نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶:

مردم ایران می‌پرسند چرا ما مثلاً نباید مثل ملت امارات، ترکیه و قطر زندگی کنیم؟/ کی نظر ما را خواستید که می‌خواهیم با امپریالیسم بجنگیم؟!

یک وزیر اسبق می‌گوید: مردم می‌پرسند چرا ما نباید مثل ملت امارات و قطر ... زندگی کنیم؟ می‌گویند چون می‌خواهیم در برابر امپریالیسم مقاومت کنیم و آمریکا با ما بد است. مردم می‌پرسند برای این سیاست کجا نظر ما را پرسیدید؟

مردم ایران می‌پرسند چرا ما مثلاً نباید مثل ملت امارات، ترکیه و قطر زندگی کنیم؟/ کی نظر ما را خواستید که می‌خواهیم با امپریالیسم بجنگیم؟!

متن مصاحبه با سید مصطفی هاشمی طبا از مدیران با سابقه کشور که در انتخابات ریاست جمهوری 96 هم نامزد بود، را بخوانید:

در قبال اعتراضات اخیر خیلی از ناظران معتقدند که محدود کردن زمینه‌های این اتفاقات به مسائل امنیتی تصمیم اشتباهی است و اصل ماجرا یک زمینه اجتماعی و اقتصادی است که وجود داشته و باعث بروز مشکل شده. شما در خصوص این دو زاویه چه نظری دارید؟

من واقعاً معتقدم اعتراضات اخیر عملاً تبدیل به آشوب شد و راهی نداریم جز اینکه از آن با لفظ اغتشاش نام ببریم. من شخصاً برای آتش زدن بانک و اتوبوس و غارت اموال مردم نامی جز اغتشاش نمی‌شناسم. بنابراین هم معتقدم بخشی از رفتار ما در این زمینه باید برخورد سخت با این اتفاقات باشد. همان‌طور که معتقدم دخالت بیگانگان و دشمنان در این ماجرا هم داستان‌سرایی نیست و واقعیت دارد. در هر جای دنیا این دست اتفاقات بیفتد، برخورد هر حاکمیتی با آن برخورد سخت و احتمالاً خشن است. این یک موضوع است که باید به آن توجه داشت. اما این فقط درباره همین بازه وقوع اعتراضات میدانی صدق می‌کند. یعنی اگر بخواهیم به قبل از آن برگردیم و ماجرا را عمیق‌تر ببینیم باید به مسائل دیگری دقت کنیم. من تقریباً هر هفته یک مقاله یا یادداشت یا مصاحبه دارم و درباره مسائل مختلف کشور نظر می‌دهم و نقد می‌کنم. آدمی هم هستم که کسی نمی‌تواند بگوید شناخت ندارم یا بی‌تجربه هستم یا بدون مبنا حرف می‌زنم. سال‌ها هم در کشور تجربه اجرایی داشتم اما دریغ از اینکه یک بار یک نفر بگوید حرف شما چیست؟ نقدتان چیست؟ راهکارتان چیست؟ یعنی اصلاً کسی نیست که در سیستم حرف ما را ببیند و بشنود که بخواهد بعدش این سؤال‌ها را بپرسد. بله من هم معتقدم نمی‌شود کسانی که تخریب می‌کنند را نوازش کرد و در میانه آشوب گفت که باید با اینها گفت‌و‌گو شود. اما سؤال این است که چرا یک جامعه به اینجا می‌رسد؟ من به واقع معتقدم مهم‌ترین کاری که نه تنها مجموعه حاکمیت، بلکه روشنفکران و دانشگاهیان و صاحبنظران ما در لحظه اول بعد از جمع شدن آشوب‌های میدانی دارند، طرح همین سؤال و پیدا کردن پاسخ برای آن است.

اتفاقاً بحث اصلی ما هم همین است. اینکه باید این اتفاقات و زمینه آنها و همین‌طور چشم‌انداز پیش روی کشور از این منظر را چگونه دید و تحلیل کرد. شما شخصاً در این رابطه فکر می‌کنید زاویه درست نگاه چیست؟

زاویه درست این است که نه ما مسائل امنیتی را نادیده بگیریم و نه زمینه‌های اجتماعی آن را. نمی‌توانیم بحث شرارت‌ها و هدایت این اتفاقات را نبینیم. اما بخش دیگر هم این است که بالاخره نقشه راه ما در این کشور چیست؟ می‌خواهیم چه کنیم؟ می‌خواهیم در سیاست خارجی چه کنیم؟ قرار است چطور اقتصادی داشته باشیم؟ قرار است نظام اجتماعی ما چطور باشد و از این دست سؤالات. خب تکلیف ما در هیچ‌کدام اینها در سطح حاکمیتی مشخص نیست. این یک مشکل است. مشکل بعدی هم این است که پروسه مشخص کردن تکلیف این مسائل را از فرآیندهای اجتماعی جدا کرده‌ایم یا بین آن فاصله انداخته‌ایم. یعنی ما یک سری گروه‌هایی داریم که در بالادست سیاست با هم درگیر هستند که حرف خودشان را برای تعیین تکلیف مسائل کشور به کرسی بنشانند و به توافق هم نمی‌رسند. بعد مردم هم در این روند کنار گذاشته شده‌اند. یعنی نه خودشان می‌توانند با هم توافق کنند و نه اجازه می‌دهند برای این توافق، داوری نهایی مردم تعیین تکلیف کند. همین هم هست که در 40 سال گذشته وعده های محقق نشده زیادی داریم.

نمی‌توانیم چشم‌انداز ژاپن و کره را به مردم بدهیم اما در کوچکترین ارتباط بانکی و مالی مشکل داشته باشیم. حداقل در این زمینه باید صادق باشیم. بیاییم به مردم بگوییم با این سیاست خارجی، با این مسیر و با این تصمیمات، زندگی شما این طور می‌شود و فلان طور دیگر نمی‌توانید زندگی کنید

شما انباشت وعده‌های محقق نشده این چهل سال را در حوزه‌های مختلف ببینید. مثلاً در چشم‌انداز توسعه بیست ساله قرار بود کجا باشیم و الان کجا هستیم؟ مضاف بر اینکه در رقابت‌ها و دعواهای سیاسی مدام همه طرف‌ها توقعات و مطالبات مردم را هم بالا می‌برند. خب با کدام توان این مطالبات را بالا می‌برند؟ بنابراین نه نقشه راه تعریف شده و مناسبی داریم و نه سیاست‌ورزی منطبق با شرایط. مثلاً ما وقتی مشکلات خارجی بزرگی داریم باید این را به مردم بگوییم. اینها حساب و کتاب است؛ توسعه کشور نیاز به اشتغالزایی دارد، اشتغالزایی نیاز به سرمایه‌گذاری دارد و این سرمایه برای اینکه گره مملکت باز شود در داخل کشور نیست و باید از خارج بیاوریم. خب ما وقتی به مشکل خارجی برخورد می‌کنیم معنایش این است که سرمایه‌گذاری به بن‌بست می‌خورد و این مستقیم روی سفره مردم تأثیر می‌گذارد. حتی اگر بپذیریم که مردم هم با رویکردهای حاکمیت در حوزه سیاست خارجی همراه هستند، در این شرایط الگوی توسعه و مدیریت و زیست ما نمی‌تواند مثل شرایط عادی باشد. نمی‌توانیم چشم‌انداز ژاپن و کره را به مردم بدهیم اما در کوچکترین ارتباط بانکی و مالی مشکل داشته باشیم. حداقل در این زمینه باید صادق باشیم. بیاییم به مردم بگوییم با این سیاست خارجی، با این مسیر و با این تصمیمات، زندگی شما این طور می‌شود و فلان طور دیگر نمی‌توانید زندگی کنید. باید بگوییم در این شرایط دیگر نمی‌شود مثل بچه حاجی زندگی کرد. این تازه در شرایطی است که بپذیریم نیاز نیست برای اتخاذ این سیاست‌ها از مردم کسب اجازه کرد. بنابراین من اینجا دو تا مشکل می‌بینم. اول اینکه برای تصمیم‌گیری‌ها مردم نقش مستقیم و حداقل تأثیرگذاری ندارند و بعد هم وقتی تصمیمی‌ گرفته شد باز رفتار سیاسی نخبگان و گروه‌های حاضر در قدرت منطبق با آن شرایط نیست. ما تصمیماتی گرفته‌ایم که جامعه در اثر آن فقیرتر شده و چشم‌انداز آینده‌اش هم این است که باز این مسیر ادامه دارد. خب از این جامعه چه توقعی باید داشته باشیم؟ نمی‌شود شما بیایید مدام وعده دهید، در یک محدوده نسبتاً بسته تصمیم بگیرید، فشار روی مردم هم در حال افزایش باشد و توقع داشته باشید اتفاقی نیفتد.

خب در این شرایط از نظر شما راهکار درست و منطقی مقابله با موضوع چیست؟ باید چه مجموعه اتفاقی بیفتد یا چه مجموعه تدابیری اتخاذ شود؟

اول باید وضعیت جامعه را دقیق ‌ببینیم و تعارف را کنار بگذاریم. الان خیلی‌ها معترض هستند؛ هنرمند، کاسب، دانشگاهی، معلم، ثروتمند و... انتقاد دارند فراتر از این حتی در سطح حاکمیت، بعضی مقامات هم معترض هستند. اول باید بپذیریم که اشکال هست، اشکالی که اصلاح‌طلب و اصولگرا هم ندارد. ما نتوانستیم کشور را بر اساس استعداد و منابعی که دارد خوب اداره کنیم. باید بپذیریم که اعتراض امروز در کشور زیاد و البته متکثر است. یعنی این نیست که اعتراض فقط جنبه اقتصادی دارد. نخیر، خیلی از اعتراضات دیگر هم هست. امروز خیلی‌ها دلخور هستند. تازه من معتقدم مردم ما خیلی نجیب هستند و اصلاً دنبال حاشیه ساختن برای کشور نمی‌روند. در همین اعتراضات هم دیدیم که عموم مردم وارد اغتشاشات نشدند. اگر حاکمیت این واقعیت‌ها را بپذیرد بخش زیادی از راه را رفته است. آن‌ وقت می‌پذیرد که مردم حق دخالت در امور را دارند، می‌پذیرد تصمیمات باید آینه مطالبات و خواسته‌های عرصه عمومی باشد، می‌پذیرد مردم حق اعتراض دارند، باور می‌کند که در دنیای امروز حفظ و تقویت تریبون‌های یک طرفه نه منطبق با حقوق شهروندی است و نه می‌تواند کارگشا باشد. ما باید یک جایی بالاخره قواعد حکمرانی مطلوب را بپذیریم و به آن تن بدهیم.

مسأله همین است، آیا به نظر شما این را هنوز نپذیرفته‌ایم؟

اگر پذیرفته بودیم الان وضع فرق می‌کرد. ما یک زمانی خصوصاً اوایل انقلاب فکر می‌کردیم تافته جدا بافته هستیم و با بقیه دنیا فرق داریم و چون حکومت ما پسوند اسلامی دارد اگر مثلاً قواعد اقتصاد را نادیده بگیریم دچار تورم و رکود و بیکاری نمی‌شویم. فکر می‌کردیم اگر قواعد ارتباط مؤثر با مردم را نادیده بگیریم، هیچگاه جامعه اعتراض نمی‌کند و مدعی ما نمی‌شود. هنوز هم خیلی جاها همین‌طور فکر می‌کنیم در حالی که باید بپذیریم این‌طور نیست. شاهد قضیه هم همین فساد و تورم و دلخوری و اعتراض عمومی است که در جامعه با آن مواجه هستیم. ما نظام اسلامی هستیم اما تافته جدا بافته نیستیم و اگر قواعد حکمرانی مطلوب را رعایت نکنیم، باید عواقب آن را تحمل کنیم. هیچ نیروی ما فوق طبیعت نیست که بیاید جای ما مدیریت کند. اگر بود الان مشکل بیکاری نداشتیم، تورم نبود، از خیلی از کشورها عقب نمی‌افتادیم. مردم می‌پرسند چرا ما مثلاً نباید مثل ملت امارات و ترکیه و قطر و اینها زندگی کنیم؟ ما جواب می‌دهیم که چون می‌خواهیم در برابر ظلم امپریالیسم مقاومت کنیم و امریکا با ما بد است و فشار می‌آورد.

بعد این مردم می‌پرسند برای این سیاست کجا نظر ما را پرسیدید؟ ما می‌گوییم در راهپیمایی‌ها و انتخابات‌ها و نظیر اینها مردم این را تأیید کرده‌اند. بعد مردم می‌پرسند خب همه اینها قبول، وسط این مبارزه با امپریالیسم و مقاومت در برابر قدرت‌‌های غربی تکلیف این آقازاده‌‌ها چیست؟ تکلیف این پرونده‌های فساد چپ و راست چیست؟ تکلیف کرور کرور آمار زمین‌خواری و امثال اینها چیست؟ اینجاست که دیگر ما جوابی نداریم. حتی اگر جواب ما به سؤالات قبلی مردم منطقی و اقناع‌کننده باشد، اینجا از پاسخ عاجز هستیم. ما یک جاهایی برای جامعه جواب نداریم؛ این واقعیت است. بعد در همین شرایط می‌بینیم سیاسیون چطور علیه هم اقدام می‌کنند. من قصد دفاع از دولت را ندارم، در همین تصمیم اخیر می‌توانم کلی نقد وارد کنم اما وقتی می‌آیند می‌گویند رئیس جمهوری قانونی و منتخب ملت عامل اسرائیل است، خب این را باید کجای دل خودمان بگذاریم؟ این را چطور باید توجیه کنیم؟ یعنی به جز آن کارکرد بد در قبال مردم و عموم جامعه، سیاسیون ما در قبال خودشان هم خوب عمل نکرده‌اند و این مسیری که هست مثل آن است که سیستم را از درون متلاشی کنیم. این هم یکی از مسائل مربوط به حکمرانی مطلوب است که نادیده گرفته می‌شود.

خب در این شرایط دوای درد و راهکار چیست؟ یعنی فکر می‌کنید باید چه اتفاقی بیفتد تا زمینه این اتفاقات جمع شود؟

فقط یک اتفاق باید بیفتد؛ بازگشت سیاست به مردم آن هم از طریق داوری صندوق رأی. باید الزامات جمهوریت را بپذیریم. ما دیگر نمی‌توانیم فقط در نام و عنوان خودمان جمهوری باشیم اما به خیلی از پیش‌نیازهای آن بی‌توجهی کنیم. نمی‌شود جمهوری بود اما حق اعتراض را به رسمیت نشناخت، نمی‌توان جمهوری بود و آزادی بیان نداشت، نمی‌توان جمهوری بود و سیستم انتخاباتی را با محدودیت‌های روزافزون اداره کرد. این اعتراضاتی که دیدیم حتماً باید در ابعاد امنیتی با آن برخورد می‌شد و من اصلاً قبول ندارم که مسائل امنیتی را نادیده بگیریم و نگوییم. اما باید متوجه باشیم که دیگر زمینه‌های این دست اعتراضات شوخی بردار نیست و نمی‌توانیم آن را سرسری بگیریم و به سکوت مقطعی آن دلخوش باشیم.

منبع: روزنامه ایران

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 64
  • بی نام
    0

    من مطمئن هشتاد درصد مردم ایران با خودشون میگن چرا ایران که این همه ثروت دارد مردم اینقدر با بدبختی زندگی میکنن ما میبایست مثل کشورهای عربی یا شاید خیلی بهتر از آنها می بودیم همان طوری که در گذشته بودیم نه اینکه کار به جایی رسیده که حسرت آنها را بخوریم از دولتمردان خواهش میکنم دست از لجبازی بردارند و کاری را انجام بدهند که به رفاه مردمشان کمک کند نه اینکه هر روز اونها رو بیشتر تحت فشار قرار بدهند...

    نظرات شما -
    • حکیم
      0

      عقیده و نظر شخصی چند نفر در این کشور مردم را بدبخت کرده همین جوری پیش بره 18 سال دیگه پسری نیست تو این مملکت که براتون بره سربازی و بجنگه

    • تبریزی
      0

      شما به سرخم نکردن مقابل جنایت کاران میگید لجبازی؟! لابد نعوذبالله امام حسین(ع) هم در مقابل یزید لجبازی کرد!! مردانگی و شرف هزینه دارد . مرگ بهتر از زندگی در رفاه بی شرفانه است.

    • .....
      0

      اقا یا خانوم تبریزی واقعا خیلی نفهمی

    • علی
      0

      تبریزی جان چه ربطی به امام حسین دارد .شما آمار اختلاسها وغارت بیت المال و....را ببین.چه کسانی این کار را کرده اند.(امریکا-اسراییل دیگران )مگر درمقابل متجاوزین خارجی ایستادگی نکردیم.ولی متاسفانه مورد تجاوز اینها قرار گرفتیم تمام سرمایه های ملی ما را به تاراج بردند. اگر کشور به دست صدام افتاده بود خسارتش کمتر بود. والا

    • بی نام
      0

      تبریزی جان داداش کجای رفتار مسئولین و حکومت ما شبیه امام حسینه چیو با چی مقایسه میکنی ؟چیز خورت کردن با کلا شوتی

    • مسیحا
      0

      تبریزی مقایسه حاکمین ریاکار ما با امام حسین مردم ایران را دین گریز و دین ستیز کرده.. مردم ما به نقطه ای رسیده اند که میگویند اگر حاکمان ما از نسل آن بزرگواران بوده اند احتمال زیاد حق با یزید بوده.. دست بردارید از مقایسه شما بزرگترین ضربه را به دین زدید

    • reza
      0

      اولین کشور در نزول و ربا هستیم فساد و تن فروشی بیداد میکنه تبریزی جان متاسفانه پشت ماشین هامون میشینیم و نمیبینیم-منم نمیدیدم الان دیگه توان خرید مرغ و گوشت رو ندارم-خیالت راحت بعدیش شما هستین منم فک نمیکردم یه روز نتونم گوشت بخرم-قضاوت با خدا

  • کاربر ناشناس
    0

    آیا برای مبارزه با آمریکا باید مردم بدبختی آنرا بکشند چرا مسئولان و نزدیکان آنها از هر رده و مقام که آه در بساط نداشتند ویا اگر چیزی هم داشتند حداکثر استاد یا مربی دانشگاه بودند باید در جاهایی مثل لواسانات و یا بهترین جا با منازلی که بیش از چند صد متر مربع مساحت داشته که نیاز به معرفی نیست و یا فرزندانشان مثلا برای بالا بردن توان معنوی آنها در مدرسه های خصوصی شمال تهران مثل خاندان فخیمه پهلوی درس بخوانند. در ضمن مگر مردم مغز خر خورده بودند 1000 فامیل را از بین ببرند و نو کیسه گان مزور و دو رو و ریاکار را بر سر کار آورده و به بدبختی زندگی بکنند.

  • کاربر ناشناس
    0

    آقای هاشمی طبا از همون اول نظر شما مشخص بوده وهست مامتاسفیم کسی که وزیر بوده وکاندید ریاست جمهوری بوده هنوز امپریالیسم یاغی را نشناخته ودر ضمن کی دلش نیست که در رفاه باشد اما مگر دزد ها واختلاسگرها ورانتخواران میگذارند مردم در رفاه نسبی باشند

  • مجید
    0

    آقایی که این را نوشته ای و میگی مردم با شرکت در راهپیماییها خودشان این را را انتخاب کردند اینها مردم نیستند اگر واقعا راست میگید و میخواهید بفهمید اجازه راهپیمایی به مخالفان بدهید آنوقت می فهمید کی موافق مبارزه با امپریالیسم همه مردم میدانند ۱۰ درصد مردم شامل بسیجیها و سپاهیها و تعدادی خانواده شهدا و انجمن اسلامی ادارات هستند که به این راهپیماییها میروند

    نظرات شما -
    • مجید
      0

      خانواده شهدا رو جمع نبند مشتی

    • تبریزی
      0

      و البته همون به قول شما ده درصد !! در مواقع خطر و بحران پای کار کشور هستند و در مقابل دشمنان کشور سینه سپر می کنند.اینطور نیست؟!

    • ناشناس
      0

      من خزئ هیچکدوم ازاین اقشار نیستم والحمدالله جیره خور نظام هم نیستم من فقط بعشق رهبر میرم راهپیمائی همین والسلام

    • عباسی
      0

      خخخخ آقای ناشناس بسه دیگه . دیگه این حرفهاتون خریدار نداره

    • ناشناس ب عباسی
      0

      نظر واقعیم بود. میخواهی بخر یانخر. فبول کن یانکن. اصلا مهم نیستی. ( عشقم. سیدعلی) ناراحتی برو دمنوش گل گاوزبون دم کن بخور تااروم شی

    • ازعلی به ناشناس
      0

      شما جزء همان10% هستی 90% مردم با شما هم عقیده نیستند

  • علیرصا
    0

    من و میلیون‌ها ایرانی عاشق امریکا و اسراییل هستیم. تکلیفتون با ما چیه؟ اصلا مایی که میخوایم بریم تلاویو و از اسراییل توریست جذب کنیم؟ جمهوریتتون اجازه میده که بازم وعده صندوق رای میدین؟ خجالت نمیکشید از مظلوم نمایی؟ نمیفهمید منی که توی هیچ کدام از راهپیماییا و انتخابات شرکت نمیکنم نباید تاوان ماجراجویی حکومت رو ندم؟

    نظرات شما -
    • یه ایرانی
      0

      اگه اینده نگری و خرد رهبری و غیرت یک عده از بچه های این مملکت نبود داعش سرت و بریده بود و زن و ناموستم معلوم نبود دست کدوم عرب بود. توی بیغیرت از طرف مردم حرف نزن، نظام حسابش از مسئولین بیغیرت دولت جداست.

  • نصرت الله دانشمند
    0

    حال آدم به هم میخوردازاین همه کج فهمی ...مردم واقعا حق دارند وزندگی سخت شده اماجناب استاد!!تاریخ به یادندارد که برای سرکارآوردن قاجار،رضاشاه ،محمدرضا وچگونگی حکومت وسیاستشان ازمردم نظرخواهی کرده باشند.... ازجیب مردم خوردید وبردید حالابیرون گودنشسته وباجملات عوام فریبانه می خواهید بامردم بازی کنید....

  • رضا.
    0

    قبلا فکر میکردم عمده مشکل مملکت تحریم های آمریکاست ولی باید قبول کنیم در بهترین حالت آن 50 درصد مشکلات کشور سیاست های غلط خارجه است و بقیه آن مربوط به سوء مدیریت و رانت و دزدی و فامیل بازی و.... است وگرنه کشور در شرایط نرمال و با وجود حاکمیت قانون و مدیریت با اصل شایسته سالاری و روابط خارجه مبتنی بر اصل منافع ملی در طول کمتر از 5 سال عمده مشکلات اقتصادی و اشتغال و مسکن و معیشت مردم حل خواهد شد.

  • تاوان
    0

    ما تا دور دوم روحانی میخواستیم ..ولی دیگر این زندگی و جمهوری اسلامی را نمی خواهیم چون مشتی دزد و دروغگو دارند حکومت می کنند .

  • کاربر ناشناس
    0

    موندم چرا جنگ با آمریکا برای مردم فقر و بیکاری وبدبختی وبرای مسئولین ناز ونعمت و تحصیل خارج از کشور برای بچه هاشون و واکسن آنفولانزا و........داشته (یک بام و دو هوا)

  • یوناس
    0

    آقای هاشمی طبا اول موضع خودتو مشخص کن بعد از مردم مایه بذار مردم ایران میپرسند چرا مسئولان ما زندگی اشرافی دارند این همه ثروت ومال چطوری توی این چندسال مسئولیت بدست آمده مردم ما میپرسند چرا مسئولین زندگی در حد قشر متوسط جامعه ندارند چرا اکثرا 98% درشمال شهر زندگی میکنند چرا در وسط شهر یا جنوب شهر زندگی نمیکنند

  • دومان
    0

    این آقا مشاور خیلی خوبی داره نمیزارن بیاد بالا ....ظلم پایدار نیست و طوفان نزدیک

  • ریاضی
    0

    کی نظر مردم را خواسته .آیا تو این کشور کسی هست اجازه دهند در همه پرسی ملت نظرشان را اعلام کنند.هرگز چون می دانند که این توبمیری دیگر آن توبمیری نیست.فعلا که چپ وراست هرکدام چند سالی بر گرده مردم سوار می شوند وجنگهای زرگری که خودشان می دانند مردم می فهمند بر سر بالش.....است ادامه می دهند خدا به داد این ملت برسد.

  • ایرانی
    0

    نظر مردم براتون مهم نیست و گرنه مردم با کل نظام مشکل دارند

  • Mohsen
    0

    با این حرفها میخوای واسه کی رای جمع کنی شما همتون از یک قوماش هستید

  • مهدی
    0

    ممنون که متوجه هستند نظر مردم برای مسولین هیچ وقت مهم نبوده. ولی در ادامه دیگه مغلطه نکن آقای عزیز!!! میگه نظر مردم رو در راهپیمایی ها فهمیدیم! که میگن با آمریکا مبارزه کنیم! اینم که شد همان حرف ظریف که مردم انتخاب کردند بدبخت باشند و به نان شب محتاج! ولی با امریکا و اسرائیل دربیفتند!!! کدوم مردم؟ کدوم راهپیمایی؟ کمتر دروغ بگویید. مردم ایران، جز با دزدان مملکت! که همه داخلی هستند، با کسی دشمنی ندارند میخواهند مثل آدم زندگی کنند.امارات و قطر که پیشکش... به کمترین هم این ملت بیچاره راضی هست که همون هم دریغ کردید.

    نظرات شما -
    • محسن
      0

      دوست عزیز ، من و خیلی از مردم ایران ،هم فکر خودت هستیم.ولی این را باید قبول کنی که متاسفانه هنوز هم هستند افرادی که همچین طرز فکری که میگه ، دارند.یعنی میگن مقاومت می کنیم برای مبارزه با دشمنان. البته در اقلیت هستند.ولی اقلیتی که تریبون و رسانه دستشان است.اتفاقا 90 درصد مشکل مملکت از همین افراد و اربابانشان نشات می گیرد.هنوز هستند افرادی که میگن حق اعتراض ندارید و شما دشمنید.چون فلان کسک بهشون اینطور آموزش داده. فقر فرهنگی و بی سوادی بیداد میکنه.همه فکر باز ندارند.

  • سجادعزیزی
    0

    مشکل اینجاست که مسئولین قصد استراحت و بازنشستگی ندارند و جوانا رو آدم حساب نمیکنند وبا همه مسائل به چشم پیر و غضب نگاه میکنند اسم هر کشوری بیاد سریع میگن مرگ بر آن کشور خوبه مرگ و زندگی دست خداست وگرنه چشم نداشتن نظر مخالف بشنوند. حرف زیاده ولی آقای هاشمی دیگر امثال شماها امتحاناتتونو دادید ولی حیف دارید بازی رو خراب میکنید شاید ایران در تاریخش اسم شما رو هم سطح بدترین دیکتاتورها که قصد بازنشستگی ندارند بنویسند.

  • ناشناس
    0

    همه و همه مقصر هستین این ها همه بازی است خیلی وقت نه قصم حضرت عباستان ارزش دارد نه می توانید دم خروستان را نادیده بگیرید فقط سیاه نمایی هست وبس هیچ کس از داخل حلقه دلش به ایران وایرانی نمی سوزد

  • شهدای فکه
    0

    اقاااااااا وقتی سابقه اینگونه افراد برای ملت مشخصه دیگه چرا هی از اینها مصاحبه یا نظر پخش میکنید ؟! والله قسم نخبگانی تو این کشور وجود دارند که صدتای از اینها یه انگشت اونها نمی‌شوند لعنت به این سیاسی بازی و جناح بازی .

  • نادر
    0

    این حرف‌ها دو ریال ارزش نداره چون تو هم از همون قماشی. اصل مطلب این است کشور رو نابود کردید و برای هفت پشتتان جمع کردید. مردم دیگر کل نظام را قبول ندارند. آتش زدن بانک و این جور کارها فقط برای شاه بدبخت بود؟؟ به خودتون که می‌رسه میشه اغتشاش و باهاش باید برخورد سخت کرد؟؟؟!! الان فقط با زور سر نیزه سر کار هستید ، بترسید از روزی که دیگر در به این پاشنه نچرخد.

  • کاربر ناشناس
    0

    خیلی فشار خودت نده

  • حاج حمید
    0

    یک عده انسان نما در بخش کامنت های خبر حرف های پوچ و بی معنی میزنند ما ملت ایران امت امام حسینیم و تا اخرین قطره خون در دفاع از ایران اسلامی ایستاده ایم ما بیدی نیستیم که به این بادها بلرزیم ما همانهایی هستیم که دشمن را در جهان حقیر کردیم و وادار به زانو زدن کردیم اگر شما منافقان هم به اندازه ما بر عقیده خود استوارید از لانه موش هایتان خارج شوید و مانند مرد پنجه در ما شیر مردان اسلام شوید

    نظرات شما -
    • حاج کاطم
      0

      حاج حمید انتقادات بیشتر مردم منجمله خودم از سر دلسوزی و خستگی است ،روی بعضی ها فشار بیشتری هست ،این مقاومت عادلانه تقسیم نشده ، مردم از رو شکم سیری داد نمیزنن، ان شالله اقتصاد رو درست کنیم همه چیز درست میشه ، اسلام پیروز است و واقعا شرق و غرب نابود است ( معنی:فرهنگ غربی و شرقی نابود میشود والا ما دل کشتن پشه هم نداریم ) ، ان شاله این انقلاب با رهبری امام خامنه ای به دست حضرت مهدی (ع) میرسه .دیر نیست ان شالله ،

    • نانشناس
      0

      امام در سخنرانی بهشت زهراء(س) می گوید که به فرض پدران ما در مورد سرنوشت شان تصمیم گرفتند. ما قبول نداریم. آیا نسل حاضر هم می تواند همین پرسش و مطالبه را داشته باشد و برای سرنوشت خودش تصمیم جدیدی بگیرد؟ احتمالا عده ای وحشی مانند شما مردم را میکشند

    • حمید
      0

      حاجی حرفت کاملا درسته. دشمنم با دلار ۳۰تومنی حقیر کردیم ایشالا با دلار۵۰تومنی مشت محکمی به دهانشون میزنیم

    • ناشناس ب حمید
      0

      مشت محکمو مساوی با مرگو امثال شماها باانتخاب حسن جون ب ملت وکشور وارد کردین حالا دلار بجای30 تومن بشه 300 ؟؟!!خود کرده راتدبیر نیست نوش جونت

  • کاربر ناشناس
    0

    حرفهای خوبی می زنند اما کو گوش شنوا معلوم نیست تا کجا میخواهند این مبارزه بی سر انجام با استکبار را ادامه بدهند یک همه پرسی بگذارند ببیند چند درصد مردم موافق این مبارزه بی امان که امان مردم را بریده هستند اما در این همه پرسی فقط افراد حقیقی شرکت کنند.

  • کاربر ناشناس
    0

    زمانی که تو وهم حزب شما این فکر رادر ند همین می شود دولت روحانی خجالت نمی کشید هرچه کشور پیشرفت داشت احمدی نژاد وانقلابی ها بودند به نظرم این آدمها لال شوند بهتر است

    نظرات شما -
    • الن
      0

      دوست عزیز ، برادر گرامی ، سرور گرانقدر عاجزانه درخواست می کنم مطالعه کنید ، جهان امرزو جهان علم و آمار است ، اگر وقت مطالعه ندارد به سخرانیهای نخبگان بی طرف اقتصادی و اجتماعی گوش دهید ، اتفاقات پیش امده از ابتدای انقلاب تا کنون کشور را در سراشیبی سقوط قرار داده ، ما در حال نابودی هستیم ، چرا شما هنوز فکر می کنید که یک فرد می تواند مشکل گشا باشد و یا چرا یک فرد اینچنین کرد و یا یک مشکلات امروز تقصیر اصلاح طلب و یا اصول گرا است. اصلا در این حزب بی معنی است ، احزاب محدودی که از حاکمیت بودجه می گرند که حزب نیستند. ما در یک سیستم تا دندان فاسد به نام جمهوری اسلامی شناور هستیم ، به غیر از چند کشور فقیر افریقایی که نمی توان نام کشور را بر انها نهاد ما فاسد ترین سیستم حکومتی را داریم. در یک سیستم فاسد ، یک فرد مقصر نیست ، سیستم فاسد و فساد پرور است ، امیدوارم مفهوم سیستم را درک کنید.

  • فرهاد
    0

    اگر واقعابه فکرملتین چرا این همه دوزدی فساد اختلاس رانتخواری انجام دادین اگر واقعا شرف دارین چرانیم قرن گذشته به صندلی تکیه زدین چرا اجازه نمیدین پول بیت المال به دست مردم برسه اگرواقعا به فکرملتین چرا لیاقتمردان رایکی بعداز دیگری ردصلاحیت میکنین ایا این درست این همه جنگ شهید شهدا برای چی بوده

  • پرتوی
    0

    ایراد می گیرند از احمدی نژاد که چرا سرمایه ملت را بیشتر سمت مسکن سوق دادید . در این ۷ سال پول به کدام سمت سوق داده شد خودتان قضاوت کنید

  • حسینعلی
    0

    واقعا برای جامعه ایرای خیلی خیلی متاسفم که سیاستمدار ان چه شخصی و اشخاصی مثل این ها هستند که برای مردم نقشه می کشند

  • بینام
    0

    باز دم انتخابات شد، حرفای قشنگ زدن شروع شد، دیگه گول این حرفا رو نمیخوریم، رای بی رای ، اینم یجور رفراندومه

  • متفاوت
    0

    جناب هاشمی.سلام.ما منظورم همه کسانی که به نوعی بدنبال راه حل ونظروایده جدیدی دراین مملکت لب به سخن میگشایند همانندجنابعالی همه این دغدغه ها راداریم.این جمهوریت راکه شما برای ان پیشنهاد جدیددرموردنظرخواهی میدهید باان جمهوریتی که قبلا درنظرفلاسفه وکتابها خوانده اید کاملا متفاوت است چرا؟چون این جمهوریت یک پشتوانه دیگری درقانون وبلکه افکارعمومی دارد وان ،اسلامی، است.وهمین موضوع باعث میشود که انچه که شما درمدنظرتان است هرگزاتفاق نیافتد ولاجرم هم اگربیافتد خارج ازاین حیطه نمیتواند باشد،کاری به خوب وبدش ندارم اما این انتخاب اری یانه استارت این ماجرا واین پدیده است.بنابراین تنها راه جدید برای برون رفت از این جو تاریخی فقط یک راه حل است وان همه پرسی دوباره اری یا نه برای پشتوانه این جمهوریت است.به نظرشما نخبگان وتحلیلگران سیاسی واجتماعی ایاچنین چیزی امکانش هست!اگرنه هم مردم وهم شما باید بپذیرند تکامل این روند را وچاره ها ازهرناحیه ای جزحاشیه و سردرگمی برای کسی به ارمغان نمی اورد.اگرفکرمیکنید ریشه همه بدبختیها بیگانه است اشتباه است واگرهم فکرمیکنید ریشه همه بدبختیها تصمیم دولتمردان خودمان است بازهم اشتباه میکنید .ریشه همه اینها درتحلیل سطحی و حاشیه ای خود ما وانتخابهای خودما است....

    نظرات شما -
    • نانشناس
      0

      دین سیاسی یعنی رفتن جوامع به قهقرا و عصرحجر دین افیون جوامع است

    • متفاوت
      0

      واقعیتی است ازوضع موجود که انکارناپذیر است.بالاخره دین رسوخی است درافکارعمومی و دین جدای ازسیاست هم بی معنی است وعین سیاست است وغیرازاین نیز کج فهمی است چون فلسفه ایست درگیر همه امورات.اما مسیله سر پذیرفتن یا انکاردرانتخابات یک ملت و افکارعمومی است نه شخصی.اما دین دربعد شخصی میتواند انسان رابه اوج برساند نه قهقرا.قهقرایی وواپسگرایی ازدرک ناصحیح دین است.زیرا درهمه امورات تنها پرهیز است که میتواند هرشخص را از بلعیدن انواع پوششها و هضم ها بیرون بکشد وپرهیز سرلوحه دین است.مثال:همین که میگویند چراما نباید مانند اماراتی ها باشیم خودازکج فهمی وقیاس است ، چرا انگونه نباشیم که دیگران باید مانند ما باشند.این یک افکارغلط است که ما باید مانند دیگران باشیم .نیم من باش ولی خودت باش.

    • نانشناس
      0

      اتفاقا نظام ایدئولوژیک یعنی نظام ریا سالاراست یعنی هرکس ریاکارتر (ظاهر طالبانی تر)باشد پیشرفت بیشتری خواهد داشت . هرکس ریاکارتر باشد بهتر میتواند ملت را چپاول کند نمونه آن فساد سیستماتیک در فضای دیوانسالاری کشور است. اتفاقا در نظامی چنین جای مهر روی پبشانی محور دینداران واقعی به سرعت از گردونه حاکمیت حذف میشوند و متعهدان به نظام، با ریا و تزویر جای آنان را میگیرند که هیچ اعتقادی به دین ندارند .نمونه آن مسئولینی هستند که فکر میکنند در نظام اسلامی مدرسه یا دانشگاهی در شان فرزندانشان نیست یا آنانی که اگر انقلاب پیروز نمیشد اکنون در بیابانها به دنبال گله گوسفندان خود بودند یا در حرم امامزادگان در حال استخاره گرفتن بودند اما اکنون همانها حتی برای خرید فرزندانشان باید به فروشگاهای دبی یا استانبول بروند .چه شما دوست داشته باشید یا نه نظام سیاسی دینی یک نظام تزویر محور است که جوامع را بسوی تباهی میکشد

  • اعلاحضرت
    0

    هیچ ظلمی پابرجا نمی ماند هیچ چیز در این دنیا دائمی نیست هیچ کس تا ابد زنده نمی ماند قسم به روزی که پایه های میز ریاست و دیکتاتوریتان بلرزد، و قسم به روزی که به دست خودتان از هم فروپاشید... در ان روز با ملتی مواجه خواهید شید که چشمی خون الود ، شکمی گرسنه، مشت های گره کرده چون سنگ، با فریادهای پر از انزجار چون قرش شیر های بیشه به استقبالتان خواهند امد و ان روز زیاد دور نیست خواهید دید و حتما خواهید دید هر که باد بکارد توفان درو میکند.

  • مش مالک
    0

    امیدوارم بزودی سرنوشت قبر رضاخان در اول انقلاب و معمر قذافی و خانواده اش را در این مملکت ببینیم

    نظرات شما -
    • مسیحا
      0

      دور باطل نباید تکرار شود

  • بسیجی
    0

    مردم نمیفهمند.باید اعدام شوند

    نظرات شما -
    • حاج
      0

      عزیز اگر واقعا نمیفهمند گناهی ندارن، اصلا دین و تکلیف بهشون واجب نیست میرن بهشت ،تو که میفهمی من ذره مثقال ببین کجا گناه کردی میری جهنم

  • نانشناس
    0

    محض اطلاع دوستان عرض میکنم خطر کرونا آنقدرها زیاد نیست بلکه این بزرگنمایی در صداو سیمای اجنبی پرست انجام میشود تا مانع از اعتراضات مردم به وضعیت معیشت شوند

  • کاربر ناشناس
    0

    مطمئننا اگر شما هم پای قدرت بودین همین بلا را سر مردم می آوردین ،واقعا داره از صبر این ملت سوئ استفاده میشه

  • کاربر ناشناس
    0

    آقای هاشمی شما اصلاح طلبین وحرفاتون درست ،پس چرا لشگر اصلاح طلب به رئیس جمهور تون هشدار نمیدهین بلکه حمایت هم میکنین؟

  • هئی
    0

    بارها افرادی که به بالاها راه دارند گفته اند به یکنفر که خیلی بالاست گفته شده نظر مردم فلان مطلب است و وی گفته مردم غلط کردند

  • مرتضی
    0

    وقتی رو صندلی ریاست نشستی که مرگ بر آمریکا میگی. مردم مقاوم واراجیف. حالا که احتمالا ازاین سفره نونی نداری که داری داری زر میزنی مردم باید ایطو باشن یا نباشن. تف بر شما ریاکاران

  • یکی
    0

    فقط یه جمله به دردبخور آخر حرفهاش گفت که : سیاست باید به مردم برگردد...باید مردم حکومت رو و تمام افراد بالادستی رو انتخاب کنند نه شورای نگهبان و یه عده خاص!!!!

  • جلال زرین
    0

    بیایدیک بارهم شده جامعهر اپایین دستیهانگاه کنیم آنگاه خواهید دیدکه ازنیازهای.اولیه محرومند ماکجا عرب‌ها کجا قضاوتکردن باید ازیک اصولی پیر وی کند نه اینک بماسخت شدبد وبما خوش شد خو ب بگوییم ضرب‌المثل ترکی میگه عیری اوتو..... دوز دانهش... یعنی کج بنشین ولی حرف راست رابزن

  • داروغه
    0

    نخیر ما میگوییم چرا مثل مردم افغانستان در رفاه نیستیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها