ایدز، با بیشترین رشد بار بیماری‌ها تا سال 2025

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، گفت: پیش‌بینی می‌شود که بیشترین رشد بار بیماری‌ها تا سال 2025 مربوط به رشد بار ایدز HIV در کشور باشد.

ایدز، با بیشترین رشد بار بیماری‌ها تا سال 2025

به گزارش خبر فوری به نقل از ایسنا، دکتر محمد عباسی در همایش استانی «ایدز» که در سالن همایش معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، برگزار شد با بیان اینکه طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، تا سال 2030 ایدز یکی از پنج علت اصلی مرگ و میر در کشورهای با درآمد متوسط و در حال پیشرفت خواهد بود، اظهار کرد: این امر در مورد بار بیماری‌ها نیز صدق می‌کند.

وی، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود که بیشترین رشد بار بیماری‌ها تا سال 2025 مربوط به رشد بار ایدز HIV در کشور باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با اشاره به اختلالات روان شناختی و عفونت HIV گفت: بیماران دچار اختلالات روانپزشکی به دلایل مختلفی در معرض خطر ابتلا به ایدز قرار دارند که اختلالات مصرف مواد، مصرف تزریقی مواد و اختلال در قضاوت و در نتیجه درگیر شدن در روابط جنسی پر خطر از جمله این عوامل است.

دکتر عباسی، با تأکید بر این‌که اختلالات مصرف مواد، چه به صورت تزریقی و چه به صورت غیر تزریقی، با افزایش خطر ابتلا به عفونت همراه می‌باشند، مصرف تزریقی مواد را شایع‌ترین روش انتقال عفونت در کشور ذکر کرد و افزود: بیش از نیمی از موارد HIV در کشور، از طریق مصرف مذکور رخ داده است.

وی، ادامه داد: افراد مبتلا به اختلالات شدید و یا مزمن روانپزشکی نیز در معرض خطر افزایش یافته‌ی ابتلا به HIV هستند. در خصوص افراد مبتلا به اختلالات مزمن روانی و عقب‌ماندگی ذهنی نیز می‌توان گفت به دلیل شرایط زندگی و بی‌خانمانی ممکن است در معرض سوء استفاده جسمی و جنسی قرار گیرند .

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در ادامه با بیان این‌که افراد مبتلا به اختلالات شدید روانی به همراه HIV، به درمان با داروهای ضد ویروسی با مشکلاتی روبرو هستند، گفت: تشخیص HIV و نگرانی از انگ و تبعیض، هزینه‌های بالای درمان، پیچیدگی درمان‌های ضد ویروسی چند دارویی و نگرش منفی درمانگران نسبت به پایبندی این افراد به درمان، را می‌توان از جمله عوامل دسترسی کمتر مبتلایان ایدز به درمان عنوان کرد .

دکتر عباسی، اختلالات روانی و اعتیاد را از مشکلات ایدز برشمرد و افزود: توجه به اختلالات روانپزشکی باید در مجموعه برنامه‌ها و خدمات پیشگیری و درمان HIV از جایگاه ویژه‌ای برخوردار باشد.

35

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها