برابر شده است و این اهمیت فوق العاده‌ای دارد.

شرکت‌های دانش بنیان در هفت سال گذشته ۱۰۰ برابر شده است

حجت الاسلام حسن روحانی صبح امروز پنجشنبه در مراسم بهره برداری از طرح های ملی، علمی و فناوری در حوزه معاونت علمی و فناوری رییس جمهور و وزارت جهاد کشاورزی در استان های تهران، البرز و مرکزی که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، گفت: افتتاح پروژه ها امروز از نظر شکل، محتوا و اهمیت با ۲۵ هفته قبل مقداری متفاوت است. در واقع افتتاح های امروز به معنای ارتقا کشور در علم و فناوری است که برای ما بسیار مهم است.

وی ضمن قدردانی از تلاشهای معاون علمی رییس جمهوری و وزرای جهاد کشاورزی و بهداشت اظهار داشت: برای ما بسیار مهم است که نسل جوان و دانش آموخته و تحصیل کرده فضایی برای فعالیت و همچنین تعالی علم و دانش و فناوری خود داشته باشند.

روحانی با بیان اینکه در حوزه علمی و فناوری در مدت ۷ سال تلاش بسیار خوبی شده است، افزود: معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری و وزاتخانه های مربوط در زمینه ارتقا شرکت های دانش بنیان تلاش بسیار زیادی کردند. تقریبا شرکت های دانش بنیان نسبت به ۷ سال گذشته ۱۰۰ برابر شده است و این اهمیت فوق العاده ای دارد.

وی ادامه داد: دانشجویان و تحصیل کرده های دانشگاه ها در این شرکت ها جذب شده و می شوند و حتی نیروی انسانی خلاق ایرانی که در خارج از کشور هستند روزانه در شرکت های دانش بنیان دارند جذب می شوند و این مساله برای ما حائز اهمیت است.

رییس جمهوری بیان کرد: در مساله دارو، تولید داروهایی که درمان بسیاری بیماری ها است یا داروهای پیش گیری کننده که بدن را آماده کرده و افراد می توانند توان مقابله با بیماری را داشته باشند، بسیار مهم است.

وی خاطرنشان کرد: در شرکت های تولیدی که امروز افتتاح شدند، تولید داروی انسانی نیز در دستور کار قرار گرفته و از جمله واکسنی که برای بیماری شایع سرطان دهانه رحم تولید می شود و بسیار پرمصرف است، اهمیت خاصی دارد و امیدواریم در این زمینه بتوانیم ابتدا نیاز داخل را تامین و در آینده مازاد آن را صادر کنیم.

رییس جمهوری اضافه کرد: در بخش دارو نیازمند واردات مواد اولیه از خارج هستیم، یعنی ارزبری این حوزه بخشی برای واردات بعضی داروها و بخشی دیگر واردات مواد اولیه شرکت های داروسازی است و در این زمینه نیز شرکت های دانش بنیان می توانند قدم به قدم کشور را مستغنی کنند.

موضوع دارو تامین کننده امنیت جسم و جان مردم است و آقای ستاری نیز قول داده که تا پایان دولت چهار واکسن انسانی دیگر تولید شود

وی با اشاره به سخنان معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری پیش از آغاز بهره برداری از طرح های یادشده، بیان داشت: اگر امروز یک میلیارد دلار واردات مواد اولیه دارو انجام می شود، به راحتی می توان بیش از ۴۰۰ میلیون دلار آن در داخل تامین کرد . دولت نیز با همه توان پشتیبان این شرکت ها در امور سیاست‌گذاری، تسهیل‌گری و حمایت از آنها است.

رییس جمهوری گفت:‌ موضوع دارو تامین کننده امنیت جسم و جان مردم است و آقای ستاری نیز قول داده که تا پایان دولت چهار واکسن انسانی دیگر تولید شود.

وی خاطرنشان کرد:‌ از روز نخست حضور در دولت، یکی از تاکیدات من تولید واکسن انسانی بوده و آن طور که معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری اظهار امیدواری کرده، تولید واکسن آنفلوانزا را نیز می توانیم طی ماه های آینده به ثمر برسانیم که بسیار مهم بوده و برای مردم امنیت آفرین و آرامش بخش خواهد بود.

روحانی با تقدیر از فعالیت شرکت های خصوصی، خاطرنشان کرد:‌ در بسیاری از این شرکت ها، دولت سهم کمی در سرمایه گذاری دارد و عمده یا تمام سرمایه گذاری ها بر عهده بخش خصوصی است.

وی افزود: شرکت های دانش بنیان با زمان کم و امکانات متوسط، زود به بازدهی و درآمد می رسند و به‌ویژه در زمینه بیوتکنولوژی که تولید داروهای زیست فناوری بسیار مهم بوده و گران قیمت هم هستند، تامین آنها از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع اهمیت امنیت برای کشور اشاره کرد و گفت: ما در دوران کرونا اهمیت هر دو بخش دارو و بهداشت و هم امنیت غذایی را بیشتر درک کردیم. چرا که در مساله امنیت غذایی شرایط دنیای امروز بعد از کرونا با قبل از آن متفاوت است و باید روی پای خود بایستیم و به خودمان متکی باشیم.

روحانی گفت: شرکت دانش بنیان با تولید کود زیستی، سم و بذر مورد نیاز چقدرمی تواند به افزایش محصول کمک کند تا ما به خودکفایی نزدیک شویم.

باید در زمینه دارو و غذا به مصرف بهینه برسیم

رییس جمهوری افزود: هم در بخش دارو و هم مواد غذایی یکی از اصولی که باید به سمت آن حرکت کنیم، خوب مصرف کردن است. مصارف ما به دقت انجام نمی‌گیرد. گاهی دارو بیش از حد در نسخه نوشته می شود یا گاهی بیش از حد خریداری می شود. داروها معمولا در خانه‌ها می‌ماند و مصرف نمی‌شود و دقت لازم انجام نمی گیرد بنابراین بد مصرف کردن هم در مواد غذایی و هم در دارو بسیار مضر است و ما باید به یک مصرف بهینه در کشور برسیم.

روحانی یادآور شد: طبق آماری که گزارش دادند ۴۰ درصد مواد غذایی در کشور یا به خاطر بد مصرف کردن یا به خاطر تولید غیردقیق نسبت به این مواد غذایی یا به خاطر این که زنجیره لازم در صنایع تبدیلی در اختیار نداریم، تلف و ضایع می‌شود.

رییس جمهوری با تاکید بر این که تلف شدن مواد غذایی در کشور خیلی مساله مهمی است گفت: این آمار به ما می گوید ۴۰ درصد حتی اگر ۲۰ یا ۱۰ درصد هم بگوید خیلی زیاد است چرا که این همه برای تولید موادغذایی تلاش می شود تا نیاز مردم در این شرایط حساس مرتفع شود بنابراین نباید در مقاطع مختلف به خاطرعدم دقت و بد مصرف کردن ۴۰ درصد موادغذایی را از دست بدهیم.

وی گفت:‌ کار بزرگی که امروز باید انجام بگیرد ایجاد فرهنگ مناسب و لازم در بخش تولید و مصرف است تا شاهد حداقل ضایعات مواد غذایی باشیم.

رییس جمهوری افزود: از این که امروز توانستیم چندین شرکت دانش بنیان را هم از لحاظ علمی و هم از لحاظ نیازمندی‌های جامعه و جذب جوانان تحصیل کرده افتتاح کنیم برای ما افتخارآمیز بود بنابراین افتتاح ۲۶ از یک نظر بر همه آن افتتاح‌ها از نظر علمی و فناوری و دانش بنیان مزیت داشت.

وی تاکید کرد: برای همه جوانان و شرکت های دانش بنیان و همه مسوولینی که در این راه تلاش می کنند آرزوی توفیق می‌کنم.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    این همه دانش بنیان وضع اینه. والا قبلا که این شرکت های به اصطلاح دانش .... نبودند بهتر بود. عاملی برای اخذ وام و جذب آقازاده های نخبه هستن

  • بیراهه
    0

    در۷سال گذشته چیزی که هزار برابر شده تورم وگرانی وحرف مفت زدن تو بی وجدان است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها