نیروگاه های برق چقدر گاز و نفت می‌بلعند؟

سالانه ۷۰ میلیارد لیتر نفت و ۷۰ میلیارد مترمکعب گاز صرف تولید برق در نیروگاه‌ها می‌شود.

نیروگاه های برق چقدر گاز و نفت می‌بلعند؟

به گزارش خبر فوری به نقل از ایسنا، مصرف برق ارتباط مستقیم با مصرف گاز و نفت دارد و با توجه به اینکه ۹۴ درصد از کل برق تولید شده با استفاده از سوخت‌های فسیلی است، بنابراین صرفه‌جویی در مصرف برق، در ابعاد مختلف، بر کاهش مصرف سوخت نیز تاثیرگذار خواهد بود.

بر اساس آخرین آمار، سالانه ۷۰ میلیارد لیتر نفت و ۷۰ میلیارد مترمکعب گاز صرف تولید برق در نیروگاه‌ها می‌شود که بر اساس گفته کارشناسان حوزه انرژی به راحتی می‌توان با کاهش تلفات فنی و غیرفنی انرژی برق و صرفه‌جویی در مصرف، بخش قابل توجهی نفت و گاز صرفه‌جویی کرد.

در این بین همراهی دولت و مجلس برای بهینه‌سازی وسایل اندازه‌گیری مصرف انرژی برق بسیار مهم است، آرش کردی مدیر عامل توانیر معتقد است که امروز تمام طرح‌ها به شکل پایلوت انجام می‌شود حال آنکه باید با یک هدف‌گذاری مناسب و با همراهی بخش خصوصی، این اقدام به شکل کلان اجرایی شود.

از سوی دیگر بر اساس اعداد و ارقام در سال ۱۳۹۲ حدود ۴۵ درصد سوخت مایع و ۵۵ درصد گاز در نیروگاه‌ها مصرف می‌شد ولی این عدد در سال ۱۳۹۵ به ۸۸ درصد گاز و ۱۲ درصد سوخت مایع رسید. در سال جاری نیز علی رغم کاهش مصرف مازوت اما میزان مصرف گاز افزایش یافته است.

معمولا وزارت نیرو تمایلی به استفاده از سوخت مایع در نیروگاه ها ندارد، چرا که استفاده از این نوع سوخت باعث افزایش هزینه‌های تعمیراتی نیروگاه ها می‌شود، ضمن اینکه سوخت مایع از سوخت گاز گرانتر است.

از سوی دیگر بخش‌های برنامه ریزی در حوزه نفت و گاز باید پیش بینی از آینده مصرف گاز و توان تأمین آن برای مصارف گوناگون ارائه دهد. وزارت نیرو تنها بهره بردار است و به همین دلیل حدود ۵.۶ میلیارد مخزن سوخت مایع در اختیار دارد که به دستور پدافند غیرعامل ساخته شده و وزارت نفت موظف به تأمین سوخت پشتیبان است.

در ایران مصرف انرژی در هیچ یک از بخش‌ها بهینه نیست، به همین دلیل مدیریت تقاضا در صنایع آب و برق یکی از مهم ترین اهداف وزیر نیرو دولت دوازدهم شناخته شده و وی معتقد است که باید به امر مدیریت مصرف و تقاضا بیش از پیش توجه شود چراکه این مولفه کلید حل بسیاری ازمشکلات صنعت آب و انرژی خواهد بود.

221

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها