مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خبر داد

افزایش ۱۰ درصدی تنوع زیستی در تالاب‌های خوزستان

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از افزایش بیش از ۱۰ درصدی جمعیت حیات وحش و تنوع زیستی در تالاب‌های استان با تامین حق‌آبه تالاب‌ها خبر داد.

افزایش ۱۰ درصدی تنوع زیستی در تالاب‌های خوزستان

محمدجواد اشرفی با بیان این مطلب گفت: وضعیت تالاب‌های استان و نقش کارکردی آن‌ها در معیشت و اقتصاد تالاب‌نشینان و البته محیط زیست، حیات پرندگان، آبزیان و جاندارانی که زندگی‌شان به زنده ماندن تالاب‌ها وابسته است، بسیار با اهمیت است.

به گزارش خبر فوری به نقل از اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان، وی ادامه داد: تالاب‌های خوزستان از جاذبه‌های گردشگری فوق‌العاده‌اند و از محیط زیست منحصر به فرد برخوردار هستند. علی‌رغم وجود مناطق مختلف دیدنی، تاریخی و طبیعی در این استان، بسیاری از نقاط آن از جمله تالاب‌ها برای عده‌ای ناشناخته هستند.

اشرفی بیان کرد: در هورهای خوزستان شاهد مجموعه‌ای از آب، انواع پرندگان مهاجر و کمیاب، گیاهان بومی رشدیافته از دل هورها و حیات مردم تالاب‌نشین و نیازشان به تنوع زیستی تالاب‌ها هستیم.

وی درخصوص میزان آب در تالاب‌های استان خوزستان گفت: میزان آبگیری تالاب‌ها تا به امروز بر اساس تصاویر ماهواره‌ای، در تالاب هورالعظیم ۷۳ درصد، تالاب شادگان ۷۰ درصد، بامدژ ۸۵ درصد و میانگران ۵۵ درصد برآورد شده است. ‏ ‏

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: شرایط فعلی این تالاب‌ها در مقایسه با سال‌های گذشته در فصل بسیار گرم تابستان، امسال با اجرای برنامه‌های مدیریتی آب باعث شده بسیاری از قسمت‌ها که سال‌های قبل، خشک و به کانون‌های گرد و غبار در استان تبدیل شده بودند، آبگیری و کانون‌های گرد و غبار در این قسمت‌ها مهار شود.

وی بیان کرد: حجم آب تامین‌شده برای تالاب‌ها امسال بیش از حد مطلوب است و امسال جزو سال‌های استثنایی است. برای فصل تابستان حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب حق‌آبه برای هورالعظیم در نظر گرفته شده بود که تنها در ماه‌های تیر و مرداد، ۲۶۷ میلیون مترمکعب از آن به عنوان حق‌آبه تالاب هورالعظیم از سد کرخه رهاسازی شده است.

اشرفی گفت: امسال بعد از سال گذشته که حوضه کرخه با سیل بی‌سابقه مواجه بود، از نظر آبی در شرایط بسیار خوبی قرار داشته به طوری که برای ماه‌های تیر و مرداد یک میلیارد مترمکعب آب از سد کرخه رهاسازی شده که این مقدار خروجی کم‌سابقه بوده و احتمال تکرار آن در سال‌های آینده بسیار کم است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در خصوص تنوع زیستی و پرندگان تالاب‌های استان نیز گفت: با توجه به تامین حق‌آبه تالاب‌ها، شاهد افزایش بیش از ۱۰ درصدی جمعیت حیات وحش و تنوع زیستی به تالاب‌های استان خوزستان هستیم و در سال جاری گونه کمیاب "اردک دم دراز" برای نخستین بار در تالاب هورالعظیم مشاهده و ثبت شده است.

وی افزود: اولین گزارش مستند جوجه‌آوری و زادآوری پرنده "باکلان مارگردن" و زادآوری "اکراس آفریقایی" گونه‌های کمیاب خاورمیانه نیز در تالاب هورالعظیم مشاهده و ثبت شده‌اند.

اشرفی بیان کرد: مشاهده گونه‌های جدید در تالاب، نشانه تنوع زیستی بالا و شرایط مطلوب آن‌ها است زیرا مشخص می‌کند که انواع پرندگان، آن تالاب را به عنوان زیستگاه انتخاب کرده‌اند.

وی افزود: با ثبت این گونه‌ها تعداد گونه‌های پرندگان خوزستان به ۳۸۰ گونه رسید. استان خوزستان با دارا بودن بیشترین تعداد گونه‌های پرندگان، در صدر تنوع زیستی پرندگان ایران قرار دارد و تالاب‌های خوزستان، جزو مهمترین تالاب‌ها و زیستگاه‌های پرندگان در جهان محسوب می‌شوند و اهمیت جهانی فراوانی دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: تالاب‌های خوزستان گنجینه تنوع زیستی پرندگان خوزستان و ایران هستند و برخی گونه‌های بسیار کمیاب خاورمیانه مانند سسک نیزار خوزی، غول حواصیل، باکلان مارگردن و اکراس آفریقایی را در خود جای داده است. حفاظت از این گنجینه زیستی و تامین حق‌آبه منظم سالیانه و جلوگیری از تخریب زیستگاه و شکار، مهم‌ترین اقدامات حفاظتی برای این مناطق مهم زیستی هستند.

منبع: ایسنا

74

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها