در گفت و گو با خبرفوری مطرح شد

چرا همه نهادها به دنبال تاسیس بانک هستند؟/ مصباحی‎مقدم: نظام بهره سیستم بانکی ما را فلج کرده است

رئیس اسبق کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: نظام بهره سبب شده است تا سیستم بانکی در کشورمان دچار مشکل شود.

چرا همه نهادها به دنبال تاسیس بانک هستند؟/ مصباحی‎مقدم: نظام بهره سیستم بانکی ما را فلج کرده است

به گزارش خبرنگار اقتصادی سایت خبر فوری این روزها معضل موسسات مالی و بانکی غیرمجاز مشکلات و مسائل مختلفی را برای کشورمان ایجاد کرده است روندی که سبب شده تا سران قوا نیز در نشست‎های مشترک خود به این موضوع بپردازند و در جهت حل مشکلات مردم چاره‎ اساسی را اتخاذ کنند.

اینکه چه کسانی و یا کدام دولت در ایجاد و اعطای مجوز موسسات مالی و پولی نقش داشته است امری بدون شک مهم است اما در مقطعی فعلی آنچه بیش از پیش دارای اهمیت است توجه به وضعیت نظام بانکی کشورمان است که متاسفانه از یک ساختار ضعیف برخوردار است از این رو با حجت‎الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم رئیس سابق کمیسیون اقتصادی مجلس و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت و گوی کوتاهی را درباره وضعیت فعلی نظام بانکی کشورمان انجام دادیم.

متن این گفت و گو به شرح زیر است:

خبر فوری : امروز نقدهای جدی به نظام بانکداری از سوی مراجع تقلید و صاحبان اقتصاد وجود دارد به نظرشما راه‎حل مقابله با وضعیت فعلی بانک‎ها و موسسات مالی غیرمجاز چیست؟

مصباحی‎مقدم: بنده در یک تحقیق ده چالش را درباره نظام بانکی ارائه کردم و در جمع‎بندی نهایی به این نتیجه دست پیدا کردم که مهم‎ترین چالش نظام بانکی ما بهره پولی است.

با تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا ما باید بهره را به طورکلی کنار می‎گذاشتیم اما متاسفانه بهره همچنان وجود دارد و در ادبیات بانکی ما کلمه بهره به کار گرفته می‎شود در حالی که پول نباید سود کند و آنچه باید سود کند سرمایه است و سرمایه در تولید و تجارت و بازار خدمات نهفته است.

آنچه امروز در سیستم بانکی ما رخ می‎دهد کارکرد پول و بهره پول است و کسانی که سپرده‎گذاری می‎کنند بانک براساس مبلغ به آنها سود پول می‏دهد و کسانی هم که از بانک تقاضای تسهیلات می‏کنند بانک براساس مبلغ و مدت از آنها سود می‏گیرد و این روند کلیدی‏ترین مشکل سیستم بانکی ماست و تا زمانی که این مسئله حل نشود خیلی از مسائل دیگر غیرقابل حل باقی خواهد ماند.

مسئله سود پول برای بانک‎ها هزینه‎آور است چرا که این سود پول به قیمت وهزینه پول تبدیل می‏شود و هر مقدار قیمت این پول افزایش پیدا کند هزینه وام بالا می‏رود و تبعا این به زیان تولید ملی ماست.

تولیدملی ما به شدت در حال رکود است ولی سیستم بانکی ما توانسته است مشتریان خود را جذب کند و بسیاری از تولیدکنندگان ما تولید را قطع کرده و پول‎های خود را در بانک گذاشتند روندی که قطعا به ضرر اقتصاد ماست و سبب شده تا تعداد بانک‎ها و موسسات مالی مجاز و غیرمجاز افزایش پیدا کند.

علت اینکه همه نهادها می‌خواهند بانک داشته باشند این است که پول سود می‎کند و سود خوبی هم دارد و بهتر از تولید است و ما باید این مشکل را حل کنیم.

نکته دیگر این است که سیستم بانکی ما در اثر بنگاه‎داری دچار یک ناکارآمدی جدی شده است به گونه‎ای که 50 درصد از منابع مالی مالی ما در بنگاه‏های بانک‏هاست و سبب شده است تا قدرت وام‎دهی بانک‏ها کاهش پیدا کند.

اینکه تعداد شعبات بانک‎ها افزایش پیدا کرده و ما در هر کوچه و خیابانی بانک داریم قابل تامل است چرا که سرانه بانک در ایران به جز موسسات قرض‎الحسنه به ازای 3600 نفر یک شعبه است ولی تعداد بانک‎های ما خیلی بالاست و این در دنیا بینظر است ولی بی‏معناست.

من معتقدم چالش‎های نظام بانکی در کشورما بسیار زیادست که یکی از آنها بالا بودن نرخ بهره است ویکی هم این است که بدهکاران سیستم بانکی در اثر تحریم‎ها قدرت پرداخت وام‎ها را نداشتند و موضوع معوقات ایجاد شد.

در حال حاضر دولت بالای 100 هزار میلیاردتومان به بانک مرکزی بدهکار است و این امر شوخی نیست و باید به جدیت به آن پرداخته شود.

در حال حاضر طرح اصلاح نظام بانکی که در مجلس نهم مطرح بود در مجلس دهم در حال پیگیری است که امیدوارم شاهد عملیاتی شدن آن باشیم.

خبر فوری : آیا امکان حذف بهره از نظام بانکی کشورمان وجود دارد؟

مصباحی مقدم: صدردصد این اتفاقی است که در دنیای بانکداری اسلامی و غیراسلامی که گیشه اسلامی دارند رخ داده است و بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای عربی سیستم بهره در آنها وجود ندارد.

ما باید از سیستم بانکداری در کشورهای عربستان، بحرین، اردن، سودان و بسیاری از کشورهای دیگر استفاده کنیم.

خبر فوری : ممنون از وقتی که در اختیار ما قرار دادید.

مصباحی‎مقدم: ممنون از شما.

28

حجم ویدیو: 23.56M | مدت زمان ویدیو: 00:07:42 | دانلود ویدیو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • بهزاد
    0

    الحق که فرمایش حضرتعالی صحیح و به جاست .واقعا ربا خواری یک بدعت خانمانسوز و بر هم زننده و باعث و بانی بدبختی و فلاکت مردم است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها