قطار توسعه هرمزگان شتاب گرفت

حرکت قطار توسعه هرمزگان در اول هفته جاری نیز با افتتاح چند طرح‌ بزرگ در حوزه صنعت، بهداشت و درمان و بندری با حضور معاون اول رییس جمهوری و مسوولان عالی رتبه کشور در استان شتاب بیشتری به خود گرفت.

قطار توسعه هرمزگان شتاب گرفت

این نکته حائز اهمیت است که ازبین ۹ هزار پروژه ای که درطول ۸سال در استان بهره برداری رسیده طرحهایی بزرگ وملی که به سرنوشت و حیات کشور گره خورده ازجمله آنها پالایش نفت ساز، انتقال نفت گوره به جاسک مانند نگینی در استان خودنمایی می کند و هنوز ۱۰ ابر پروژه در نوبت بهره برداری بدست رییس جمهوری قرار دارد.

نمونه طرحهای بهره برداری در هفته دولت سال جاری ۵۷۶پروژه با اعتبار افزون‌بر ۵۰هزارمیلیاردریال در بخش مسکن و شهرسازی ۲۵۱پروژه، صنعت و معدن۴۲، انرژی۲۰، کشاورزی و منابع طبیعی ۳۴، حمل و نقل۴۲، آموزش ۷۱، ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات ۱۴ ، آب۱۴، فرهنگ و هنر و رسانه‌های جمعی و گردشگری۱۹ و بهداشت و درمان۳۰طرح به بهره‌برداری رسید که بخش بزرگی از آن با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و مشارکت‌های مردم در شرایط سخت تحریم است.

همچنین درقالب هر هفته با درقالب افتتاح طرحهای آب - ب درکشور در در ۲۶ تیرماه امسال هم ۲۷ هزار میلیارد ریال طرح آب و برق واحد شماره یک نیروگاه سیکل ترکیبی قشم، افزایش توان واحد بخار نیروگاه بندرعباس، ۱۱ طرح انتقال برق و هفت طرح توزیع برق، پروژه‌های افتتاحی حوزه صنعت برق هرمزگان ، مرحله دوم آب شیرین کن بندرعباس، طرح تامین و انتقال آب به شبکه گلخانه شمیل و بخشی از شبکه دشت میناب و بهره‌برداری از شبکه ۵۰۰ هکتاری گلخانه شمیل، طرح تامین و انتقال آب به شهرک صنعتی میناب و مرحله اول طرح آبرسانی به شهرستان بشاگرد با حضور حجت الاسلام والمسلمین روحانی رییس جمهوری از طریق ارتباط ویدئو کنفرانس در استان هرمزگان به بهره برداری رسید.
اسحاق جهانگیری روز شنبه پنجم مهرماه درحالی وارد هرمزگان شد که از اول سالجاری طرحهای بزرگ درقالب پرژه های ملی در استان در قالب پنجشنبه های آخر هفته و در هفته دولت به ثمر نشسته و در هفته جاری با بهره برداری از طرحهای بزرگ صنعتی شامل فولاد کاوه جنوب، ۱۲ طرح بندری و بیمارستان زنان وزایمان سرعت اینگونه فعالیت ها بیشتر کرد.

معاون اول پس از فرود به هرمزگان یکراست سراغ کارخانه فولاد کاوه جنوب کیش با هزینه ۳۱۱مییلون یوریی وابسته به بنیاد مستضعفان درمنطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس در غرب بندرعباس رفت و مرحله دوم این واحد صنعتی را کلید زد تا صنعت فولاد را گرمی ببخشد.

وی سپس از مرحله سوم طرح توسعه مجتمع بندری شهید رجایی و بخش‌های مختلف گمرک و بندرشهید رجایی بازدید و درجریان آخرین وضعیت موجودی انبارها و میزان واردات و صادرات کالا در این بندر قرارگرفت و از چالش‌های پیش روی فرایند ترخیص کالا در بندر و گمرک شهید رجایی مطلع شد.

وی همچنین از بخش‌های مختلف مجتمع بندر شهید رجایی به عنوان یکی از مهم‌ترین دروازه‌های واردات و صادرات جمهوری اسلامی ایران بازدید کرد و همزمان با این بازدید ۱۲ طرح دریایی و بندری در سطح استان هرمزگان به ارزش هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

معاون اول رییس جمهوری همچنین با بازدید از بخش‌های مختلف گمرک و بندر شهید رجایی همچون اسکله، اتاق فرمان و روند بارگیری و تخلیه کشتی‌ها، با توضیح استاندار هرمزگان و رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران، در جریان آخرین وضعیت موجودی انبارها و میزان واردات و صادرات کالا در این بندر قرار گرفت.

بیمارستان ۱۳۰ تختخوابی و کلینیک تخصصی و فوق تخصصی زنان و زایمان شریعتی بندرعباس با هزینه افزون بر یکهزار و ۳۰۰ میلیارد ریال در حوزه بهداشت و درمان نیز از دیگر طرح‌هایی افتتاحی به دست معاون اول رییس جمهوری بود که بار دیگر بیمارستان زنان وزایمان استان با کیفیت بهتر وتخصصی تر وارد عرصه خدمات درمانی شد.

وی سپس در نشست مشترک سازمان‌های گمرک، بنادر، صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی حضور یافت و با اشاره به گزارش رییس کل گمرک ایران مبنی بر باقی ماندن هشت میلیون تن کالا در بنادر کشور گفت: باید هرچه سریع‌تر دلیل اصلی ماندگاری کالاهای گمرکی در بنادر مشخص شود و کالاهای وارداتی بیش از مدت متعارف در انبار گمرکات باقی نماند.

معاون اول رییس جمهوری همچنین در آخرین برنامه خود که نشست ستاد راهبردی اقتصاد مقاومتی هرمزگان بود، حضور یافت و درخصوص برنامه‌ها و مسائل و مشکلات پیش آمده در این با حصور وزیران صمت، جهادکشاورزی و راه و شهرسازی، رییس کل بانک مرکزی، استاندار هرمزگان و جمعی از فعالان اقتصادی این استان تصمیم گیری کردند.

چرخ اقتصادی کشور همچنان می‌چرخد

معاون اول رییس جمهوری در مراسم بهره برداری از این طرح صنعتی در غرب بندرعباس گفت: با وجود اینکه تحریم‌ها، سختی‌های زیادی را برای مردم کشورمان بوجود آورد اما از دل این بحران‌ها فرصتی برای افزایش ظرفیت تولید و توان کشور بدست آمد و چرخ اقتصاد کشور را به چرخش درآورده است.

اسحاق جهانگیری افزود: دشمن در سال ۹۷ گمان می‌کرد با تحریم و جنگ اقتصادی، کشور ایران را به زانو درمی آورد، اما با مدیریت صحیح و توانمندی داخلی، نقشه‌های آن‌ها نقش بر آب شد، آمریکایی‌ها گمان می‌کردند با تحریم نمی‌توانیم نفت و کالاهی غیرنفتی را بفروش برسانیم اما این در حالیکه است که در شرایط تحریم هم صادرات کشور ادامه دارد.

وی ادامه داد: تلاش مسوولان و فعالان بخش تولید و اقتصاد کشور نیز بر صادرات مفید متمرکز است، به این شکل که ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور بازگردد و برای حمایت از تولید از سال ۹۷ تصمیم گرفتیم کالاهای وارداتی طبقه بندی شوند و ورود کالاهایی که در کشور تولید می‌شوند، نیز ممنوع اعلام شد.

وی به ضرورت سرمایه گذاری بخش خصوصی نیز اشاره کرد و گفت: برای رونق در اقتصاد کشور نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی هستیم و باید فضای اطمینان بخش و مطمعنی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی مهیا کنیم.
معاون اول رییس جمهوری گفت: دشمنان باید با زبان احترام با مردم ما سخن بگویند و تهدیدات را برنمی‌تابیم.
جهانگیری همچنین به موضوع کرونا اشاره کرد و گفت: در شرایط کرونایی نیز با وجود رشد منفی بسیاری از کشورهای دنیا، در حوزه صنعت کشور رشد ۲ و نیم درصدی را شاهد بودیم.

ظرفیت تولید شمش فولادی به ۲و نیم میلیون تن در سال رسید

مدیرعامل شرکت فولاد کاوه جنوب کیش نیز در این مراسم گفت: با بهره برداری از مرحله دوم این مجموعه فولادی، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن به ظرفیت تولید شمش در کشور و شرکت فولاد کاوه جنوب کیش اضافه شده و ظرفیت تولید در این شرکت به سالانه ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن شمش فولادی خواهد رسید.

علی دهاقین با بیان اینکه با احتساب ظرفیت تولید در مرحله دوم فولاد کاوه جنوب کیش، سهم تولید فولاد در این شرکت حدود ۱۰ درصد تولید فولاد کشور افزایش می‌یابد، ادامه داد: این میزان تولید باعث می‌شود تا رتبه فولاد کاوه جنوب کیش در میان تولید کنندگان فولاد کشور از جایگاه هفتم به چهارم ارتقا یابد.
وی بیان داشت: احداث مرحله دوم فولاد کاوه جنوب کیش بزرگترین سرمایه گذاری بنیاد مستضعفان بوده و در آینده با راه اندازی کارخانه‌های کنسانتره و گندله به تکمیل زنجیره تولید فولاد منجر می‌شود .
دهاقین با تاکید براحداث مرحله دوم فولاد کاوه جنوب کیش درسال جهش تولید و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی اظهارداشت: برای نخستین بار در کشور یک خط تولید فولادی به صورت کامل به دست متخصصان ایرانی انجام شد و این موفقیت بزرگ، در شرایطی به دست آمد که کشور و صنعت فولاد ایران تحت سخت‌ترین تحریم‌های خارجی قرارداشت.
وی، با اشاره به نقش احداث مرحله دوم فولادسازی شرکت فولاد کاوه جنوب کیش در اشتغال‌زایی نیروهای بومی استان هرمزگان اضافه کرد: با راه اندازی از این واحد صنعتی برای ۸۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۶ هزار و ۴۰۰ نفر بصورت غیرمستقیم اشتغال زایی شده است.

بنیاد مستضعفان ۱۰۰ میلیارد ریال در فولاد کاوه سرمایه‌گذاری کرد

رییس بنیاد مستضعفان نیز در آیین بهره برداری از مرحله دوم فولاد کاوه جنوب کیش گفت: بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد ریال در مرحله دوم فولاد کاوه از سوی بنیاد مستضعفان برای شرکت فولاد کاوه جنوب کیش سرمایه گذاری شده است که می‌توانیم ادعا کنیم هیچ مساله‌ای جز همکاری بین بنیاد مستضعفان و دولت وجود ندارد وهمواره پشتیبان دولت هستیم.

سید پرویز فتاح با تاکید بر موضوع ارزآوری شرکت فولاد کاوه جنوب کیش برای کشور خاطرنشان کرد: پیش بینی ما اینست که با بهره برداری از مرحله دوم این طرح، این شرکت بتواند تا پایان سال بیش از ۴۰۰ میلیون دلار صادرات داشته باشد.
وی با بیان اینکه بنیاد مستضعفان به دنبال تکمیل زنجیره تولید فولاد است، گفت: تا پایان امسال برای تکمیل این زنجیره، کارخانه تولید آهن اسفنجی در منطقه سنگان به بهره برداری خواهد رسید که البته نیازمند حمایت‌هایی برای تحقق این امر هستیم.

زنجیره تولید فولاد کشور به ۲۳۰ تن رسیده است

سرپرست وزارت صنعت، معدن وتجارت هم در این آیین گفت: ظرفیت تولید زنجیره فولاد کشور از ۱۲۳ میلیون تن در سال ۹۲ به ۲۳۰ میلیون تن درحال حاضر رسیده، امروز همچنین به همت متخصصان ایرانی و با وجود همه تحریم‌های ظالمانه دشمن به ظرفیت ۳۷ میلیون تن فولاد خام در کشور رسیده‌ایم.

جعفر سرقینی ابرازداشت: هم اکنون به رتبه ۱۰ فولاد در دنیا دست یافته‌ایم و با این پیشرفت درچند سال گذشته توانسته ایم فرانسه و ایتالیا را از لحاظ تولید فولاد پشت سربگذاریم.
وی با یادآوری اینکه تولید فولاد دنیا درسال گذشته ۳.۵ درصد رشد داشته است، بیان کرد: اما با وجود سنگین‌ترین تحریم‌ها با اتکا به روحیه جهادی رشد تولید فولاد خام کشور ۶.۵ درصد شده است.

افتتاح بیمارستان شریعتی بندرعباس و سخن مسوولان

همچنین درجریان سفر معاون اول رییس جمهوری بیمارستان ۱۳۰ تختخوابی و کلینیک تخصصی و فوق تخصصی زنان و زایمان شریعتی بندرعباس با هزینه افزون بر یکهزار و ۳۰۰ میلیارد ریال به دلیل نیاز مبرم به تخت بیمارستانی ویژه زنان به عنوان یکی از طرح‌های مهم بهداشت و درمان، در استان با حضور معاون اول رییس جمهوری، افتتاح شد.

این مرکز درمانی با زیربنای ۱۰هزار و۶۶۰ مترمربع و اعتباری افزون بر یکهزار و ۳۰۰ میلیارد ریال در راستای ارائه خدمات به زنان، مادران باردار و کودکان و نوزادان ساخت و تجهیز شده و اورژانس، پنج اتاق عمل مجهز، بخش زایمان، بخش مراقبت پس از زایمان، بخش مادران پرخطر، (آی.سی.یو و ان.آی.سی.یو)، بخش نوزادان، رادیولوژی، آزمایشگاه، بخش زنان، بخش بستری و کلینیک تخصصی و فوق تخصصی از مهم‌ترین بخش‌های این بیمارستان به شمار می رود.

بخش بهداشت و درمان در دوران کرونا خوش درخشیده است

معاون اول رییس جمهوری در آیین افتتاح این بیمارستان ۱۳۰ تختخوابی گفت: حوزه بهداشت و درمان در دوره شیوع کرونا خوش درخشید و مهم‌ترین قدردانی و پاسداشت ما در مقابل فداکاری‌های پزشکان و کادر درمانی این است که به دستورالعمل‌های بهداشتی عمل کنیم.

اسحاق جهانگیری افزود: در نخستین روزهای شیوع کرونا شاهد فداکاری‌ها و ایثارگری‌های فراوان از سوی پزشکان و کادر درمان کشور بوده‌ایم به گونه‌ای که حتی رییس یک بیمارستان با ماسک عادی به بخش‌های مراقبت از بیماران کرونایی می‌رفت و معتقد بود وقتی کادر درمانی امکانات حفاظت شخصی کافی ندارند بنده نیز باید همانند آن‌ها در بخش‌ها حضور پیدا کند.

وی بیان داشت: مجاهدت و از خودگذشتگی پزشکان و کادر درمانی کشور بویژه در ایام آغاز شیوع کرونا که هنوز حتی امکانات حفاظت شخصی در کشور به اندازه کافی وجود نداشت، در تاریخ ایران ماندگار خواهد شد.
معاون اول رییس جمهوری افزود: یکی از دلایلی که مردم در نظرسنجی‌ها پزشکان را به‌عنوان نخستین گروه‌های مرجع کشور انتخاب می‌کنند، همین از خودگذشتگی‌ها و ایثار کادر درمانی در کشور است.
جهانگیری با اشاره به اینکه درجریان شیوع کرونا بسیاری از ظرفیت‌ها و فرصت‌های کشور آشکارشد، گفت: البته در دوران دفاع مقدس نیز پزشکان در پشت جبهه‌ها فداکاری می‌کردند و به مداوای مجروحان می‌پرداختند اما به دلیل آنکه در آن زمان موج بزرگی از ایثارگری و شهادت وجود داشت شاید فداکاری پزشکان مانند امروز نمود پیدا نمی‌کرد.

وی ابرازداشت: خوشبختانه به دلیل ظرفیت‌های بزرگ و نیروی انسانی کارآمدی که در کشور وجود دارد، اتفاق‌های بزرگی در حوزه تولید اقلام بهداشتی در کشور ایجاد شد اماعده ای همواره تلاش دارند که ظرفیت‌ها و نیروی انسانی کشور را کوچک جلوه دهند که البته باید در برابر خداوند پاسخگوی این رفتار خود باشند.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به اینکه استان هرمزگان از نظر ابتلا و تعداد درگذشتگان ناشی از کرونا آمار پایینی دارد، گفت: باید از رعایت مردم، تلاش‌های کادر درمان و مدیریت استان قدردانی کرد و امیدوارم این روند همچنان استمرار داشته باشد.

تخت‌های آی.سی یو در کشور به ۱۰ هزار تخت رسیده است

معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در این آیین با اشاره به فعالیت ۸۰ هزار تخت بیمارستانی تا سال آینده، گفت: تخت‌های (آی سی یو) بیمارستان‌های کشور به ۱۰ هزار تخت رسیده است.
دکتر ایرج حریرچی افزود: ۳۷ هزار تخت تاکنون نصب شده، ۴۵ هزار تخت بازسازی شده و ۱۴ هزار تخت نیز هفته سلامت سال آینده به شبکه درمان اضافه می‌شود.
وی اضافه کرد: استان هرمزگان ۲ هزار و ۱۰۰ تخت بیمارستانی دارد که ۸۱۰ تخت آن در هفت سال گذشته اضافه شده و با اضافه شدن هزار و ۳۰۰ تخت به چرخه درمان هرمزگان وضعیت این استان از متوسط کشوری هم بالاتر می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: از این تعداد ۹۵۰ تخت دولتی و مابقی در بخش‌های نظامی و خصوصی فعال می‌شود لذا امیدواریم با افتتاح بیمارستان شریعتی بندرعباس که خدمات تخصصی و فوق تخصصی زنان ارائه می‌دهد و بخش درمانی فعالی دارد نیاز هرمزگان که از گذشته به این بخش بوده، مرتفع شود.

وی با اشاره به رشد میزان باروری بسیار خوب در هرمزگان افزود: چهار اتاق عمل، آی.سی.یو و ان.آی.سی.یو که در این بیمارستان وجود دارد کمک شایانی به استان هرمزگان خواهد کرد.

بیمارستان شریعتی تنها بیمارستان تخصصی زنان در هرمزگان است

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز اظهارداشت: کلینیک تخصصی و فوق تخصصی زنان و اطفال و نوزادان این بیمارستان از مردادماه سالجاری فعالیت خود را آغاز کرده بود و به دلیل نیاز مبرم به تخت بیمارستانی ویژه زنان از روز پنجم مهرماه سایر بخش‌های این مرکز کار خود را آغاز و به تدریج وارد چرخه ارائه خدمات درمان می‌شود.

دکتر حسین فرشیدی افزود: پروژه بیمارستان شریعتی بندرعباس که تنها بیمارستان تخصصی زنان در استان هرمزگان است، عملیات بهسازی و نوسازی آن از سال ۹۴ آغاز شد و به‌عنوان یک بیمارستان تخصصی زنان و زایمان با بهترین امکانات و تجهیزات برای خدمت‌رسانی به مردم هرمزگان وارد مدار فعالیت خواهد شد.

وی یاد آورشد: آبانماه سال گذشته، آزمونی برای جذب نیرو برای خدمت در این بیمارستان برگزار و ۱۰۲ نیرو جذب و آموزش‌های لازم را فراگرفته‌اند. این بیمارستان ۱۳۰ تختخواب دارد و یکی از مجهزترین بیمارستان‌های استان خواهد بود.

بازدید از مجتمع بندری و گمرک شهید رجایی

معاون اول رییس جمهوری که با هدف بررسی وضعیت ترخیص کالاهای گمرکی به استان سفر کرده بود همچنین در جریان بازدید از بندر و گمرک شهید رجایی از مسائل و مشکلات فراروی تشریفات گمرکی در بندر شهید رجایی و چالش‌های پیش روی فرایند ترخیص کالا مطلع شد.

جهانگیری در جریان بازدید از بخش‌های مختلف بندر شهید رجایی همچون اسکله، اتاق فرمان و روند بارگیری و تخلیه کشتی‌ها، با توضیح استاندار هرمزگان و رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران، در جریان آخرین وضعیت موجودی انبارها و میزان واردات و صادرات کالا در این بندر قرار گرفت.

وی همچنین از بخش‌های مختلف مجتمع بندر شهید رجایی به عنوان یکی از مهم‌ترین دروازه‌های واردات و صادرات جمهوری اسلامی ایران بازدید کرد و همزمان با این بازدید از ۱۲ طرح دریایی و بندری در سطح استان هرمزگان به ارزش هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال بهره برداری شد.

۸ میلیون تن کالا در گمرکات کشور مانده است

رییس کل گمرک ایران گمرک شهید رجایی به عنوان مهم‌ترین گمرک کشور، امانتدار کالاهای گمرکی در این منطقه است گفت:از هشت میلیون تن کالاهای مانده در گمرکات کشور، ۷ میلون تن کالای اساسی و غیر اساسی و یک میلون تن کالای کانتینری است.

مهدی میراشرفی در جریان بازدید جهانگیری معاون اول رییس جمهوری از بندرشهید رجایی و برررسی آخرین وضعیت موجودی انبارها و میزان واردات و صادرات کالا در گمرک این بندر اظهارداشت: اکنون ۲ کشتی روغن در گمرک شهید رجایی در انتظار تخلیه است.

جایگاه کانتینری بندر شهید رجایی ارتقا می‌یابد

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز در این بازدید با تشریح آخرین وضعیت اجرای طرح های توسعه در بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر تجاری ایران بیان داشت: مرحله سوم طرح توسعه مجتمع بندری شهید رجایی به عنوان طرح اقتصاد مقاومتی اولویت دار از اواخر اردیبهشت ماه سال ۹۷ آغازشد.

محمد راستاد ادامه داد: ارتقای جایگاه بندر کانتینری شهیدرجایی در رقابت با سایر بنادر منطقه، افزایش اسمی تخلیه و بارگیری ترمینال کانتینری از ۶.۳ میلیون تی.ای.یو به ۸.۴ میلیون تی.ای.یو برای پهلوگیری شناورهای با ظرفیت ۱۸ هزار و ۴۰۰ تی. ای. یو و تناژ ۱۸۵ هزار DWT درحال انجام است.

وی احداث سه پست اسکله به طول هزار و۴۰۰ متر، لایروبی حوضچه شماره سه تا ترانزیت تقریبی ۱۷,۵- نسبت به CD به حجم تقریبی چهار میلیون مترمکعب، خاک‌برداری و محوطه سازی و تاسیسات زیربنایی و روبنایی با سطح تقریبی ۱۱۳ هکتار و ساختمان های مورد نیاز و نیز حفاظت ساحلی و اقدام‌های لازم به طول تقریبی یک‌هزار و ۱۰۰ متر از هدف‌گذاری‌های اصلی برای مرحله سوم طرح توسعه مجتمع بندری شهیدرجایی تعریف شده است.

بهره برداری از۱۲ طرح دریایی و بندری در هرمزگان

مدیرکل بنادر ودریانوردی هرمزگان درجریان بهره برداری از طرحها گفت:۱۲ طرح دریایی و بندری در سطح استان هرمزگان به ارزش ۱۴۰۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

چعلیرضا محمدی کراجی ران افزود: این طرح‌ها شامل پایانه ترانزیت و صادراتی، احداث مخازن نگهداری فرآورده‌های نفتی، احداث ۱۲ پست اسکله شناور گردشگری در ۶ نقطه تعیین شده از سواحل استان، نوسازی اسکله ۱۶ تا ۲۰ بندر شهید رجایی، نوسازی خطوط ریلی خط ۴ راه آهن بندر شهید رجایی و تحویل و بهره برداری از یک فروند بارج جمع آوری آلودگی و قایق تناب گیر است.
وی با بیان اینکه چندین طرح مخابراتی نیز در جریان این بازدید به بهره برداری رسید، اظهار داشت: با بهره برداری از این طرح‌ها برای ۳۱۲ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی شده است.

در نشست مشترک گمرک، بنادر،صمت و بانک مرکزی چه گذشت؟

پس از این افتتاح، همچنین نشست مشترک گمرک، بنادر و دریانوردی، سازمان صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی ایران و بانک های استان هرمزگان به ریاست معاون اول رییس جمهوری با هدف تعیین تکلیف کالاهای اساسی و صنعتی باقیمانده در گمرک در محل بندر شهید رجایی آغاز شد.

در این نشست تعدادی از فعالان اقتصادی بخش خصوصی و تولید کنندگان استان هرمزگان، به بیان دغدغه‌ها و نیازهای اصلی خود برای جهش تولید پرداختند و خواستار حمایت از سوی دولت شدند.
وزیر جهاد کشاورزی، وزیر راه وشهرسازی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت و رییس کل بانک مرکزی نیز در این نشست گزارشی از فعالیت‌های تولیدی استان در حوزه مسوولیت خود ارائه و برنامه‌های دستگاه اجرایی خود را برای توسعه استان هرمزگان در حوزه صنعت، کشاورزی و آبزی پروری، تقویت بنادر و راهسازی و مسائل ارزی بخش تولید مطرح کردند.

تکلیف کالاهای گمرکی در بنادر مشخص شود

معاون اول رییس جمهوری نیز در این نشست با اشاره به گزارش رییس کل گمرک مبنی بر باقی ماندن هشت میلیون تن کالا در بنادر کشور گفت: باید هرچه سریع‌تر دلیل اصلی ماندگاری کالاهای گمرکی در بنادر مشخص شود و کالاهای وارداتی بیش از مدت متعارف در انبار گمرکات باقی نماند.

جهانگیری در جمع وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی، رییس کل بانک مرکزی، گمرک و سازمان بنادر ودریا نوردی افزود: گمرک محلی برای انبار و نگهداری کالا نیست و باید مقرراتی وضع شود تا هزینه انبارداری کالاهایی که بیش از مدت متعارف در گمرک باقی می‌مانند، برای صاحبان کالا مقرون به صرفه نباشد و او را ملزم به تخلیه کالای خود از بنادر کند.

وی بیان داشت: البته برخی موارد مربوط به کالاهایی است که منشا ارز پرداختی آن هنوز برای بانک مرکزی مشخص نشده که لازم است برای حل مشکل مربوط به این کالاها و بویژه کالاهای ضروری و اساسی و مواداولیه کارخانه‌ها تصمیم‌های لازم اتخاذ شود.

معاون اول رییس جمهوری، دولت ۲ موضوع را بعنوان خط قرمز تلقی می‌کند، اظهارداشت: از یک سو نباید موضوعی را بر بانک مرکزی و نظام ارزی کشور تحمیل کنیم و از سوی دیگر باید کالاهای اساسی مورد نیاز مردم و مواد اولیه کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی در اختیار مردم قرار گیرد.

جهانگیری، با تاکید بر اینکه هیچکس حق ندارد به بهانه اجرای مقررات مانع از ترخیص کالاهای اساسی مورد نیاز مردم شود، خاطرنشان کرد: البته این به معنای رعایت نکردن مقررات نیست بلکه منظور سرعت بخشیدن به کارها و انجام تشریفات لازم در کوتاه‌ترین زمان ممکن است.

وی یادآورشد: همه باید در برابر رفع مشکلات مردم احساس کنیم و اگر در شرایط عادی برخی فرآیندها ظرف یک ماه انجام می‌شد، امروز که در شرایط محدودیت ارزی و فشارهای متعدد هستیم، این کارها باید درمدت یک هفته به سرانجام برسد.

معاون اول رییس جمهوری همچنین با انتقاد از محافظه کاری بیش از حد برخی مدیران که به جای اتخاذ تصمیم‌های راهگشا برای حل مشکلات کشور، نگران بازخواست دستگاه‌های نظارتی هستند، گفت: مدیران کشور مسوولیت پیدا کرده‌اند تا مشکلات را برطرف کنند و درشرایطی که مردم به واسطه تحریم و شیوع کرونا تحت فشار هستند، نباید ترس از بازخواست دستگاه‌های نظارتی باعث شود در حل مشکلات مردم کوتاهی و سستی کنیم .
در این نشست که استاندارهرمزگان و رییس سازمان بنادی و دریانوردی نیز حضور داشتند، موضوع ماندگاری برخی کالاهای اساسی و مواد اولیه کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی مورد بحث وتبادل نظر قرار گرفت و تصمیم‌های لازم برای حل این مشکل اتخاذ شد.

و اما بررسی نهایی مسایل اقتصادی در نشست راهبردی اقتصاد مقاومتی هرمزگان

با پایان یافتن طرح‌های افتتاحی مرحله دوم کارخانه فولاد جنوب کیش و بیمارستان تخصصی زنان و زایمان بندرعباس، طرح‌های بندری و همچنین بازدیداز گمرک شهید رجایی برای بررسی و تصمیم نهایی برنامه‌های این روز، نشست ستاد راهبردی و مدیریت اقتصاد هرمزگان به ریاست معاون اول رییس جمهوری در استان هرمزگانی آغازشد.

دارو و کالاهای اساسی را تا پایان سالجاری با ارز ۴۲۰۰ تومان تامین خواهیم کرد

معاون اول رییس جمهوری در این نشست گفت: مردم اطمینان داشته باشند که دارو و کالاهای اساسی را تا آخر سال با ارز ۴۲۰۰ تومانی تأمین خواهیم کرد لذا دغدغه ای در این زمینه نداشته باشند و امیدواریم بتوانیم ارز مورد نیاز را تأمین کنیم.

جهانگیری افزود: بدون تردید هر چقدر که نشان دهیم اقتصاد کشور سرپا است و صادرات و واردات مورد نیاز انجام می شود و مردم برای تأمین نیازهای اساسی خود مشکلی ندارند، این موضوعات به جهانیان نشان می دهد که اقتصاد ایران شرایط مناسبی دارد،مردم سختی های فراوانی را تحمل کرده اند و در مقابل بحران های خارجی مردانه پای کشور ایستاده اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود هرمزگان را از استان‌های صنعتی، اقتصادی و گردشگری کشور توصیف کرد و گفت: همه ظرفیت‌ها در داخل استان برای پیشرفت وآبادانی وجود دارد و باید تلاش کنیم همه آن‌ها را فعال کنیم.

جهانگیری اضافه کرد: اقتصاد استان هرمزگان دریامحور است و بخش بزرگی از اقتصاد ایران نیز می تواند متکی به دریا باشد لذا با توجه به ظرفیت های استان بایستی تمرکز اصلی در این استان و استان های ساحلی روی اقتصاد دریامحور باشد.
وی در ادامه شرکت های بزرگ استان هرمزگان را به اجرای مسئولیت های اجتماعی توصیه کرد و گفت: امروز مسئولیت اجتماعی بنگاه های اقتصادی واقعیت بسیار مهم و انکارناپذیری است و مالکان چنین بنگاه هایی بایستی به مسئولیت های اجتماعی خود توجه داشته باشند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها