خبرفوری در پی مرگ‌امیر کویت بررسی می‌کند

صباح که بود؟ / مرگ امیر کویت آتش اعتراضات داخلی را شعله‌ور می‌کند / پایان مردی که حاضر به دوستی با اسرائیل نشد

مرگ امیر کویت در سن ۹۱سالگی می‌تواند بر تحولات داخلی این کشور نفت‌خیز اثر بگذارد. تحولاتی که بی‌ارتباط با معادلات جدید منطقه نخواهد بود.

صباح که بود؟ / مرگ امیر کویت آتش اعتراضات داخلی را شعله‌ور می‌کند / پایان مردی که حاضر به دوستی با اسرائیل نشد

صباح احمد جابر صباح زاده ۱۶ ژوئن ۱۹۲۹ بود که ساعاتی پیش در ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۰ از دنیا رفت. او امیر کویت بود و در ۲۹ ژانویه ۲۰۰۶ در کویت به قدرت رسید و ۱۴سال بر کشوری نفت‌خیز حکومت کرد. البته قدمت حکمرانی خاندان آل‌صباح فراتر از اینهاست و آنها از سال‌های ۱۷۵۰ میلادی بر کویت حکمرانی می‌کنند.

روابط کویت با کشورهای غربی حسنه است و شاید برای همین، امیر این کشور در بیمارستانی در آمریکا فوت کرد. اما این گرمی روابط باعث نشد تا کویت تحت فشار ترامپ مانند امارات و بحرین به صف متحدان اسراییل در منطقه بپیوندد.

صباح در دوران حیاتش هرچند در مواضع ضدایرانی همراه دیگر اعراب بود اما تلاش داشت گاهی خود را به تهران نزدیک کرده و حتی در جایگاه میانجی بنشیند.

امیر فقید کویت ثروتمند بود. در گزارش سال ۲۰۱۰ روزنامه ایندیپندنت، او از ثروتمندترین سران کشورهای جهان بود و در رتبهٔ ۱۴ قرار گرفت.

صباح، برخلاف همتایانش در کشورهای عربی منطقه، ماهیانه حقوق دریافت می‌کرد. از سال ۲۰۰۶ که او امیر کویت شد، حقوقش از ۲۵ میلیون دلار در سال به ۱۸۸ میلیون دلار افزایش یافت.

حکومت در کویت دموکراتیک نیست، هرچند این کشور از معدود کشورهایی است که پارلمان با حداقل مشارکت سیاسی منتقدان دارد.

بر اساس قانون اساسی کویت، هرگونه تعرض و توهین به امیر این کشور یا انتقاد از آن یک جرم ضد امنیت ملی به‌شمار می‌رود و مجازات آن حداکثر ۵ سال زندان است. از این‌رو، شمار زیادی از مخالفان کویتی به زندان محکوم شدند، از جمله مسلم البراک، رهبر مخالفان دولت و نماینده پیشین پارلمان کویت که به ۵ سال زندان محکوم شد و عبدالعزیز المطیری، تبعه عربستان سعودی که به جرم اهانت به امیر کویت به ۵ سال زندان محکوم شد.

شیخ جابر الاحمد الصباح، به مناسبت ماه رمضان طی دستوری تعدادی از کسانی را که به اتهام توهین به شخص امیر این کشور زندانی شده بودند، مورد عفو قرار داد.

اکنون در پی درگذشت امیر کویت، احتمال دارد برخی تنش‌های سیاسی که سال پیش در پی مشکلات اقتصادی شکل گرفته بود، شدت گیرد.

کویت از بحران کهن‌سالی حکومت‌کنندگان رنج می‌برد و ولیعهدی که به جای صباح امیر این کشور خواهد شد، ۸۳سال سن دارد.

پیش‌بینی می‌شود در پی مرگ امیر کویت، سلسله اصلاحات سیاسی در این کشور رقم بخورد.

منبع: خبر فوری

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 25
  • ناشناس
    0

    خدا بیامرزدش هر دینار کویتی حدود 100هزار تومان ماست

  • انسانم آرزوست
    0

    هر چه بود مهم این بود که مردمش در رفاه بودن و هستن و توی قرن 21 درگیر قیمت تخم مرغ نیستن.

    نظرات شما -
    • زری
      0

      بله کویت کشور مرفهیه ولی به قیمت مشارکت در کشتار روزانه کودکان و زنان بی پناه یمن، ضمنا یادمون نره که وقتی صدام به کویت حمله کرد این کشور مرفه و مهم رو ظرف یک ساعت!!!!!!!!!! بله فقط یک ساعت اشغال کرد و به خاک سیاه نشوند

    • ناشناس
      0

      کمتراز پنج میلیون جمعیت داره سه برابر ایران نفت میفروشه اداره چنین کشوری رو هرننه قمری هم میتونه انجام بده حتی اگه گرگزاده باشه.این کشور بایست تیرهای برقش از طلا باشه .

    • انسانم آرزوست
      0

      ایشون در جنگ ظالمانه یمن حضور نداشتن بلکه امارات و عربستان حضور دارن. ولی یادمون نره امنیت یه مسأله همه جانبس نمیشه ما فقط به امنیت نظامی توجه کنیم و امنیت غذایی و روانی و شغلی مردم رو فراموش کنیم

  • مسلمان
    0

    امیر اینا 188 میلیون دلار حقوق میگرن، اون وقت وضع مملکتشون اینه، حالا ببین مسئولین ما چقدر میگیرن که وضع مملکتمون اینه!!

  • علی
    0

    الهی شکر

  • نوروزی
    0

    کلا شیوخ خلیج فارس خوب نیستند. ایشون در جنگ خیلی کمک صدام کرد حتی جزیره بوبیان کویت در اختیار عراقرگذاشت از اونجا ذزفول و مناطقی. با موشک میزنند. خدا لعنتشون کنه.

  • Am
    0

    بیامرزدش ، آدم فهیم و عاقلی که به فکر مردم کشورش بود ،کویت از ثروتمندترین و مرفه ترین کشورها هست و مردمش بهترین زندگی رو دارن و مثل ما مردم ایران بدبخت نیستن .

  • کاربر ناشناس
    0

    خوبی نمر د که خوبتر جای اورا بگیرد لذا ازمردن او شادمان نشوید جانشین او اول با اسرا ئیل علیه ایران میبندد

  • مجید
    0

    خدا بیامرزه .ایشان برای کویت خیلی کار کردند .هنوز جروبحث جنجالی خدا بیامرز با طارق عزیز عراقی در ذهن ها باقی است .خداوند برای دولت کویت ومردم کویت خیر ونعمت عطا کند .

  • لیلا
    0

    خوب حلا کنید هم با اسراییل میشه

  • .
    0

    امیر و امیر بازی باید بره کنار.در تمام دنیا باید دموکراسی حاکم بشه و مدت تصدی تمامی مقامات از صدر تا ذیل بایستی محدود و موقت باشه نه طولانی و مادا م العمر

  • ایمان
    0

    با این همه ثروت،اخرش ی تیکه پارچه سفید و چنتا تیکه پنبه با خودش برد،ای بشر برای چه این همه حرص ثروت و مقام میزنی؟حداقل حرصم میزنی مث این مرد باش ک زندگی مردمش اباده و با ارزشترین پول دنیارو داره،این نباید میمرد کل مسولین و حکام ما باید بمیرن که در عجبم از تشنگی قدرت و ثروتشون ک تمومی نداره

  • انسانم آرزوست
    0

    در جواب دوست عزیزی که فرمودن (((کمتراز پنج میلیون جمعیت داره سه برابر ایران نفت میفروشه اداره چنین کشوری رو هرننه قمری هم میتونه انجام بده حتی اگه گرگزاده باشه.این کشور بایست تیرهای برقش از طلا باشه .))) باید عرض شود اگه کویت فقط نفت داره کشور ما جزو 5 کشور ثروتمند دنیا از نظر منابع نفتی و معدنی و ثروات خدادادی و موقعیت جغرافیایی دنیاس. پس چرا وضع مملکتمون اینه؟ مشکل از مدیریت ماست. مدیریت کویت رو به دست 4 تا از مدیران خودمون بدیم بهتون قول میدم یه سال نشده وضعیتشون بدتر از کشورهای شاخ آفریقا میشه.

  • یه آبادانی
    0

    روحش شاد.همین که دربین مردمش یه نام نیک بجاگذاشت کافیه.دقیقا مثل مسئولین ماکه جه نام نیکی دارن

  • بابک خرمدین
    0

    شاهان همه رفتن کاخها بجا ماندن ...خدایش بیامرزد برا ملت خودش خوب بود

  • کاظم
    0

    مردمش هم تو رفاه زندگی میکنند

  • بهرام ایرانی
    0

    چه بلایی سر ملت ایران اومده معلوم نیست خدابیامرزی برای پادشاه عرب جنایتکار کویت که پول های اون یکی از تامین کنندگان مالی ماشین جنگی صدام بود که جوان های ایرانی را تکه تکه کرد بعد هم بهش می گن پادشاه با تدبیر باجمعیت معادل جوادیه تهران ودرامدی نجومی از صادرات نفت تونسته فقر تو کشورش ریشه کن کنه واقعا هنر کرده این حجم از عرب پرستی و غیرت ملی نداشتن واقعا نفرت انگیز هست

    نظرات شما -
    • مهدی سهرابی مزوشی
      0

      به کجا وصلی

    • ایران
      0

      چند میگیری؟

  • علیرضا
    0

    مرد که مرد می خواست نمیره تازه وقتش بود ۹۱سال کم سنیه

  • مارک
    0

    اصلاحات سیاسی اگر بشود که خوب است، اما بنده با بررسی معادلات منطقه احتمال آشوب و درگیری را در کویت می دهم.

  • عباسی
    0

    رهبر به این میگفتن . خدا رحمتش کنه

  • ایرانی
    0

    خوب یا بد، سیاست مداران قدیمی همیشه وزنه منطقه هستند بعید بنظر می رسه شخص بعدی بتونه در مقابل آمریکا و اسرائیل دوام بیاره

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها