فعال سیاسی اصولگرا:

۱۴۰۰ با احمدی‌نژادهای دیگری روبه‌رو خواهیم شد

فعال سیاسی اصولگرا، درباره حضور احمدی‌نژادی‌ها در انتخابات پیش رو گفت: هم احمدی‌نژادها در می‌آیند و هم روحانی‌ها سر در می‌آورند.

۱۴۰۰ با احمدی‌نژادهای دیگری روبه‌رو خواهیم شد

فعالیت‌های انتخاباتی برای ریاست‌جمهوری سیزدهم آغاز شده است و نگرانی از شعارها و وعده‌های پوپولیستی وجود دارد. مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران هم این نگرانی‌ها را دارد چنانکه چندی پیش در رابطه با احتمال کاندیداتوری پرویز فتاح گفته بود: «با توجه به رفتارهای اخیر وی که به‌نظر می‌رسید حرکت تبلیغاتی است، لطمه و آسیب دید که در نهایت شانس فتاح برای پیروزی در انتخابات بسیار کاهش یافت.» به اعتقاد این کارشناس سیاسی نباید بررسی کاندیدای مطلوب در روزهای نهایی منتهی به انتخابات صورت گیرد و از هم اکنون باید بررسی‌ها آغاز شود تا دیگر شاهد روی کار آمدن احمدی‌نژادها نباشیم. عباس سلیمی‌نمین در گفت‌وگویی اعلام نظر کرد.

کاندیداهایی که برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ ثبت‌نام‌ می‌کنند و تاییدصلاحیت می‌شوند، باید چه برنامه‌ها وشعارهایی داشته باشند که بتوانند پیروز میدان شوند و آیا اساسا طرح شعارهای عوام فریبانه یا اصطلاحا پوپولیستی مانند انتخابات ۸۴ می‌تواند عامل هدایت مردم به سمت رای‌دادن به کاندیدایی با این شعارها باشد؟

از هم اکنون نمی‌توانم تعیین کنم که چه جریان یا گروهی قرار است چه شعارهایی را مطرح کنند. طرح این شعارها به سوابق و آن شاخص‌های جریان‌های منتسب به کاندیداها مرتبط است.

منظورتان چیست؟

یعنی اینگونه نیست که جریان‌ها، سابقه‌ای در نزد مردم نداشته باشند بنابراین، شعارها باید سنخیتی با کارنامه‌ها و سوابق جریان‌ها داشته باشند اما درباره اینکه آیا شعارهای عوام فریبانه می‌تواند تاثیر داشته باشد یا خیر، پاسخ مثبت است، چراکه امروزه کارشناسانی به خدمت گرفته می‌شوند که کارشان این است که تاکتیک‌ها و روش‌های تبلیغاتی را به روشی دنبال کنند تا بتوانند در مقطع کوتاهی نظرهای مردم را به سمت خودشان جلب کنند. این یک کار تخصصی و حرفه‌ای است که متاسفانه کاندیداها به آنها روی می‌آورند. بعد هم دیگر پایبند به آن شعارها نخواهند بود یا اینکه در جهت تخریب حریف، تاکتیک‌هایی را اجرا می‌کنند و در مطرح کردن خودشان و جلب رای، هنرنمایی می‌کنند.

در مواجهه با این وضعیت چه باید کرد؟

باید به آنها گفته شود که حرفه تبلیغاتی بسیار پرکششی را برای احزاب سیاسی و گروه‌ها در پیش گرفته‌اند. از آنجایی که روش‌های پیچیده‌ ای را دنبال می‌کنند، طبیعتا مردم در تشخیص این روش‌ها، مقداری دچار مشکل هستند و زمانی متوجه می‌شوند که با روش توانستند آرای آنها کسب کنند که دیگر رای‌شان داده‌اند. به‌عنوان مثال، در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته، روحانی با یک سری تاکتیک‌ها، رقیب را کنار زد . مثلا می‌گفتند اگر رقیب من انتخاب شود، در پیاده‌روها بین مرد و زن دیوار می‌کشد.

این یک روش تبلیغاتی بود و با طرح آن، تردیدهایی را در دل مردم ایجاد و باعث شد که رای بیاورد یعنی یک ادعای بسیار دور از ذهن مطرح شد که رای‌دهندگان، تصور می‌کردند حتی اگر این طور هم نباشد اما کمی‌پایین‌تر از آن اجرا می‌شود و خطرناک است که به همین دلیل به رقیب روحانی رای ندادند. این‌هایی که چنین تردیدهایی را برای مردم ایجاد می‌کنند، متخصصان برجسته و کاربلدی هستند که پول‌های کلانی می‌گیرند و روش‌های خوبی نیز ارائه می‌دهند تا کاندیدای مورد نظرشان بتواند آرای مردم را به سمت خودش جلب کند. درباره اینکه آیا کاندیداها در آینده هم از این متخصصان بهره خواهند گرفت، باید اذعان داشت که متاسفانه پاسخ مثبت است.

این یک روش تبلیغاتی بود و با طرح آن، تردیدهایی را در دل مردم ایجاد و باعث شد که رای بیاورد یعنی یک ادعای بسیار دور از ذهن مطرح شد که رای‌دهندگان، تصور می‌کردند حتی اگر این طور هم نباشد اما کمی‌پایین‌تر از آن اجرا می‌شود

ممکن است از دل انتخابات پیش‌رو هم احمدی‌نژادهایی سر در بیاورند؟

هم احمدی‌نژادها در می‌آیند و هم روحانی‌ها سر در می‌آورند. بله، قطعا ممکن است در هر دوره‌ای از انتخابات مردم به‌دلیل اینکه گزینش می‌کنند و آگاهی و شناخت‌شان ارتقا پیدا می‌کند، می‌توانند بهتر انتخاب کنند اما در عین حال، می‌توانند در هر دوره هم با شیوه‌های جدیدی مواجه شوند که تشخیص برایشان سخت باشد .

در چنین شرایطی چه باید کرد؟

برای آنکه بتوانیم آگاهانه‌تر و هوشمندانه‌تر رای بدهیم، باید پیش از انتخابات نسبت به شناخت‌مان در مورد نخبگان تلاش کنیم. توصیه من به‌عنوان شخصی که کار رسانه انجام داده، این است که علاوه بر رسانه‌ها که باید پایبند به شناخت باشند، خود مردم هم که خارج از دوران انتخابات که دوران بسیار پر گردوغبار و ناآرامی‌است، به تدریج شناخت خودشان را نسبت به خواص جامعه افزایش دهند. اگر آن شناخت کافی شکل بگیرد، شیوه‌های تبلیغاتی، دیگر نمی‌تواند ما را با خودش همراه کند و شیوه‌ها و روش‌های فریب، دیگر نمی‌تواند موثر واقع شود. اگر این دقت وجود نداشته باشد، می‌تواند منجر به روی کار آمدن احمدی‌نژادها و روحانی‌ها بشود.

اگر مردم بخواهند که تنها در چند روز مانده به انتخابات، شناخت خودشان را نسبت به افراد ارتقا دهند و در آن شرایط که متخصصان وارد میدان می‌شوند، نمی‌توان یافته‌ها را در آن مدت محدود به محک آزمایش گذاشت و سنجید بنابراین موفق نخواهند بود و دچار مشکل خواهد شد اما اگر پیش از آن که زمان به پایان برسد، به‌دنبال نواقص یا کاستی‌ها و شناخت بیشتر کاندیدای مورد نظر خودشان باشند، فرصت هست و می‌توان به یک نظر قطعی یا یک نظر تقریبا درست رسید ولی در دوران انتخابات چنین چیزی ممکن نیست و یا بسیار دشوار است.

وضعیت امروز اصولگرایان در حوزه فعالیت‌های انتخاباتی چطور است و اگر عملکرد مجلس یازدهم خوب باشد می‌تواند بر نتیجه انتخابات به نفع اصولگرایان تاثیر بگذارد یا خیر؟

پاسخ این سوالی که مطرح کردید، کاملا روشن است. قطعا عملکرد و کارنامه مجلس یازدهم بر انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو تاثیر خواهد داشت. اگر این مجلس بتواند در ارتباط با اداره دولت یعنی تعامل با دولت، کارنامه خوبی داشته باشد یعنی به این معنا که به دولت یاری برساند و به آنها کمک کند و از افزایش ضعف‌های دولت خودداری کند و طرح‌های خوبی در این مدت باقیمانده که زمان زیادی هم نیست ارائه دهد، می‌تواند به اصولگرایان برای اثبات این موضوع که قادر هستند در مواقع بحرانی، نقش موثرتری ایفا کنند کمک کند.

منبع: روزنامه آرمان ملی

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 25
  • ناشناس
    0

    لعنت بر همشون که همشون دزدن غارتگرن

  • احمد
    0

    فکر کردید با این وضعیت اسفناک مملکت داری و بدبختی که برای ملت به ارمغان اوردید ملت میان رای میدن؟ رحمت به حرامی های سر گردنه که حداقل یک زره انصاف و رحم داشتن کمترین میزان مشارکت و ضعیف ترین رای ۴۰ ساله حکومت رقم خوهد خورد

  • ناشناس
    0

    شماها فکر می‌کنید خودتون از احمدی نژادی ها بهتری؟

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      یروز میگی بزار با جولی حالشو ... یروز بنفع احمدی نژادی ، خوبی تووووو!؟

  • محمد
    0

    شروع به ساخت 60 واحد پتروشیمی . کار خانه سیمان. پالایشگاه بنزین . پارس جنوبی . مقاوم سازی مسکن روستایی و شهری. شروع و ساخت 7 واحد بزرگ تولید فولاد و غیره مگر بد بوده . ایرادش چه بود . اشتباه بود . کارخوب به چی میگن.

  • بينام
    0

    تنها دولتی که به فکر مردم و اقشار کم درآمد بود نه افزایش قیمتها به نفع سرمایه داران و افزایش فاصله طبقاتی احمدی نژاد بود

  • سعید
    0

    احمدی نژاد حمایتت می کنیم.

    نظرات شما -
    • ایرانی الاصل
      0

      آقای سلیمی نمین ،چرا شما بخصوص و بقیه تون عموما ، خود را قیم و اختیار دار مردم میبینید و میدونید ، کی می خواهید بفهمید که ملت تابع هیچ گروه و جناحی نیستند ، و منش و روش و دیدگاه هیچ کدامشان را نه اصولی میدانند و نه اصلاحی ، چون از اساس ویران است و مهمترین رکن انسانیت، که عدالت و حق باوریست ، در آن لحاظ نشده است . بدانید که منحرف از راه و مرام شماها ، منتخب ملت بزرگ ایران خواهد بود ، عرض خود را نبرید ، ما را هم به زحمت نیندازید

  • بازنشسته
    0

    سگ احمدی ها بر نیجب ترین افراتد اصلاح طلب و اصول گرا ها شرف دارد . اما رای در این نظام مفهوم ندارد...

  • محمد
    0

    اگر مدرک و اسنادی در مورد بد بودن او دارید بنویسد و نشان بدید و گرنه مثل مرد حرف بزنید و مثل مسلمان قضاوت کنید البته کم هستند این چنین افرادی

  • کاربر ناشناس
    0

    چرا همه نظرات را منعکس نمی کنید با نظرات روشنگرانه به نفع احمدی نژاد را حذف میکنید چرا

  • شفیعی
    0

    سلام اگراحمدی نژاد تایید نشودحامیانش درانتخابات شرکت نمی کنند وانتخابات به زیر10 درصدمیرسددرود براو مرگ بردشمنانش

  • انجولیا سیکستر
    0

    این خانه از پای بس ویران است ...احمدی کیلو چنده

  • کاوه
    0

    صد رحمت بر احمدی نژاد

  • کاظم
    0

    اصلا برای چی باید رای بدیم،چه سودی برای مردم دارد؟

  • مجید
    0

    سلام بر احمدی نژاد نفرین بر تمام دشمنانش چه اصلاحاتی چه اصول گرایی ای تاریخ نویس بی وجدان بنویس که احمدی نژاد تنها مرد ی بود که برای نجات مردم امد ولی شما بی انصافا جلوشو گرفتین . ای جاهلان ای اهل کوفه شما اهالی کوفه برگردید به راه مردم از خدا بترسید هرچند که شما خدا را قبول ندارین

  • کاربر ناشناس
    0

    سگ احمدی نژاد به همه شماها شرف داشت اگر وجدان دارید صلاحیتش را تائید کنید ببینید مردم که دل خوشی برای رای دادن ندارند اما به شما دهن کجی کرده و۲۵ تا۳۰میلیون به دکتر رای می دهند جرات دارید امتحان کنید

    نظرات شما -
    • کاربر
      0

      حرف حقو زدین دمتون گرم

  • علی
    0

    ملت عزیز ایران این کشور بزرگ وکهن روزگاری مهد و مصدر تمدن بوده و تاریخ کهنش پر از افتخارات است از سلسله هخامنش و کوروش کبیر و داریوش خشایار و دیگر حاکمان نامدار از دیگر سلسله ها همچون جمشید و ... در این کشور حکمرانی کرده اند که جهان مانند آنها را بخود ندیده است . این کشور پر آوازه خواستگاه انبیاء و اولیاء خدا و دانشمندان و هنرمندان و حکما و عرفا و زیستگاه شیرزنان و دلیر مردان بوده است . ایران عزیزمان ازنظر منابع و ذخایر ومعادن و نیز از نظر موقعیت جغرافیایی در جهان منحصر بفرد و تک میباشد . زبان شیرین فارسی مانند تیپ و قیافه بی نظیر ایرانیان و صفا و صداقت و مهر ومحبت و ایمان و عدالتخواهی و ظلم ستیزی این ملت نازنین مانند مذهب رسمی زنده و پویایش که معتقد به وجود شریف امام معصوم زنده است حقیقتا مایه فخر و مباهات است. سلام بر این ملت بزرگ و نجیب و باوفا و سلام بر گذشتگان و اسلافش. ای ایرانیان سربلند و ای بزرگواران کشور عزیز ما ایران دیر زمانی است که گرفتار جهالت حاکمان نااهل و خودخواه و خود پرست و کوته فکر گشته ،همان ها یی که اطرافشان پر از متملقین نامرد و بز دل بود و سخنی جز تعریف و تمجید از حاکم را برنمی تابیدند و با خردمندان و کارشناسان خیر خواه و مشاوران امین نشست و برخواستی نداشتند و تمام دوران زمامداری را غرق در کیف و حال و خود پرستی بودند و برای پیشرفت کشور کاری نکردند و باعث عقب ماندگی های اسف بار و خسارتهای فراوان شدند. اکنون که با وقوع انقلاب قصد ملت استقلال کشور و به دست گرفتن سرنوشت آن و سپردن مسئولیت به شایستگان و آبادانی و عمران این دیار کهن بود متاسفانه زرپرستان و زروگویان و زیاده خواهان عالم نیت ارزشمند ملت و هدف از انقلابش را خیلی زود فهمیدند و برای مهار انقلاب و پشیمان کردن ملت دست به هرکاری زدند . روزی جنگ براه انداختند و این ملت بی بدیل را زیر موشک و بمب بردند و روزی هم با تحریم همه جانبه و بمب های تخریب کننده فکر و از بین برنده اعتماد و اعتقاد و ویران کننده امید و آرامش روانی به جنگ این ملت نجیب آمدند . آری عزیزان تنها جرم ما فقط وفقط عدالتخواهی و استقلال بوده است. اما متاسفانه از داخل نیز خودمان گرفتار بعضی حاکمان و مسئولینی بودیم و هستیم که از دشمن بیرون بدتر و نابکارتر بوده اند. این تنبل های بی وجدان و نااهلان بی ایمان از فرصت پیش آمده فقط و فقط به فکر جیب گشاد خود بودند و کشور را دچار مصیبت بزرگ اقتصادی و فرهنگی نمودند. اکنون ای ایرانیان بزرگ بیایید یک بار برای همیشه باهم متحد گردیم و از اهل فن و کارشناسان و دانشگاهیان متعهد بخواهیم که شخصی مومن و باسواد و کار بلد و عاشق ایران و ایرانی که تمام دوره مسئولیتش را به هوای سربلندی کشور فقط کار کند و ابدا به فکر اهل وعیالش نباشد و از مشورت کار شناسان استفاده کامل کند و وزیرانش همه جوانانی مومن و شایسته و بالیاقت باشند و برای همیشه ریشه پارتی بازی و دلالی و رشوه و بیکاری و فساد را بکند و فرهنگ کار را نهادینه کند به مردم معرفی کنند و با رای بالای مردم رئیس جمهور شود. و به نظر بنده بازنشسته نمودن تمام کار پردازان و حسابداران در ادارت و شرکتهای دولتی باید اولویت کارش باشد و نیز آوردن آب از خلیج فارس وخزر و اهدا زمین کشاورزی به جوانان وحمایت از آنان و بازار یابی و فروش محصولات کشاورزی در بازار پرجمعیت کشورهای همسایه برای رونق کشاورزی و برنامه ریزی درست برای آن میتواند حلال مشکل بیکاری و محل خروج و بی اثر کننده تحریم های آمریکای حرامزاده باشد. ای ایرانیان پیش بسوی هدف و رهایی از مشکلات . موفق باشید.

    نظرات شما -
    • عباس
      0

      انشا نوشتی؟؟؟

    • ناشناس
      0

      آقای جنتی نمیذاره

    • پارسی
      0

      علی آقا این همه روزه خوندی تا ملت رو دوباره فریب بدی و ببری پای صندوق رای و نمایش دمکراسی بدین ؟!! در جواب جنابعالی کوتاه عرض کنم تا قانون اساسی اصلاح نشود صد انتخابات( بخوانید انتصابات) دیگر نیز گره ای از هزاران گره و مشکل مردم ایران حل نخواهد کرد و مردم ایران هم به خوبی به این مسئله پی بردن.

  • هادی
    0

    آقای دکتر احمدی نژاد تبدیل به یک تفکر مستقل ومنحصر به فرد شده اند وباآگاهی بیشتر مردم اقبال بیشتری به این تفکر شده وخواهد شد بنابراین با استخدام آدمهای دم دستی وموهوم گویی آنها نه تنها خللی به مقبولیت ایشان وارد نمیشود بلکه انسانهای فهیم بیش از پیش به حقانیت راه ایشان پی خواهند برد.

  • کار بر ناشناس
    0

    احمدی نژادهم گلی سر ما نریخت که حالا اون نشد انتظار یکی مثل اونو داشته باشیم گرچه کمی منصفانه بگیم از روحانی بهتر بود. هم اصول گراها امتحان شونو بد پس دادن هم اصلاح طلب ها !! ما دل مون به هیچکدام خوش نیست اگر مملکت مو نو دوست داشته باشیم یکی باید فارغ از هر جناح بندی سیاسی و مدیرو مدبرو متعهد وپر انرژی ودر خط ولایت و انقلاب !! مثل سردار رشید اسلام حاج قاسم مرد عمل نه مرد شعار بیاد تا این مملکت و نجات بده.

  • کار بر ناشناس
    0

    احمدی نژاد برای اصلاح آمد!!!!! عجب!! نیس دور دوم خیلی اصلاحات انجام داد! کجا رئیس جمهور مملکت چند روز قهر می کنه سر پستش نمیره!! حالا خدا رو شکر عملکرد دوجناح کاملا نشون دا ده شد. دیگه این مردمن این بار گول این چیزا رو نخورن!! وگرنه ترو خشک با هم می سوزه از اونا چیزی کم نمی شه. این ملتن آسیب می بینند وتاوان شو پس می دن!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها