سلاح‌های روسی بر سر مردم قفقاز می ریزد

جنگ ارمنستان و آذربایجان/ توپخانه و تسلیحات زمینی کدام کشور قدرتمندتر است؟

هر چند دو طرف یکدیگر را به بمباران هوایی با

جنگ ارمنستان و آذربایجان/ توپخانه و تسلیحات زمینی کدام کشور قدرتمندتر است؟

به گزارش خبر فوری ، چند روزی هست که درگیری میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه قره‌باغ شدت گرفته است. دو کشور همسایه که تا کنون سابقه چند بار جنگ با یکدیگر را هم دارند، بر سر مسائل این منطقه درگیر شده و آتش به روی هم گشودند.

از نظر بین‌المللی، قره‌باغ به عنوان بخشی از خاک آذربایجان شناخته می‌شود ولی اکثریت ساکنان آن از قومیت ارمنی هستند. از این جهت، درگیری بین ارمنستان و آذربایجان بر سر این منطقه بسیار زیاد است.

در مورد علل و ریشه های تاریخی درگیری در این منطقه می‌توان مقالات بسیاری نوشت. همچنین در مورد توان نظامی دو کشور و نیز احتمال وقوع یک جنگ تمام عیار نیز پیش از این گزارشاتی نوشته شده است( اینجا بخوانید). آنچه کمتر به آن توجه می‌شود و بد نیست به آن پرداخته شود، تسلیحات به کار رفته در این درگیری است.

هر چند دو طرف یکدیگر را به بمباران هوایی با "سوخو روسی" تهدید کرده‌اند اما آنچه تاکنون مشاهده شده صرفا جنگ توپخانه‌ای ارمنستان و آذربایجان علیه یکدیگر بوده است. منطقه قره‌باغ در این چند روز شاهد آتش توپخانه‌های دو طرف بوده که البته همین حملات آسیب زیادی به منطقه و شهروندان زده است.

اما توپخانه‌های زمینی ارتش ارمنستان و آذربایجان بیشتر از چه نوعی هستند؟ شواهد نشان می‌دهد که بیشتر راکت‌ها و توپخانه‌های معمولی و کششی و همچنین خودروهای رزمی دو کشور ساختاری روسی دارند. به هر حال هم ارمنستان و هم آذربایجان پیش از این بخشی از شوروی بوده و مسلم است که ساختار قوای نظامیشان هم تاثیر گرفته از این کشور بوده است.

بد نیست در اینجا به برخی از اصلی‌ترین تسلیحات زمینی و توپخانه ای ارمنستان و آذربایجان اشاره ای داشته باشیم.

تانک‌ها:

به لحاظ کمیت، آذربایجان وضعیت بهتری از ارمنستان دارد و طبق داده‌های ژورنال‌های نظامی، تعداد تانک‌های آذربایجان بیشتر از همسایه اش است.

بیشتر تانک‌های ارمنستان از نوع T-72 ، T-80، T-55، T-90 S هستند. تانک‌های آذربایجان نیز تقریبا از نوع تانک های ارمنستان هستند. البته بیشتر تانک های آذربایجان از نوع T-72 SIM2، T-90، T-55 است. در واقع، تعداد تانک‌های T-72 آذربایجان کمی پیشرفته تر از نوع ارمنی آن هستند. همچنین تعداد این نوع تانک‌ها در آذربایجان بیشتر از کشور همسایه است.

تانک T-72 یک تانک اصلی میدان نبرد است که تولید آن از اوایل دهه 1970 در شوروی آغاز شد. این تانک شباهت‌هایی با تانک قدیمی‌تر اما پیشرفته‌تر T-64 دارد. T-72 پس از تانک دیگر شوروی‌ها؛ T-55 پرتیراژترین تانک تولیدشده پس از جنگ جهانی دوم است و در مجموع بیشتر از 25 هزار دستگاه از آن ساخته شده و کماکان برای مشتریان خارجی تولید می‌شود که توسط ده‌ها کشور مورد استفاده قرار گرفته‌است.

توپخانه(کششی):

تعداد توپخانه های آذربایجان بیشتر از ارمنستان است. توپخانه های ارمنستان بیشتر از نوع 2S3 Akatsiya و 2S1 Gvozdika هستند. از آن طرف، توپخانه های آذربایجان بیشتر از نوع SpGH DANA، 2S1 Gvozdika، T-155 Fırtına، 2S19 Msta و ... است.

مدل توپخانه آذربایجان و ارمنستان مانند تانک‌هایشان "روسی - شوروی" است. توپخانه کششی اصلی و مشترک این دو ارتش 2S1 Gvozdika است. این سلاح متحرک ساخت شوروی است و بر اساس مدل MT-LBu به روز رسانی و ساخته شده است. این سلاح نیز مانند تانک‌های شوروی فوق الذکر جنبه صادراتی داشته و شوروی و سپس روسیه از فروش آن سود زیادی به دست آورده است.

خودرو زره پوش رزمی و نفربر زره پوش:

نفربر زره‌پوش (زرهی) نوعی خودروی زرهی جنگی است که برای حمل و نقل سربازان در میدان جنگ بکار می‌رود. نفربرها معمولاً تنها به مسلسل مسلح هستند؛ اما ممکن است به سلاح‌هایی همانند موشک ضد تانک هدایت‌شونده (ATGM) یا خمپاره‌انداز هم مجهز باشند. در واقع نفربرها برخلاف تانک‌ها و خودروهای جنگی پیاده‌نظام برای جنگ مستقیم طراحی نشده‌اند؛ بلکه برای حمل ایمن نیروهای نظامی به خط مقدم نبرد ساخته شده‌اند و سلاح آن‌ها برای دفاع از خود است.

خودروهای جنگی پیاده‌نظام نوع پیشرفته‌تر و تکامل‌یافته‌تر نفربرهای زرهی هستند که با داشتن زره قوی‌تر و سلاح‌های بیشتر از جمله یک توپ جنگی توانایی بیشتری برای درگیری مستقیم در جنگ و فراهم‌کردن آتش حمایتی برای سربازان دارند.

اصلی ترین نفربرهای زره پوش و خودروهای رزمی ارمنستان از این قرارند: BTR-80، MT-LB، BRDM-2، BMP-2، BMP-1، BTR-60 و...

اصلی ترین نفربرهای زره پوش و خودروهای رزمی آذربایجان نیز از این قبیل اند: Otokar Cobra، MT-LB، BTR-70، BMP-2، BMP-1، BTR-80، BMP-3 و...

اکثر تسلیحات بالا مدل‌های کامل شده نفربرها و خودروهای زرهی شوروی سابق هستند. این تسلیحات به خصوص توسط کشورهای استقلال یافته از شوروی ( ونه حتی خود روسیه) استفاده می‌شوند. از این جهت، حتی اینها نیز جنبه صادراتی دارند.

راکت انداز:

راکت انداز یا توپخانه راکتی ارمنستان و آذربایجان نیز ساختار و فرمت روسی - شوروی دارند. عمده ترین توپخانه های راکتی ارمنستان از این قرار هستند: BM-21 Grad، BM-30 Smerch، BM-27 Uragan، OTR-21 Tochka، SCUD-B، 9K720 Iskander و ...

از طرف دیگر، آذربایجان نیز توپخانه های راکتی مهمی دارد که از این قبیل اند: BM-21 Grad، BM-30 Smerch، LAR-160، Lynx MR، T-122 Sakarya، T-300 Kasırga، TOS-1، OTR-21 Tochka و...

BM-21 Grad اصلی ترین راکت انداز ارتش دو کشور است. این توپخانه راکتی ساخت شوروی است که در دهه 60 ایجاد شد اما در سالهای بعد به تدریج کامل گردید. بیشتر راکت اندازهای ارمنستان و آذربایجان مدل به روز رسانی شده همین BM-21 Grad هستند.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 38
  • بهلول
    0

    میگن سازمان ملل تهدیدشون کرده 99 سال تموم شده ، اگه ادامه بدن جفتشونو دوباره به ایران برمی گردونه . هردوشون به غلط کردن وعذرخواهی افتادن :)

    نظرات شما -
    • حاج محمد
      0

      گلم خوشگلم فداتشم کیشو رفت

    • نیما
      0

      به قیمت دلار 32 نگاه کن بعد کامنت بذار

  • ازاد
    0

    خوب مردک اخرش چی شد

  • محمدی
    0

    میشه سند اتمام ۹۹ سال رو ارایه بدهی؟ طرف به زور نظامی گرفته اجاره که نکرده!

  • ایران سرافراز
    0

    به امید آزاد سازی مناطق رسمی آذربایجان از ارمنستان متجاوز.مردم آذربایجان عمدتا شیعه دوازده امامی و برادران تنی ایرانیان آذری هستند.ارممی ها در طول تاریخ در مناطق آذربایجان ایران و شوروی قتل عامهای زیادی به راه انداختند ،در این نبرد هم ارمنی ها با زور و اشغالگری در سدد گرفتن خاک آذربایجان هستند.

    نظرات شما -
    • محمد
      1

      داداش اینوکه میگی اونطرف با اذریهای باغیرتمون خیلی خیلی....فرق میکنند حالاموقع حرف نیست بماند خیلی حرف هست بماند روسها دراین دوقرن کاری بااونطرفیا کردند بماندبرواول بخون تاکامل مطلع بشی ...فقط دراخریه موردکوچک روبگم دولت اذربایجان درتعهدی که با امریکا گذاشت دردوره بوش پسرقرارشدتامین دخترهای مورد نیازسربازهای امریکادرافغانستان روانجام بده و.... برو پی گیر شو وتحقیق کن مطمینا به خیلی چیزها میرسی بازم ازهمه معذرت میخوام بی ادب نیستم ولی واقعیت رو نمیشه کتمان کرد بازم معذرت1000تا

  • داروغه
    0

    خدایی دارن طرقه بازی میکنن .چهارشنبه سوری ما خفن تره

  • سورنا
    0

    بهتره از الان بگردیم تو ارمنستان یه حرمی،امامزاده ای،چیزی پیدا کنیم شاید اگ جنگ ادامه پیدا کنه نیاز باشه نیرو بفرسیم اونجا هم بهونه اعزام نیرو داشته باشیم هم واس نامگذاری نیروهای ارسالی بدرد میخوره خارج از،بحث البته امریکا امروز فرداس ک متلاشی بشه همشون تابعیت ایرانی درخواست بدن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      خجالت نمی کشی! اگه مدافعان حرم نبودند که الان تکفیری ها با کله ات فوتبال بازی می کردن!

  • مسلم فتحی
    0

    اونی که میگی دارن ترقه‌بازی میکنن توی قره‌باغ هم آذری‌ها هستن هم ارمنی‌ها نمیتونن درست و حسابی جنگ کنن چون یه منطقه ای هست که از شهروندان دوکشور اونجا هستن من خودم ساکن تهران هستم جنگ که شروع شد اومدم شهرستان پارس‌آباد به مادرم سربزنم نترسه و اینا الان دیدین صدای‌رعدوبرق چجوریه توو خونه نشستیم انگار صبح تا شب رعدوبرق میزنه همینجوری صداش میاد

  • ا-پ
    0

    هنگامه فترت و احتضار اتحاد جماهير شوروي، در سال 1988 ارمنيان خواستار استقلال شدند که توسط ارتش جمهوري آذربايجان به رهبري حيدرعلي اف طي 3 سال به شدت سرکوب و قتل عام گرديدند. در واکنش به قتل عام مورد اشاره، نظاميان ارمنستان براي دفاع از ارمنيان وارد عمل شده و در طي يک جنگ 3 ساله (1991 - 1994 ) مناطق قره باغ ( که عمدتا ارمني نشين اند) را به تصرف در آوردند و جمهوري" آرتساخ " (وابسته به ارمنستان ) از دل آن جنگ متولد شد. اکنون کينه هاي قديمي و معضلات داخلي الهام علي اف رئيس جمهور آذربايجان باهم ترکيب شده و او را برآن داشته تا با بهره گيري از تفکرات نوعثماني گري اردوغان و کمکهاي او قره باغ را بازپس گيرد. در اين خصوص ذکر چند نکته ضروري ست: جمهوري آذربايجان متحد غرب و رژيم صهيونيستي بوده و حتي خاکش را در اختيار نيروهاي اسرائيلي قرار داده و ادعاهاي ارضي نسبت به خاک آذربايجان ايران دارد و مناطق قره باغ به نوعي حائل بين جمهوري آذربايجان و ايران است که اگر به تصرف نيروهاي علي اف و تروريست هاي اعزامي اردوغان درآيد، خطر جدي در بُعد امنيت ملي و تماميت ارضي براي ايران ايجاد خواهد شد‌‌. از اين جهت که گام بعدي اردوغان و علي اف اتصال زميني نخجوان به جمهوري آذربايجان خواهد بود و دست ترکيه را براي رسيدن به قفقاز و درياي خزر و استفاده از منابع آن بازخواهد کرد. ارمنستان متحد روسيه، ايران و ساير کشورهاي مخالف ايالات متحده بوده و اخيرا نيز در رزمايش قفقاز 2020 با کشورهاي شرقي به تمرين نظامي در سطح منطقه اي پرداخت‌. درواقع ميتوان گفت نزاع بين آذربايجان و ارمنستان از سطح 2 دولت فراتر رفته و رنگ بوي زورآزمايي قدرت هاي منطقه اي به خود گرفته. حدود 4000 تروريست تکفيري طي روزهاي گذشته از شمال سوريه به مناطق درگير اعزام شده اند. حضور اين افراد که کينه تاريخي از جمهوري اسلامي به علت نبرد با تروريسم در سوريه دارند، در مجاورت مرزهاي ايران تهديدي آشکار بوده و به نظر مي رسد دستگاه ديپلماسي بايد موضعي قاطع در خصوص آن اتخاذ نمايد و نهادهاي نظامي ايران نيز نبايد در اين جنگ موضع بي طرفانه داشته باشند‌ چرا که مسئولان رسمي ترکيه و آذربايجان علنا بر جدا سازي استان هاي آذري زبان از ايران تاکيد مي ورزند. در نهايت بايد گفت اعتقادات و رويکردهاي سران جمهوري لائيک آذربايجان‌، هيچ نسبتي با آذري زبان ها در آن کشور و ايران ندارد و حتي اکثريت شهروندان شيعه جمهوري باکو نيز توسط دولت الهام علي اف به علت اعتقادات مذهبي شان به شدت سرکوب شده و منکوب مي گردند و اين گمان که دفاع از آذربايجان در اين نبرد حمايت از مسلمان و دارالاسلام در برابر غير مسلمان و دارالکفر است، گماني باطل و انگاره اي ناقص خواهد بود. عليرضا تقوي نيا

  • رضا
    1

    باسلام اگر طبق قوانین بین المللی قره باغ جزو خاک آذربایجان هست به حق بایستی به خاک این کشور برگردد همچنان که ما راضی نمیشیم یک وجب از خاک مان به کشور دیگری الحاق شود پس بایستی شرعا وعرفا نیز از حق دفاع کنیم متاسفانه وبراساس شنیده ها دولتمردان ما از ارمنستان حمایت میکنن اما اگر طبق قانون بین الملل خاک آذربایجان محسوب میشه پس چطور مسلمانی هستیم که از حق دفاع نمیکنیم اگر چنین باشد باعث تاسف هست .

    نظرات شما -
    • محسن
      1

      سلام برادر عزیز زیاد جوش نزنید واسه اذربایجان . قره باغ چه دست اذربایجان باشه چه ارمنستان هردوتاشون خاک ایران هستند و بالاخره به خاک ایران ملحق خواهند شد چه بخواهند چه نخواهند فقط اشتباه کردیم که اونهارو به رسمیت شمردیم . بهرحال دیر نشده اخرش مال خودمون هستند

  • علی
    0

    امروز سازمان ملل به آذربایجان و ارمنستان هشدار داد در صورت ادامه جنگ هر دو کشور را دوباره به ایران پس می دهد میگن از صبح هردوتا کشور ۱۰۰ بار از هم عذرخواهی کردن

  • فریبرز مددجو
    0

    اراض که متعلق به آذربایجان هست اما امیدوارم جنگ از دامان هر مرز و بومی دور باشد که هرجا جنگ باشد خرابی و غم دامنگیر میشود .

  • کیوان
    0

    فکر کنم خوشی زده زیر دلشون تو این اوضا کرونا جنگتون چیه مثل بچه آدم بشینید حرف بزنید مزاکره کنید با هم به توافق برسید دولتها مشکل دارن مردم بدبختا گرفتار میکنن کاشکی یک قانونی میزاشتن که دولتهایی که با هم مشکل دارن خودشون حاکمان با هم برن تو میدون حالا یا کشتی بگیرن یا کشتی کج یا یک دل سیر همدیگه را بزنن تا جونشون در بیاد دیگه هوس جنگ نکنن والا

  • رضا سلیمانی
    0

    سرسپردگان کمونیزم بین الملل با نقاب اسلام گرایی و شیعه گری، هر کجا که ارباب بزرگ ، پوتین آدمکش، صلاح بداند، با دور افکندن نقاب دروغینشان، بی تحاشی در کنار قاتلان مسلمین و شیعیان قرار گرفته و همراه نیروهای تحت امر کرملین، ابایی از آلوده کردن دستشان در خون مسلمانان نشان نمیدهند. مردم جمهوری آذربایجان به رغم دویست سال تسلط روسها و کمونیزم دین ستیز روسی، هنوز پایبند اسلام و تشیع هستند؛ نام اغلب آنان، علی، حسن، حسین، عباس، ابوالفضل، اکبر و قاسم و زهرا و زینب و... است و ارادتشان نسبت به اهل بیت(ع) قویا"پا برجاست. متجاوزین ارمنی بدون اینکه به نوع حکومت مستقر در باکو توجه کنند، به خانه و سرزمین همین شیعیان مستضعف و بی پناه یورش برده و اشغالش کرده اند. بر اثر هجوم ناجوانمردانه ارامنه که تحت حمایت کامل روسیه صورت گرفته، دهها هزار نفر از شیعیان قره باغ و نواحی اطراف آن جان باخته اند و صدها هزار خانوارشان آواره و بی خانمان شده اند. با این اوصاف خیلی جالب است که عده ای دلباخته و سرسپرده روسیه، با نقاب مبارزه با استکبار امریکا!!!! و رقابت با سیاستهای عثمانی گرایانه اردوغان، به سیاست منافقانه و سرتاپا خیانت آمیزِ حمایت از داشناکهای متجاوز ارمنی صحه گذاشته و این سیاستها را در راستای امنیت ملی ایران و ایرانی قلمداد میکنند. مشارکت مستقیم یا غیر مستقیم در نسل کشی ارامنه بر علیه مردم ایرانی نژاد و شیعه مذهب قره باغ و نواحی اطراف آن، تامین امنیت ملی است ؟؟؟!!!! اگر حمایت ترکیه از مردم قره باغ و جانبداری از دفاع کاملا مشروع آذربایجان در برابر متجاوزین ارمنی، تهدید امنیت ملی ایران است؛ آیا حمایت همه جانبه رژیم اردوغان از غزه و حماس هم ضربه به امنیت ملی ما محسوب میشود؟؟؟ به کسانی مثل آقای تقوی که برای داشناکهای ارمنی، به بهانه اسلامخواهی و وطن دوستی، یقه چاک میکنند، میگویم: واقعا دیگر بس کنید، مزدوری و سینه زنی در اردوگاه کمونیزم بین الملل به هیچوجه پناهگاه امنی برای شما و بزرگتران شما فراهم نمیکند. به تار عنکبوت دست یازیده اید که بمانید ؛ غافل از آنچه سست ترین بنیادها همانا تار عنکبوت است.

    نظرات شما -
    • م
      0

      به این قسمت توجه کنید :(در نهايت بايد گفت اعتقادات و رويکردهاي سران جمهوري لائيک آذربايجان‌، هيچ نسبتي با آذري زبان ها در آن کشور و ايران ندارد و حتي اکثريت شهروندان شيعه جمهوري باکو نيز توسط دولت الهام علي اف به علت اعتقادات مذهبي شان به شدت سرکوب شده و منکوب مي گردند و اين گمان که دفاع از آذربايجان در اين نبرد حمايت از مسلمان و دارالاسلام در برابر غير مسلمان و دارالکفر است، گماني باطل و انگاره اي ناقص خواهد بود.)) موضع ایران فقط و فقط باید بی طرفانه باشد و پافشاری برای حل مسئله بصورت مذاکره ,

    • نقی
      0

      نباید به دلیل اینکه ترک ها مسلمان و شیعه هستند حق را زیر پا گذاشت. انسانیت و حق بالاتر از مذهب و دین است.

    • ماد
      0

      یعنی با این احتساب که شما گفتید میشه به بهانه اسلام چون اسم اکثریت علی فاطمه و زینب هست یزنند همه ارمنی ها رو بکشند دوباره قتل عامشون کنند چون دست برترند !!! به عینه ارمنی ها و مسلمونایی دیدم که خیلی از ارامنه مرد تر و سالم تر از مسلمونای بنام محمد علی زینب هستند! به چیزی که اعتقاد دارند روش می ایستند احتکار و دزدی و نژادپرستی نمیکنند !

  • آزربایجان
    0

    چقدر سیستماتیک دروغ میگن این جراید به اصطلاح بی طرف، میگه قره باغ جزو اراضی آزربایجان هست ولی اکثر ساکنین ارمنین. آقای به اصطلاح رسانه فاجعه خوجالی را چرا نمیگین چه جنایاتی ارمنیها کردن بیش از یک میلیون آذربایجانی بالاجبار از این مناطق کوچانده و آواره کردن بعد جایگزین کردن با ارمنیها.. همین الان اکثر اسامی شهر ها ودهات اونجا آزربایجانیه. من میدونم از کجا میسوزین ولی انشاءالله بحق ارباب حسین این اراضی دیر یا زود آزاد خواهد و رسوا خواهید شد. کسی که با ظالم در حرف و عمل شریک باشه در گناه اون هم شریکه. حداقل از جمعیت میلیونیه ترکهایه ایران خجالت بکشید... مرگ بر منافق

    نظرات شما -
    • م
      0

      تو اذر بایجانی نیستی بیخود بحث هموطنامون و باهم اختلاط نکن موضوع صحبت ما بیرون مرزهاست

    • هادی
      0

      دوست عزیزیکه میگی حرف از بیرون مرزه محض اطلاع بگم که جمهوری آذربایجان مال ایران هست ارمنستان هم مال ایران هست طبق عهد اخوت تزار روس سرزمینهای اشغالی ازجمله آذربایجان و ارمنستان به کشور ایران پس داده شده ولی سران بی عرضه زمان پهلوی سند الحاق این دو پاره تن ایران را امضا نکردند!! در ضمن اگر شما مسلمان هستی باید از دیدن مسجدهای قره باغ اشغالی که توسط ارمنستانیها به طویله نگهداری خوک تبدیل شده باید دق کنی این یک واقعیت هست و بنا بفرموده مقام معظم رهبری قره باغ متعلق به مسلمین هست وخاک اسلام هست!!

  • اصغر
    0

    مسلمان ها همیشه در تاریخ روحیه تجاوز و جنگ داشتند. از زمانی که عمر به ایران حمله کرد و خدا می داند چقدر ایرانی را به خاک و خون کشید تا حمله مسلمانان به اسپانیا و هزار مورد دیگر. الان هم آذربایجان. همیشه هم گفتند مسلمانان جنگ طلب نیستند.

    نظرات شما -
    • امیر مهدی موسوی
      0

      اها اونموقع بابا اروپاتون اسکندرش کشتار نکرد؟

    • احمد
      0

      تو بخواب عزیزم

  • س
    0

    جناب ا . پ اینکه میگی سال ۱۹۸۸حیدر علیف ارمنی‌ها رو قتل عام کرد کاملا در اشتباهی چون اصلا ایشون در آذربایجان سمتی نداشت. اون زمان علیف عضو حزب کمونیست شوروی سابق و شاغل در کا ک ب یا همون اداره اطلاعات مرکزی شوروی بود .ولی یه چیزی از قلم انداختی یا نخواستی بگی من عرض میکنم همینکه کشورهای اتحاد جماهیر شوروی استقلال یافتن ارمنستان بلافاصله به قره باغ یورش برد و فاجعه ای تلخ بوجود آورد.که به فاجعه خوجالی معروف است از بچه های ۳ .۴ ساله گرفته تا زنها و پیرمردها رو با قساوت تمام قتل عام کردن . حالا تو بقیه تحلیلتون هم اشتباه محاسباتی دارید بماند

  • بابک خرمدین
    0

    آذربایجان پیروز خواهد شد چون قره باغ از نامش معلوم هست که آ ذری اسم دارد....یاشارسون اذربایجان

  • بنده خدا
    0

    ما به هر دو کشور هشدار میدهیم اگر به جنگ واشغالگری خاتمه ندهند دکتر حسن روحانی رو میفرستیم بیاد رییس‌جمهورشون بشه حالا خود دانید مطمينم اگر تو جنگ هم نمرده باشید حسن روحانی از گشنگی همتون رو میکشه..خخخخخخ

  • کاظم
    0

    امیدوارم مردم کمتر آسیب ببینند لعنت به جنگ

  • اب روان
    0

    یک بار لعنت بر خائنین غیر همزبان.هزاران بار لعنت بر خائنین همزبان برادر فروش..که از آنها هزاران بار بیشتر ضربه خورده ایم.لعنت برسیاست کثیفی که حاکم شده است و مغزها را زنگ زده کرده و برادریمان را مشکک کرده.درود بر انسانیت.درود بر مردمان غیور و بزرگ بابک

  • عاشق ایران و ایرانی
    0

    چرا مغرضانه می‌گویید ساکنان قره باغ ارامنه هستند،؟؟؟؟ ساکنان قره باغ شیعیان ترکی هستند که با آواره شدن از خانه هایشان قره باغ الان افتاده دست ارامنه. اکثر مردمان سرزمین های اشغالی فلسطین یهودی هستند آیا این دلیل بر حاکمیت اسرائیل بر فلسطین است؟؟؟؟ خیر چونکه اسرائیل با آواره کردن مسلمانان صاحب فلسطین شده و زمینه سکونت یهودیان در فلسطین رو به وجود آورده

  • حامد
    0

    بعضیا میگن باید مذاکره کنن من از اون بعضیا سوال میکنم که آیا وقتی عراق خرمشهر رو اشغال کرد رفتین با عراق مذاکره کردین؟؟؟؟ نه نکردین چون خرمشهر خاک ایرانه قاراباغ هم خاک لاینفک تورکهای آذربایجان هستش وقتی ارمنی ها با تمام جنایات و وحشی گریهاشون شیعیان تورک رو به شهادت رسوندن و خاکشونو اشغال کردن،دیگه مذاکره برای چیه دقیقا؟!؟!؟!؟ فقط جنگ وسلام

    نظرات شما -
    • امیر مهدی موسوی
      0

      خوب تو چرا داری یقه پاره میکنی چه ربطی به تو داره ؟

  • ایمان
    0

    هر دو‌ از ایران قویتر هستن ک چپو راس موشکاشون تو خاک ما فرود میاد و یه بچه هم زخمی شده ولی صدامون در نمیاد،جای اینک بیفتن دنبال برگردوندن این دو کشور تازه میخان اشتیشون بدن و عذر خاهیم بکنن،البته همون بهتر ک نیان مث ماها بدبخت بشن

  • اتابک
    0

    بعضی از ضد تورکا میگن به ازربایجان جنوبی ربط نداره درگیری جمهوری ازربایجان.عزیز پس به کی ربط داره ما خوده ازربایجانیم

  • سعید
    0

    اونایی که ناراحتن که چرا ارمنستان و آذربایجان مال ایران هستن و باید به ایران برگردن باید بگم همون بهتر که مستقل باشن و هرگز متعلق به ایران نشن اینطوری خوشبخت ترن مگه اینهمه شهر و استان تو ایران هست تو این چهل سال چکار کردن سیستان و بلوچستان کردستان خوزستان کرمانشاه و خیلی از شهرها نه آب لوله کشی نه مدرسه نه پل رودخونه نه امکانات اگر برگردن اونم کشوری که رو گنج خوابیده هر روز فقیر و فقیرتر میشدن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها